Verder komen in het leven

04-07-2012 13:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Tot ongeveer mijn 22ste jaar boekte ik ieder jaar heel veel vooruitgang op allerlei gebieden.

- afgestudeerd

- eerste baan

- relatie

- zelfstandig wonen

- leuke hobbyvereniging

Allemaal grote sprongen vooruti. Maar in de 5 jaren erna heb ik helemaal geen vooruitgang meer geboekt! Het staat allemaal heel erg stil!

Ik heb nog steeds dezelfde (leuke) baan.

Ben nu singel.

Ga nog steeds met veel plezier naar dezelfde vereniging.

Ik word alleen maar ouder en ik heb het idee dat er te weinig vooruitgang in zit! Zijn er mensen die dit herkennen? Of juist niet? Ik word hier heel onrustig van!
Zijn er specifieke dingen die je vooruit wil zien gaan?
Wees tevreden met wat je hebt. Als jij hier gelukkig van wordt is het toch goed? Waarom alles anders, nieuwer enz.

Waardeer wat je hebt en kan, je gaat het pas missen als je het niet meer hebt of niet meer kan doen (bijv. Ivm gezondheid).

Geniet!!!!
Ook logisch dat je van 17-22 jaar meer vooruitgang boekt dan tussen 22-27. Als je weet wat je wilt bereiken, dan kun je daar toch naar toe werken? Kijken welke mogelijkheden er liggen op het gebied van je werk (verdiepen, een cursus, promotie) of een nieuwe hobby?
Genieten, da's een goeie.. een belangrijke. Tevreden ben ik zeker!

En ik heb dus ook geen specifieke dingen die ik vooruit wil zien gaan.

Maar ik heb wel het gevoel dat ik niet vooruit ga!

Ok... ik ben weer met 2 benen terug op aarde, gewoon zo verder gaan.
quote:ontdekster schreef op 04 juli 2012 @ 13:23:

Genieten, da's een goeie.. een belangrijke. Tevreden ben ik zeker!

En ik heb dus ook geen specifieke dingen die ik vooruit wil zien gaan.

Maar ik heb wel het gevoel dat ik niet vooruit ga!

Ok... ik ben weer met 2 benen terug op aarde, gewoon zo verder gaan.

Wie heeft jou verteld dat je altijd vooruit moet gaan? Hoe kom je aan dat idee? En hoe meet je die "vooruitgang"? Is die vooruitgang tastbaar? Is het in de vorm van geld, een promotie, een groter huis, een "weet ik veel wat" ?

Misschien is het wel leuk om eens over bovenstaande vragen te filosoferen, en te bedenken of et "jouw normen en waarden" zijn, of dat het de normen en waarden van andere mensen zijn.

En dan de vraag, waarom zou je daar aan moeten voldoen? en wat zou er gebeuren als je daar niet aan voldeed?

Zo maar wat vraagjes op een mooie zonnige dag om over te filosoferen als je in de tuin zit te genieten van het weer.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Hoi Jojanneke, bedankt, da's goed om over na te denken. Ben ook aan het opschrijven voor mezelf wat ik graag wil bereiken.

Niemand heeft me verteld dat ik vooruit moet, ik leg me dat zelf op, maar ik maak het dus niet echt waar. Ik heb het gevoel dat ik er meer uit moet halen. Dat het anders 'zonde' is.
Ik kon de gezongen versie niet vinden van Jasperina de Jong

er is niets mis met blijven doen wat je deed

Niets saaiers, zegt men, dan het dichtstbijzijnde

Niets mooiers, zegt men, dan een open deur

Ieder nieuw begin heet altijd weer 'het einde'

En een lange smalle gang heet altijd 'sleur'

Ik spot graag, nu ik een volwassen vrouw ben

Met vroeger, met die tijd van eer en deugd

Maar ik schaam me niet dat ik nog altijd trouw ben

Aan die ene vaste waarde uit m'n jeugd

Trouw

Blijven zitten waar ik zit

En blijven willen wat ik wou

Trouw aan wat ik ooit begonnen ben

Met hart en ziel begonnen ben

Aan wat ik ooit begonnen ben

Met jou

Ik heb het ondervonden aan den lijve

Geen vorst wordt elke dag opnieuw gekroond

Na het grote feest begint 't grote blijven

Ook al wordt dat nergens adequaat beloond

Een nieuwe spaarder oogst een luid bravo'tje

Een trouwe klant verzinkt in giro-grauw

Elke nieuwe abonnee krijgt een cadeautje

Maar een trouwe lezer niks - zelfs niet bij Trouw

Trouw

Met jou

Niets saaiers, zegt men, dan het dichtstbijzijnde

Niets mooiers, zegt men, dan een open deur

Ieder nieuw begin heet altijd weer 'het einde'

En een lange smalle gang heet altijd 'sleur'

Ik neem de smalle weg, de oude zorgen

De ballast waar geen mens een cent voor geeft

Want hoe vind ik ooit geluk wanneer ik morgen

Moet vergeten dat ik gister heb geleefd

Trouw

Met jou
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mooi Nlies!
quote:ontdekster schreef op 04 juli 2012 @ 13:40:

Hoi Jojanneke, bedankt, da's goed om over na te denken. Ben ook aan het opschrijven voor mezelf wat ik graag wil bereiken.

Niemand heeft me verteld dat ik vooruit moet, ik leg me dat zelf op, maar ik maak het dus niet echt waar. Ik heb het gevoel dat ik er meer uit moet halen. Dat het anders 'zonde' is.

De vragen die ik net stelde, kun je jezelf ook vragen met betrekking tot het " anders zonde is" als je niet vooruit gaat.

Hoe kom je aan die kwalificatie? wie heeft je dat verteld?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Jojanneke zegt een paar heel wijze dingen! Ik sluit me daar dan ook bij aan.

Ik wil er nog aan toevoegen dat het ook iets te maken heeft met het "ouder worden". Veel dingen zijn nog nieuw als je net zelfstandig wordt. Dan is het "logisch" dat je je zo razendsnel ontwikkelt. Dat gaat nu eenmaal iets harder dan in de jaren daarna. Toch hoef je niet stil te blijven staan. Je kunt dan inderdaad denken aan nieuwe clubjes, nieuwe mensen leren kennen, nieuwe hobby's krijgen, etc....

Daarnaast denk ik ook dat de ontwikkeling die je doormaakt als je ouder bent "abstracter" is dan de ontwikkelingen die je doormaakt als je jonger bent. Minder aanwijsbaar. Maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt!

"eruit halen wat erin zit". Soms lijkt het anders, maar als je daar al überhaupt bij stilstaat dan doe je al zoveel! Je neemt jezelf onder de loep, leert jezelf kennen... dat is zoveel waard!
Je leven klinkt best leuk! Onrust is vaak het begin van iets nieuws. Wat zijn op dit moment je doelen in het leven? En wat zou je zien als vooruitgang?
Je hebt die naam vast niet voor niks gekozen. Ga dingen ontdekken..
Onrust betekent ook vaak dat je voor de rest in je leven gewoon de rust heb gecreëerd om in elk geval "prettige" onrust te voelen!
Jojanneke, ja waarom is het zonde..

Kattebeest, er gebeuren inderdaad wel dingen, paar tegenslagen gehad, en relaties die uitgaan daar leer je ook weer van.

En inderdaad ik heb nu tijd voor onrust omdat alles verder wel zijn gangetje gaat.

WDR, primabella, wat zijn op dit moment mijn doelen. Dat weet ik juist niet zo goed. Ik heb wat kansen laten lopen omdat ik de afweging heb gemaakt dat ik daarvan niet nóg gelukkiger ga worden.
Je klinkt niet als een ontdekker, maar als iemand die een saai burgelijk leven lijd( bedoel het niet rot)
quote:poedelin schreef op 05 juli 2012 @ 12:04:

Je klinkt niet als een ontdekker, maar als iemand die een saai burgelijk leven lijd( bedoel het niet rot)Wat is er mis met een 'saai' en burgelijk leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven