Gezondheid alle pijlers

voeding en (vermoeidheids)klachten

12-07-2012 10:03 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden kreeg ik last van ernstige vermoeidheidsklachten, die ik in eerste instantie toeschreef aan teveel stress. Als ik minder stress had, was ik tenslotte fitter. Toch zat het me uiteindelijk niet lekker en liet ik onlangs mijn bloed testen op een aantal mogelijke tekorten. Meerdere waarden zaten net wat onder of op de ondergens. Dit was geen reden tot actie volgens mijn huisarts, maar ik kreeg wel een doorverwijzing naar de dietist.

Via deze dietist ben ik een aantal supplementen gaan slikken en heb ik al enkele veranderingen doorgevoerd in mijn voeding. Lukt niet altijd, maar redelijk.

Nu kom ik erachter dat ik door mijn focus op mijn figuur te leggen, lange tijd niet voldoende echte voeding tot me heb genomen. Vooral suikerrijke en vette snacks vulden mijn 'gematigde menu' aan. Suiker, die ik nog niet geschrapt heb, maakt me flink moe na het het eten. Conclusie tov mijn 'gesnaai': mijn lijf heeft kennelijk ook echt geschreeuwd om voeding.

Nu mijn vragen: zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, ben je een andere weg ingeslagen? Ook ben ik benieuwd of jij een relatie tussen je (vermoeidheids)klachten en voeding op het spoor bent gekomen en hoe het aanpassen van je voeding daarop uitwerkt.

Het is een work in progress om mijn voeding zodanig aan te passen dat ik me uiteindelijk weer fit ga voelen en ik zou graag met andere forummers ervaringen uitwisselen om zo die rode draad vast te kunnen houden. Ik ga ervan uit dat dit een meerjarenplan is waarin ik steeds stappen blijf zetten op weg naar een fitter gevoel.
Oh ja, mijn reacties zullen wegens een volle agenda soms even op zich laten wachten, maar ik reageer wel.
Ja, kwalitatieve ondervoeding, komt veel voor onder (vooral) jonge vrouwen. (in de groei), die lijnen.
Ik ken wel iemand di is gestopt me suiker innemen. Werkt voor haar. Maar lijkt mij erg moeilijk. Suiker minderen gaat nog, maar weglaten...
Suiker helemaal weglaten is erg moeilijk want het zit "overal"in. Lees maar eens etiketten. Je kunt geen blik soep vinden zonder suiker en andere troep. Worst net zo. Zo veel mogelijk onbewerkt voedsel eten dus!
Lilalinda, ja ik ben er een van kennelijk. Ik ben midden dertig, maar zie om me heen bij veel meer vrouwen dat ze lijngericht eten en daarnaast flink wat 'zondigen' met voedingsarme producten. Dat zijn zeker nIet enkel jonge vrouwen, meer rmidden/ eind veertigers die, ja heus, zelfs in de zorg werken ;-)!
Ik herken het wel.

Vroeger bestond mijn ontbijt uit 4x beschuit, dikke laag boter en een laag hagelslag erop met een kop thee incl. 4 scheppen suiker!

En heel vreemd, maar kon nooit op gang komen, haha

Nu eet ik een bak yoghurt met vers fruit en een glas met vers geperste sinaasappels/grapefruit en voel me top in de ochtend!
Madille, helemaal weglaten is mij ook een brug te ver. Wel minder ik al op zoete snacks.
quote:honeybun schreef op 12 juli 2012 @ 10:30:

Lilalinda, ja ik ben er een van kennelijk. Ik ben midden dertig, maar zie om me heen bij veel meer vrouwen dat ze lijngericht eten en daarnaast flink wat 'zondigen' met voedingsarme producten. Dat zijn zeker nIet enkel jonge vrouwen, meer rmidden/ eind veertigers die, ja heus, zelfs in de zorg werken ;-)!Ja, maar vrouwen van 30-40 zijn niet meer in de groei, voor jonge vrouwen is het linker
Lo, ja haha, zo ongeveer had ik het ook kunnen doen! Hoe verwonderlijk dat je daarna zo duf bent, he? Gewoon alleen maar voedingsrovers ipv gevers en denken: hee, maar ik heb toch ontbeten? Neem straks wel een appeltje voor de vitamientjes .

Xanluca, zelfs in de biologische volkoren crackers van AH zit suiker, daar was ik wel even verbaasd over! Maar op dat niveau kijk ik nog niet, heb voorlopig meer te winnen bij de mindering van zichtbare suikers. Alhoewel ik bliksoep en worst ook wel aan mijn neus voorbij laat gaan en bewerkte pindakaas ook.
Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met het zoveel mogelijk weglaten van suiker (zout gebruikte ik sowieso al niet maar zit net als suiker in veel producten verborgen.) Ik heb letterlijk moeten afkicken. Ik kocht een sapcentrifuge en beloofde mezelf eens goed voor mijzelf te gaan zorgen (dit in verband met een familie met hartziekten en ik ben altijd bang geweest om diabeet te worden.)

In het begin veel hoofdpijn en heel slap gevoel. Maar, eerlijk is eerlijk, na een tijdje komt het keerpunt en dat leverde me veel op. Veel meer energie, veel fitter, een veel lichter gevoel in mijn maagstreek/buik, gewoon normaal 1 x per dag ontlasting. Maar ook, geestelijk zaken veel meer en veel beter aankunnen. Naar mijn idee is zelfs mijn geheugen beter geworden. Veel beter slapen en uitgerust wakker worden. Ik raakte ook heel wat kilo's kwijt, ook mooi meegenomen. In elk geval ben ik van mijn bijna chronische vermoeidheid af. Nu eet ik heel anders, wat ik echt niet altijd makkelijk of leuk vind, maar ja, ik weet waar ik het voor doe.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ja, klopt lilalinda, dat heb ik achter me. Maar redelijk wat vrouwen van mijn leeftijd baren nog volop kinderen en ik vraag me wel af of dat niet ook schadelijk is voor de volgende generatie? Daarnaast merk ik ook dat veel van mijn oudere collega's praten over emotioneel eten, wat best zal kloppen, maar waarbij ik denk dat hun tekort aan echte voeding daar ook een voedingsbodem voor is. Dan heb ik het over de dames die met hun 3 cracottes en sinaasappel week in week uit lunchen om thuis vervolgens hun emoties weg te snaaien. Ik denk dat dat ook gewoon honger is.
Jee wat loopt het hier hard! Leuk!

Sweetfirefly, wat goed om te horen! Was je slap van de lagere bloedsuikers of omdat je er sterk van afviel? Wat bracht je ertoe om die veranderingen aan te brengen en hoe lang heeft het voor jou geduurd voor je je fitter ging voelen?
Later meer, nu eerst aan het werk.
quote:honeybun schreef op 12 juli 2012 @ 10:48:

Daarnaast merk ik ook dat veel van mijn oudere collega's praten over emotioneel eten, wat best zal kloppen, .emotie eten? nee, bij echte emoties (sterfgeval in directe omgeving) gaan mensen juist Niet eten. Emotie-eten is een smoes
Tip: koop idd een sapcentrifuge. Is even een aankoop, want duur, maar wij gebruiken hem elke dag.

Courgette, bleekselderij, gember, wortel, paprika, rode biet en bv flinke hand spinazie, citroen en of appeltje erdoor en voilà: mega gezond sapje! Is

misschien niet heel lekker maar je krijgt er echt energie van!
quote:lilalinda schreef op 12 juli 2012 @ 11:04:

[...]

emotie eten? nee, bij echte emoties (sterfgeval in directe omgeving) gaan mensen juist Niet eten. Emotie-eten is een smoes

Oke dan... Hier ga je wel erg kort door de bocht.

Of had je het over de dames in de vorige post, die te weinig eten, dan honger hebben en zeggen dat het emotie eten is?

Anders vind ik je wel erg kortzichtig...
quote:lilalinda schreef op 12 juli 2012 @ 11:04:

[...]

emotie eten? nee, bij echte emoties (sterfgeval in directe omgeving) gaan mensen juist Niet eten. Emotie-eten is een smoes

Dat is erg kort door de bocht. Inderdaad, bij zulke gevallen gaan mensen juist niet eten, maar bij emoties zoals blijheid, of juist verdriet, je waardeloos voelen etc. gaan mensen eten. Om dat gevoel weg te krijgen, of juist door te eten omdat je toch niets waard bent.

Daarom is het zo belangrijk om emoties bij kinderen niet te koppelen aan eten. Dus als straf zonder eten naar bed, als troost een snoepje etc. Daarmee leer je kinderen dat eten te koppelen aan verdriet bijv.
Ik loop ook al een hele tijd tegen flinke moeheid aan. Lichamelijk (nog) niets te vinden maar heb wel al besloten om mijn eetpatroon flink aan te passen. Geen fabrieksbrood meer maar speltbrood. Alles zoveel mogelijk biologisch of onbewerkt. Iig geen lightprodukten/zoetstoffen meer. 'smorgens muesli met cranberries en amandelen. Geen gesnoep en gesnaai meer.

Het gaat eigenlijk best goed maar ik heb grote moeite met de sociale eetmomenten. Eergisteren uitgegeten, dadelijk lunchen met vriendin, morgen een feestje.. dan kán ik de verleiding niet weerstaan.

Denk dat ik nu voor 80% 'gifvrij' eet. Merk nog niet echt verschil (behalve in mijn portemonnee;) en ik vraag me af of je het eventuele verschil pas gaat merken na een bepaalde periode?? Iemand ervaring?? Of zal die 80% gewoon te weinig zijn voor een effect??
Siesa, voor mij was het van belang om echt te weten waar mijn tekorten zaten om zo suppletie op maat te kunnen gaan nemen.

Misschien is dat een missing link voor jou? Ik weet niet hoe verder jouw voeding van 80 procent gifvrij er in de praktijk uitziet? ik heb me juist moeten richten op het toevoegen van bijv omega 3-6-9 olie, probiotica, zuurdesembrood, amandel en notenpasta als beleg ipv koemelkkaas, donker fruit door de sojayoghurt, die dingen.

Oh en lilalinda, ik geloof er wel in dat mensen lekkere dingen gaan eten uit de wens om zich lekker of verzorgd of vul maar in... te voelen, omdat ik dat zelf ook ken. Het klopt dan weer wel dat ik bij shockemoties, zoals een overlijden zou kunnen zijn, even geen trek heb. Het zijn meer de alledaagse ongemakken -klein of groter- die naar mijn idee verzacht worden met dat emotie- eten. Dat bestaat wel.

Alleen geloof ik inmiddels dat er ook zoiets is als trek die gewoon door je biologische instinct wordt voortgedreven in geval van wat jij noemde kwalitatieve (maar ook kwantitatieve) ondervoeding
Ik eet zo gezond mogelijk. Van suiker word ik ontzettend moe en krijg vaak ook nog erg hoofdpijn. Ik eet dus vrijwel geen suiker. Tuurlijk soms wat chocola als ik ongesteld ben oid, maar ik kook ongeveer alles zelf (dus niks soep-in-blik) en kijk altijd op de etiketten van bijv brood. Er is bijna altijd een goede vervanging mogelijk.

Bij de natuurwinkel verkopen ze ook zoete snacks die gezoet zijn met andere dingen. Ik zou zeggen probeer een paar verschillende en kijk of je er hetzelfde op reageert. Ik reageer er in ieder geval een stuk minder extreem op.
quote:lo1981 schreef op 12 juli 2012 @ 10:31:

Nu eet ik een bak yoghurt met vers fruit en een glas met vers geperste sinaasappels/grapefruit en voel me top in de ochtend!daarmee krijg je nog steeds een stoot suiker binnen s ochtends
@smulrol: maar dat is wat anders dan geraffineerde suiker.
TO, wat goed dat je er mee wilt beginnen! Ik ben recentelijk begonnen (deze week) met anders eten. Echt nieuwe gewoonten aanleren, anders met eten omgaan, eten wat je lijf nodig heeft. Niet eten als ik mij verveel of niet zo lekker in mijn vel zit.

Ik heb het boek van Amber Alberda gekocht, veel theorie maar duidelijk en met toepasbare tips. Ik heb werkelijk alles met suiker weggegooid en ben begonnen maar haar Fase 1 (dat betekend geen brood, pasta en rijst). Dit voor mij omdat ik brood heel erg lekker vind en er dus nu wat minder afhankelijk van wil zijn. Misschien is dit voor jou een goede lijdraad (plus, er loopt een Amber topic op deze pijler).
Maar is altijd beter dan een berg hagelslag, witte beschuit en 4 klonten suiker!

En ik doe het er goed op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven