
callcenter/klantenservice werk en telefoonangst..

woensdag 4 juli 2012 om 22:48
Ik ben al een tijdje op zoek naar een baan en reageer op van alles en nog wat zonder succes. Het enige wat ik eigenlijk standaard oversla nu is callcenter/klantenservice baantjes omdat ik dus last heb van telefoonangst. Waar het vandaan komt weet ik niet want heb eigenlijk nooit lastige klanten aan de telefoon gehad bij mijn vorige baantjes waar ook een beetje klantcontact bij zat.
Dit werk lijkt me echter ook wel weer de manier om eens van die angst af te komen mits een werkgever mij een kans geeft natuurlijk. Het lijkt me niet verstandig om erover te liegen? Maar ik ben toch een beetje bang voor de 'lastige' klanten, scheldpartijen en dreigementen want men belt vaak toch voor een probleem of klacht.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor soort klantenservice/callcenter werk is over het algemeen het 'leukst' ?!
Dit werk lijkt me echter ook wel weer de manier om eens van die angst af te komen mits een werkgever mij een kans geeft natuurlijk. Het lijkt me niet verstandig om erover te liegen? Maar ik ben toch een beetje bang voor de 'lastige' klanten, scheldpartijen en dreigementen want men belt vaak toch voor een probleem of klacht.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor soort klantenservice/callcenter werk is over het algemeen het 'leukst' ?!
woensdag 4 juli 2012 om 22:57

woensdag 4 juli 2012 om 22:58
Tja het ergste wat er kan gebeuren weet ik ook niet naast wat schelden en bedreigen natuurlijk. Maar dan nog ze kennen mij niet.
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
@Soppie300 heb je ook aangegeven dat je telefoonangst had voordat je begon?
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
@Soppie300 heb je ook aangegeven dat je telefoonangst had voordat je begon?
woensdag 4 juli 2012 om 23:12
quote:closednote schreef op 04 juli 2012 @ 22:58:
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
Sowieso word je goed getraind voor je aan de lijn gaat. Als je een antwoord niet weet kun je de klant even in de wacht zetten en navraag doen bij je 'coach'.
't Is best leuk werk in mijn ervaring hoor. En ja, tuurlijk krijg je boze klanten, maar (ligt er natuurlijk aan waar je werkt) ook mensen die bijna huilend aan de andere kant van de lijn hangen omdat je ze uit de brand hebt geholpen bij iets, voor hen, heel belangrijks.
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
Sowieso word je goed getraind voor je aan de lijn gaat. Als je een antwoord niet weet kun je de klant even in de wacht zetten en navraag doen bij je 'coach'.
't Is best leuk werk in mijn ervaring hoor. En ja, tuurlijk krijg je boze klanten, maar (ligt er natuurlijk aan waar je werkt) ook mensen die bijna huilend aan de andere kant van de lijn hangen omdat je ze uit de brand hebt geholpen bij iets, voor hen, heel belangrijks.
woensdag 4 juli 2012 om 23:18
Ik vind zelf een callcenter volkomen nutteloos; nog nooit iets aan gehad, alleen maar heel voor de hand liggende adviezen gehad. Ze kunnen ook nooit iets voor je doen.
Het lijkt mij een heel veilige baan. Je kan zó weinig oplossingen bieden, dat je ook niet veel verkeerd kan doen. Op een gegeven moment beseffen de klanten dat ze hun tijd zitten te verdoen en dan houden vanzelf op.
Je hoeft dus alleen wat aardig te praten en de dingen te zeggen die men al voor je heeft opgeschreven. Altijd aardig en correct blijven en nooit gaan snauwen.
Het lijkt mij een heel veilige baan. Je kan zó weinig oplossingen bieden, dat je ook niet veel verkeerd kan doen. Op een gegeven moment beseffen de klanten dat ze hun tijd zitten te verdoen en dan houden vanzelf op.
Je hoeft dus alleen wat aardig te praten en de dingen te zeggen die men al voor je heeft opgeschreven. Altijd aardig en correct blijven en nooit gaan snauwen.
it's a big club and you ain't in it
woensdag 4 juli 2012 om 23:24
rionyriony: Jammer dat je die ervaring hebt. Ik heb in mijn klantenservice-verleden een heleboel bedankbrieven gehad van klanten, en daar was ik bij ons echt niet de enige in.
Ik heb me altijd juist heel erg nuttig gevoeld. En hoewel ik nu een baan heb die voor mij een stuk hoger op de carriere-ladder staat, mis ik het soms nog best.
Ik heb me altijd juist heel erg nuttig gevoeld. En hoewel ik nu een baan heb die voor mij een stuk hoger op de carriere-ladder staat, mis ik het soms nog best.
woensdag 4 juli 2012 om 23:32
Ontopic: als je echt erge telefoonangst hebt kun je er beter niet aan beginnen. Maar als het bij een beetje bibberen blijft is het misschien wel een goede manier om daar vanaf te komen. Binnen een week zegt die rinkelende telefoon je nl. niet zoveel meer, en misschien vind jij dat juist wel fijn
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....

woensdag 4 juli 2012 om 23:43
Het is wel fijn om te lezen dat het ook wel leuk kan zijn. Ik had al wat vacatures gezien bij een paar bedrijven op de klantenservice. Laat ik daar eens op reageren en kijken of daar iets uit komt.
Ik vind mijn telefoonangst best erg maar ik heb bij mijn vorige baantjes ook af en toe klanten moeten bellen/of werd gebeld. Ik vond dat zelf bellen wel wat minder tenzij ik wist dat die persoon heel aardig was. Dus misschien valt het allemaal wel mee.
Ik vind mijn telefoonangst best erg maar ik heb bij mijn vorige baantjes ook af en toe klanten moeten bellen/of werd gebeld. Ik vond dat zelf bellen wel wat minder tenzij ik wist dat die persoon heel aardig was. Dus misschien valt het allemaal wel mee.
woensdag 4 juli 2012 om 23:43
Ik heb een meubel gekocht bij een Duits bedrijf dat ook in Nederland verkoopt. Je mag binnen een maand het meubel terugsturen. Helaas bleek het meubel heel anders te zijn dan ik had gedacht. Ik kan het daarom totaal niet gebruiken dus het moet terug.
Eerst dus verzocht om het op te komen halen. Dat was okay, maar niemand kwam. Na vier dagen vergeefs wachten, ik bellen.
Nee, u bent te vroeg, nog even geduld hebben.
Ik geloofde er niks van. Wachten. En na 10 dagen nogmaals bellen. O, wat vervelend voor u, en is iets misgegaan. We hebben het verzendbedrijf gecontacteerd en nu bellen ze echt. Er zijn vijf dagen voorbij. Niemand gebeld voor een afspraak.
Ik denk dat contact opnemen met het callcenter niet meer zal helpen. Als ik direct contact had kunnen opnemen met een bedrijf dan had ik mezelf meer kans gegeven. Maar een machteloze geinstrueerde callcenterjuf; ik heb er niks aan.
Voor mijn gemoedsrust denk ik dat ik het meubel te koop zet op Marktplaats. Dan ben ik van de stress en ergernis af.
Eerst dus verzocht om het op te komen halen. Dat was okay, maar niemand kwam. Na vier dagen vergeefs wachten, ik bellen.
Nee, u bent te vroeg, nog even geduld hebben.
Ik geloofde er niks van. Wachten. En na 10 dagen nogmaals bellen. O, wat vervelend voor u, en is iets misgegaan. We hebben het verzendbedrijf gecontacteerd en nu bellen ze echt. Er zijn vijf dagen voorbij. Niemand gebeld voor een afspraak.
Ik denk dat contact opnemen met het callcenter niet meer zal helpen. Als ik direct contact had kunnen opnemen met een bedrijf dan had ik mezelf meer kans gegeven. Maar een machteloze geinstrueerde callcenterjuf; ik heb er niks aan.
Voor mijn gemoedsrust denk ik dat ik het meubel te koop zet op Marktplaats. Dan ben ik van de stress en ergernis af.
it's a big club and you ain't in it
woensdag 4 juli 2012 om 23:54
quote:closednote schreef op 04 juli 2012 @ 22:58:
Tja het ergste wat er kan gebeuren weet ik ook niet naast wat schelden en bedreigen natuurlijk. Maar dan nog ze kennen mij niet.
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
@Soppie300 heb je ook aangegeven dat je telefoonangst had voordat je begon?
Als je het antwoord niet weet heb je een naslagwerk in je computer èn er lopen mensen met meer ervaring rond die je helpen. Soms verbind je door, andere keren maak je een bericht aan voor de afdeling die het verder afhandelt. Het is niet eng hoor, het is gewoon eerlijk werk wat slecht betaalt. Vaak is de sfeer onderling heel goed en heb je een hoop lol als het even rustig is in de lijn.
Ik doe dit werk nu alweer 5 jaar nadat ik 15 jaar volslagen ander werk heb gedaan, en ik heb er ruim 4 jaar een pesthekel aan gehad. Pas sinds kort vind ik het leuker worden, maar dat ligt aan mijzelf. Het werk is niet persé leuk of vreselijk, het is werk waar je in moet groeien. Althans, dat is mijn ervaring. Ik heb de afgelopen jaren vooral heel veel over mijzelf geleerd, en ik ben een heel stuk mondiger geworden. Gebekter.
Het is geen dom werk, integendeel, je moet een hoop weten en leren. Als je dom bent kom je niet eens door de selectie heen.
Tja het ergste wat er kan gebeuren weet ik ook niet naast wat schelden en bedreigen natuurlijk. Maar dan nog ze kennen mij niet.
Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden als ik een antwoord niet weet en de klant dus niet kan helpen maar ik neem aan dat er dan altijd wel iemand is waar je naartoe kunt doorverbinden.
@Soppie300 heb je ook aangegeven dat je telefoonangst had voordat je begon?
Als je het antwoord niet weet heb je een naslagwerk in je computer èn er lopen mensen met meer ervaring rond die je helpen. Soms verbind je door, andere keren maak je een bericht aan voor de afdeling die het verder afhandelt. Het is niet eng hoor, het is gewoon eerlijk werk wat slecht betaalt. Vaak is de sfeer onderling heel goed en heb je een hoop lol als het even rustig is in de lijn.
Ik doe dit werk nu alweer 5 jaar nadat ik 15 jaar volslagen ander werk heb gedaan, en ik heb er ruim 4 jaar een pesthekel aan gehad. Pas sinds kort vind ik het leuker worden, maar dat ligt aan mijzelf. Het werk is niet persé leuk of vreselijk, het is werk waar je in moet groeien. Althans, dat is mijn ervaring. Ik heb de afgelopen jaren vooral heel veel over mijzelf geleerd, en ik ben een heel stuk mondiger geworden. Gebekter.
Het is geen dom werk, integendeel, je moet een hoop weten en leren. Als je dom bent kom je niet eens door de selectie heen.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
woensdag 4 juli 2012 om 23:59
Nee, nooit zelf gewerkt. Maar ik heb heel vaak het gevoel gehad dat ze niet persoonlijk bij het bedrijf waren betrokken en niet meer wisten dan ik.
Ik zou persoonlijk liever praten met degeen met wie je zaken doet. Klachten over een bedrijf komen niet aan als je die op een tussenpersoon richt.
Ik zou persoonlijk liever praten met degeen met wie je zaken doet. Klachten over een bedrijf komen niet aan als je die op een tussenpersoon richt.
it's a big club and you ain't in it
donderdag 5 juli 2012 om 00:44
Je hebt ook van die callcenters waar men e-mails beantwoordt van mensen die informatie vragen over een product.
Ik had een vraag over een laptop namelijk: heeft deze laptop een spiegelend scherm? Vond ik key informatie.
Ik stelde deze vraag op de website van een bekende electronicaketen. Toen ik na vijf dagen nog geen antwoord had stelde ik dezelfde vraag nog eens.
Na drie dagen had ik antwoord op de eerste vraag: "Nee, geen spiegelend scherm".
Na nog eens vijf dagen kreeg ik antwoord op de tweede vraag: "Alle laptops hebben een glanzend scherm".
Tja.
Ik had een vraag over een laptop namelijk: heeft deze laptop een spiegelend scherm? Vond ik key informatie.
Ik stelde deze vraag op de website van een bekende electronicaketen. Toen ik na vijf dagen nog geen antwoord had stelde ik dezelfde vraag nog eens.
Na drie dagen had ik antwoord op de eerste vraag: "Nee, geen spiegelend scherm".
Na nog eens vijf dagen kreeg ik antwoord op de tweede vraag: "Alle laptops hebben een glanzend scherm".
Tja.
it's a big club and you ain't in it
donderdag 5 juli 2012 om 09:55
Ik werk sinds kort bij een callcenter (volg een wo-opleiding, dit is een bijbaantje) en hoewel het me echt helemaal niets leek in het begin, vind ik het best leuk! Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je precies doet. Het commerciele en het idee van targets leek me echt verschrikkelijk maar zo ervaar ik het nu helemaal niet. Er wordt juist geel veel gecoacht, je krijgt veel feedback en tot nu toe leer ik er juist best veel. Daarnaast werken er echt zoveel verschillende 'types' bij ons: van scholieren, afgestudeerden die ondertussen verder solliciteren, mensen in de VUT tot moeders met jonge kinderen. De diversiteit van collega's vind ik ook heel leuk, ik heb vaak boeiende gesprekken.
En hoewel ik bellen voor mezelf persoonlijk ook soms best eng vind, vind ik dat op het callcenter helemaal niet! Je vertegenwoordigt een organisatie, het gaat niet om jou. Dat helpt mij erbij. Verder heb ik eigenlijk maar weinig echt boze mensen aan de telefoon en krijg ik juist regelmatig te horen dat ik zo aardig ben (en ik bel outbound!). Soms heb je juist prachtige persoonlijke gesprekken er tussen zitten.
Ik zou dus zeggen: gewoon proberen! Als het echt niet lukt, merk je het vanzelf wel maar je krijgt waarschijnlijk veel training voordat je echt gaat bellen, dus dan zou je al veel angst kwijt kunnen zijn.
En hoewel ik bellen voor mezelf persoonlijk ook soms best eng vind, vind ik dat op het callcenter helemaal niet! Je vertegenwoordigt een organisatie, het gaat niet om jou. Dat helpt mij erbij. Verder heb ik eigenlijk maar weinig echt boze mensen aan de telefoon en krijg ik juist regelmatig te horen dat ik zo aardig ben (en ik bel outbound!). Soms heb je juist prachtige persoonlijke gesprekken er tussen zitten.
Ik zou dus zeggen: gewoon proberen! Als het echt niet lukt, merk je het vanzelf wel maar je krijgt waarschijnlijk veel training voordat je echt gaat bellen, dus dan zou je al veel angst kwijt kunnen zijn.

donderdag 5 juli 2012 om 10:46
Ik heb jaren op het inbound callcenter van een groot telecombedrijf gewerkt. Ik werd dus gebeld door mensen met vragen over een product e.d. Ik beantwoorde ook e-mails en ik hielp klanten via de chat.
Het is geen droombaan maar het is ook niet verschrikkelijk. Uiteraard is dat heel persoonlijk; outbound callcenterwerk lijkt me dan weer wel heel erg.
Je wordt gecoacht en ik denk dat je er wel mondiger van wordt. Ik ben zelf correct en netjes maar ik laat me door niemand beledigen. Als iemand zich niet fatsoenlijk kon gedragen dan waarschuwde ik 2 keer en de derde keer was het afgelopen. Ik zat daar om mensen te helpen en niet om uitgescholden te worden voor "tyfushoer" ...
Het is geen droombaan maar het is ook niet verschrikkelijk. Uiteraard is dat heel persoonlijk; outbound callcenterwerk lijkt me dan weer wel heel erg.
Je wordt gecoacht en ik denk dat je er wel mondiger van wordt. Ik ben zelf correct en netjes maar ik laat me door niemand beledigen. Als iemand zich niet fatsoenlijk kon gedragen dan waarschuwde ik 2 keer en de derde keer was het afgelopen. Ik zat daar om mensen te helpen en niet om uitgescholden te worden voor "tyfushoer" ...
vrijdag 6 juli 2012 om 12:43
vrijdag 6 juli 2012 om 12:48
Wat me ook opviel is het de callcentergirl het voortdurend had over "een bezorgafspraak maken" terwijl ik wist dat het pak zonder afspraak was gebracht en nu dus ook weer opgehaald.
Ik wist dus meer dan zij, wat dus ook mijn voortdurende ervaring is met callcenters.
Ik wist dus meer dan zij, wat dus ook mijn voortdurende ervaring is met callcenters.
it's a big club and you ain't in it
vrijdag 6 juli 2012 om 12:54
Ook ik had telefoonangst. Toch ben ik direct na mijn studie tijdelijk als receptioniste gaan werken bij een psychiatrische instelling, afdeling langdurige behandeling. Daar krijg je ook niet altijd de meest vriendelijke mensen aan de lijn.
Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan. Ik kreeg zo''n 80-100 telefoontjes op een dag en had niet eens tijd om me druk te maken over mijn telefoonangst. Na vijf weken had ik ander werk gevonden en nu heb ik voor de rest van mijn carriere geen angst meer om iemand te bellen voor mijn werk.
Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan. Ik kreeg zo''n 80-100 telefoontjes op een dag en had niet eens tijd om me druk te maken over mijn telefoonangst. Na vijf weken had ik ander werk gevonden en nu heb ik voor de rest van mijn carriere geen angst meer om iemand te bellen voor mijn werk.
vrijdag 6 juli 2012 om 13:23