Geld & Recht alle pijlers

Buren uit hun koopwoning laten zetten

07-07-2012 14:36 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord dat de gemeente utrecht in 2010 een gezin uit hun koopwoning heeft laten verwijderen door rechter, het betrof hier een zeer asociaal gezin wat lange tijd voor overlast zorgde.

Weet toevallig iemand meer over deze zaak of op welke wetsartikelen deze actie gebaseerd was?

Ik zit namelijk ook in een vergelijkbare situatie, en wil dit aan mijn eigen gemeente gaan voorstellen, echter kan ik per google niks vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt
Wow....
Volgens mij was dat een erg langlopende zaak, een proces van jaren.
Ik weet er niet heel veel van, maar het is wel een zeer ongebruikelijke situatie. Denk niet dat je veel kans maakt. Als de gemeente serieus moet reageren op iedereen die wil dat z'n buren uit hun koophuis gezet worden, dan kunnen ze wel een heel leger aan ambtenaren aannemen. En als de situatie echt zo erg is als jij beschrijft, is de gemeente allang op de hoogte, en zullen ze zo nodig ook actie ondernemen.
Als ze een wietkwekerij hebben dan kan het sneller. Dan moet de bank zich terugtrekken als hypotheeknemer.

Maar is er überhaupt al een dossier opgebouwd?
quote:achnein schreef op 07 juli 2012 @ 14:40:

Volgens mij was dat een erg langlopende zaak, een proces van jaren.Bij ons betreft het ruim 18 jaar, waarvan mijn man en ik het nu 6 jaar in eigendom hebben en daarvoor hebben mijn ouders en ik er ruim 20 jaar gewoond.
Neem aan dat je weet dat dát niet zomaar gaat?
quote:peacy schreef op 07 juli 2012 @ 14:43:

Neem aan dat je weet dat dát niet zomaar gaat?Weet ik, maar mijn situatie is niet zomaar, en na 18 jaar wil de gemeente en vooral de hele straat en een groot deel van de wijk er vanaf.
Waarom hebben jullie het gekocht als jullie dit wisten?
Ik vind het een belachelijk idee. Het moet wel echt heel erg zijn moet zoiets kunnen. Is er een langlopend dossier over deze familie?
Oei, dat klinkt serieus! Misschien kun je een keer met de wethouder om tafel?
De wethouder of ambtenaar contact op laten nemen met de gemeente Utrecht.
quote:achnein schreef op 07 juli 2012 @ 14:46:

Waarom hebben jullie het gekocht als jullie dit wisten?

1.Het is een prachtig huis uit de jaren 50)

2.We konden het goedkoop overnemen, daarnaast raakte mijn ouders door de inrichting(typisch jaren 70, veel bruin, schrootjes, je kent het wel, maar wel altijd onderhoud gepleegd) het huis niet kwijt, er moest veel verbouwd worden dus te duur voor vele.

3.Ik ben er opgegroeid.

Het hele conflict draait trouwens om een viertal bomen, die de buren weg willen hebben, tegen de zin van toen mijn ouders, nu ons en de rest van de buren.

Zowel de gemeente, wijkbeheer, en de rechter hebben zich ongeveer 16 jaar geleden over gebogen en zijn alle drie tot de conclusie gekomen dat de bomen 55 cm van de erfgrens afstaan, wat wettelijk dus meer dan voldoende is, sinds dat ze bij de officiële instantie`s bakzeil hebben gehaald worden wij geterroriseerd en later zijn ze ook de rest van de straat gaan pesten en klieren in eerste instantie om druk te laten zetten en later omdat ze conflicten met die mensen kregen.

Zo is er vorig jaar nog een verfbom bij mijn directe buur naar binnen gesmeten, en twee jaar geleden waren onze achterdeuren totaal ontzet toen wij thuis kwamen van vakantie, getuigen wijzen allemaal op deze tokkie familie en daar is de politie ook van op de hoogte.
quote:legerwoman schreef op 07 juli 2012 @ 14:46:

[...]

Weet ik, maar mijn situatie is niet zomaar, en na 18 jaar wil de gemeente en vooral de hele straat en een groot deel van de wijk er vanaf.Maar als de gemeente, de straat en de wijk ervan af willen he, dan kan de gemeente toch de procedure opstarten??
Ja, dat kan de gemeente doen, maar dan zit je met het volgende probleem: waar moeten ze naartoe? Want dat moet de gemeente ook regelen. Een lastig verhaal dus voor de gemeente.
Meld je aan voor het programma Bonje met de buren. Die hebben ervaring met het bomen-vraagstuk
De gemeente onderhoudt vaak nauwe banden met corporaties en heeft soms ook panden in bezit. Wil de gemeente een familie uit een koopwoning zetten, dan kan dat. Na een lange juridische strijd, met goed onderbouwde dossiers, via de rechter. Dat dan weer wel. Zonder gerechtelijke uitspraak kan het niet.
En wie gaat de kosten betalen?
Ik lees nu een stuk van familie Griffioen die inderdaad aan de rechter hebben gevraagd om hun buurman te verwijderen nadat hij meermaals achter slot en grendel heeft gezeten voor onder meer bedreiging, zware mishandeling en het onklaar maken van remmen van autos en fietsen van de familie Griffioen.
Het zou wat zijn zeg als je uit je koopwoning gezet kan worden alleen maar omdat je asociaal bent. Lijkt me dus heel moeilijk tenzij ze een hele rits strafbare feiten hebben gepleegd die vrij ernstig zijn.
Dus die bomen staan er gewoon nog en toch is er stress. Ik zou eerst de Rijdende Rechter en Sjon bellen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 07 juli 2012 @ 15:31:

Dus die bomen staan er gewoon nog en toch is er stress. Ik zou eerst de Rijdende Rechter en Sjon bellen.Ja die bomen zijn van mij he, de buren terroriseren om die bomen weg te krijgen.
Niet dat je ze zomaar weg moet halen omdat de buren het willen maar zijn die bomen al deze stress waard? Is er geen compromis te bedenken bijvoorbeeld door de bomen te snoeien zodat de buren weer meer zon in de tuin hebben of wat voor reden de buren ook hebben.

Ik zie het zo vaak bij de rijdende rechter dat er mega bomen in een klein tuintje staan..
quote:legerwoman schreef op 07 juli 2012 @ 15:45:

[...]

Ja die bomen zijn van mij he, de buren terroriseren om die bomen weg te krijgen.

Die buren hebben dus last van JULLIE bomen en , kan je ook vertellen waarom hun er last van hebben?, uhm ik noem maar wat vochtig huis omdat jullie bomen de zonlicht weghouden uit hun tuin en over hun huis?, last van veel schaduw in de tuin en hun plantjes dus kansloos, uhm veel blader overlast, niet alleen bij hun in de tuin maar ook in hun dakgoot.

Jij en de rest van de buurt kan wel willen dat die bomen blijven staan, maar je zal maar door jullie toedoen in de schaduw zitten dan ben je als huis eigenaar mooi in de aap gelogeerd, en wat hebben jullie nog meer gedaan dat die mensen zich zo zijn gaan opstellen naar jullie toe?, je maakt me niet wijs dat jullie totaal niks te verwijten valt.
Je kunt niet zomaar mensen uit hun koopwoning laten zetten. Tenzij de bank er bemoeienis mee heeft, bijv het huis in beheer heeft genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven