Klusjes doen

05-07-2012 21:01 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van mijn vriend willen graag iets extra's verdienen met het doen van klusjes. Ik vind ze eigenlijk nog te jong (6 en 8), maar mijn vriend vind het goed dus ja.. Maar wat voor klusjes kunnen kinderen van die leeftijd nou doen? De jongste is ontzettend onhandig, loopt in 7 sloten tegelijk, en de oudste is liever lui dan moe en geeft heel snel op. Dingen als stofzuigen laat ik ze dus liever niet doen, want dan gaat er of iets stuk (bij de jongste), of maar de helft van de kamer wordt maar gezogen (bij de oudste). Daarbij ben ik vrij perfectionistich, ik hou niet van half werk (een halfgezogen kamer bijv.) dus als zij klaar zijn moet ik het zelf ook nog doen. Dit kost mij dus uiteindelijk meer tijd en energie, omdat ik hen bij veel dingen dus in de gaten moet houden, en het daarna zelf nog een keer moet doen. Ik vroeg me dus af wat nou simpele klusjes zijn die jonge kinderen kunnen doen? Ik kom niet verder dan dweilen...

O, en mijn vriend vragen hen te helpen/in de gaten te houden is geen optie, want die is net zoals de kinderen. Dan zijn we dus net zo ver van huis
Oud papier of glas wegbrengen

Een boodschapje doen bij de buurtsuper

Container bij de weg zetten

Helpen bij karweitjes in de tuin (bladeren vegen/rapen), onkruid wieden etc.
Gebruik ze om zelf wat minder perfecctionistisch te worden.

Dan wordt er maar n keer half gestofzuigd. Of je betaalt ze maar de helft dan.

Laat ze tafelpoten en plinten en dat soort werk stoffen.

tafeldekken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 05 juli 2012 @ 21:10:

Gebruik ze om zelf wat minder perfecctionistisch te worden.

Dan wordt er maar n keer half gestofzuigd. Of je betaalt ze maar de helft dan.

Laat ze tafelpoten en plinten en dat soort werk stoffen.

tafeldekkenmogen ze hier wel komen doen
Plinten stoffen vindt de jongste van 6 geweldig (en doet het beter dan ik ), daar krijgt ze niet eens voor betaald.

Dweilen ook, doet ze heel goed en vindt ze nog leuk ook.
De potten in de tuin water geven.

Boodschapje halen.

Eigen bed opmaken/ gordijn open / raam op een kier zetten en spullen van de grond.

Hond uitlaten/ konijnenhok verschonen

Sokken en handdoekenwas ophangen

De douche schrobben met vééééél groene zeep

Tuin vegen

onkruid trekken

fiets poetsen

helpen auto wassen

tafel dekken/ opruimen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is toch ook gewoon een leerproces, het hoeft toch niet meteen perfect. Bij kinderen van die leeftijd is denk ik je best gedaan hebben al voldoende om voor de beloning in aanmerking te komen.
Die van mij krijgt niet eens een beloning
Sokkenmand uitzoeken

Huisdier uitlaten of hok of kattenbak verschonen

De wastafel schoonmaken

Vaatwasser in en uitruimen

Was ophangen

Meehelpen met was ppvouwen

Ik maakte vroeger voor mijn lol de badkamer schoon....
Denk dat je het idd minder moet zien als jullie werk uit handen nemen, maar meer als leren hoe je bepaalde dingen doet en de waarde van geld leren (dat je dat niet zomaar krijgt).

En als een les voor jezelf in loslaten, minder perfectionistisch zijn, leren dat jouw manier niet de enig juiste is, etc. (Ervaringsdeskundige hier...)

Klusjes: helpen bij koken (spullen pakken, tomaten wassen etc), helpen bij de was (sokken bij elkaar zoeken, onderbroeken vouwen), tafel dekken en afruimen, eigen bed opmaken.
quote:bertje_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:27:

Die van mij krijgt niet eens een beloning

Hier hebben we een lijst met normale klusjes die je gewoon hoort te doen als steentje bijdragen in de dagelijkse gang van zaken, en extra klusjes waar je wat extra zakgeld mee kan verdienen.

Ik ga een kind niet betalen voor zijn eigen kamer opruimen of de afwas doen. Maar autowassen, helpen met klussen, bladeren opruimen of terras schoonmaken bijvoorbeeld daar staat wel een kleine vergoeding tegenover.
Hier moeten de kinderen ook gewoon hun eigen kamer opruimen en vaat achter hun kont. De normaalste zaak van de wereld waar geen geld tegenover hoeft te staan.

Gewoon zakgeld invoeren?

Of lege flessen, tuinbladeren, onkruid etc?
Minder perfectionistisch zijn probeer ik al jaren maar lijkt juist alleen maar erger te worden...

Dingen als hun eigen rommel opruimen en helpen tafel dekken enzo doen ze ook wel, zonder beloning, ik bedoelde meer de wat 'moeilijkere' dingen.

Heel veel goede tips voorbij zien komen (dat ik die zelf niet kon bedenken ). Bedankt daarvoor!
ehh..anders laat je ze sociale dingen doen.

Bezoekje bij oude buurvrouw of oma ofzo.

of zou het lullig zijn als oma erachter komt dat ze enkel lanskomen voor een zakcentje?

Misschien anders bij oma een ' heitje voor een karweitje' laten doen. Dat jij betaalt natuurlijk.

Vind oma misschien wel leuk, en wie weet is zij niet zo perfectionistisch. Kunnen ze daar de tuinstoelen soppen.
ik maakte 1 keer in de week de badkamer schoon, mijn zusje stofzoog het trappenhuis (En af en toe wisselden we om). Hier kregen we 2,50 gulden voor. Moeder controleerde wel of het goed was, anders geen geld! wij waren wel iets ouder toen geloof ik, 10 en 12 ofzo denk ik.

Boodschapje doen of een brief op de post deden wij omdat mama het vroeg.

Was afdrogen deden we twee keer in de week, volgens schema. Kamer opruimen was verplicht eens in de zoveel tijd en als we zelf niet onze was inleverden (dus in de wasmand doen) dan kregen we ook geen schone kleren, haha!
quote:patchouli_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:25:

Het is toch ook gewoon een leerproces, het hoeft toch niet meteen perfect. Bij kinderen van die leeftijd is denk ik je best gedaan hebben al voldoende om voor de beloning in aanmerking te komen.

Kan het niet beter verwoorden!

Het is hier wat verwaterd (maar heb niks te klagen, kinderen helpen hier prima mee, zelfs zonder piepen) maar er was hier ooit een lijstje met klusjes die gewoon gedaan moesten worden zonder beloning en extra zaken, daar stond wel beloning tegen over.

Ze konden er zelf uit kiezen, niet iedereen vindt alles leuk en niet alles was geschikt (leeftijdsafhankelijk soms).

Soms moet je misschien een tijdje een taak met het kind doen zodat je het goed kunt voordoen.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven