Entertainment alle pijlers

50 shades of grey

28-05-2012 17:51 802 berichten
Alle reacties Link kopieren
stond in no time op nr. 1 in de bestseller lijsten in de VS... Wie oh wie heeft dit boek (vertaald als 50 tinten grijs) reeds gelezen? Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

En ook of hier in Nederland 'het verhaal' ook rondgaat over schoolpleinen, in sportscholen, bij 'n kopje koffie.

Amazon heeft er 'n reclamefilmpje/ parodie voor gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=E5ejIBbZCx4
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:chartreuse schreef op 13 juli 2012 @ 22:58:

[...]

Komt dat misschien doordat in de fantasie de hoofdpersoon never nooit zó ver over grenzen zal gaan, omdat degene die fantaseert de fantasie controleert?

Zo'n man in het echt, die heb je dus niet onder controle. Fantasiemeneer daarentegen doet precies wat jij wil, en je fantaseert dat je dat eigenlijk niet wil.

Zou kunnen inderdaad.

Bij het controleverhaal in dít boek gaat het me overigens niet om de BDSM die er in zit. Het gaat mij dus om het feit dat fans (en dan bedoel ik niet zij die het gewoon een leuk boek vinden en verder niks) aanvoeren dat er een 'diepere laag' in zit. En dat is dan het trauma van Mr. Grey en Ana die hem daarmee helpt. Dat is de 'ware liefde' die ik in de reviews terugzie. Maar ondertussen vind ík die Mr. Grey dus gewoon een engerd (hahahaha!) en boeit de vraag wat zo'n overduidelijk verknipte gast nou zo aantrekkelijk maakt mij mateloos.

Charlief, echt, jij moet dat boek lezen vind ik. Tenminste, je moet niks, maar zou ik leuk vinden.

Is het bij de bieb te krijgen? Of ben je geen lid?
Ik ben lid van de bieb maar niet het enige lid en al die anderen willen dit boek kennelijk ook lezen Maar ik krijg dat boek wel 'n keer te pakken, en dan zal ik 't hier gelijk laten weten!
Ik ben er gisteren in begonnen maar na 150 bladzijden weggelegd. Ik vind het zeer slecht geschreven en absoluut niet pakkend. Neem liever een boek dat goed geschreven is en de sex minder expliet schrijft. Is vaak veel leuker ...
Normaal gesproken laat ik gehypete boeken links liggen, maar dit boek heb ik (gedeeltelijk) wel gelezen tot ik het uit pure ergenis heb weggelegd.

Ik wilde net een heel verhaal neerzetten hoe eng en zelfs gevaarlijk ik de verstikkende relatie vind waarin A en C zich bevinden en dat ik het helemaal niet de romance van de eeuw vind zoals ik in vele recessies lees, maar ik zag dat Leo hier tot in detail precies heeft verwoord hoe ik het ook zie, dus ik hoef niets anders te doen dan me bij al haar posts van harte aan te sluiten.

Ik zou dus Run Forrest Run willen zeggen tegen A en daarnaast C naar een goede psycholoog sturen om aan zijn issues te werken, zodat hij haar niet meer zo hoeft te overheersen en vernederen om zich goed te voelen (los dus van het BDSM-gebeuren). A kan trouwens ook wel een rondje therapie gebruiken, want zo op haar tenen lopen om hem niet boos te maken lijkt me niet echt een teken van een gezond zelfbeeld.
Ook is A eigenlijk de baas, omdat zij bepaalt wat C mag en hem steeds meer info ontfutseld. Ze mag ook steeds een stapje verder en 'temt' hem; ook niet ongebruikelijk in vrouwenliteratuur...

Daarnaast vraag ik me ook af of het voor veel vrouwen (uiteraard niet de Vivavrouwen, he ) het een interesant boek is omdat ze tijdens de seks niet echt aan durven geven wat ze willen, en dat daar de SM-fantasie (maar ook bijv. de verkrachtingsfantasie) vandaan komt. In je fantasie is die prima te regelen, want: niet echt.

Daarnaast vind ik het boek ook te romannetjesachtig geschreven omdat C rijk is.
Ik ben vijf minuten geleden begonnen met lezen en ik hoop dat de schrijfstijl nog gaat verbeteren, had ik nou maar de engelse versie, jammer hoor.... Ik geef niet op, het idee dat Ian Somerhalder mr Grey gaat spelen misschien, hopelijk houdt voorlopig de moed erin
Zinnen als: hoe komt het dat hij me zo van mijn stuk kan brengen? Komt het door zijn overweldigende knapheid etc etc.... En aan jullie reacties te lezen is dit nog maar het topje van de ijsberg. Ik vrees dat dit niet mijn soort boek is....
Crisis wat een belabberde grammatica, nu pas op pg 16
O ja, Ian Somerhalder?

Vreselijk hahahahaahaaa!
En ongeloofwaardig, ze volgt een universitaire studie en houdt vervolgens een kleuter interview met mr Grey....
Leo, wel of geen fan van Ian? Hij doet het voor mij zo erg dat ik verder lees
Ik ben nog niet verder gekomen dan afgelopen vrijdag, ongeveer op de helft van deel 1. Over het algemeen lees ik alles wat los en vast zit behalve streekromans maar dit genre lees ik nu voor het eerst.

Ik lees altijd alles uit, had laatst ook een boek waar ik niet doorheen leek te komen maar ben toch altijd benieuwd of er misschien nog een interessante wending komt, of dat ik het boek toch nog leuk ga vinden, zeker als het hoog geprezen is, dan wil ik weten waarom.
quote:ambrosia9 schreef op 15 juli 2012 @ 08:56:

Leo, wel of geen fan van Ian? Hij doet het voor mij zo erg dat ik verder lees

Geen fan.

Prima man hoor, mooi ook maar ik vind het totaal geen Mr. Grey.

Maaarrrr, dat zien we wel in de film, die ik vanzelfsprekend wél ga zien natuurlijk.

Mooi, er is maar 1 reden waarom ik Vampire Diaries kijk: Damon Dalvatore Ik sluit me er wel bij aan dat hij niet in het plaatje van mr Grey past!
We gaan we kijken he Ambroos? We willen wel mee kunnen lullen natuurlijk.

Gisteren een ontzettend gruwelijk slechte film gezien, uit de jaren '80 'Two moon Junction'. Ook zo'n getormenteerde, psychisch beschadigde probleemman die een societymeisje off her feet swept door gewoon in haar huis, waar ze alleen is, te gaan staan douchen. Ieder ander had de politie gebeld, zij liet hem zijn lulverhaal doen, de lippen vochtig van elkaar, smachtend naar hem opkijkend en vervolgens mocht hij haar nemen op het Perzische tapijt.

Ik kon er niks aan doen maar ik dacht meteen aan de film die deze boeken op gaat leveren.....
Hahaha, dat klinkt als een juweel van een film ik ben inmiddels op pg 75, hele prestatie met een peuter in huis die zichzelf vanmorgen reuzegoed vermaakt met zn boerderij. Ik begin de overeenkomsten tussen Twilight en 50 shades te zien. Al is de romance tussen Bella en Edward zo zoet dat je je kaken niet van elkaar krijgt. Ben benieuwd of Ana in een later deel ook een vamp baby krijgt van mr Grey.
Er is nog zo'n film van een net meisje die door een donkere mysterieuze man gedomineerd wordt, ook zoveel sm seks en aan het einde van de film heeft zijn zus de zich voordoet als zijn beste vriendin iemand vermoord, zijn vrouw ofzo. Omdat ze eigenlijk, broer en zus, een relatie die verder ging dan de legale grenzen en zij jaloers was oid. Ook heel fout en t komt hier erg mee overeen.
Een halve bladzijde exact dezelfde dialoog als een scene in Twilight!
Hij heeft dezelfde gedachte als Ana als ze een lift in gaan en de schrijfster noemt dat dan luguber, en een helikopter heeft plaats nodig om op te stijgen. Volgens mij moet dit boek opnieuw vertaald worden hoor....
quote:eleonora schreef op 14 juli 2012 @ 03:34:

[...]

Idem dito met een sterretje, dat heb ik dus ook. Ik begreep heel goed waarom 'Komt een vrouw bij de dokter' zo goed verkocht. Ondanks het zware onderwerp en mijn persoonlijke mening over de schrijver. Dat de verkoopcijfers van 'De Eetclub' van Saskia Noord door het dak gingen snapte ik dan weer niet.

En zo vind ik het dus juist leuk om die goed verkopende boeken te lezen. Boeken 'waar iedereen het over heeft' wil ik om die reden dus ook altijd wel een keer lezen. Om zelf te zien waarom.Ik vond De Eetclub ook niet supergoed.Maar Saskia Noort schrijft best veel over seks en ik heb het idee dat boeken waarin veel over seks wordt geschreven goed verkopen.Dat is 'hihihihihi'.
Yep en zeker in preuts Amerika zal dit "oelala"-effect zeker een rol hebben gespeelt bij de hype.

Heel veel beschrijvingen van expliciete sex + het bespreken van een taboe-onderwerp als BDSM = rode oortjes voor heel veel vrouwen.
quote:Merelin schreef op 15 juli 2012 @ 12:48:

[...]

Ik vond De Eetclub ook niet supergoed.Maar Saskia Noort schrijft best veel over seks en ik heb het idee dat boeken waarin veel over seks wordt geschreven goed verkopen.Dat is 'hihihihihi'.

Hahahahaa!

Ja.
Nah ja, en als je het voor een paar rooie oren leest, zoals al eerder gezegd, respect en zo, ik heb er werkelijk geen oordeel over. Voor mezélf echter vind ik die man wel zóń griezel. Het klassieke voorbeeld van fout waaraan zo veel vrouwen ten onder gaan omdat ze denken dat zíj hem wel even zullen veranderen/redden.

En dat geschrijf van die mevrouw, of het ge-vertaal van de vertaler, whatever, ménnnnnn, tandenknarsen echt.....
Ik kom trouwens niet verder dan de helft van boek twee. Op die boot, ik zie nu al tegen die bootreis op....
Ik vind het ook een griezel van jewelste, maar het domme schaap trapt er met open ogen in en dat wordt dan ook nog gezien als 'romantisch'. Hoe zij constant op haar tenen loopt brrr

En verder eens met de andere opmerkingen, het is heeeeeel slecht geschreven, de seks (het hele verhaal natuurlijk) is totaal ongeloofwaardig en het is niet meer dan een veredelde streekroman. De seks is zelfs zo saai dat ik het af en toe oversla, rode oortjes krijg ik er niet bepaald van haha

Maar goed, ik lees door. Boek 2 bijna uit en 3 ligt al klaar (heb wel enorme spijt dat ik dat gekocht heb, nu moet ik het ook lezen van mezelf).

@Eleonora, zet jezelf schrap meid, het wordt nog veel erger

Wat ik er eigenlijk een beetje griezelig aan vindt is dat Grey als een romantische held gezien wordt terwijl het een enge dominerende stalkerige over-de-grenzen-pusherige controlfreak is, maar het feit dat hij heel veel geld heeft en alles wat haar hartje begeert voor haar koopt maakt vast veel goed

O en iedere keer dat zij met haar ogen rolt/op haar lip bijt/haar innerlijke godin een flikflak laat doen slaak ik een hele diepe zucht, het lijkt echt wel of het geschreven is door een dertienjarige ipv een volwassen vrouw.

En toch lees ik het, dat is nog het ergste. Ik denk omdat ik de boeken al in huis heb en omdat ik nu mee kan praten (op kantoor is deze boekenreeks het gesprek van de dag). Waanzinnig slechte redenen....

Wat wel een pluspunt is, ik heb de afgelopen weken heel vaak de slappe lach gehad met collega's, omdat we zulke flauwe grappen over de boeken maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven