Lijf & Lijn alle pijlers

Pijn bij hardlopen

08-07-2012 22:18 15 berichten
Sinds een tijdje ben ik weer een aantal keer per week aan het hardlopen. Ik bouw het rustig op, met Evy. De laatste paar keer had ik gigantische pijn vanaf mijn knieën. Mijn onderbenen voelen als lood en ik kom dan amper nog vooruit. Herkent iemand dit misschien?
Stoppen met lopen totdat je pijnvrij bent (paar weken rust) en dan nog eens proberen. Overbelastingblessures zijn veel voorkomend bij beginnende lopers. Heb je wel goede schoenen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had het in het begin ook. Vooral bij mijn knieën dan. Ik ben in het bos op zand en schelpenpaadjes gaan lopen in een rustig tempo. Ik merkte dat de pijn wel wegging als ik eenmaal warm gelopen was. Maar ik ben geen dokter, dus ik kan je niet zomaar adviseren om door de pijn heen te lopen.
zeker als de pijn afneemt als je doorloopt is een reden om niet door te lopen. Google eens op runners knee of shin spints
quote:droogbloem schreef op 08 juli 2012 @ 22:18:

Sinds een tijdje ben ik weer een aantal keer per week aan het hardlopen. Ik bouw het rustig op, met Evy. De laatste paar keer had ik gigantische pijn vanaf mijn knieën. Mijn onderbenen voelen als lood en ik kom dan amper nog vooruit. Herkent iemand dit misschien?Vanaf je knieën naar beneden bedoel je? Je schenen dus? Pas daarmee op. Shin splints is een vervelende blessure, die hardnekkig kan zijn/worden. Sabbaticalmeds stelt een goede vraag over je schoenen. Goede schoenen zijn erg belangrijk. Heb je deze laten aanmeten? Ga in ieder geval eens langs bij een goede loopzaak en laat naar je schoenen kijken. Wellicht hebben deze niet de goede demping voor je. Als dat het niet is, niet mee doorlopen en vraag eens advies aan een fysio.
Ik ben nooit meer afgekomen van mijn shin splint blessure. Meteen stoppen met lopen en inderdaad zoals Meds zegt, helemaal als de pijn verdwijnt na het opwarmen. Daar ben ik de mist mee ingegaan. Het is echt een pijnlijke en hardnekkige blessure.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Compressie kousen kunnen helpen bij shinsplints
Ik twijfel inderdaad aan mijn schoenen, heb redelijk goedkope omdat ik eerst wou kij of hardlopen wel wat voor mij is. Ik vind het leuk, dus goede schoenen lijken mij idd een must.

De pijn verdwijnt niet tijdens het lopen, mijn knieën doen zeer en verder voelen mijn onderbenen de hele weg als lood.
quote:droogbloem schreef op 08 juli 2012 @ 23:39:

Ik twijfel inderdaad aan mijn schoenen, heb redelijk goedkope omdat ik eerst wou kij of hardlopen wel wat voor mij is. Ik vind het leuk, dus goede schoenen lijken mij idd een must. [...]Niet meer lopen tot je voor jou goede schoenen hebt dus. Laat ze aanmeten. Ga daarvoor naar een hardloopspeciaalzaak (Run2day, Runnersworld, PK Sport), niet naar een algemenere sportzaak als Perry of Intersport.
Het is heel verstandig eerst een kwartier normaal te lopen, dan rekken/stretchen en daarna pas gaan joggen. Meteen rekken is slecht.
Was het eenmailig , dan zou ik na een paar dagen rust gewoon nog een keer proberen. Is het iets wat in meer of mindere mate steeds terug komt dan even advies inwinnen bij een fysiotherapeut. Rust kan een oplossing zijn maar dan nog zul je na een periode van rust de belastbaarheid weer op moeten bouwen. Daaromis totoale rust niet altijd de oplossing.

Maar een sportfysio kan vaststellen wat het probleem is en je echt gericht adviesen geven.
Schoenen! Ik herken het erg van mijn loopstart. Schoenen aan laten meten en nooit meer last gehad. Tot een tijdje geleden, kreeg weer steeds meer pijn. Van alles geprobeerd, werd steeds erger. Kon de trap bijna niet meer op na het lopen.

Tot iemand zei: hoe lang heb je die schoenen eigenlijk al...?

Uhhh ja. Best lang eigenlijk, zat inderdaad geen demping meer in. Nieuwe schoenen gekocht, als kniepijn niet over ging mocht ik ze terug brengen.

Je raadt het al. Schoenen dus.
Ik moest ook meteen aan je schoenen denken. Goede schoenen zijn echt héél belangrijk!
Wat iedereen al zegt, schoenen :-)

Zelf ging ik sinds kort ook weer hardlopen naast andere sporten en kreeg al snel last van mijn knie en tijdens het hardlopen onwijs last van mijn onderbenen, soort verkrampt gevoel.

Mensen in mijn omgeving die heel veel hardlopen raadde idd een loopanalyse aan om daarna goede schoenen te kunnen kopen. Ik bleek idd slechte schoenen met vrijwel geen demping te hebben en daar zag je idd al overpronatie waar heeeel veel mensen in min of meerdere mate last van hebben. Toen gelijk de goede schoenen gekocht en dit weekend ermee hardgelopen, wat een verschil!!! Geen last gehad.
Een loopanalyse kun je bij een goede hardloopzaak laten doen. Tip: Als je toevallig lid bent van een sportschool en er zit een RunnersWorld in de buurt, dan heb je kans dat je met je pasje van de sportschool korting krijgt (ze hebben een heleboel van dat soort acties, ik krijg met mn sportschoolpasje 15%..scheelt toch weer )
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven