Verstrooide professor?
maandag 2 juli 2012 om 12:03
Hierom moet je dus proefsamenwonen. Voor de rest goed met elkaar communiceren, taken verdelen. Probeer het samen op te lossen door allebei water bij de wijn te doen.
En sommige mannen moeten er gewoon aan herinnerd worden bepaalde dingen te doen. Niet omdat ze niet willen helpen/bijdragen maar gewoon omdat ze het niet zien! Als jouw vriend zo is, accepteer dat en vertel hem gewoon wat te doen.
En sommige mannen moeten er gewoon aan herinnerd worden bepaalde dingen te doen. Niet omdat ze niet willen helpen/bijdragen maar gewoon omdat ze het niet zien! Als jouw vriend zo is, accepteer dat en vertel hem gewoon wat te doen.
maandag 2 juli 2012 om 12:13
Ik denk dat het een eigenschap is die niet makkelijk te veranderen is. Ik heb zelf ook een 'makkelijke' man, maar heb er (meestal) vrede mee dat ik hem een aantal keer moet herinneren aan afspraken/opruimen/iets uitzoeken etc. Als je dat niet kan, dan wordt het lastig denk ik. Allicht dat hij iets zal veranderen (daar doet hij al zijn best voor), maar het zal nooit zo worden als het niveau van ex (en ik denk dat er héél veel mannen niet zo netjes etc. zijn).
maandag 2 juli 2012 om 12:14
Ow jee Angel2000 je irriteert je wel erg aan hem zo te lezen. Ik heb dat ook gehad met een ex was het begin van het einde. Woonde er niet mee samen goddank. Hij was extreem controlfreak. Zelfs op vakantie gingen er allerlei alarmen af elke dag op zijn telefoon met dingen die hij niet mocht vergeten. Terwijl ik zoiets had van doe ff normaal het is vakantie. Hij moest persee in het weekend stipt om 9:00 op anders kreeg hij hoofdpijn en nog meer van dat soort "spontane dingen". Werd er helemaal gek van en heb het uitgemaakt.
TO zie je nog wel waarom je verliefd op hem bent geworden? Want als dat langzaam aan ook wegebt door je irritatie dan is het vrees ik niet de man voor jou. Sterkte!
TO zie je nog wel waarom je verliefd op hem bent geworden? Want als dat langzaam aan ook wegebt door je irritatie dan is het vrees ik niet de man voor jou. Sterkte!
maandag 2 juli 2012 om 12:16
Ik snap niet dat je je huis niet hebt aangehouden, zodat je weer terug kan gaan latten. Lijkt me dat jij niet om kan met zijn persoonlijkheid als je 24/7 bij elkaar bent en dan is latten beter. Dan heb je beiden je eigen plekje en hoef je je niet aan elkaars gewoontes te ergeren.
Kun je niet terug 'n eigen woning nemen, zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan het continu bij elkaar zijn? Als je voorheen maar 25 km van elkaar vandaan woonde, snap ik toch al niet dat je zomaar bent gaan samenwonen. Dat is 'n afstandje van niks.
Kun je niet terug 'n eigen woning nemen, zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan het continu bij elkaar zijn? Als je voorheen maar 25 km van elkaar vandaan woonde, snap ik toch al niet dat je zomaar bent gaan samenwonen. Dat is 'n afstandje van niks.
maandag 2 juli 2012 om 12:16
quote:nouschi schreef op 02 juli 2012 @ 12:10:
Dat fietsenrek snap ik niet helemaal?
Ik dacht al dat ik de enige was!
Maar iets anders: hoe serieus is dat "professor" deel van je post? Want als hij werk doet dat veel van zijn hoofd vraagt, dan wil dat in het dagelijks leven inderdaad wel eens leiden tot vergeetachtigheid etc.
Dat fietsenrek snap ik niet helemaal?
Ik dacht al dat ik de enige was!
Maar iets anders: hoe serieus is dat "professor" deel van je post? Want als hij werk doet dat veel van zijn hoofd vraagt, dan wil dat in het dagelijks leven inderdaad wel eens leiden tot vergeetachtigheid etc.
maandag 2 juli 2012 om 12:17
Herkenning! Mijn vriend is hetzelfde, ook altijd veel uit handen genomen door zijn moeder. Alleen vind ik het soms ff vervelend maar accepteer ik dat ik 'beter' ben in dingen onthouden en in sommige dingen opruimen..
Ik haal elke avond de glazen en bierflesjes weg en ik was af ( wat hij anders een week zou laten staan) en ik hou niet van strijken, en dat vind hij weer niet erg. Dus dit lijkt mij de oplossing, taken toevertrouwen aan degene die goed is in die taak.. Is hij slecht in onthouden? Hang een groot schrijfbord/ weekplanner op..
Natuurlijk kun je hem (blijven) aansporen om meer te doen en onthouden. Maar die dingen zoals op de skipiste, zo is hij gewoon en lijkt me moeilijk om af te leren. Dus of je accepteert hem hoe hij is en zoekt samen een oplossing, of als je het gevoel hebt dat hij echt niet bij je past en je echt alleen maar stess krijgt, is latten toch weer een betere optie.
Ik haal elke avond de glazen en bierflesjes weg en ik was af ( wat hij anders een week zou laten staan) en ik hou niet van strijken, en dat vind hij weer niet erg. Dus dit lijkt mij de oplossing, taken toevertrouwen aan degene die goed is in die taak.. Is hij slecht in onthouden? Hang een groot schrijfbord/ weekplanner op..
Natuurlijk kun je hem (blijven) aansporen om meer te doen en onthouden. Maar die dingen zoals op de skipiste, zo is hij gewoon en lijkt me moeilijk om af te leren. Dus of je accepteert hem hoe hij is en zoekt samen een oplossing, of als je het gevoel hebt dat hij echt niet bij je past en je echt alleen maar stess krijgt, is latten toch weer een betere optie.
maandag 2 juli 2012 om 12:19
Echter, dat je je (nu nog) zo kunt ergeren over verdwalen doet me vermoeden dat er meer aan de hand is. is het niet ook een beetje dat je zelf té perfectionistisch bent? Dat het een slechte combi is van hij een beetje slordig, jij een beetje te krampachtig?
*houdt eigen studentenkamer voorlopig nog maar even aan. Je weet maar nooit*
*houdt eigen studentenkamer voorlopig nog maar even aan. Je weet maar nooit*
maandag 2 juli 2012 om 12:20
van beide kanten water bij de wijn!
en doen waar jullie goed in zijn!
dus als jij niet snel verdwaalt dan neem je vanaf nu het voortouw met vreemde routes.
en hij heeft vast ook wel zijn dingen (die ik nu even niet in je verhaal lees...
)
en jullie zijn allebei volwassen, dus laat hem lekker.
nou en dat het bier in de diepvries ligt, en nou en dat de fietsendrager 3 weken achterop de auto zit.
ik laat hier mijn man klooien met zijn was, 1x per week duikt hij onder het bed om 7 paar sokken en 5 overhemden in de wasmand te gooien, dat is niet mijn stijl van huishouden. maar ik neem het niet over en stoor me er ook niet (meer) aan. ieder z'n prioriteiten toch?
en doen waar jullie goed in zijn!
dus als jij niet snel verdwaalt dan neem je vanaf nu het voortouw met vreemde routes.
en hij heeft vast ook wel zijn dingen (die ik nu even niet in je verhaal lees...
en jullie zijn allebei volwassen, dus laat hem lekker.
nou en dat het bier in de diepvries ligt, en nou en dat de fietsendrager 3 weken achterop de auto zit.
ik laat hier mijn man klooien met zijn was, 1x per week duikt hij onder het bed om 7 paar sokken en 5 overhemden in de wasmand te gooien, dat is niet mijn stijl van huishouden. maar ik neem het niet over en stoor me er ook niet (meer) aan. ieder z'n prioriteiten toch?
maandag 2 juli 2012 om 12:22
Sommige dingen kan hij leren/veranderen, maar daar gaat veel tijd in zitten en heeft hij hulp/steun en postitieve feedback bij nodig van jou.
Accepteer dat het niet vanzelf en niet foutloos gaat.
Daarnaast is het ook voor jou een grote omschakeling na 6 jr alleen te wonen, nu nieuwe buurt erbij. Geef ook dat de tijd om te wennen, praat er over.. benoem naar elkaar wat wel goed/leuk is. En kijk uiteindelijk naar welke kant de weegschaal uitslaat.. En helemaal netjes/georganiseerd zal hij niet worden. Dus wat is belangrijker moet jij jezelf afvragen!!
Daarnaast is het ook voor jou een grote omschakeling na 6 jr alleen te wonen, nu nieuwe buurt erbij. Geef ook dat de tijd om te wennen, praat er over.. benoem naar elkaar wat wel goed/leuk is. En kijk uiteindelijk naar welke kant de weegschaal uitslaat.. En helemaal netjes/georganiseerd zal hij niet worden. Dus wat is belangrijker moet jij jezelf afvragen!!
anoniem_150838 wijzigde dit bericht op 02-07-2012 12:23
Reden: spelfouten
Reden: spelfouten
% gewijzigd
maandag 2 juli 2012 om 12:24
Klinkt heel bekend, maar mijn vriend heeft Adhd. Wij hebben 1 afspraak: 3 keer per dag op het schrijfbord kijken, daar schrijf ik 's avonds alles op wat moet gebeuren. Belangrijke dingen regel ik zelf, de rest laat ik aan hem over. Misschien kun je hier iets mee? En zorg dat je wat minder perfectionistisch wordt, dat is voor iedereen vermoeiend
maandag 2 juli 2012 om 12:28
quote:mevrouwr schreef op 02 juli 2012 @ 12:22:
Sommige dingen kan hij leren/veranderen, maar daar gaat veel tijd in zitten en heeft hij hulp/steun en postitieve feedback bij nodig van jou.
Misschien moet TO ook wel het een en ander veranderen...
Het is geven en nemen he?
Misschien moet TO ook wel het een en ander veranderen...
Het is geven en nemen he?
maandag 2 juli 2012 om 12:28
Ik heb er ook zo één. Al meer dan 10 jaar. Het went moet ik zeggen . Ik vind het persoonlijk niet zo'n ramp, ik erger me soms maar meestal zie ik vooral de humor van de situatie. Plaag ik hem een beetje. Lachen we samen om die schitterende weg die we anders nóóit gezien hadden en noemen we het de scenic route.
Als het echt niet werkt voor jou dan is dat zo. Je kunt je verwachtingen bijstellen en hem accepteren als je verder het gevoel hebt dat hij de man is voor jou. Veranderen wordt moeilijk, mijn man is iets beter geworden met sommige dingen door de jaren heen. Hij blijft een chaoot, dat dan weer wel.
Als het echt niet werkt voor jou dan is dat zo. Je kunt je verwachtingen bijstellen en hem accepteren als je verder het gevoel hebt dat hij de man is voor jou. Veranderen wordt moeilijk, mijn man is iets beter geworden met sommige dingen door de jaren heen. Hij blijft een chaoot, dat dan weer wel.
maandag 2 juli 2012 om 12:33
quote:elninjoo schreef op 02 juli 2012 @ 12:22:
Misschien ergert ie zich wel net zo hard aan haar, als zij zo perfectionistisch is. En je gaat nog makkelijker fouten maken als je voelt dat iemand zo op je let en zich aan je fouten ergert. Accepteer hem zoals ie is, of zie in dat dit geen man voor je is.
Dit dus.
Overigens, ik word gewoon moe van jouw drang naar perfectie TO. Ben zelf een redelijke perfectionist wat mijn werk betreft maar dat kan je toch niet opleggen aan anderen in de prive sfeer, dat is niet fair. Als jij je er nu al zo aan ergert, wat gaat het zijn binnen een jaar? Waarom zou hij alles moeten doen zoals jij het voorschrijft, waarom zou hij moeten veranderen om aan jouw criteria te voldoen?
Misschien ergert ie zich wel net zo hard aan haar, als zij zo perfectionistisch is. En je gaat nog makkelijker fouten maken als je voelt dat iemand zo op je let en zich aan je fouten ergert. Accepteer hem zoals ie is, of zie in dat dit geen man voor je is.
Dit dus.
Overigens, ik word gewoon moe van jouw drang naar perfectie TO. Ben zelf een redelijke perfectionist wat mijn werk betreft maar dat kan je toch niet opleggen aan anderen in de prive sfeer, dat is niet fair. Als jij je er nu al zo aan ergert, wat gaat het zijn binnen een jaar? Waarom zou hij alles moeten doen zoals jij het voorschrijft, waarom zou hij moeten veranderen om aan jouw criteria te voldoen?
maandag 2 juli 2012 om 12:43
Klinkt als iemand met zwakke executieve functies.
Executieve functies zijn vaak slechter ontwikkeld bij intelligente mensen, en komt ook vaak voor bij ADHD'ers. Het werkgeheugen (automatische handelingen) loopt achter bij het denkgeheugen. Er kan een 'medische' oorzaak liggen, maar mensen kunnen er ook gewoon last van hebben (en dus vaker intelligentere mensen die constant vanuit hun 'denken' werken)
Deze mensen worden vaak omschreven als chaotisch, afwezig/dromerig, warhoofden enz.,
En hebben moeite met normale 'geautomatiseerde'taken (als opruimen, iets kort onthouden)
Het is erg moeilijk om bij een volwassen persoon deze functies nog echt te verbeteren. Aan de andere kant is dit niet iets wat hj expres doet!
Je zegt dat hij altijd erg door zijn moeder en exen werd 'verzorgd' en dat hij daarom zo is geworden, maar wellicht is het andersom en vraagt hij altijd al begeleiding omdat hij die 'nodig heeft' (beetje oorzaak/gevolg)
De combinatie met een perfectionist lijkt mij lastig, jullie hebben allebei gedragingen die geduld en incassering van de ander vergen...
Maar als je wilt kan alles!
Executieve functies zijn vaak slechter ontwikkeld bij intelligente mensen, en komt ook vaak voor bij ADHD'ers. Het werkgeheugen (automatische handelingen) loopt achter bij het denkgeheugen. Er kan een 'medische' oorzaak liggen, maar mensen kunnen er ook gewoon last van hebben (en dus vaker intelligentere mensen die constant vanuit hun 'denken' werken)
Deze mensen worden vaak omschreven als chaotisch, afwezig/dromerig, warhoofden enz.,
En hebben moeite met normale 'geautomatiseerde'taken (als opruimen, iets kort onthouden)
Het is erg moeilijk om bij een volwassen persoon deze functies nog echt te verbeteren. Aan de andere kant is dit niet iets wat hj expres doet!
Je zegt dat hij altijd erg door zijn moeder en exen werd 'verzorgd' en dat hij daarom zo is geworden, maar wellicht is het andersom en vraagt hij altijd al begeleiding omdat hij die 'nodig heeft' (beetje oorzaak/gevolg)
De combinatie met een perfectionist lijkt mij lastig, jullie hebben allebei gedragingen die geduld en incassering van de ander vergen...
Maar als je wilt kan alles!
maandag 2 juli 2012 om 12:44
Als ik jouw verhaal lees dan haal ik eruit dat het voor jou een leermoment/proces is. Alles moet op jouw, perfecte, manier. Maar waarom moet dat zo? Kun je niet van hem leren dat niet alles perfect hoeft en dat je je eisen en wensen wat lager kunt gaan stellen? Zijn fouten zijn geen halszaken. Misschien moet je hem dus niet zozeer gaan veranderen maar eerder jezelf.
maandag 2 juli 2012 om 12:45
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik al eerder zei, het klopt dat het een samenspel is van mijn perfectionistme en zijn slordigheid. Dit is een uitdaging voor mij. Voorheen koos is de meest veilige weg. Absoluut waar. Echter het gaat mij om tips. Zijn er uberhaupt wegen om dit voor mij meer te accepteren, draaglijker te maken. Wellicht andere gedachtengang? Mijn weg is niet de weg...echter ik probeer echt heel vaak rustig te blijven, rustig dingen uit te leggen...echter in mijzelf is er een storm gaande, die ik vooral voor mijzelf hou. Wellicht is sporten een uitkomst? Daarbij heb ik (hoe verzin je het ) een perfectionistische schoonmoeder, die verwacht dat alles in ons huis en om ons huis er strak bij ligt. Die verwacht dat haar schoondochter met de scepter zwaait en de boel aanstuurt. Dus hang ik in de spagaat....Door het juist een klein beetje rotzooi te maken, trigger ik mijzelf en stap ik over grenzen heen (het is eens niet perfect en dit is niet erg) aan de andere kant krijg ik een zeurderige schoonmoeder die zegt, dit klopt niet en dat klopt niet...zij triggert mij dus weer op de verkeerde manier. Hier een weg in vinden vind ik verre van makkelijk, dus vandaar deze topic...
maandag 2 juli 2012 om 12:45
En idd TO. Het zou je kunnen helpen om je te realiseren dat je misschien soms een beetje doordraaft. Mensen zijn verschillend, maar vooral: nensen maken nu eenmaal fouten. Met zo'n drang naar perfectie ga je met elke man tegen de muur aanlopen. Want ook een andere perfectionist zal dingen op een andere manier doen dan jij.
Als je relatie je lief is kunnen jullie, met open communicatie, dit zien als een kans om van elkaar te leren.
En als laatste: pick your battles...zijn die bierflesjes echt zo belangrijk bijvoorbeeld?
Als je relatie je lief is kunnen jullie, met open communicatie, dit zien als een kans om van elkaar te leren.
En als laatste: pick your battles...zijn die bierflesjes echt zo belangrijk bijvoorbeeld?
maandag 2 juli 2012 om 12:46
quote:angel20000 schreef op 02 juli 2012 @ 12:00:
. alles moet ik bijna herhalen...bierflesjes die hij vergeet uit de diepvries te halen, formulieren die hij klaar zou leggen voor een loopwedstrijd vergeet hij, deuren vergeet hij te sluiten, op een wintersportvakantie rijdt hij per ongeluk naar de verkeerde piste toe en zitten we ineen keer op een gletsjer. Zijn we in het Sauerland aan het wandelen, hij neemt het voortouw, zijn we ineen keer verdwaald en ga zo maar door. Hij heeft een fietsenrek laatst gekocht, maar hij wist niet hoe die eraf moest, heeft hij 2 weken met dat fietsenrek rond gereden.
..
Wat is er zo afschuwelijk aan deze dingen ?
So what dat hij zijn bier in de vriezer laat liggen ?
Dat formulier voor een wedstrijd...dat kan je zelf toch ook wel pakken ?
Rij of loop jij nooit ergens verkeerd ? En zo nee, waarom stel je dan niet voor dat jij d ekaart leest ?
Wat is er erg aan een fietsenrek aan de auto ? En als het al zo erg is, dan pruts je hem er zelf toch af ?
. alles moet ik bijna herhalen...bierflesjes die hij vergeet uit de diepvries te halen, formulieren die hij klaar zou leggen voor een loopwedstrijd vergeet hij, deuren vergeet hij te sluiten, op een wintersportvakantie rijdt hij per ongeluk naar de verkeerde piste toe en zitten we ineen keer op een gletsjer. Zijn we in het Sauerland aan het wandelen, hij neemt het voortouw, zijn we ineen keer verdwaald en ga zo maar door. Hij heeft een fietsenrek laatst gekocht, maar hij wist niet hoe die eraf moest, heeft hij 2 weken met dat fietsenrek rond gereden.
..
Wat is er zo afschuwelijk aan deze dingen ?
So what dat hij zijn bier in de vriezer laat liggen ?
Dat formulier voor een wedstrijd...dat kan je zelf toch ook wel pakken ?
Rij of loop jij nooit ergens verkeerd ? En zo nee, waarom stel je dan niet voor dat jij d ekaart leest ?
Wat is er erg aan een fietsenrek aan de auto ? En als het al zo erg is, dan pruts je hem er zelf toch af ?