Gezondheid alle pijlers

Help ik slaapwandel

10-07-2012 22:21 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik dit onderwerp op de juiste pijler heb geplaatst maar ik heb een probleem: ik slaapwandel dus.

Op de één of andere manier voer ik bepaalde handelingen vaak wel uit. Zoals kleren aantrekken en mijn sleutels pakken maar ik ben nu al een aantal keren buiten wakker geworden terwijl ik op straat liep en het maakt me doodsbang.

Vorig jaar heb ik op vakantie mezelf opgesloten in de kast terwijl ik op zoek was naar de wc. Ik had de kast achter me dicht gedaan en uiteindelijk in mijn broek geplast.

Vorig weekend was het weer raak. Ik heb mijn pyjama uitgetrokken en ben naar de woonkamer gewandeld waar een vriend van ons lag te slapen. Ik heb toen waarschijnlijk willen douchen.

Mijn vriend kon mij nog weghalen zonder zijn vriend wakker te maken godzijdank.

Achteraf lachen we erom maar ik ben er ook enorm angstig door geworden. Doordeweeks woon ik alleen en in het weekend is mijn vriend er. Ik word regelmatig wakker op de bank zonder dat ik weet hoe ik er gekomen ben. De laptop en de tv staan dan aan.

Mijn vriend heeft me gevraagd of ik het eens met mijn huisarts wil bespreken. Hij vindt het namelijk ook eng dat ik alleen woon.

De assistente wist niet of de huisarts er wat mee kon en ik moet donderdag terugbellen.

Ondertussen ben ik bang om te gaan slapen. Ik barricadeer mijn buitendeur als ik naar bed ga maar gezien de handelingen die ik normaal doe ben ik bang dat ik het weg kan halen.

Het zit bij ons in de familie. Mijn broertje had het vroeger ook. De laatste jaren niet echt meer al heeft ook hij een tijdje geleden in zijn blote kont bij mijn ouders bed gestaan met de mededeling dat hij toch echt heel erg nodig moest plassen.

Het is genant en ik vind het eng. Zijn hier mensen die ook slaapwandelen of (nog beter) van het slaapwandelen afgekomen zijn?

Alvast bedankt.

(Niet quoten. Ik beloof dat ik niet de hele OP weghaal maar de situaties later wel omdat mijn vrienden dit van me weten).
Ik heb er alleen vroeger last van gehad (lees: tot m'n 10e) en daarna is het spontaan over gegaan. Dus geen tips wat dat betreft.

Dring aan op een afspraak bij je huisarts, want buiten wakker worden is gewoon gevaarlijk. Of hij iets kan betekenen weet ik niet, maar hij zal er ongetwijfeld vaker mee te maken hebben gehad.

Sterkte, lijkt me heel eng.
Bestaat er niet iets als een plaswekker..maar dan een alarm voor als jij je bed verlaat zonder dat uit te zetten (middels code oid)?
natte dweil naast je bed?
quote:Robin78 schreef op 10 juli 2012 @ 22:31:

Bestaat er niet iets als een plaswekker..maar dan een alarm voor als jij je bed verlaat zonder dat uit te zetten (middels code oid)?Die bestaan. Het zijn matjes die de druk meten. Als iemand dan uit bed stapt gaat hij af. Wordt gebruikt in de verpleeghuiszorg bij dementerende mensen om te voorkomen dat ze vallen.
Kun je een ijskoud iets neerleggen op de deurmat zodat je wakker wordt als je de deur uit wilt?

Of een inbraakalarm met bewegingssensor installeren . Niet een die aan een centrale is gekoppeld maar een die gewoon rotherrie maakt zo gauw je de slaapkamer uitloopt.

Of deur op slot en dan sleutels heel goed opbergen in een vakje in een tas in een doos in een la die ook weer op slot zit, of zoiets? Of weet je die in je slaap ook te vinden?
Achnein dat klinkt iets praktischer haha!
Of samenwonen. En jij in de hoek aan de muurzijde slapen:-) Moet je eerst over je geliefde heenklauteren..
quote:achnein schreef op 10 juli 2012 @ 22:36:

[...]

Die bestaan. Het zijn matjes die de druk meten. Als iemand dan uit bed stapt gaat hij af. Wordt gebruikt in de verpleeghuiszorg bij dementerende mensen om te voorkomen dat ze vallen.

Dat klinkt goed.

Ik wil er ook absoluut mee naar de huisarts. De assistente wist niet of hij wat kon doen maar als ik dit hierboven hoor zijn er toch wel hulpmiddelen.

En het is eng. Dat kan ik je vertellen.

Ik ben gestopt met (te veel) alcohol drinken want als ik teveel heb gedronken is het alleen maar erger. Als ik wel eens teveel drink blijf ik bij een vriendin slapen omdat het me anders te gevaarlijk is. Ik kan er namelijk dan op rekenen dat het gaat gebeuren.

Je bent alle controle kwijt.

Een alarm installeren heb ik ook aan zitten denken maar ik woon op een flat. Ik denk dat mijn buren dan niet zo blij met me zijn...
quote:Robin78 schreef op 10 juli 2012 @ 22:42:

Of samenwonen. En jij in de hoek aan de muurzijde slapen:-) Moet je eerst over je geliefde heenklauteren..Zit in de planning maar hij moet hier eerst een baan vinden. Ik moet aan de kant van de deur liggen omdat ik de ziekte van crohn heb en ik s'nachts nogal eens naar de wc moet. Maar we hebben afgesproken dat als er visite blijft slapen we van plek ruilen. Dat met die vriend was namelijk te genant. Ik had me zo geschaamd als hij me naakt door de kamer had zien lopen...
Maak je toevallig een stress/periode door

Ik heb namelijk op de middelbare school ook geslaapwandeld,maar achteraf denk ik dat dat een reactie was op het gepest worden..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ja ik studeer met een chronische ziekte en heb net mijn tentamens achter de rug. Met stress is het inderdaad erger.
http://www.klaas-vaak.nl/slaapwandelen

Misschien heb je hier iets aan..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik ben ook een slaapwandelaar, maar ben nog nooit buiten geweest.

In jouw geval vind ik het een goed idee om dit met de huisarts te bespreken.

Ik word er soms zelf ook flauw van, hoor.

Vooral als beneden kom en zie wat ik nu weer verplaatst heb...

Heb het zelfs wel eens bij een middagdutje.))
Known to cause insanity in laboratory mice
Wandelen doe ik niet, nee ik slaapcommuniceer en dan ook letterlijk mijn friend hoort me altijd uit in me slaap en ik vertel al mijn geheimen. Nogal frustrerend...
You must be the change you want to see in the world.
Dit lijkt me echt eng. Heb geen tips. Hoop dat je vriend snel een baan vindt en dan lekker gaan samenwonen.
quote:pingpang schreef op 10 juli 2012 @ 22:44:

[...]

Een alarm installeren heb ik ook aan zitten denken maar ik woon op een flat. Ik denk dat mijn buren dan niet zo blij met me zijn...

Een flink luide winkelbel aan je slaapkamerdeur?

Als je wel voor een alarm kiest zou ik gewoon even bij de buren langsgaan om het uit te leggen. Ik zou er als buur begrip voor hebben, mijn vriend heeft zich een keer in zijn ondergoed buitengesloten in de winter, en onze deurbel is nauwelijks te horen in de slaapkamer (waar ik was). Gelukkig lukte het hem om in te breken, maar anders had hij meerdere straten kunnen lopen naar een kennis met de reservesleutel. Hij heeft trouwens in zijn slaap het alarm nog uitgeschakeld.
Is een deuralarm misschiet iets voor je?

http://www.alarmmarkt.nl/deur-raam-alarm.html

Zodra je 's nachts de deur open doet loeit er een alarm.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
O wat erg, dit lijkt mij echt vreselijk als je dit vaker hebt. De oplossing van Achnein lijkt mij ideeal, TO. Dit is gewoon gevaarlijk, je welzijn gaat hier voor eventuele overlast van de buren. Ik zie mijn buren nooit, echt nooit. Ik heb ze alleen gezien met Oud en Nieuw, maar ik zou er zo op af stappen om deze eventuele overlast te bespreken, dit is echt gevaarlijk als je naar buiten gaat, en zelfs denkt dat je door door jou aangebrachte barricades zal komen.

Ik heb het een keer gehad, na een paar wijntjes, en (dacht ik ) een tentamen verkloot te hebben. Ik was met deken en al op kussens gaan liggen in mijn studeerkamer (ik zit altijd beneden, dus ik kom daar echt nooit) en werd boos op vriendlief toen hij de deken terug kwam vragen. Het tentamen dat ik had gehad was Europees Mededingingsrecht en Intellectuele eigendom. Ik begon te roepen dat hij het octrooirecht niet had (?!) Naja. We konden er de volgende dag wel om lachen, maar moet er echt niet aan denken dat ik dit vaker zou hebben. Sterkte TO!
Haha Patricia zou het aan de rechtvakken liggen die bezorgen ook een hoop stress. Ik slaap sowieso nooit rustig. Ik kan ook in mijn slaap over het legaliteitsbeginsel of over de trias politica vertellen.

Ik ga sowieso overleggen met de HA over een alarm. Ik kan dat inderdaad overleggen met mijn buren.

Ik heb een tijd ziek thuis gezeten en toen deed ik het niet volgens mij. De laatste tijd maak ik zelf nogal veel mee. Vader hersenbloeding, zelf wat lichamelijke problemen, het loopt gewoon niet lekker. En ja ik kan merken dat het erger wordt nu....
Misschien ook een doorverwijzing voor een psycholoog (ofzo iets) aan je huisarts vragen. Aangezien het met stress erger is kan hij/zij je beter daar mee leren omgaan zodat je niet meer in je slaap die uitlaatklep gebruikt? En kijken waar het vandaan komt. Mijn nichtje heeft hier wel wat aan gehad, alhoewel zij het wel alleen had als ze stress had. Als het goed ging met haar dan bleef ze rustig liggen :P
Mijn man heeft ook last van slaapwandelen. Voornamelijk in periodes van stress heeft hij er last van. Hij gaat ook uit bed, ik heb hem tot nu toe altijd nog terug in bed weten te krijgen. Hij kan soms ook heel boos worden in zijn slaap en loopt van vloekend en tierend door de kamer.

Bij mijn man is het erfelijk. Hij heeft er zijn hele leven al last van. Man heeft wekelijks wel een actie tijdens zijn slaap. In drukke periodes bijna iedere nacht. Erg vermoeiend af en toe!
quote:ilovemyshoes schreef op 11 juli 2012 @ 07:31:

Mijn man heeft ook last van slaapwandelen. Voornamelijk in periodes van stress heeft hij er last van. Hij gaat ook uit bed, ik heb hem tot nu toe altijd nog terug in bed weten te krijgen. Hij kan soms ook heel boos worden in zijn slaap en loopt van vloekend en tierend door de kamer.

Bij mijn man is het erfelijk. Hij heeft er zijn hele leven al last van. Man heeft wekelijks wel een actie tijdens zijn slaap. In drukke periodes bijna iedere nacht. Erg vermoeiend af en toe!

Dit heb ik ook. Is je man er al eens mee naar de huisarts geweest?

Ik heb het volgens mij niet elke nacht. Maar het onrustige slapen ken ik wel.

Ook ben ik na een drukke nacht heel erg moe. Heeft jouw man hier ook last van?
Ja, hij is wel eens naar de huisarts geweest en die adviseerde om wat meer te ontspannen . Helaas lukt dit niet altijd ivm werk(zelfstandig ondernemer en 24 uur per dag bereikbaar/oproepbaar). Man wordt ook vaak moe wakker, maar hij maakt soms ook extreem lange dagen en weinig rust. Als hij dan gaat slapen, weet ik al dat hij gaat 'spoken'. Wat ik wel merk is dat als hij een paar biertjes op heeft voor het slapen, hij wel goed slaapt. Dat is dus alleen in het weekend...
Ik slaapwandel ook.. ben ook super bang dat k naar buiten ga!

vannacht stond ik op mijn bed tegen het plafon aan te duwen ( was een uitgang in mijn gedachte) en toen werd ik wakker.. maar meestal weet ik het niet meer maar vaak bv dingen zoals het raam open willen trekken en schreeuwen.

Heb zelf overal sloten op ( zelfs slaapkamer) en luiken bij mijn slaapkamer raam om de kans te verminderen dat ik naar buiten ga. Maar zo'n matje lijkt me een goed idee met een wekker..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven