amandelen knippen, hielp dat?

28-03-2008 09:10 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
De KNO-arts wil de amandelen van mijn 15 maanden oude dochtertje knippen, omdat ze voortdurend verkouden is. Ik geloof eigenlijk niet dat dat gaat helpen, omdat ik er negatieve verhalen over heb gehoord. Voor we aan haar gaan laten sleutelen, zou ik dus graag wat verhalen van anderen horen. Hebben jullie goede/slechte ervaringen?
Ik had om de haverklap keelontsteking,verkouden,agina,oorontsteking ook in de zomer.Toen vond de dokter het genoeg geweest en mijn ouders ook en ze zijn eruit gehaald toen ik 7 was allebijde.

En ik ben nu 28 en heb nooit geen keelontsteking,agina of oorontsteking meer gehad.
Hier doen ze keelamandelen pas vanaf 3 jaar. Bij mijn zoontje is de neusamandel weggehaald met 16 maanden. Wat een drama. Ten eerste hielp jet helemaal geen moer, hij is nog net zo vaak verkouden. Ten tweede heeft hij sindsdien last van flinke bloedneuzen. Zijn neusamandel was erg klein bleek na de operatie, dat was dus niet de boosdoener. KNO-arts vermoedde allergische aanleg en schreef toen een neusspray voor. Dat hielp beter tegen het snot. Jammer dat we daar niet eerst mee zijn begonnen, had hem (en mij) een operatie gescheeld.
Bij mij zijn mijn keelamandelen eruit gehaald toen ik 20 was, na een jaar aanhoudende amandelontsteking. Daarna nooit meer ziek geweest (buiten een goeie verkoudheid).
Hm, dat relativeert weer, Pammie. Die allergische aanleg zou hier ook prima de oorzaak kunnen zijn (maar dan ook van de verkoudheden en de koorts? hoe werkt dat dan?). We waren vandaag bij de huisarts en omdat ze nu al een dag of zes koorts heeft, mag ze weer een kuurtje. Maar ja, toch maar even niet opgehaald bij de apotheek; ik heb liever dat ze er zelf bovenop komt (en daarbij komt dat de huisarts niet een duidelijke infectie kon ontdekken; 1 trommelvlies wel rood maar verder geen slijm in de longetjes en keel was in orde).
Nog niet alles gelezen, maar mijn zoon heeft een maand geleden ook de operatie gehad, neus en keelamandelen er tegelijk uit. ik had er al eerder zelf om gevraagd, maar ze zijn er erg terughoudend mee, maar de laatste keer toch het groene licht gekregen. Man, ik wou dat het eerder gedaan was.

Voordelen: zoon snurkt niet meer, heeft geen pufjes meer nodig gehad, eet veel beter, is uitgeruster ( hij had inmiddels al last van slaap apneu), snottert niet meer zo veel, ruikt niet meer uit zijn mondje, en het alleropvallendst: hij heeft een totaal ander stemmetje. Zijn spraakproblemen gaven uiteindelijk de doorslag om het toch te doen, de creche had aangegeven het idee te hebben dat hij zoveel last had van zijn keelamandelen dat het zijn spraak beinvloedde. En dat is dus ook gebleken.

Ik wist trouwens zelf niet wat ik zag, waar ik voorheen niet in zijn neus kon kijken heeft hij nu mooie open neusgaten en zijn keel, die gewoon helemaal dicht zat is nu ook mooi open. KNO arts gaf ook aan dat zijn neusamandelen er eigenlijk eerder uit hadden gemoeten, dat dat een foute inschatting van hem was want ze waren veel groter dan hij had verwacht, hij was er een beetje van geschrokken.

Een collega van mij heeft een dochtertje die vorige week geopereerd is en ook daar dezelfde positieve ervaringen als bij mijn zoon, met name het snurken, beter slapen, beter praten en beter eten vielen haar ook op.

Mijn zoon eet trouwens ineens als een bootwerker, door een allergie was eten altijd al moeizaam en dat was al wel wat verbeterd, hij was al bezig met een inhaalslag, maar nu eet hij weer nóg meer. En hij groeit ook ineens goed, hij liep gemiddeld een jaar achter qua lengte (kleertjes voor 1 -1,5 jaar toen hij ruim 2 was, kleertjes voor 2 jaar toen hij 3 was) maar heeft nu eindelijk kleren aan waar gewoon 4 tot 5 jaar instaat, heel fijn.
Am Yisrael Chai!
Hier in Duitsland zijn ze erg makkelijk met amandelen knippen. Na 3 oorontstekingen gaf de kinderarts al aan dat dochter van toen 2 geopereerd moest worden. Ik heb echter geweigerd, deels ook omdat ik vroeger zelf geopereerd ben en dat én niet erg geholpen heeft én ik door complicaties een dikke week in het ziekenhuis gelegen heb. Geen goede ervaringen dus. Dochter is trouwens sinds die tijd nauwelijks meer ziek geweest, dus ik ben heel blij dat ze niet geopereerd is.
quote:Mirjam762 schreef op 28 maart 2008 @ 22:58:

Hm, dat relativeert weer, Pammie. Die allergische aanleg zou hier ook prima de oorzaak kunnen zijn (maar dan ook van de verkoudheden en de koorts? hoe werkt dat dan?). We waren vandaag bij de huisarts en omdat ze nu al een dag of zes koorts heeft, mag ze weer een kuurtje. Maar ja, toch maar even niet opgehaald bij de apotheek; ik heb liever dat ze er zelf bovenop komt (en daarbij komt dat de huisarts niet een duidelijke infectie kon ontdekken; 1 trommelvlies wel rood maar verder geen slijm in de longetjes en keel was in orde).

Ik weet niet hoe het met koorts zit, zoon had ook veel koorts en nu niet meer. Misschien lopen de allergische aanleg en de 'gewone' verkoudheden een beetje doorelkaar. Dat kan natuurlijk makkelijk op die leeftijd. Zoon had ook rode oren, dat vond de KNO dan weer zorgwekkend maar wij hebben nooit iets gemerkt bij hem. Heeft ook maar 2 keer oorontsteking gehad.

De neusspray die we hebben gekregen heet Flixonase. Zoiets als Flixotide (ontstekingsremmer om mee te inhaleren) alleen dan voor de neus.

Flinke keelamandelen kan ook veroorzaakt worden door een chronisch ontstoken neusamandel, dat steekt elkaar allemaal aan. Daarom wilde KNO in eerste instantie alleen de neusamandel eruit halen. Als die ontstekingsbron weg is, reageren de keelamandelen ook niet meer zo heftig. Klonk logisch, alleen ging het voor ons niet op. Ik zou het aankaarten bij de KNO Mirjam, als het niet helpt kun je altijd nog de neusamandel eruit halen.

Fashion, ik had na mijn operatie ook een heel andere stem, veel minder 'geknepen'.
Weggehaald i.v.m. privacy
Mijn dochter is vorig jaar op 4 jarige leeftijd ook geopereerd en de keel en neusamandelen zijn verwijdert... Ik wou dat ik het veeeel eerder had gedaan.

Dochter snurkte ook altijd en sliep erg onrustig, om de 2-3 weken een koortsaanval, vaak keel en oorontstekingen, superslecht en supertraag eten (meer als 1 uur over 1 snee brood) en altijd moe en hangerig...

Uiteindelijk doorgestuurt naar de KNO arts en binnen 1 minuut zei hij al, typisch gevalletje keel/neusamandelen.

De operatie op zich is me erg tegengevallen, ikzelf ben vroeger ook geholpen en herinner het me als een simpele ingreep en bij de meesten is dat ook zo. Maar bij mijn dochter dus niet, de ingreep wel maar de nasleep niet.

Onder narcose gaan ging prima, maar eruit komen was verschrikkelijk, ze was echt totaal overstuur en heel erg verward. Ze heeft echt wel een uur achtereen keihard gehuild, wilde niet drinken, geen ijsje, wilde gewoon helemaal niks. Ze mocht niet weer in slaap vallen van de verpleging maar moest drinken. Ze is een hele slechte drinker en na de operatie helemaal! Uiteindelijk heb ik haar mee naar huis gekregen omdat ik zelf het idee kreeg dat het hele ziekenhuis gebeuren haar totaal niet kon geruststellen. Maar 2 dagen erna moest ze alsnog weer terug en aan het infuus...

Maar nu, ruim een half jaar na de ingreep...

Ze snurkt niet meer, ze slaapt ontzettend goed, ze is ampr meer verkouden geweest, geen keel of oorontsteking en geen koorts meer gehad. En eten.... binnen 20 minuten 3 sneetjes brood! Ze is lekker aangekomen en zit weer helemaal goed in haar vel!
parel is jouw zoontje al geopereerd? Ben heel benieuwd hoe het gegaan is. Wij willen die operatie toch ook maar wel snel gaan doen; na een paar heel zielige nachten.
Hoi lena

Nee de operatie van dinsdag kon onverwachts niet doorgaan dus hij staat nu op de wachtlijst maar ik hoop wel dat het snel kan...ws over 1 maand.

Ik denk ook dat het verstandiger is hoor om de operatie te laten doen, ze kunnen er zoveel van opknappen!
Succes met het wachten en laat ff weten hoe het gegaan is!
Dit is al een heel oud topc maar ik heb het doorgelezen en man o man wat stellen de goede ervaringen mij gerust.

Hier moet het wrs ook bij kleine frummel die alles op pikt van het kdv en om de 4/5 weken hoge koorts heeft.

nogmaals een heel oud topic maar lang leve google! en bedankt!!
Hier ook. Mijn dochter van bijna 10 maanden oud heeft elke 3 weken koorts en lamlendig. Afgelopen week had ze 39.7.

Ze geeft ook vaak over van het hoesten.

De huisarts heeft geprobeerd de KNO arts te overtuigen om het eerder te doen, maar echt pas in februari als ze 1 is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven