voogdij
maandag 2 juli 2012 om 14:43
Mijn naam is Nathalie, ik ben een 33-jarige vrouw die zwanger is van een donor. Er is dus geen vader in beeld. Nu zou ik graag willen vastleggen wie de opvoeding van het kind op zich zou nemen in het geval er iets met mij zou gebeuren, zoals overlijden. Moet dit op de geboorteakte komen, in je testament, of hoe gaat dit eigenlijk? zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
maandag 2 juli 2012 om 14:56
Eerst iemand vragen, bespreek ook evt financieen met diegene, bv een spaarpotje wat je hebt voor de baby. Heb je een grotere som, is dat bedoeld voor studie etc etc..
En dan kun je alle afspraken/wensen dmv testament bij een notaris vast laten leggen!
Gefeliciteerd met je zwangerschap en hopelijk blijken al deze afspraken niet nodig, maar goed dat je het regelt!
En dan kun je alle afspraken/wensen dmv testament bij een notaris vast laten leggen!
Gefeliciteerd met je zwangerschap en hopelijk blijken al deze afspraken niet nodig, maar goed dat je het regelt!
maandag 2 juli 2012 om 15:06
erg goed dat je dit wilt regelen! je moet (kan) dit vastleggen in je testament. maar bedenk wel dat degene die je aanwijst nu kan zeggen dat hij voor je kind wil zorgen mocht jou iets overkomen, hij/zij het altijd nog kan weigeren als puntje bij paaltje komt. Natuurlijk zal je betrouwbare mensen uitzoeken en zal dit waarschijnlijk niet gebeuren maar ik wilde het toch even gezegd hebben.
maandag 2 juli 2012 om 18:14
bedankt voor jullie reacties. Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is maar het is toch goed om voorbereid te zijn, je weet maar nooit. Ik benoem 3 personen tot aanstaande voogd. 2 ervan zijn een echtpaar, en het kan wreed lopen in dit leven. Stel je voor dat ze samen een ernstig ongeluk krijgen. Dan is er gelukkig nog een 3e persoon die het kind kan opvoeden.
Ik ga het natuurlijk vragen mevrouwr. Ik neem aan dat deze personen ook moeten tekenen voor aanvaarding. Lemonlover,
goeie! wil het ook vast laten leggen dat als de voogden de opvoeding later niet aan kunnen/willen, ze samen een ander gezin mogen kiezen waarin het kind zal opgroeien. Heb genoeg vertrouwen dat ze dit goed zullen regelen.
Ik ga het natuurlijk vragen mevrouwr. Ik neem aan dat deze personen ook moeten tekenen voor aanvaarding. Lemonlover,
goeie! wil het ook vast laten leggen dat als de voogden de opvoeding later niet aan kunnen/willen, ze samen een ander gezin mogen kiezen waarin het kind zal opgroeien. Heb genoeg vertrouwen dat ze dit goed zullen regelen.