Geld & Recht alle pijlers

bouwvergunning en buren

02-07-2012 15:01 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel huren wij een huis wat we evt willen gaan kopen. Voorwaarde is dat we er een stuk aan zouden kunnen bouwen. Onze wens past niet geheel binnen het bestemmingsplan, maar met een voorprocedure willen we kijken wat er mogelijk is. Mocht het helemaal niet lukken, zullen we het huis ook niet kopen. Nu kunnen de buren natuurlijk ook bezwaar aantekenen. Ik ken de achterburen helemaal nog niet (we wonen er pas en zij wonen in een andere straat, alleen achterkant kavels grenzen aan elkaar). Wanneer zal ik met hen over de plannen gaan spreken?
En die gaan ze dus (terecht) nooit tekenen en je verziekt de sfeer. Echt niet doen TO.

Ik zou gewoon een babeltje maken met de buren, aangeven wat je plannen zijn en dan zien waar het schip strandt. Ze kunnen je nog zo'n aardige meid vinden, maar als jouw aanbouw hen tot last is hebben ze gewoon het recht om bewaar aan te tekenen.
no way dat ik een brief zou ondertekenen waarin ik afstand zou doen van mijn rechten...rare buur ben je dan!
quote:flowerbomb1 schreef op 03 juli 2012 @ 11:25:

Ik heb absoluut niet gezegd dat je de buren die brief onder de neus moet drukken, chanteren of onder druk moet zetten.

Je kunt ze toch t verhaal uitleggen, zeggen dat ze dr maar eens over na moeten denken en de brief achterlaten.

En ja, dit ontneemt wel degelijk een deel van de rechten van de belanghebbenden.Gezien het feit dat er maar weinig mensen zijn die zich op dit vlak onder te noemen 'ontiegelijke sukkels' willen scharen, zal niemand die brief ondertekenen. Sterker nog, ze had bij mij niet eens de kans gekregen om de brief achter te laten. En als ze hem achterlaat mag dat in een rond kastje met een deksel erop, in stukjes. Alleen al omdat ze mij schromelijk heeft onderschat.
Overigens ontneemt het geen enkel recht. Ze hoeven alleen maar te zeggen dat de situatie zoals geschetst in het gesprek toch anders is dan de werkelijkheid. voila.
quote:nike schreef op 02 juli 2012 @ 16:52:

Niet. Er komt in de krant een aankondiging, bij de aanvraag van de bouwvergunning en dan kunnen ze een protest indienen. Meestal lezen mensen het niet eens. Als ze protest aantekenen, is het vroeg genoeg om er over te praten. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de verbouw plannen met de buren ging bespreken. Wie zwijgt, stemt toe.

Niet mee eens. Ik heb toevallig heel kort geleden uit zo'n krantje (sommige mensen bekijken die wel!) ontdekt dat onze achterburen ingrijpende verbouwingsplannen hebben waar wij niet blij mee zijn, en ook succesvol bezwaar tegen lijken te kunnen maken. Omdat ze van te voren het niet nodig hebben gevonden ons in te lichten, ga ik nu zeker moeilijk doen, en zijn de andere buren gewaarschuwd hetzelfde te doen.

Als ze het wel besproken hadden, was ik vermoedelijk ook niet enthousiast geweest hoor, maar nu ben ik zeker niet bereid me soepel op te stellen.
quote:flowerbomb1 schreef op 03 juli 2012 @ 11:25:

Ik heb absoluut niet gezegd dat je de buren die brief onder de neus moet drukken, chanteren of onder druk moet zetten.

Je kunt ze toch t verhaal uitleggen, zeggen dat ze dr maar eens over na moeten denken en de brief achterlaten.

En ja, dit ontneemt wel degelijk een deel van de rechten van de belanghebbenden.Nee hoor. Die brief neemt geen enkel recht weg. Alle betrokkenen kunnen bezwaar aantekenen tegen een plan. Brief of geen brief, dat staat erbuiten. Je kunt nl geen afstand doen van dit recht.
Of je wel of niet afstand mag en kan doen van het recht op bezwaar is volgens mij veel genuanceerder dan hoe sommige forummers het hier neerzetten. Als je dit nl in een vaststellingsovk zet en je het niet te zwaar maakt kan het soms wel. Nadeel is dat dit dan per geval en dus per kantonrechter bekeken en gewogen zal worden. Je kan het niet waterdicht maken. Maar ik heb niet de indruk dat TO het zo wil spelen en alleen wil weten wanneer je de bouwplannen bespreekt. Ik zou dat altijd doen voor ik de vergunning aanvraag.
Ik zou de plannen wel bespreken met je buren, maar zeker geen brief op tafel leggen.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven