Driftig meisje

29-06-2012 13:25 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Er moet mij even wat van het hart.

M'n dochter is 15 maanden en zooooo driftig! Ik wist wel dat ze behoorlijk wat pit had....en ja ze lijkt een beetje op mij maar ze is zo klein en afentoe veranderd ze in een duiveltje!

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.

Als we thuis zijn negeer ik het meestal en dan gaat het wel snel over....heb er ook wel eens voor straf op de gang gezet maar daar begreep ze niks van en raakte behoorlijk overstuur!

Maar wat er net gebeurde.......ik was met er in het dorp en ze was heerlijk aan de wandel...ze wilde niet met me mee lopen maar ik wilde door dus pakte haar hand....ze gooide zich op de grond en begon keihard te gillen en te schreeuwen en te rollen en te trappelen.

Ik haar even laten gaan maar ja schaam schaam dus toch opgepakt en in de buggy gezet.....gegil werd daardoor nog harder! Ja jullie begrijpen dat dit niet echt gezellig is he!

En ik schaamde me behoorlijk en helemaal toen ik al de afkeurende blikken zag grrrrrr

Ik snap wel dat ze graag doet wat ze zelf wil en de wereld wil ontdekken maar ja ik ben volgens mij de mama en maak uit hoe of wat!

Hoe pak ik zo'n situatie nou beter aan voortaan? Ze is pas 15 maanden dus kan er ook nog niet echt iets uitleggen....toch
Rustig blijven, uitleggen waarom niet, in de buggy en gewoon doen wat je wou doen. (En vervolgens in je hoofd denken "het is een faaaaaaaaaaaaaaaaaase, het is een faaaaaaaaaaaaaaaaaase") Oh, en je vooral niks aantrekken van starende mensen. Iedereen die een driftige 15 maanden dreumes heeft gehad kent het gevoel.
Zeggen: "Je kunt normaal meelopen, of mama gaat naar huis.", dan even wachten en als ze door blijft gaan beginnen met (zogenaamd) naar huis te lopen. Wedden dat het binnen een seconde over is?
Lijkt me dat je het prima aanpakt. Voor de 'stoute hoek' is ze idd nog te jong.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat wilde ze dan wel doen toen ze niet met je mee wilde?
Oef, herkenbaar.. En een kindje van deze leeftijd snapt nog niet alles van wat je zegt..

Ik zou de oplossing van Thomaas gebruiken.

Iig rustig blijven, hoe moeilijk dat soms ook is..
Je doet het prima hoor, niet je geduld verliezen, gedrag negeren en gewoon verder gaan met wat je van plan was en als ze weer kalm is zeg je zooo is het weer over! We maken er een leuke dag van! Ieder mens dus ook ieder kind moet zijn emoties kwijt als je thuis bent kun je je kind idd even apart zetten op de gang ofzo dan kan het even uitrazen maar als je op pad bent dan gewoon laten gaan en negeren en die stomme mensen met afkeurende blikken ook negeren.
@ natonco ze wilde graag de andere kant op!

@ Thomaaas ik ga proberen me vooral niks aan te trekken van andere....dank je en blijf hopen dat het een fase is!

@truffelmaffia bedankt voor de tip...ga het morgen testen!

@nouschi Bedankt voor je bevestiging ik dacht al dat ze daar te jong voor was.
quote:alinea schreef op 29 juni 2012 @ 13:37:

Je doet het prima hoor, niet je geduld verliezen, gedrag negeren en gewoon verder gaan met wat je van plan was en als ze weer kalm is zeg je zooo is het weer over! We maken er een leuke dag van! Ieder mens dus ook ieder kind moet zijn emoties kwijt als je thuis bent kun je je kind idd even apart zetten op de gang ofzo dan kan het even uitrazen maar als je op pad bent dan gewoon laten gaan en negeren en die stomme mensen met afkeurende blikken ook negeren.Thanks ja pfff die blikken van sommige mensen!
Was daar iets dat ze interessant vond?
quote:mystic24 schreef op 29 juni 2012 @ 13:37:

Oef, herkenbaar.. En een kindje van deze leeftijd snapt nog niet alles van wat je zegt..

Ik zou de oplossing van Thomaas gebruiken.

