Werk & Studie alle pijlers

loop even vast met scriptie

23-06-2012 12:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben niet zo van het hulp vragen op een forum als het gaat om mijn opleiding, maar maak nu een uitzondering... Help!

Ik ben een stuk tekst aan het schrijven waarin ik de overgang wil maken van het ene stuk naar het andere. Zit nu al een tijdje blanco voor me uit te staren, ik kom er niet op, heb het al tien keer geherformuleerd...

Hoe zouden jullie dit doen?

1. Verstandelijk gehandicapte ouders hebben goede begeleiding nodig bij het aanleren van opvoedingsvaardigheden. Dan volgt een stuk tekst over één van de specifieke opvoedingsvaardigheden waar begeleiding bij is, bijv. aanhouden dagritme voor ouder en kind.

2. Voor een optimaal effect van de hulpverlening is het van belang dat de begeleiders voldoende kennis/expertise hebben.

Hoe kan ik die twee nou mooi met elkaar verbinden?
Nou ja, volgen deze dingen elkaar niet vrij logisch op? Als verstandelijke gehandicapte ouders begeleiding nodig hebben bij het opvoeden van hun kinderen, moet die begeleiding goed zijn. Nogal wiedes lijkt me dat? Zaken die in mijn scriptie logisch om elkaar aansluiten ga ik niet noodzakelijk uitleggen, hoogstens verbinden met een mooi woord (in mijn geval, therefore, also, futhermore, etc)
Een stuk schrijven over de afstemming van zorg thuis en op school/in een instelling enz.

Of:

Je kan ouders dingen willen leren maar.... Daar heb je zelf wel voldoende kennis voor nodig.
"verstandelijk gehandicapte ouders kinderen op leren voeden is volkomen hopeloos, hoeveel expertise je ook hebt"
Deels on-topic: Ik vind punt 2 nogal voor zich spreken.

Als "bruggetje" tussen beide onderwerpen zou ik zo iets schrijven:

Aandachtspunten om e.e.a zo goed mogelijk te laten functioneren:

En dan punt 2.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Volgens mij sluit dit inderdaad al nogal logisch aan. Hooguit zou ik er 'echter' tussen zetten: ...is het echter van belang...
Ik vond het dus ook al een logisch vervolg, helaas dacht mijn begeleider daar anders over..
quote:evelise schreef op 23 juni 2012 @ 12:38:

Hoi!

Ik ben niet zo van het hulp vragen op een forum als het gaat om mijn opleiding, maar maak nu een uitzondering... Help!

Ik ben een stuk tekst aan het schrijven waarin ik de overgang wil maken van het ene stuk naar het andere. Zit nu al een tijdje blanco voor me uit te staren, ik kom er niet op, heb het al tien keer geherformuleerd...

Hoe zouden jullie dit doen?

1. Verstandelijk gehandicapte ouders hebben goede begeleiding nodig bij het aanleren van opvoedingsvaardigheden. Dan volgt een stuk tekst over één van de specifieke opvoedingsvaardigheden waar begeleiding bij is, bijv. aanhouden dagritme voor ouder en kind.

2. Voor een optimaal effect van de hulpverlening is het van belang dat de begeleiders voldoende kennis/expertise hebben.

Hoe kan ik die twee nou mooi met elkaar verbinden?

Voor punt 1, heb je het eerst over meerdere opvoedvaardigheden, en dan bespreek je er maar eentje? Dat zou ik niet doen.

Ik zou eerst bespreken welke opvoedvaardigheden ouders moeten beheersen. Vervolgens dat het belangrijk is dat ze hier goed in begeleid worden. En dan zeggen dat 1 van de voorwaarden voor een goede begeleiding is dat begeleider beschikken over voldoende kennis en expertise om de ouders te begeleiden.

Ik neem aan dat je kennis en expertise van begeleiders hebt gemeten?

Ik vind het nu nog niet logisch, omdat je perspectieven steeds wisselen.. Eerst vertel je dat begeleiding goed moet zijn, dan vertel je dat die begeleiding moet gaan over opvoedingsvaardigheden, dan pas vertel je over 1(?) vaardigheid. Dan zeg je weer dat begeleiders kennis en expertise moeten hebben. (terwijl het eerrst nog over de ouders ging).

Het klinkt een beetje als hak op de tak. (wat trouwens heel normaal is hoor )
quote:pyridine schreef op 23 juni 2012 @ 12:48:

Volgens mij sluit dit inderdaad al nogal logisch aan. Hooguit zou ik er 'echter' tussen zetten: ...is het echter van belang...Dat klopt niet Pyridine. Echter wijst op een tegenstelling. Is onjuist in dit geval. (en ik ben het toch ZO vaak met je eens)
Nettel, ja die meet ik voor het onderzoek, dit is een stukje theoretishc kader. De reden dat ik hier ééns pecifieke opvoedingsvaardigheid beschrijf, is dat deze terugkwam in mijn resultaten en ik hem dus wil linken met theorie om er een conclusie aan te kunnen verbinden.
quote:nettel schreef op 23 juni 2012 @ 12:53:

[...]

Voor punt 1, heb je het eerst over meerdere opvoedvaardigheden, en dan bespreek je er maar eentje? Dat zou ik niet doen.

Ik zou eerst bespreken welke opvoedvaardigheden ouders moeten beheersen. Vervolgens dat het belangrijk is dat ze hier goed in begeleid worden. En dan zeggen dat 1 van de voorwaarden voor een goede begeleiding is dat begeleider beschikken over voldoende kennis en expertise om de ouders te begeleiden.

Ik neem aan dat je kennis en expertise van begeleiders hebt gemeten?

Ik vind het nu nog niet logisch, omdat je perspectieven steeds wisselen.. Eerst vertel je dat begeleiding goed moet zijn, dan vertel je dat die begeleiding moet gaan over opvoedingsvaardigheden, dan pas vertel je over 1(?) vaardigheid. Dan zeg je weer dat begeleiders kennis en expertise moeten hebben. (terwijl het eerrst nog over de ouders ging).

Het klinkt een beetje als hak op de tak. (wat trouwens heel normaal is hoor )

Zo dit scheelt mij veel tikwerk...

Dit is precies waar de schoen wringt. Het verhaal is iets te mager (zoals je in je OP schrijft). Ik neem aan dat je onderzoek hebt gedaan om je beweringen kracht bij te zetten?
quote:evelise schreef op 23 juni 2012 @ 12:52:

Ik vond het dus ook al een logisch vervolg, helaas dacht mijn begeleider daar anders over..Begeleiders hebben altijd gelijk
quote:evelise schreef op 23 juni 2012 @ 12:56:

Nettel, ja die meet ik voor het onderzoek, dit is een stukje theoretishc kader. De reden dat ik hier ééns pecifieke opvoedingsvaardigheid beschrijf, is dat deze terugkwam in mijn resultaten en ik hem dus wil linken met theorie om er een conclusie aan te kunnen verbinden.

Zo werkt dat in mijn wereld niet, als ik e begeleider was geweest moet je alle opvoedvaardigheden uitgebreid bespreken die je hebt gemeten. Ongeacht of er wat uitkomt.

Als je maar 1 vaardigheid meet, dan geef je mensen even een kader waarin je kort andere vaardigheden noemt (zodat duidelijk wordt dat er meerdere opvoedvaardigheden zijn).
Los van alles hebben we het over ouders met een verstandelijke beperking en niet over "verstandelijk gehandicapte ouders".
Maar waar moet die hulpverlening dan uit bestaan? Voorlichting, hulp aan huis, etc? Daar zou ik eerst over schrijven, en dan pas welke expertise daarvoor nodig is.
Lilaemme ik snap je punt, ik bedoelde het niet als tegenstelling, meer als aangeven van 'maar dat gaat niet vanzelf'

Misschien duidelijker door 'wel' te gebruiken ipv echter, maar dat is dan weer wat informeel.
quote:penelopeia schreef op 23 juni 2012 @ 13:03:

Maar waar moet die hulpverlening dan uit bestaan? Voorlichting, hulp aan huis, etc? Daar zou ik eerst over schrijven, en dan pas welke expertise daarvoor nodig is.

Even aangenomen dat hier onderzoek naar gedaan is.. Ik neem aan dat het voor een wetenschappelijke studie is?

Eventueel zou je het niet "moeten uit bestaan" kunnen veranderen is, "verschillende vormen die gebruikt worden om deze hulpverlening vorm te geven zijn..."

Ik vraag me alleen af of het echt relevant is voor de these (?) van TO.. As het gaat over de kennis van begeleider. Zou ik juist meer geinteresseerd zijn in welke kennis begeleiding dan precies moet hebben, en waarom.
Ik heb een zeer versimpelde weergave gegeven hier van mijn onderzoeksopzet, en bespreking van theorie uiteraard.

Inhoudelijk steekt eea genuanceerder in elkaar.

Termen verstandelijke beperking, verstandelijke handicap, mentale beperking, learning disabilities, worden door elkaar heen gebruikt in onderzoeken.

Andere vaardigheden zijn indd afgebakend.
Nettel, ja het is ook hak op de tak... het wordt wel steeds meer één geheel, maar omdat ik er zo mee bezig ben krijg ik last van blinde vlekken. Dank voor je tips, alle anderen ook
Check ook altijd even Scriptieoverzicht.nl voor tips voor het schrijven van je scriptie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven