Zorgen
vrijdag 6 juli 2012 om 03:49
Net als zo veel mensen, heb ik een koophuis. Dat huis is klein. Te klein. Ik wil het verkopen, om samen te gaan wonen in een groter huis. Ik heb uit laten zoeken wat mijn mogelijkheden zijn en daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Het komt er op neer dat mijn restschuld geschat wordt op 20.000 tot 40.000 euro.
Drama, natuurlijk. Ik heb dit namelijk niet in mijn sokkenla. Ik heb niet eens een gedeelte.
Net kom ik er achter, dat ik lekkage heb. Geld investeren in mijn huis, vind ik zonde. Met een lekkage blijven zitten, is geen optie. Ik maak me zorgen.
Mijn vriend heeft geen eigen woonruimte en zit bij familie. We hebben de mazzel dat we slechts 1 huis te verkopen hebben. Maar dus wel met schuld en ik weet echt niet wat ik moet doen. Dus ik doe maar gewoon niks. Beetje voor me uit staren en hyperventileren. Ik kan mijn schuld omzetten in een lening, maar dan betaal ik me scheel aan rente. Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Natuurlijk ben ik niet de enige met dit probleem. Hoe doen anderen dit? Hoe kom ik in slaap en hoe zorg ik dat ik weer kan ademen?
Drama, natuurlijk. Ik heb dit namelijk niet in mijn sokkenla. Ik heb niet eens een gedeelte.
Net kom ik er achter, dat ik lekkage heb. Geld investeren in mijn huis, vind ik zonde. Met een lekkage blijven zitten, is geen optie. Ik maak me zorgen.
Mijn vriend heeft geen eigen woonruimte en zit bij familie. We hebben de mazzel dat we slechts 1 huis te verkopen hebben. Maar dus wel met schuld en ik weet echt niet wat ik moet doen. Dus ik doe maar gewoon niks. Beetje voor me uit staren en hyperventileren. Ik kan mijn schuld omzetten in een lening, maar dan betaal ik me scheel aan rente. Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Natuurlijk ben ik niet de enige met dit probleem. Hoe doen anderen dit? Hoe kom ik in slaap en hoe zorg ik dat ik weer kan ademen?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
vrijdag 6 juli 2012 om 08:56
Zelfs als ze nu NHG heeft, denk ik niet dat ze daar nu aanspraak op kan maken.
De NHG is bedoeld om een restschuld af te lossen als je buiten je schuld om je huis moet verkopen en een schuld overhoudt.
Als je uit vrije keuze je huis verkoopt omdat je graag wil samenwonen, lijkt me dat je dan toch geen aanspraak kan maken op de NHG.
Dan zou iedereen die in deze huidige markt zijn huis verkoopt aanspraak maken.
De NHG is bedoeld om een restschuld af te lossen als je buiten je schuld om je huis moet verkopen en een schuld overhoudt.
Als je uit vrije keuze je huis verkoopt omdat je graag wil samenwonen, lijkt me dat je dan toch geen aanspraak kan maken op de NHG.
Dan zou iedereen die in deze huidige markt zijn huis verkoopt aanspraak maken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
vrijdag 6 juli 2012 om 09:05
quote:nettel schreef op 06 juli 2012 @ 08:57:
Elninjoo, weet je wat de voorwaarden voor hypotheekgarantie zijn? Was het niet zo dat wanneer je gedwongen je huis moest verkopen (ivm werkeloos, ziekte, scheiding), je de restschuld terugkrijgt?
Ik ken de exacte voorwaarden niet, weet alleen dat die mensen gingen scheiden.
Verder ben ik het eens met iedereen die zegt het huis goed te laten onderhouden. Niet alleen voor je eigen woongenot, maar ook voor de verkoop. Een huis wat slecht onderhouden is, raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Elninjoo, weet je wat de voorwaarden voor hypotheekgarantie zijn? Was het niet zo dat wanneer je gedwongen je huis moest verkopen (ivm werkeloos, ziekte, scheiding), je de restschuld terugkrijgt?
Ik ken de exacte voorwaarden niet, weet alleen dat die mensen gingen scheiden.
Verder ben ik het eens met iedereen die zegt het huis goed te laten onderhouden. Niet alleen voor je eigen woongenot, maar ook voor de verkoop. Een huis wat slecht onderhouden is, raak je aan de straatstenen niet kwijt.
vrijdag 6 juli 2012 om 09:21
NHG is niet zaligmakend hoor.. Je kan alleen maar aanspraak maken als de restschuld niet door eigen schuld is ontstaan.. Als jij je huis wilt verkopen omdat het te klein is om in samen te wonen kan je dus geen gebruik maken van de NHG. Wel bij bijv. scheiding, plotselinge werkeloosheid en daarmee samenhangende financiele problemen, betalingsachterstand van meer dan 3 maanden die BUITEN jouw schuld is ontstaan..
Zomaar verkopen met restschuld en dan de NHG de schuld laten betalen kan niet..
En.. niet iedereen komt in aanmerking voor NHG biij het afsluiten van de hypotheek
Zomaar verkopen met restschuld en dan de NHG de schuld laten betalen kan niet..
En.. niet iedereen komt in aanmerking voor NHG biij het afsluiten van de hypotheek
vrijdag 6 juli 2012 om 09:40
Ik woon ook te klein, mijn jongste slaapt op mijn kamer. Maar ik zou ook moeten verkopen met een fikse restschuld. Dat betekent roeien met de riemen die ik heb.
Daarnaast zou ik voor jou het risico te groot vinden die last op je te nemen als je gaat samenwonen. Samen een huis kopen in deze tijd op twee salarissen is nog een breed geaccepteerd iets, maar volkomen onverantwoord in mijn ogen met de huiswaardes en gemiddelde duur relatie.
Daarnaast zou ik voor jou het risico te groot vinden die last op je te nemen als je gaat samenwonen. Samen een huis kopen in deze tijd op twee salarissen is nog een breed geaccepteerd iets, maar volkomen onverantwoord in mijn ogen met de huiswaardes en gemiddelde duur relatie.
vrijdag 6 juli 2012 om 09:47
Jouw huis verkopen en bij hem intrekken in een door hem gekocht (of gehuurd) huis lijkt me een enorm risico.
Straks gaat de relatie uit en dan zit jij met zowel een enorme restschuld als geen dak boven je hoofd.
Je plaatst jezelf dan in een heel kwetsbare en afhankelijke positie.
Straks gaat de relatie uit en dan zit jij met zowel een enorme restschuld als geen dak boven je hoofd.
Je plaatst jezelf dan in een heel kwetsbare en afhankelijke positie.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
vrijdag 6 juli 2012 om 09:52
quote:mienbillekesjeuken schreef op 06 juli 2012 @ 08:07:
En een dak repareren is geen 'investeren' hoor. Dat is noodzakelijk onderhoud.
Precies.
En met investeren bedoel ik dus ook het huis met wat simpele aanpassingen leefbaarder maken voor drie mensen.
Dat dak repareren hoort gewoon bij het bezitten van een huis.
En een dak repareren is geen 'investeren' hoor. Dat is noodzakelijk onderhoud.
Precies.
En met investeren bedoel ik dus ook het huis met wat simpele aanpassingen leefbaarder maken voor drie mensen.
Dat dak repareren hoort gewoon bij het bezitten van een huis.
vrijdag 6 juli 2012 om 10:42
Wat je ook nog zou kunnen doen als je in dit huis gaat samenwonen, is versneld aflossen. Met een salaris erbij, dat van je vriend, moet dat toch wel lukken? Dan loop je die -nu nog fictieve- restschuld in, gooi je je geld niet weg aan rente op rente waar je niks op aflost en kun je straks door naar een groter huis omdat je hypotheekschuld fors is afgenomen. Maar dan moet je wel even inschikken met je vriend. Zo erg hoeft dat niet te zijn, geldzorgen zijn veel erger!
vrijdag 6 juli 2012 om 10:47
vrijdag 6 juli 2012 om 15:02
Sowieso eerst het dak repareren, anders wil helemaal niemand het kopen en/of zit je zelf met de lekkage waardoor je huis steeds verder wegrot en minder waard wordt. Dat lijkt me de eenvoudige stap 1 in je verhaal.
Verder lees ik veel over kopen, maar weinig over huren, en volgens mij is dat de betere optie hier. Als hij van zijn salaris een huis kan huren wat groot genoeg is voor jullie drieën kan je gewoon gaan samenwonen en evt je huis onderverhuren terwijl je op een koper wacht. Kan hij niet een dergelijk groot huis huren , dan maar wat kleiner voor zichzelf + kind, en blijven jullie nog even latten.
Zodra jij van je huis af kan zonder onaanvaardbare restschuld kunnen jullie de huur opzeggen en samen iets groters kopen als je dat wil
Verder lees ik veel over kopen, maar weinig over huren, en volgens mij is dat de betere optie hier. Als hij van zijn salaris een huis kan huren wat groot genoeg is voor jullie drieën kan je gewoon gaan samenwonen en evt je huis onderverhuren terwijl je op een koper wacht. Kan hij niet een dergelijk groot huis huren , dan maar wat kleiner voor zichzelf + kind, en blijven jullie nog even latten.
Zodra jij van je huis af kan zonder onaanvaardbare restschuld kunnen jullie de huur opzeggen en samen iets groters kopen als je dat wil
vrijdag 6 juli 2012 om 15:11
Dak moet gemaakt worden, gaat dus gebeuren. Maar dat gaat van mijn depot af. Meer schulden dus. Daar krijg ik het al benauwd van als ik er aan denk.
Onderverhuren, moet met toestemming van de bank. Bovendien hebben huurders heel veel rechten en moet er een waterdicht contract zijn.
Het is een oud huisje, met alleen een beneden en boven een slaapkamer. Nu slaapt zijn kind op een luchtbed, op dezelfde kamer. Het kind is nu 6. Woont in een andere stad, waar wij naartoe willen verhuizen. Daar woont hij nu al, bij familie. Dat is de redden dat hij daar een huis wil, hij ziet zijn kind om het weekend en tussendoor ook zodra het kan. Uit school, met de lunch, met avondeten.
Hypotheekgarantie was niet nodig , volgens de adviseur. Ik heb
iets anders, dat wanneer ik zonder werk kom, ik niet uit mijn huis hoef. Achteraf natuurlijk heel stom advies.
Op zich is het huis voor mij alleen niet te klein. Maar mijn budget is minimaal. Ik heb mijn huis eerder laten verbouwen, maar dat bedrijf heeft me opgelicht. De kosten om dat weer te laten herstellen, krijg ik niet terug. Ook niet van mijn verzekering. Het is zo'n zooitje. Ik heb dus het dubbele aan kosten gehad, voor een stukje dakreparatie en plaatsen van een dakkapel. Dat zorgt voor meer ruimte. Maar nu moet de rest van het dak dus nog.
Ik heb endometriose en een kinderwens. Ben nu 31. Daar maak ik me dus ook druk om. Ik wil dus een kindje. Dat gaat al helemaal niet, in dit huis. Vandaar dat ik wel een beetje meer haast heb, gevoelsmatig. Twee operaties in een jaar gehad, vanwege die endometriose. Als advies kreeg ik mee, niet te lang met kinderen te wachten. Maar dat moet dan maar kunnen. Kan dus niet.
Ik moet zeggen dat het van me af schrijven wel helpt. Ik was vannacht in paniek. Nu kan ik weer een beetje denken en ademen.
Onderverhuren, moet met toestemming van de bank. Bovendien hebben huurders heel veel rechten en moet er een waterdicht contract zijn.
Het is een oud huisje, met alleen een beneden en boven een slaapkamer. Nu slaapt zijn kind op een luchtbed, op dezelfde kamer. Het kind is nu 6. Woont in een andere stad, waar wij naartoe willen verhuizen. Daar woont hij nu al, bij familie. Dat is de redden dat hij daar een huis wil, hij ziet zijn kind om het weekend en tussendoor ook zodra het kan. Uit school, met de lunch, met avondeten.
Hypotheekgarantie was niet nodig , volgens de adviseur. Ik heb
iets anders, dat wanneer ik zonder werk kom, ik niet uit mijn huis hoef. Achteraf natuurlijk heel stom advies.
Op zich is het huis voor mij alleen niet te klein. Maar mijn budget is minimaal. Ik heb mijn huis eerder laten verbouwen, maar dat bedrijf heeft me opgelicht. De kosten om dat weer te laten herstellen, krijg ik niet terug. Ook niet van mijn verzekering. Het is zo'n zooitje. Ik heb dus het dubbele aan kosten gehad, voor een stukje dakreparatie en plaatsen van een dakkapel. Dat zorgt voor meer ruimte. Maar nu moet de rest van het dak dus nog.
Ik heb endometriose en een kinderwens. Ben nu 31. Daar maak ik me dus ook druk om. Ik wil dus een kindje. Dat gaat al helemaal niet, in dit huis. Vandaar dat ik wel een beetje meer haast heb, gevoelsmatig. Twee operaties in een jaar gehad, vanwege die endometriose. Als advies kreeg ik mee, niet te lang met kinderen te wachten. Maar dat moet dan maar kunnen. Kan dus niet.
Ik moet zeggen dat het van me af schrijven wel helpt. Ik was vannacht in paniek. Nu kan ik weer een beetje denken en ademen.
vrijdag 6 juli 2012 om 15:16
Waarom gaat je vriend niet gewoon voor zichzelf n woning zoeken? Dan kun je latten en kijken of je relatie blijvend is. En over 'n paar jaar kun je wellicht wel verkopen (mits je dan nog bij elkaar bent)
Voor dat ene weekend per 2 weken dat ie z'n kind over de vloer krijgt zou ik niet te moeilijk doen. Ofwel vangt ie 't kind op bij de familie waar ie zelf woont, ofwel kan ie op de bank in de woonkamer.
Voor dat ene weekend per 2 weken dat ie z'n kind over de vloer krijgt zou ik niet te moeilijk doen. Ofwel vangt ie 't kind op bij de familie waar ie zelf woont, ofwel kan ie op de bank in de woonkamer.
vrijdag 6 juli 2012 om 15:21
Ja, dat is nu het plan, EN. Ik verwacht hier nog wel twee jaar te zitten, minstens. Het is bij mij die kinderwens, die het zo lastig maakt. En ik mis hem gewoon, als hij er niet is. Hij slaapt hier niet altijd. Voorheen vond ik het heerlijk om alleen te zijn. Nu mis ik hem, zodra hij er niet is. Ook zo irritant.
Mijn plan is om te bezuinigen op alles. Wat ik overhou gaat op een spaarrekening, dat gaat eind van het jaar naar mijn aflossingsvrije gedeelte. Ik moet echt de kosten naar beneden halen.
Mijn plan is om te bezuinigen op alles. Wat ik overhou gaat op een spaarrekening, dat gaat eind van het jaar naar mijn aflossingsvrije gedeelte. Ik moet echt de kosten naar beneden halen.
vrijdag 6 juli 2012 om 15:56
Maar kan hij van zijn salaris dan niet iets huren waar jij + eventuele baby bij in past? Die baby heeft weinig ruimte nodig, en tegen de tijd dat dat wel zo wordt kan je waarschijnlijk wel van het jouwe af. Ondertussen is alles wat je bij kan dragen mooi meegenomen. Denk bij onderhuur bijvoorbeeld aan buitenlandse studenten die na een paar maand echt weer terug gaan, of een contract voor een jaar.
vrijdag 6 juli 2012 om 18:20
Ik zou wat betreft je kinderwens niet zo op je te kleine huis focussen. Schulden, financiele zorgen zijn veel bezwaarlijker daarin. Ik ken zeker in grote steden, genoeg mensen met een of meer kinderen in kleine appartementjes en inieminie arbeiderswoninkjes. Natuurlijk kan het altijd idealer, maar het kan wel. Zeker de eerste paar jaar. Geldzorgen duren veel langer, zorgen voor stress en beperken je veel meer dan minder vierkante meters! Hoeveel vierkante meter heb je?
vrijdag 6 juli 2012 om 19:12