Iig rustig blijven, hoe moeilijk dat soms ook is..Ah fijn dat het herkenbaar is.....ben dus niet de enige! Ik blijf kalm!
quote:natonco schreef op 29 juni 2012 @ 13:40:

Was daar iets dat ze interessant vond?Nee helemaal niet eigenlijk! Gewoon een leeg plein....ik had er al even laten studderen maar ja we moeten een keer door!
Wat is studderen?

Als mijn dochter iets wil dat niet kan of niet handig is, dan leg ik haar uit waarom. Meestal werkt dat wel, ook toen ze nog heel klein was. Maar ik kijk wel eerst of wat ze wil echt niet kan. Soms passen haar plannen niet bij wat ik zelf bedacht had, maar is er eigenlijk geen enkele reden om mijn plannen even aan te passen. Dat doe ik dan, iedereen blij.
quote:marloezje schreef op 29 juni 2012 @ 13:37:

@ natonco ze wilde graag de andere kant op!

@ Thomaaas ik ga proberen me vooral niks aan te trekken van andere....dank je en blijf hopen dat het een fase is!

@truffelmaffia bedankt voor de tip...ga het morgen testen!

@nouschi Bedankt voor je bevestiging ik dacht al dat ze daar te jong voor was.Het IS een fase! En v.w.b. die blikken: vrijwel elke dreumes heeft zo'n fase. Elke ouder zal het bekend voorkomen. Blikken kunnen ook van medeleven zijn. Kijk er ook op die manier naar, dat die afkeurende blikken niet zo afkeurend zijn zoals jij ze opvat.
Ik vind de tip van truffel helemaal niet zo goed, je moet niet gaan dreigen met dingen die je toch niet waar maakt.... maw je gaat helemaal niet naar huis, dus waarom daar mee dreigen?
Erg herkenbaar! Ik heb ook zo een kleine driftkikker van 16 maanden. Hij heeft een eigen wil en als ik daar niet aan toe geef, gaat hij op de grond liggen stampen, gillen, huilen, hoofdbonken etc... Kortom een hoop drama om bijna niks. Mijn oplossing; thuis laat ik hem gewoon liggen en laat hem even afkoelen om daarna afleiding te geven(spelletje, naar buiten, even kroelen of een bumba-filmpje kijken). Als hij in de winkel of op straat een driftbui krijgt, pak ik hem op en neem hem schreeuwend mee om mijn ding(boodschappen oid) af te maken.

Ik geef er niet aan toe. Ik vind dat hij moet leren wat de grenzen zijn. Al begrijpt hij het nu nog niet zo goed. Als ik hem zijn zin geef blijft hij het doen.
quote:natonco schreef op 29 juni 2012 @ 13:46:

Wat is studderen?

Als mijn dochter iets wil dat niet kan of niet handig is, dan leg ik haar uit waarom. Meestal werkt dat wel, ook toen ze nog heel klein was. Maar ik kijk wel eerst of wat ze wil echt niet kan. Soms passen haar plannen niet bij wat ik zelf bedacht had, maar is er eigenlijk geen enkele reden om mijn plannen even aan te passen. Dat doe ik dan, iedereen blij.

Hmmm studderen is lekker bezig zijn! haha wij noemen dat altijd zo als ze heen en weer loopt me speelgoed enzo!

Ik wil me natuurlijk ook wel een beetje aan haar aanpassen maar op een gegeven moment is het ook wel genoeg en moeten we gewoon door toch!
offtopic:

Thomas! Jouw ava, en je motto..ook fan van Fans?
quote:ilovemyshoes schreef op 29 juni 2012 @ 13:51:

Erg herkenbaar! Ik heb ook zo een kleine driftkikker van 16 maanden. Hij heeft een eigen wil en als ik daar niet aan toe geef, gaat hij op de grond liggen stampen, gillen, huilen, hoofdbonken etc... Kortom een hoop drama om bijna niks. Mijn oplossing; thuis laat ik hem gewoon liggen en laat hem even afkoelen om daarna afleiding te geven(spelletje, naar buiten, even kroelen of een bumba-filmpje kijken). Als hij in de winkel of op straat een driftbui krijgt, pak ik hem op en neem hem schreeuwend mee om mijn ding(boodschappen oid) af te maken.

Ja thuis kan ik het ook wel beter handelen....en is ze makkelijker af te leiden!

Zo heftig een gillend kind op je nek!

Maar we luisteren naar thomaaas.......het is een fase! Dat hou ik echt in m'n achterhoofd!

Ik geef er niet aan toe. Ik vind dat hij moet leren wat de grenzen zijn. Al begrijpt hij het nu nog niet zo goed. Als ik hem zijn zin geef blijft hij het doen.
Volgens mij doe je het prima, zo'n kleintje is gewoon niet altijd uit een driftbui te halen.

Vaak probeer ik voor dochter te verwoorden wat ze op dat moment zelf niet duidelijk kan maken omdat ze daar te boos voor is.

'Jij wilt ... heel graag he?' en dan huilt zij: 'Jaaahaaaaa'. Tot voor kort haalde dat de angel wel uit de situatie, dat ik het snapte was voor haar al genoeg.

Nu is ze 19 maanden en reageert ze nog steeds zo. Om vervolgens te proberen om op een andere manier haar zin te krijgen Nu ben ik weer een beetje aan het zoeken naar een nieuwe manier die bij ons past.
Hallo?!
quote:thomaaas schreef op 29 juni 2012 @ 13:49:

[...]

Het IS een fase! En v.w.b. die blikken: vrijwel elke dreumes heeft zo'n fase. Elke ouder zal het bekend voorkomen. Blikken kunnen ook van medeleven zijn. Kijk er ook op die manier naar, dat die afkeurende blikken niet zo afkeurend zijn zoals jij ze opvat.Ja misschien moet ik het ook maar zo zien! Thanks....fijn zo'n positieve draai!
quote:truffelmaffia schreef op 29 juni 2012 @ 13:27:

Zeggen: "Je kunt normaal meelopen, of mama gaat naar huis.", dan even wachten en als ze door blijft gaan beginnen met (zogenaamd) naar huis te lopen. Wedden dat het binnen een seconde over is?

Een heel goeie tip; dit werkt hier ook als een trein. Zodra mevrouw driftig is, negeer ik haar, ga mijn eigen ding doen - desnoods doorlopen op straat. Ze weet vaak niet hoe snel ze weer naar me toe moet komen.

Gewoon doen wat mama wil is (was) ook mijn eerste neiging, maar heb ontdekt dat dat weinig zin heeft, het verzet wordt alleen maar groter en je raakt in strijd met je kind. Tegelijk mag ze die emoties gerust hebben; lekker laten razen, en negeren maar. Dan is het het snelste over.
Dat mensen kijken wilt nog niet zeggen dat ze afkeurend zijn (dat maak je er zelf van in je hoofd) ik kijk ook in zo'n situatie.

Soms geamuseerd, soms met in mijn hoofd: ach arme moeder, maar meestal: ik ben gelukkig niet de enige.

Dus laat je niet opjutten om de blikken.

En het beste advies wat ik je kan geven is: negeren, negeren, negeren en doorgaan waarmee je al bezig bent.
quote:_Doortje_ schreef op 29 juni 2012 @ 13:56:

Volgens mij doe je het prima, zo'n kleintje is gewoon niet altijd uit een driftbui te halen.

Vaak probeer ik voor dochter te verwoorden wat ze op dat moment zelf niet duidelijk kan maken omdat ze daar te boos voor is.

'Jij wilt ... heel graag he?' en dan huilt zij: 'Jaaahaaaaa'. Tot voor kort haalde dat de angel wel uit de situatie, dat ik het snapte was voor haar al genoeg.

Nu is ze 19 maanden en reageert ze nog steeds zo. Om vervolgens te proberen om op een andere manier haar zin te krijgen Nu ben ik weer een beetje aan het zoeken naar een nieuwe manier die bij ons past.Haha het gaat dus maar door! Volgende fase!
Waarom moet je door dan? Had je een afspraak?

Ik bedoel met kijken naar je eigen plannen juist die dingen. Moest je echt door omdat je zaken had die niet konden wachten, of moest je door omdat je bedacht had dat je doorwilde en wilde je daar niet van afwijken? Ik heb gemerkt dat het bij mij vaak het laatste was. Eigenlijk onzin, want ik kon mijn plannen best een beetje aanpassen om wat langer bij dat ene eendje te blijven kijken. Het geeft een hoop rust om wat kalmer aan te leven en wat meer te kijken naar wat mijn dochter wil, heb ik gemerkt. Heel prettig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven