The Odyssee
vrijdag 17 juli 2026 om 17:42
Iemand deze film al gezien?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.
Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.
Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
vrijdag 17 juli 2026 om 17:59
Bij onze bioscopen ook. ID verplicht, ook met een ouder erbij.
Is gewoon bij wet verplicht trouwens.
Everything is possible for the one who believes.
vrijdag 17 juli 2026 om 18:13
Hij komt echt niet binnen.. er wordt streng op gecontroleerd omdat ze anders ook een boete kunnen krijgen.
Dat gezegd hebbende…
De regel 16+ is in NL een harde eis. In België geldt het als adviesregel (net zoals de 12 en 18 in NL)
Maar als de leeftijdsgrens aangegeven wordt zou ik zeggen doe het niet. Het verschil 10-16 is gewoon echt groot.
Dat gezegd hebbende…
De regel 16+ is in NL een harde eis. In België geldt het als adviesregel (net zoals de 12 en 18 in NL)
Maar als de leeftijdsgrens aangegeven wordt zou ik zeggen doe het niet. Het verschil 10-16 is gewoon echt groot.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 17 juli 2026 om 18:15
Ligt toch ook echt aan je kind. Ik keek trouwens wel eerst zelf.biol schreef: ↑17-07-2026 18:13Hij komt echt niet binnen.. er wordt streng op gecontroleerd omdat ze anders ook een boete kunnen krijgen.
Dat gezegd hebbende…
Everything is possible for the one who believes.
vrijdag 17 juli 2026 om 18:35
Ik denk dat het prima kan, maar dan wel thuis, want de bioscoop kom je inderdaad niet in.biol schreef: ↑17-07-2026 18:13Hij komt echt niet binnen.. er wordt streng op gecontroleerd omdat ze anders ook een boete kunnen krijgen.
Dat gezegd hebbende…
vrijdag 17 juli 2026 om 20:08
Ik ben gisteren geweest, in de pauze weer vertrokken. Want merk dat ik echt het verhaal eerst moet lezen wil ik er niet enkel een actiefilm on steroids in zien, zoals een krant al kopte. En dan nóg weet ik niet of ik het aandurf.
En voor iemand die dit verhaal niet kent, maar wel als kind compleet ondergedompeld geweest in Oudtestamentisch geweld en dus echt wel wat gewend is, was dit toch te gortig.
De woofer stond aan, elke voetstap van wie dan ook met een beetje gewicht dreunt met een bass door je lijf.
Naar mijn mening absoluut ongeschikt voor een kind van 10.
En voor iemand die dit verhaal niet kent, maar wel als kind compleet ondergedompeld geweest in Oudtestamentisch geweld en dus echt wel wat gewend is, was dit toch te gortig.
De woofer stond aan, elke voetstap van wie dan ook met een beetje gewicht dreunt met een bass door je lijf.
Naar mijn mening absoluut ongeschikt voor een kind van 10.
hanke321 wijzigde dit bericht op 17-07-2026 21:26
35.63% gewijzigd
vrijdag 17 juli 2026 om 20:14
Hij komt er inderdaad niet in.
Een kind van 9 komt met een ouder wel binnen bij een film van 12+.
Maar de grenzen bij 16+ zijn streng.
In Nederland zijn er de volgende regels:
AL (Alle Leeftijden) t/m 14 jaar: Kinderen onder de adviesleeftijd mogen de film alleen zien samen met een volwassene
16 en 18 jaar: Dit is een keiharde wettelijke grens. Ben je jonger dan 16? Dan kom je er niet in. Zelfs niet als je ouders erbij zijn.
Een kind van 9 komt met een ouder wel binnen bij een film van 12+.
Maar de grenzen bij 16+ zijn streng.
In Nederland zijn er de volgende regels:
AL (Alle Leeftijden) t/m 14 jaar: Kinderen onder de adviesleeftijd mogen de film alleen zien samen met een volwassene
16 en 18 jaar: Dit is een keiharde wettelijke grens. Ben je jonger dan 16? Dan kom je er niet in. Zelfs niet als je ouders erbij zijn.
vrijdag 17 juli 2026 om 20:37
Wat een geweldige film!! Inderdaad handig als je het verheel kent. Lees bijvoorbeeld Stephen Fry die het heel toegankelijk vertelt.
10 jaar is wel jong voor deze film waar inderdaad veel gruwelijks te zien is. Maar ook prachtige beelden, mooie poëtische taal, een eeuwenoud verhaal over trouw en verraad. En een wijze les over de gruwelijkheid van oorlog. Erg actueel.
10 jaar is wel jong voor deze film waar inderdaad veel gruwelijks te zien is. Maar ook prachtige beelden, mooie poëtische taal, een eeuwenoud verhaal over trouw en verraad. En een wijze les over de gruwelijkheid van oorlog. Erg actueel.
vrijdag 17 juli 2026 om 21:19
De uitwerking niet. Ik hoef niet te weten hoe bepaalde, inderdaad bekende, scenes worden uitgebeeld.
En dan nog, ook wel wat simpeltjes om te denken dat iedereen het verhaal kent.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in