Transmongolie express

24-06-2012 18:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag begin volgend jaar de Transmongolie express gaan doen. Wie heeft deze reis al eens gemaakt, wat vond je ervan en heb je tips?

En misschien een rare vraag, maar je zit vele dagen in de trein, kun je in de trein eten kopen?
Er zit een restauratiewagen in de trein waar je eten kunt kopen, en ook kun je vaak dingen kopen van mensen die op de perrons staan en hun etenswaren aan de treinreizigers aanbieden.
Ok, dankjewel. Heb je de reis gemaakt?
Op de website van de Trans Siberie Express staat heel veel info, ook praktische info. En toevallig zag ik van de week een herhaling van rtl travel waarin Floortje Dessing de reis maakt, kun je op rtl gemist vast terug zien.
Oh naar die herhaling ben ik wel benieuwd!
Doen! Maar niet aan 1 stuk. Wil je met een reisorganisatie?
Begin volgend jaar? Bedoel je in de winter? Dat lijkt me ontzettend koud!

(Ik heb de treinreis niet zelf gemaakt, dus eigenlijk kan ik er niks over zeggen, maar dit is het eerste waar ik aan moest denken)

Mongolië is wel ontzettend mooi!
Eten op de trein schijnt niet al te best te zijn.... en vind je het leuk om dagen in een trein te zitten zonder wat te doen?
Ik vond het eten prima en het treinreizen heerlijk. Ik had wel erg veel moeite met het klimaat in Mongolië en in de winter zou ik het absoluut niet doen. Volgens mij hebben wij er 3 wk over gedaan, met 2 tussenstops en natuurlijk een paar dagen Moskou en Beijing. Ik vond vooral dat laatste waanzinnig.
Ik heb de reis een paar jaar geleden gemaakt. Vond het een hele mooie, indrukwekkende reis. Ik zou een paar tussenstops maken, zoals in Perm, bij het Baikalmeer en in Mongolie. Vooral Mongolie was heel mooi, daar had ik wel meer van willen zien. In de trein is een restauratie, maar voor de zekerheid hadden wij bij een reiswinkel ook eten gekocht dat je kunt maken door gekookt water bij te voegen. Niet superlekker, maar goed te eten.
Bedankt voor de reacties!

Ik was van plan om rond mei 2013 te gaan, dan is de winter daar voorbij Ik was aan het kijken op de website van Tiaratours, is dat bij een van jullie bekend? Je bent dan 17 dagen onderweg met een paar stops.
En een aantal dagen in de trein zitten lijkt mij niet erg. Ik ben graag op mezelf met een paar boeken en puzzelboekjes of muziek erbij:)
Volgens mijn schoonzus zijn billendoekjes erg effectief. Wc's zijn erg smerig en je johann er ook de ramen mee schoonmaken als je niet meer naar buiten kunt kijken....l
Heb het gedaan zonder tussenstops en na afloop nog 3 weken China. Je moet toch kiezen als je vakantiedagen beperkt zijn :-)

Maar met tussenstops is denk ik wel veel leuker. Vond het eten in de trein (het Russische gedeelte) verschrikkelijk. Maar op ieder stationnetje kon je lekkers kopen.

Verder kan je gratis gekookt water in de trein tappen. Dus wat noodle soepjes, cup a soup (voor noodgevallen), theezakjes e.d. mee.
Dat is handig om te weten! Dus van te voren een boodschappenlijst maken met echt basisproducten.
Wel dingen mee nemen, die je echt lekker vind. Er is onderweg echt genoeg te krijgen.
Hoi ikkie! Ik heb hem zelf nog niet gedaan maar hij staat al hele tijd in de planning en ik ga volgend jaar zelf.

Heb alles dus ook al uitgezocht. Ten eerste kan ik je aanraden NIET via Tiara Tours te boeken, je bent dan veel goedkoper uit omdat je de tussenpersoon overslaat.

Je kunt (het is wel wat meer gepuzzel en zelf regelen natuurlijk) rechtstreeks boeken bij Trans Sputnik. Daarnaast is er in de eerste klas wel een douche maar in de tweede is het inderdaad zelf wassen bij een kraantje waar de hele coupé zich wast dus de babydoekjestip zou ik opvolgen. Het staat hier in de planning om zeker wat tussenstops te maken en in Mongolie een paar dagen naar een tent op de vlaktes te gaan. Misschien ook een idee voor jou?
Hoi Cottoncandy, Wat leuk dat jij volgend jaar ook gaat. Hij stond bij mij ook al langer in de planning, maar nu heb ik iemand gevonden die met mij mee wil. De meeste mensen verklaren je toch voor gek dat je zo veel dagen in de trein zit. Als je zonder tussenpersoon boekt, slaap je dan alleen in de trein? Want bij Tiara zag ik dat je ook in hotels slaapt af en toe en ook in een tent in Mongolie.

Weet je ook of er elektriciteit aan boord is (of is dit een domme vraag;))
Nee hoor wat je kunt doen is een soort 'bouwstenen' boeken. Dat je er bijvoorbeeld voor kiest eerst een paar dagen in Moskou te zijn en dan door te gaan naar Mongolie en daar weer een tijd te blijven. De treinkaartjes die je koopt zijn echter geldig voor één trein. Het is dus niet zo dat je de trein een andere dag/ander uur kunt nemen. Hij gaat ook niet elke dag dus daar moet je dan je routes een beetje op aanpassen.

Let overigens hier op: voor een visum voor Rusland heb je een uitnodiging nodig. Dit is via een hostel bijv. Een organisatie zoals Tiara Tours regelt dit wel voor je, maar het is zelf ook te doen.

Ik snap best dat mensen voor Tiara Tours kiezen omdat alles dan geregeld is, maar het is natuurlijk wel avontuurlijk (en een spannend begin van de reis ) om alles zelf een beetje te regelen. Zo kun je exact de reis samenstellen die je wil maken.

Wat betreft de elektriciteit...zover ik weet is dit er gewoon maar dan wel maar 45V.
Je hebt ook helemaal gelijk cotooncandy dat het dan meer avontuurlijk is:) Ik moet me er gewoon nog even goed in verdiepen. Die website kwam ik als eerste tegen namelijk. Oeh 45 volt, daar kun je je telefoon (of elk ander apparaat) niet mee opladen...
Ik lees nu net ergens dat je de stewards kunt vragen om een stopcontact op te voeren tot 220! Kun je nog lekker bellen daar ook
Als je überhaupt bereik hebt op de vlaktes of in een tentje
Nog een tip trouwens die ik net hoor: in juli moet je eigenlijk niet op de bonnefooi in Ulaanbataar aankomen want vanwege het minimale aantal hostels zit dan alles vol.

Je kunt altijd nog wat rooksignalen seinen vanaf de vlakte
ok, goed om te weten.

Rooksignalen, tja dat is beter dan whatsapp
Het bereik was overal goed, hoor. Ook toen we het gevoel hadden dat we in the middle of nowhere waren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven