Geld & Recht alle pijlers

Moet ik verhuizen? :/

03-07-2012 14:24 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik zou graag jullie mening/advies inzake de situatie waarin ik in verzeild ben geraakt bij de woningbouwvereniging. In verband met eventuele herkenning heb ik een nieuwe nickname aangemaakt.

Begin april kreeg ik een brief van de woningbouwvereniging met daarin het verzoek om actuele inkomensgegevens te verstrekken in verband met vernieuwde regelgeving. Ik heb naar aanleiding van die brief netjes mijn inkomensgegevens verstrekt. Deze bedraagt circa ¤ 2.500 netto per maand, afhankelijk van mijn kilometervergoeding, niet schrikbarend hoog dus.

Er gingen een paar weken overheen, maar begin juni kreeg ik een nieuwe brief, met daarin de vriendelijke vraag of ik wel wilde verhuizen, in verband met de verhouding tussen mijn inkomen en de huurprijs. Als verhuisvergoeding kon ik bedrag van maar liefst (ahum) ¤ 1.250 krijgen Ik woon in een riante gezinswoning en betaal nu ¤ 413 per maand huur, inclusief gemeentelijke lasten.

Ik heb verder niet op hun verzoek gereageerd. Vind het absoluut niet nodig om te verhuizen. Ik woon hier zeer prettig. Heb ruimte voor m’n spullen en zodra ik en mijn vriendin samen willen gaan wonen, dan kan dat mooi hier. Maar nee, de woningbouwvereniging belde mij op of ik langs wilde komen.

Daar aangekomen vroegen ze mij waarom ik niet op hun verzoek had gereageerd en waarom ik niet wilde verhuizen. Ik heb daarbij aangegeven dat er simpelweg geen aantrekkelijk alternatief aanwezig is in de vrije sector (betaal ik bijna 3x zoveel voor een vergelijkbare woning), ik niet durf te kopen, omdat de kans groot is dat de huizenprijzen zakken, de verhuisvergoeding een lachertje is en ik mijn inkomen helemaal niet zo schrikbarend hoog vind, aangezien ik ook graag op vakantie mag gaan en van luxe producten houd en dergelijke. Bovendien heb ik alles keurig voor elkaar zo, dichtbij m’n werk enz enz.

Nadat ik mijn argumenten voor het niet verhuizen had gegeven begon het interessant te worden. Ik werd bestookt met zielige verhalen van mensen die hun baan kwijtgeraakt en daardoor gezinnen op korte termijn goedkopere woonruimte nodig hebben. Over het tekort aan gezinswoningen voor asielzoekers en sociaal gehandicapte mensen. Over alleenstaande moeders met een heel laag inkomen die ook graag een woning willen en noem maar op. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik een scheefwoner ben en dat het vreselijk egoïstisch zou zijn als ik niet zou verhuizen en ze verwachtte dan ook dat ik alsnog zou zeggen van. “Oké, ik ga verhuizen.” Nou, mooi niet dus, want ik zit hier prima. Ik vind het heel erg rot voor de mensen die in een dergelijke nijpende situatie zitten, maar ik kan in deze niets voor ze betekenen.

Ik vraag mij af waar we met ons allen naar toe gaan in dit land. Moet ik straks mijn Opel Astra ook maar inruilen voor een asobak, omdat ik iets meer verdien dan modaal? Ik mag toch zelf weten waar ik mijn besteedbare inkomen aan uit geef? Ik werk daar hard voor en zo overdreven veel geld verdien ik niet eens.

Zijn er meer mensen benaderd door de woningbouwvereniging aangaande bovenstaande? Of wellicht in een andere vorm? En weet iemand misschien of de woningbouwvereniging ons in de toekomst kan verplichten om te gaan verhuizen? Wat vind jij van bovenstaande? Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik heb namelijk wel een soort van schuldgevoel (opgedrongen) gekregen. Alvast bedankt voor je reactie!
Je bent simpelweg ook een scheefwoner met je 2.500 euro per maand in een eensgezinswoning in je eentje met de belachelijk lage huur van 413(inclusief gemeentelijke lasten!) euro per maand.

Dat jij graag riant wil leven, heeft de woningbouw geen boodschap aan.

Wat mij betreft zou je inderdaad mogen verhuizen. Of de huur flink opplussen.
quote:lughnasadh schreef op 03 juli 2012 @ 14:30:

Je bent simpelweg ook een scheefwoner met je 2.500 euro per maand in een eensgezinswoning in je eentje met de belachelijk lage huur van 413 euro per maand.

Dat jij graag riant wil leven, heeft de woningbouw geen boodschap aan.Ik heb vijf jaren op die woning gewacht. :/ Daar komt bij dat ik er ook inmiddels 5 jaren woon en altijd keurig mijn huur op tijd betaal (automatische afschrijving). Ze zouden niets te klagen moeten hebben.
Het gaat er denk ik niet om of hij een scheefwoner is maar meer of de woningbouw hier echt iets mee kan. Ik kan to eerlijk gezegd wel begrijpen. En 2500 is niet bizar veel.
Maar 413 is wel bizar weinig.
Ik snap de woningstichting wel, ze kunnen t toch proberen. Met ¤ 2500 netto (wat toch echt wel ver boven modaal is) is je huur in verhouding wel erg laag.

Volgens mij kunnen ze je niet verplichten te verhuizen, ze mogen vanaf volgend jaar wel je huur gaan verhogen volgens de nieuwe regelgeving maar dat zal nog steeds lager zijn dan gelibraliseerde huur.
ik vind het inderdaad prima dat de sociale huursector in principe voor de lagere inkomens is. maar ik vind niet dat je er uitgeknikkerd moet kunnen worden als je inkomen stijgt. vind het zowieso ook niet netjes hoe je behandelt wordt door de woningbouw.

ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je gedwongen moet gaan verhuizen hoor, je hebt sterke huurbescherming in nl. maar ze kunnen wel de zgn scheve huur gaan aanpakken. aangezien ik niet meer huur houd ik de regelgeving niet echt in de gaten maar ze zullen wel je huur met het maximale percentage omhoog knallen omdat je een hoger inkomen hebt. ik dacht dat dat nu iets van 4% was maar dit is eigenlijk een beetje een gok. heb zoiets vaag opgevangen en die 4% kon ook over iets anders gaan:)

ik kan me met de huidige financiele situatie wel voorstellen dat ze over een paar jaar een nieuw wetsvoorstel doorlaten waardoor jou huur in 1x kan worden aangepast op je inkomen. in dat geval is het misschien aantrekkelijker om te verhuizen. maar voorlopig zou ik me er niet druk om maken en als je daar naar je zin woont lekker blijven zitten.
Sjah... ik verdien de helft van wat jij verdient en ik huur noodgedwongen vrije sector. Ik werk ook hard voor mijn inkomen, maar vrij besteedbaar, dat heb ik niet eens.
Geen idee of de woningbouw er echt iets mee kan. In de toekomst wel waarschijnlijk, want anders kunnen ze het scheefwonen niet daadwerkelijk aanpakken. Iedereen wil natuurlijk wel voor een dubbeltje op de eerste rang.

Ik vind 2500 (wij doen het met 6 man met iets meer dan dat, inclusief koophuis) een behoorlijk goed salaris. Zeker als je daar maar zo weinig huur van hoeft te betalen. Bij ons kom je echt niet in aanmerking voor zo'n goedkoop huurhuis met dat inkomen, dat gaat je bijna twee keer zoveel kosten. En dan woon ik ook nog in een goedkope regio.
2500 netto niet veel?! Ik val ff van mijn stoel
Deze woningen waarin jij woont zijn sociale woningen, dus worden ook gefinancierd door de gemeenschap.

Heb jij niet nodig, dus ik hoop dat ze jou eruit kunnen zetten of flink de huur verhogen.
Ik denk niet dat ze je kunnen verplichten om te verhuizen, maar ik hoop wel dat er snel nieuwe regels komen omtrent scheefwonen. (En dan bedoel ik niet dat ze je eruit knikkeren maar dat je heul veul meer moet betalen. 413 op 2500 netto damn!!)
als je een inkomen met vast contract hebt voor 2500 euro in de maand, mogen ze wat mij betreft je huur verhogen naar 1000 euro in de maand als je zo graag wilt blijven zitten.
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Gelukkig krijgen woningcoöperaties steeds meer handvatten om dit te bestrijden.
quote:galadriel schreef op 03 juli 2012 @ 14:39:

Deze woningen waarin jij woont zijn sociale woningen, dus worden ook gefinancierd door de gemeenschap.

Heb jij niet nodig, dus ik hoop dat ze jou eruit kunnen zetten of flink de huur verhogen.Eens. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten omdat je graag riant leeft en veel op vakantie wilt.
En ook nog samen willen gaan wonen met vriendin die wrs ook een inkomen heeft?!

Eens met galadriel!
Je verdient heel goed en betaalt heeeeeel weinig huur. Ze kunnen je niets verplichten maar je kunt wel meer betalen aan huur hoor!!
Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Als ze je eruit konden gooien, zouden ze geen verhalen op hangen om je te overtuigen, maar je er gewoon uitgooien.
quote:galadriel schreef op 03 juli 2012 @ 14:39:

Heb jij niet nodig, dus ik hoop dat ze jou eruit kunnen zetten of flink de huur verhogen.+1
Geen enkele woningbouwvereniging voert dit soort gesprekken met huurders. Wat een kul.

Eens gehuurd blijft gehuurd, en het enige wat ze kunnen (en ook zullen) gaan doen is de huren verhogen.
Oh, en hier kan je geen eens een eengezinswoning krijgen in je eentje.
Wat ontzettend egoïstisch dit, bah. Ga verhuizen man. Hoe kun je je nou lekker voelen in een huis met een huur waar je eigenlijk geen recht op hebt?
ik verdien ong 2100e bruto en mijn huur is 498e (exclusief) gemeentelijke heffingen/waterschap is pj ong 500e. en ik heb geen recht op huurtoeslag.

Met jouw inkomen ben je per definitie scheefwoner en is het niet meer als normaal dat jij ofwel verhuist of dat jij een huur gaat betalen die meer in verhouding staat tot jouw inkomen. Zou helemaal mooi zijn als jij gaat samen wonen voor 413e pm.
Ze kunnen je er niet uitgooien, daarom praten ze op je geweten in.

Er zijn wel plannen om het scheefwonen tegen te gaan, trouwens. En terecht vind ik. Maar ik denk dat jij voorlopig veilig in je huis zit.

Het is trouwens niet jouw huis, maar die van de woningbouwvereniging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven