Transmongolie express

24-06-2012 18:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag begin volgend jaar de Transmongolie express gaan doen. Wie heeft deze reis al eens gemaakt, wat vond je ervan en heb je tips?

En misschien een rare vraag, maar je zit vele dagen in de trein, kun je in de trein eten kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:cottoncandy87 schreef op 24 juni 2012 @ 19:37:

Hoi ikkie! Ik heb hem zelf nog niet gedaan maar hij staat al hele tijd in de planning en ik ga volgend jaar zelf.

Heb alles dus ook al uitgezocht. Ten eerste kan ik je aanraden NIET via Tiara Tours te boeken, je bent dan veel goedkoper uit omdat je de tussenpersoon overslaat.

Je kunt (het is wel wat meer gepuzzel en zelf regelen natuurlijk) rechtstreeks boeken bij Trans Sputnik. Daarnaast is er in de eerste klas wel een douche maar in de tweede is het inderdaad zelf wassen bij een kraantje waar de hele coupé zich wast dus de babydoekjestip zou ik opvolgen. Het staat hier in de planning om zeker wat tussenstops te maken en in Mongolie een paar dagen naar een tent op de vlaktes te gaan. Misschien ook een idee voor jou?

Heel goeie tip, Trans Sputnik! Ik heb deze reis 11 jaar geleden gemaakt, ook bij Trans Sputnik geboekt. Zij hebben toen de treintickets, de hotels en de transfers van station naar hotel v.v. voor ons geregeld. Alle visums (Rusland, Mongolië, China) konden ze ook regelen, maar daarvoor had ik een ander adresje.

Wij zijn onderweg een paar dagen in Irkutsk en een paar dagen in Ulaan Baatar uitgestapt en in Mongolië overnacht in een ger (ook door Trans Sputnik geregeld). Mongolië was echt de top van onze reis, ik wil daar graag nog eens naartoe.

Eten onderweg: inderdaad, het eten in de restauratiewagon was niet veel bijzonders; de eerste twee dagen was er nog wel wat, maar de derde dag was er geen keuze meer. Wij hebben veel op de perrons gekocht, van de plaatselijke vrouwen die daar allerlei lekkers aanbieden wat ze thuis hebben gemaakt: pannekoeken, een soort pizza’s, broodjes, veel groente en fruit. Zorg dus dat je roebels bij je hebt in kleine coupures; ook Euro’s in kleine coupures, want grote flappen, daar hebben ze niet van terug.

Als je het kunt betalen, boek dan (zeker op het traject tot aan Ulaan Baatar) een 1e klas coupé, dan heb je een 4-persoons coupé met z’n tweeën. Dan kom je niet met een dronken Rus te liggen, of met Mongolen die de coupé als opslagruimte voor hun handelswaren gebruiken.

In de Russische trein heb je een toilet met wastafel; die wordt – in tegenstelling tot wat hier eerder is geschreven – keurig schoongehouden door de ‘provodniks’: treinstewards. Ook je coupé en de gang wordt dagelijks gestofzuigd.

Tip: neem geen grote koffer mee, maar een kleine trolley en een losse tas. De treinen zijn hoog (er zijn geen hoge perrons zoals in Nederland), je moet telkens een metalen trapje op en de gangen zijn smal. Daarbij kun je een grote koffer veel moeilijker stouwen in de coupé dan twee kleinere tassen/trolleys. Er is wel ruimte boven het gangpad, maar dan moet je je koffer hoog boven je hoofd tillen!

In de Chinese trein (van Ulaan Baatar naar Beijing) hadden wij een Chinese trein; daar hadden we inderdaad een (koude) douche (die je deelde met de mensen van de coupé naast je); daar was ook het eten fantastisch.

Ik heb heel veel gehad aan het ‘Reishandboek Transsiberië Express’ van Aad van der Graaf (Elmar reishandboeken). Daarin staat het traject tot op de minuut beschreven.

Nog een tip: ga in juni! Dan zijn de dagen het langst, de trein rijdt bij Novosibirsk en Krasnorjask toch behoorlijk noordelijk, dan heb je lang daglicht om naar buiten te kijken. Ik kan me een brede rivier herinneren die we ’s nachts om 1 uur passeerden, bij vol daglicht ….

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven