Als Marokkaanse/Moslima

01-07-2012 19:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma.. Heb een paar maanden ene relatie met een super lieve Nederlandse niet-moslim man.

Wat niet kan binnen de islamitische/Marokkaanse gemeenschap.

We hebben regelmatig serieuze gesprekken, hij accepteerd mijn geloof en hoe ik dit praktiseer houd er ook rekening mee.

Maar het punt is nu dat wij een stap richting het huwelijk willen maken, ik weet mijn god alleen niet hoe ik dit bespreekbaar moet maken.

Ik hoop dat er meerdere meiden zijn die hier ervaring mee hebben

Bedankt voor het lezen
quote:cosima schreef op 01 juli 2012 @ 21:10:

Hoi TO,

ten eerste veel sterkte.

Hoe afhankelijk ben je van je familie ? Woon je alleen, studeer je / heb je een baan, ben je financieel onafhankelijk ?

Vind jij het zelf acceptabel om met een non moslim te trouwen ?

Thanks! Tsja afhankelijk niet, heb een vaste baan, eigen huis enz maar ik wil mnfamilie in mn toekomstige leven ook bij me hebben en hem ook...

Ben benieuwd of er meer meiden zijn met deze ervaringen
Hoe praktiserend en traditioneel zijn ze in jouw familie TO? Is het echt duidelijk een no-go of voel je toch dat het niet onmogelijk zou zijn ? Zijn alle vrouwen in jouw familie getrouwd met een Moslim ?
quote:cosima schreef op 01 juli 2012 @ 21:18:

Hoe praktiserend en traditioneel zijn ze in jouw familie TO? Is het echt duidelijk een no-go of voel je toch dat het niet onmogelijk zou zijn ? Zijn alle vrouwen in jouw familie getrouwd met een Moslim ?

Het voelt niet als helemaal onmogelijk, maar toch ook weer wel. Een dubbel gevoel.

En inderdaad iedereen is zowat getrouwd met een moslim. Alleen de een is wat meer praktiserend als een ander
Hoi Soraya,

Herkenbaar probleem voor veel Marokkaanse Islamitische vrouwen (met name hoogopgeleiden las ik in een onderzoek), die in een niet-ISlamitisch land wonen.

Hoe staat je vriend er tegenover om eens voor zichzelf te onderzoeken in hoeverre hij aansluiting kan vinden bij het Islamitische geloof? Misschien wil hij zich wel verdiepen, op z'n minst de Koran eens lezen?

Je zegt dat je zelf ook meer bezig wilt zijn met je geloof. Kennelijk is je geloof dan ook heel belangrijk voor je. Je zult je denk ik dan ook de vraag moeten stellen in hoeverre je zelf met een niet-moslim kan leven en gelukkig kan zijn? Is zoiets belangrijks ook niet iets dat je met je levenspartner wilt delen? En hoe zit het met de opvoeding van de kinderen later? Vind hij het oke om ze Islamitisch op te voeden of vind jij het oke als ze ongelovig worden opgevoed? Hoe staan jullie hierin?

Sowieso is het in een relatie concessies doen, ongeacht cultuur-of religieverschillen. De vraag is, is de kloof overbrugbaar tussen jullie? Onderzoek zelf ook eens binnen je geloof, hoe dat precies zit. Wat staat er bijvoorbeeld in de Koran over gemengde relaties? Als dat allemaal duidelijk is voor je en je kunt het voor jezelf goed verantwoorden, dan is de vraag die je jezelf moet stellen: is deze man/ deze relatie het waard om de relatie met mijn familie er voor op het spel te zetten? Wel vind ik het jammer, dat je kennelijk niet de ruimte ervaart om dergelijke zaken bespreekbaar te maken met je familie. Het zou zo veel makkelijker voor je geweest zijn, als je die ruimte wel gehad had. Ik wens je daarom ook veel sterkte. Je kunt niet kiezen op wie je verliefd wordt, maar je moet er wel zelf mee dealen. Helaas herkenbaar verhaal, als je eens wilt mailen, kan dat.

Sterkte!
Oh sorry...niet.goed gelezen.
Kan hij geen moslim worden?

Dat kan toch?
quote:ciambella schreef op 01 juli 2012 @ 21:31:

Hoi Soraya,

Herkenbaar probleem voor veel Marokkaanse Islamitische vrouwen (met name hoogopgeleiden las ik in een onderzoek), die in een niet-ISlamitisch land wonen.

Hoe staat je vriend er tegenover om eens voor zichzelf te onderzoeken in hoeverre hij aansluiting kan vinden bij het Islamitische geloof? Misschien wil hij zich wel verdiepen, op z'n minst de Koran eens lezen?

Je zegt dat je zelf ook meer bezig wilt zijn met je geloof. Kennelijk is je geloof dan ook heel belangrijk voor je. Je zult je denk ik dan ook de vraag moeten stellen in hoeverre je zelf met een niet-moslim kan leven en gelukkig kan zijn? Is zoiets belangrijks ook niet iets dat je met je levenspartner wilt delen? En hoe zit het met de opvoeding van de kinderen later? Vind hij het oke om ze Islamitisch op te voeden of vind jij het oke als ze ongelovig worden opgevoed? Hoe staan jullie hierin?

Sowieso is het in een relatie concessies doen, ongeacht cultuur-of religieverschillen. De vraag is, is de kloof overbrugbaar tussen jullie? Onderzoek zelf ook eens binnen je geloof, hoe dat precies zit. Wat staat er bijvoorbeeld in de Koran over gemengde relaties? Als dat allemaal duidelijk is voor je en je kunt het voor jezelf goed verantwoorden, dan is de vraag die je jezelf moet stellen: is deze man/ deze relatie het waard om de relatie met mijn familie er voor op het spel te zetten? Wel vind ik het jammer, dat je kennelijk niet de ruimte ervaart om dergelijke zaken bespreekbaar te maken met je familie. Het zou zo veel makkelijker voor je geweest zijn, als je die ruimte wel gehad had. Ik wens je daarom ook veel sterkte. Je kunt niet kiezen op wie je verliefd wordt, maar je moet er wel zelf mee dealen. Helaas herkenbaar verhaal, als je eens wilt mailen, kan dat.

Sterkte!

Hoezo herkenbaar? Heb je ook in een soortgelijke situatie gezeten?

Hij is wat dat betreft heel makkelijk erin. Hij zou het niet erg vinden als bijv toekomstige kinderen islamitisch opgevoed worden, maar hij zelf zou hun een keuze willen laten maken. Uiteindelijk maak je die op latere leeftijd ook wel.

Heb hem nog niet echt kennis kunnen laten maken met de islamitische wereld. Hij stelt gelukkig wel veel vragen met hem kan ik er wel over praten maar geod dat is het probleem ook niet
quote:dolores007 schreef op 01 juli 2012 @ 21:52:

Kan hij geen moslim worden?

Dat kan toch?Dat kan altijd
oke, je vraag is dus alleen hoe het bespreekbaar te maken?

Heb je wel eens met je vader of met andere familieleden in zijn algemeenheid gepraat over relaties? Wat zouden ze acceptabel vinden en wat niet? Zonder nog dat je over je eigen situatie vertelt. Kennelijk heb je het vermoeden dat ze negatief zullen reageren, maar weet je dat nog niet zeker. Misschien kun je dan jouw verhaal als casus inbrengen, maar dan als zijnde het iets dat je ergens gelezen of gehoord hebt en dan kijken hoe men reageert?

Nou dit lijkt mij al een pittige eerste stap volgens mij. ik weet niet of je een goed contact hebt met de Imam in jouw gemeente of dat hij iets voor je kan betekenen/ bemiddelen? heb je Marokkaanse vriendinnen? Hoe kijken zij hiertegen aan? welk advies geven ze jou? Maar goed, uiteindelijk zul je het denk ik toch zelf bespreekbaar moeten maken met je familie. Iets in de trant van: pa ik moet je wat vertellen en ik hoop dat je mijn keuze wilt accepteren. Een ander ding is, als je bang bent voor eerwraakachtige tafrelen, zorg dan eerst voor je eigen veiligheid. Je zou bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of hulpverlener met kennis van de Islam die je om hulp kunt vragen. Ook is er vast een Marokkaanse vrouwen stichting waar je voor hulp of advies terecht kunt.

Veel sterkte en wijsheid!
quote:ciambella schreef op 01 juli 2012 @ 22:09:

ik weet niet of je een goed contact hebt met de Imam in jouw gemeente of dat hij iets voor je kan betekenen/ bemiddelen?

Ik denk niet dat een imam de aangewezen persoon is om een bemiddelende rol te spelen. Die zijn vaak streng in de leer, hebben een voorbeeldfunctie en kunnen het dus qua geloof en functie niet maken om hun medewerking te verlenen aan een relatie met een 'kaffir' (ongelovige).

Dan kan die imam wel inpakken.
quote:soraya-87 schreef op 01 juli 2012 @ 22:02:

[...]

Dat kan altijd

Nou dan is dat de oplossing toch?

Als het om je famillie gaat?
quote:dolores007 schreef op 01 juli 2012 @ 22:18:

[...]

Nou dan is dat de oplossing toch?

Als het om je famillie gaat?

Hoezo is dat de oplossing?

Wat dacht je van die jongen gewoon accepteren zoals hij is?
Lekker belangrijk.

Hij blijft toch wie hij is? of hij nou moslim word om met haar te kunnen trouwen omdat ze toch zijn ware liefde is, of niet... daar merk je toch niks van?

Je merkt er wel wat van als ze trouwen en het omdat je principe is dat hij moet blijven wie hij is dus geen moslim, dat zij dr famillie misschien niet meer zou zien.

Hoe erg is het nou om even wat aanpassingen te doen waar je niks van voelt om bij de persoon te kunnen zijn waar je van houd?

Zolang je er niks belangrijks voor op hoeft te geven.

Als ik die man was dan was ik gewoon moslim geworden, weg probleem hallo huwelijk met allemaal blije mensen.
Assalamoe aleikoum soraya,

Ik heb niet alle reacties gelezen, ik ben zelf nederlandse en sinds een jaar bekeert tot islam. Sinds een half jaar heb ik contact met een marokaanse man met serieuze intenties. Ik heb min of meer hetzelfde probleem als jij.

Allereerst is het denk ik belangrijk dat jij voor jouwzelf bepaald wat jij wil. Hoeveel ben jij met het geloof bezig. Wil jij jou kinderen volgens islam grootbrengen.

Als jij dit idd wil, is trouwen met een ongelovige niet handig.
quote:dolores007 schreef op 01 juli 2012 @ 22:27:

Lekker belangrijk.

Hij blijft toch wie hij is? of hij nou moslim word om met haar te kunnen trouwen omdat ze toch zijn ware liefde is, of niet... daar merk je toch niks van?

Je merkt er wel wat van als ze trouwen en het omdat je principe is dat hij moet blijven wie hij is dus geen moslim, dat zij dr famillie misschien niet meer zou zien.

Hoe erg is het nou om even wat aanpassingen te doen waar je niks van voelt om bij de persoon te kunnen zijn waar je van houd?

Zolang je er niks belangrijks voor op hoeft te geven.

Als ik die man was dan was ik gewoon moslim geworden, weg probleem hallo huwelijk met allemaal blije mensen.

Dat zegt dan meer over die familie dan over hem.!

Als het andersom was dan was het racisme discriminatie,PVVstemmers en o wat een bekrompen mensen gegil niet van de lucht geweest.!

Bijzonder altijd wel dat meten met 2 maten.
Dolores, ik ben het weer helemaal met je eens meid.
quote:teardrop-viva schreef op 01 juli 2012 @ 22:33:

[...]

Dat zegt dan meer over die familie dan over hem.!

Als het andersom was dan was het racisme discriminatie,PVVstemmers en o wat een bekrompen mensen gegil niet van de lucht geweest.!

Bijzonder altijd wel dat meten met 2 maten.

Dat zegt misschien wat over haar famillie, maar ze HOUD van die familie of wij het nou eens zijn met hun moslim geloof, of over het trouwen of niet.

Zo erg is het toch niet?

Ze wil allebnei houden en dat kan.

Dus wat maakt het nou uit wie er gelijk heeft?

Wil hij dan gelijk? of wil hij trouwen?

Wil hij lekker zichzelf blijven geen moislim en toch met haar trouwen met risico dat ze de rest verliest? Of wil hij moslim worden zodat niemand wat verliest?

Het gaat niet om gelijk hebben.

Het gaat er om dat het niet schaad een moslim te worden, en het wel schaad als je geen familie mer hebt als je die wel perse wilt houden.

Of als je niet kunt trouwen met je ware liefde omdat familie dat af zal keuren om het stempelktje moslim/.
quote:july07 schreef op 01 juli 2012 @ 22:33:

Dolores, ik ben het weer helemaal met je eens meid.

Ja ik ben daar gewoon heel makkelijk in.

Geen moslim het probleem? word moslim.

Als het niks van je vreet...

Je hoeft er niks voor op te geven dus.
quote:dolores007 schreef op 01 juli 2012 @ 22:38:

[...]

Dat zegt misschien wat over haar famillie, maar ze HOUD van die familie of wij het nou eens zijn met hun moslim geloof, of over het trouwen of niet.

Zo erg is het toch niet?

Ze wil allebnei houden en dat kan.

Dus wat maakt het nou uit wie er gelijk heeft?

Wil hij dan gelijk? of wil hij trouwen?

Wil hij lekker zichzelf blijven geen moislim en toch met haar trouwen met risico dat ze de rest verliest? Of wil hij moslim worden zodat niemand wat verliest?

Het gaat niet om gelijk hebben.

Het gaat er om dat het niet schaad een moslim te worden, en het wel schaad als je geen familie mer hebt als je die wel perse wilt houden.

Of als je niet kunt trouwen met je ware liefde omdat familie dat af zal keuren om het stempelktje moslim/.

Dat kun jij niet bepalen voor een ander en dat het niet meer is dan gewoon even moslim worden dat is natuurlijk ook onzin.

Ik heb er genoeg voorbeelden van in mijn omgeving gezien.

Dat waren dan wel vrouwen die moslima moesten worden maar dat was niet 'gewoon even moslima worden en verder lekker jezelf blijven'.

Ik zou er voor niemand moslima worden en ook geen Katholiek etc.
Als dat de situatie makkelijker maakt.

Ik begrijp dat TO het geloof niet wil opleggen, dat siert haar, maar als dit de oplossing kan zijn.
quote:july07 schreef op 01 juli 2012 @ 22:48:

Als dat de situatie makkelijker maakt.

Ik begrijp dat TO het geloof niet wil opleggen, dat siert haar, maar als dit de oplossing kan zijn.

En als hij zijn familie nou kwijtraakt door moslim te worden of zijn familie wil niks meer met hem te maken hebben als hij met een moslima trouwt?

Dan moet zij haar geloof maar aan de wilgen hangen want ach ja daar krijg je niks van verder en hij houd van die familie dus ach een paar aanpassingen en er is geen probleem meer.
Dat kan natuurlijk ook, dat zijn familie ook moeilijk kan doen over het geloof. Maar daar hebben we TO nog niet over gehoord.
quote:teardrop-viva schreef op 01 juli 2012 @ 22:53:

[...]

En als hij zijn familie nou kwijtraakt door moslim te worden of zijn familie wil niks meer met hem te maken hebben als hij met een moslima trouwt?

Dan moet zij haar geloof maar aan de wilgen hangen want ach ja daar krijg je niks van verder en hij houd van die familie dus ach een paar aanpassingen en er is geen probleem meer.

Ik zei ook, duidelijk een aantal keer.

"als hij er niks mee verliest"
quote:teardrop-viva schreef op 01 juli 2012 @ 22:45:

[...]

Dat kun jij niet bepalen voor een ander en dat het niet meer is dan gewoon even moslim worden dat is natuurlijk ook onzin.

Ik heb er genoeg voorbeelden van in mijn omgeving gezien.

Dat waren dan wel vrouwen die moslima moesten worden maar dat was niet 'gewoon even moslima worden en verder lekker jezelf blijven'.

Ik zou er voor niemand moslima worden en ook geen Katholiek etc.

Als hij er niks mee verliest kan het geen kwaad.

Mijn familie zou het niet boeien of ik moslima zou worden of niet.

Maar als hij zijn hele leven aan zou moeten passen en zijn familie kwijt zou raken, dan noeten ze het daar over hebben.

Dat moet natuurlijk ook niet.
quote:july07 schreef op 01 juli 2012 @ 22:56:

Dat kan natuurlijk ook, dat zijn familie ook moeilijk kan doen over het geloof. Maar daar hebben we TO nog niet over gehoord.Ik zou niet blij worden als mijn zoon thuis kwam vertellen dat hij moslim wordt omdat anders zijn schoonfamilie hem niet moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven