Bruiloft in Canada

15-07-2012 11:56 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort naar de bruiloft van een famililid in Canada.. best spannend allemaal want wat neem je allemaal mee? Het is vrij officieel, ook hebben ze voor de dag van de bruiloft een rehearsal.. gaan ze alles oefenen...

Heeft iemand hier ervaring mee? Moeten we op de rehearsal ook een cadeau geven?

Heeft iemand nog cadeautips? Het moet wel mee kunnen in de koffer natuurlijk...

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n bruiloft? Iedereen in pak en de dames in sjieke jurken?

Stresssssss
quote:elninjoo schreef op 15 juli 2012 @ 14:05:

Je kunt ook gewoon 'n normaal leuk jurkje kopen ipv zo'n overpriced ding van 1000 euro Als je dat al 'overpriced' vindt, zou ik je aanraden om door de weeks om 8 uur te kijken naar TLC: 'say yes to the dress'. Schokkend!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:elninjoo schreef op 15 juli 2012 @ 14:05:

Sorry hoor, maar ik vind 'n trouwjurk, ringen en diners toch echt wel gek doen. Je kunt ook gewoon 'n normaal leuk jurkje kopen ipv zo'n overpriced ding van 1000 euro en normale schoenen ipv trouwschoenen van 500 euro. En diners in restaurants kun je ook skippen als dat te duur wordt. Zet 'n partytent in je tuin en organiseer zelf iets. Het kan allemaal vast wel als je geen geld (over) hebt voor zo'n dure dag.

Ja duh, jij hebt ook niks met trouwen. Voor de meeste mensen die wél iets met trouwen hebben en ook graag willen trouwen, zullen een bruidsjurk en trouwringen zo'n beetje de eerste dingen zijn die ze daarbij nodig achten. En voor die mensen is het over het algemeen, ook in Nederland zo, dat ze bij die bruiloft dan ook gasten willen en die gasten ook wat hapjes en drankjes willen aanbieden.

Ik ben trouwens zelf een bruiloft aan het plannen en ook wat jij zegt "een partytent in je eigen tuin en een barbecue" kost je 10 ruggen, hoor. Zoals ik al zei: de meeste mensen verkijken zich nogal op wat een bruiloft kost. Voor de kosten hoef je niet in je eigen tuin te trouwen in ieder geval want dat scheelt je niks met wat het in een partycentrum/trouwlocatie etcetera kost.
Am Yisrael Chai!
quote:himalaya schreef op 15 juli 2012 @ 14:09:

[...]

Als je dat al 'overpriced' vindt, zou ik je aanraden om door de weeks om 8 uur te kijken naar TLC: 'say yes to the dress'. Schokkend!

Dat zal best schokkend zijn ja, als 1000 euro 'n schijntje is!

En vast nog lelijk ook?
quote:elninjoo schreef op 15 juli 2012 @ 14:11:

[...]

Dat zal best schokkend zijn ja, als 1000 euro 'n schijntje is!

En vast nog lelijk ook?Als je alleen al naar materiaal kijkt en arbeidsloon kijkt, is 1000 euro geen gek bedrag voor een bruidsjurk, hoor. Aan de goedkope kant zelfs. (En nee, ik heb geen bruidsjurk van 1000 euro, maar in the grand scheme van een bruiloft is 1000 euro voor een jurk echt niet de grootste kostenpost. De gasten, die kosten het meeste geld.)
Am Yisrael Chai!
Als TO overigens zelf de vliegtickets en verblijfskosten betaalt om die bruiloft daar bij te wonen, zou ik me minder 'verplicht' voelen om ook nog eens geld cadeau te geven. Ze moet immers al behoorlijk moeite doen om er te zijn.
Zeg maar Spijker.
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2012 @ 14:10:

[...]

Ik ben trouwens zelf een bruiloft aan het plannen en ook wat jij zegt "een partytent in je eigen tuin en een barbecue" kost je 10 ruggen, hoor. Kom op zeg, laat je je BBQ door De Librije verzorgen ofzo? Of komen er 500 eetgasten?
quote:Ik ben trouwens zelf een bruiloft aan het plannen en ook wat jij zegt "een partytent in je eigen tuin en een barbecue" kost je 10 ruggen, hoor.Maar jij bent van het heel veel gasten uitnodigen, terwijl ik zoiets zo kleinschalig mogelijk zou houden met alleen intimi. En dan kun je idd nog 'ns lekker uit eten gaan als je maar met 10-15 man bent. Dat wordt anders als je 100-150 gasten hebt.
quote:spijk-er schreef op 15 juli 2012 @ 14:14:

Als TO overigens zelf de vliegtickets en verblijfskosten betaalt om die bruiloft daar bij te wonen, zou ik me minder 'verplicht' voelen om ook nog eens geld cadeau te geven. Ze moet immers al behoorlijk moeite doen om er te zijn.Ik neem aan dat het bruidspaar het sowieso supertof vindt dat ze al die moeite doet, dus ze hoeft zich sowieso niet verplicht te voelen. Al geeft ze niks.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2012 @ 14:15:

[...]

Ik neem aan dat het bruidspaar het sowieso supertof vindt dat ze al die moeite doet, dus ze hoeft zich sowieso niet verplicht te voelen. Al geeft ze niks.

Dat bedoel ik!

Ik zou het gewoon allemaal vragen aan het bruidspaar en er ook vanuit gaan dat ze het al heel tof vinden dat je er helemaal voor over komt. En dat het dan geen halszaak is dat je soms een culturele gewoonte hier of daar mist.
Zeg maar Spijker.
quote:himalaya schreef op 15 juli 2012 @ 14:14:

[...]

Kom op zeg, laat je je BBQ door De Librije verzorgen ofzo? Of komen er 500 eetgasten?

Nope, geen van allen.

Als je in je eigen (of andermans) tuin een bruiloft organiseert moet je ook denken aan zaken als wc's, tafels, stoelen, verlichting, apparatuur, tenten, electra, personeel, borden, bestek, glazen, parkeergelegenheid, vergunningen en noem maar op en alleen die zaken al zijn verre van gratis. Verder heb je kosten aan het trouwen zelf en de notaris en dan heb je nog geen gast gezien, heb je zelf nog geen kleren aan, heeft er nog niemand gegeten en gedronken en ben je al een paar duizend euro verder.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 15 juli 2012 @ 14:19:

[...]

Nope, geen van allen.

Als je in je eigen (of andermans) tuin een bruiloft organiseert moet je ook denken aan zaken als wc's, tafels, stoelen, verlichting, apparatuur, tenten, electra, personeel, borden, bestek, glazen, parkeergelegenheid, vergunningen en noem maar op en alleen die zaken al zijn verre van gratis. Verder heb je kosten aan het trouwen zelf en de notaris en dan heb je nog geen gast gezien, heb je zelf nog geen kleren aan, heeft er nog niemand gegeten en gedronken en ben je al een paar duizend euro verder.

Maar dat gaat ook alleen maar op als je dus heel veel gasten hebt.

Als je 'n bedrijf 'n warm/koud buffet laat cateren inclusief borden/bestek ben je echt geen kapitaal kwijt per persoon. Je koopt zelf je wijn in (okee, da's duur in Canada, maar als ze dicht bij de USA wonen, kunnen ze 'n dagje op en neer rijden en daar hun drankvoorraad in slaan) Vergunningen? Ook niet nodig als je je gastenaantal beschaafd houdt.
Vind t allemaal zooo over de top! Ik trouw zelf aankomende week en hebben n budget v 5000 euro...

Houden zelfs iets geld over! We hebben toch echt:

Trouwjurk, schoeneb, lingerie en bruidskapsel

trouwpak en schoenen

Dj, fotograaf, bruidsboeket, trouwauto, ringen, diner en feest etc.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:woepsie schreef op 15 juli 2012 @ 14:45:

Vind t allemaal zooo over de top! Ik trouw zelf aankomende week en hebben n budget v 5000 euro...

Houden zelfs iets geld over! We hebben toch echt:

Trouwjurk, schoeneb, lingerie en bruidskapsel

trouwpak en schoenen

Dj, fotograaf, bruidsboeket, trouwauto, ringen, diner en feest etc.Dat bedoel ik! Veel plezier!
Dank u!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:elninjoo schreef op 15 juli 2012 @ 14:25:

[...]

Maar dat gaat ook alleen maar op als je dus heel veel gasten hebt.

Als je 'n bedrijf 'n warm/koud buffet laat cateren inclusief borden/bestek ben je echt geen kapitaal kwijt per persoon. Je koopt zelf je wijn in (okee, da's duur in Canada, maar als ze dicht bij de USA wonen, kunnen ze 'n dagje op en neer rijden en daar hun drankvoorraad in slaan) Vergunningen? Ook niet nodig als je je gastenaantal beschaafd houdt.

Ik had het nu over een bruiloft in Nederland met minimaal 50 gasten. Niet iedereen kent maar 6 mensen, als je allebei gewoon nog ouders hebt, een broer of zus, en opa's en oma's, dan zit je alleen met die mensen al op 12 gasten. Nog wat vrienden erbij en je zit al aan dertig man.

Met dertig man kost een minimale barbecue waar borden en bestek worden aangeleverd je ook al 1200 euro. Het trouwen zelf kost al 1000 euro (incl. huwelijkse voorwaarden op goedkope dag). Zit je al op 2200 euro en heb je verder geen stroom in de tuin, geen wc in de tuin dus er mag niemand plassen, geen licht, geen muziek, geen drank, moet opa zelf zijn biertje tappen en je beste vriendin zelf d'r afwas wegbrengen, geen tent voor als het gaat gieten, geen vergunning dus als de buren vroeg naar bed willen komt de politie de boel afbreken en heb je geen jurk, geen pak, geen trouwringen, geen fotograaf, geen bruidstaart, geen tafels en stoelen, geen decoratie, geen uitnodigingen, geen bedankjes, geen borrelhapjes, geen vervoer.

Als je al die redelijk standaard dingen wel wil, zit je dus al snel op 10 ruggen. Tuurlijk, je hóeft die extra dingen niet te doen, maar voor veel mensen is trouwen iets heel speciaals waarbij ze hun gasten net wat meer luxe willen geven dan op een gewone verjaardag.
Am Yisrael Chai!
Tja FV, wat dus al eerder is gezegd: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. De bedragen die jij noemt, zijn zeker niet het minimum voor iedereen.

Jij hecht zo te zien erg veel waarde aan al die dingen die je opnoemt, anderen niet. En die kunnen prima voor (veel) minder dan 10 ruggen trouwen, inclusief feest en receptie etc. En dan is hun trouwdag evengoed heel speciaal, met mensen die ze dierbaar zijn en die meer krijgen dan wat er op een normale verjaardag geserveerd wordt.
quote:himalaya schreef op 15 juli 2012 @ 16:18:

Tja FV, wat dus al eerder is gezegd: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Jij hecht zo te zien erg veel waarde aan al die dingen die je opnoemt, anderen niet. En die kunnen prima voor (veel) minder dan 10 ruggen trouwen, inclusief feest en receptie etc. En dan is hun trouwdag evengoed heel speciaal, met mensen die ze dierbaar zijn en die meer krijgen dan wat er op een normale verjaardag geserveerd wordt.

Nee, ik reageerde gewoon op "trouwen in je eigen tuin", dat is helemaal niet goedkoper dan op locatie. In eigen tuin moet je allerlei dingen zelf inkopen die op locatie bij de prijs pp zijn inbegrepen. Dat ontloopt elkaar nauwelijks, met weinig gasten is het over het algemeen goedkoper om gewoon op een locatie te trouwen dan alles zelf in een tuin willen doen. Een stroomaggregaat kost je bijvoorbeeld ook al 200 euro minimaal.

Ik zeg niet dat het niet goedkoper kán, ik geef alleen een overview van wat voor soort kosten een gemiddelde bruiloft met zich meebrengt en dat "in eigen tuin" niet per se betekent dat je dus ook weinig kosten hebt. En dat de kosten helemaal niet zitten in een belachelijk dure trouwjurk of dure ringen, die kosten gaan zitten in óf de prijs per persoon op je locatie, of in alle dingen die je zelf moet regelen in eigen beheer.
Am Yisrael Chai!
In Toronto (of in London, Parijs, New York, Amsterdam, om het even welke andere grote stad) is de prijs per persoon die je voor wat voor feestje dan ook per locatie betaalt vele malen hoger dan in bijvoorbeeld Boven Pekela ofzo. Dus betaal je voor een bruiloft in Toronto, zelfs als je in een zelfgemacrameede jurk trouwt en het lipje van een bierblikje om je vinger schuift, gewoon veel meer.
Am Yisrael Chai!
Say Yes To The Dress is Amerikaans, en Canadezen vinden het niet zo heel leuk als je ze vergelijkt met Amerikanen... Beetje als duitsers en nederlanders.

Mijn voormalige baas maakte simpele eenlaagse bruidstaarten die er schitterend uitzagen en heerlijk smaakte voor 1000 dollar. Ik viel bijna van mijn stoel toen ik dat hoorde. Mijn bruidstaart van hetzelfde formaat had maar 60 euro gekost (ok, met korting, en was net zo lekker).

Cadeaus zijn zo 200-300 dollar, en karaffen en schalen kun je ook cadeau geven (in NL hebben ze liever het envelopje). The Bay (Can. variant van Bijenkorf) en andere waarhuizen hebben wedding registry's.

Bij The Bay kun je ook prima terecht voor feestkleding. Ik heb in de sale hele chique jurken voor 40 dollar gekocht. Le Chateau is ook een kledingwinkel die leuke jurken voor een OK prijs heeft. Voor schoenen kun je bij Aldo terecht.

Verder ligt het ook aan de culturele achtergrond van het stel. Mensen zijn hier fier op hun afkomst en hebben soms dan nog gebruiken uit het land van hun grootouders.

Ik woon vlakbij Vancouver, dus weet niet hoe het in Yellowknife, Regina of Halifax gevierd wordt.
quote:Seymour schreef op 15 juli 2012 @ 16:54:

Say Yes To The Dress is Amerikaans, en Canadezen vinden het niet zo heel leuk als je ze vergelijkt met Amerikanen... Beetje als duitsers en nederlanders.Het ging om de prijs van bruidsjurken, en ik denk dat die in een bruidswinkel in Canada ook niet opeens minder dan 1000 euro/dollar kosten.
SYTTD is dan toch geen gemiddeld bruidsjurkenpaleis, lijkt mij. Die prijzen zijn dan ook niet gemiddeld. Je hebt hier ook chineze bruidswinkels die die jurken voor een kwart van de prijs namaken.
TO, gewoon doen waar jij je goed bij voelt. De bedragen die hier genoemd worden (500) zijn absurd. Sommigen kunnen het wellicht betalen, anderen niet. Laat je niet gek maken.
Ik heb inmiddels een aantal bruiloften gehad in Canada. En ja, het is allemaal veel grootser dan in Nederland. Gasten zijn automatisch daggasten met diner en inderdaad: 150 dollar pp als cadeau is niet gek (en daar wordt eigenlijk ook wel op gerekend). Waarschijnlijk zijn ze blijer met geld dan met een cadeau. Kun je (als Nederlander) overheen vallen, maar Canadezen vallen dan weer over de Nederlandse gebruiken. Het is maar wat je referentiekader is.

Verder: ja, mannen in pak, vrouwen in een mooie jurk voor de bruiloft.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Waar is een rehearsal diner eigenlijk goed voor?

Je oefent je maaltijd omdat je het anders niet kan de dag erna? heb het nut daarvan nooit begrepen eerlijk gezegd.

Lijkt me alleen maar een extra kostenpot.

Vind al die Amerikaanse bruiloften met showers en rehearsal dinners zwaar overdreven. Zelf wel ik wel eens trouwen maar dan met mijn lief, een groepje vrienden en familie en een lekkere taart en een leuk feestje. Al die poespas vind ik over de top.
Jeetje wat een bedragen zeg, zowel voor de bruiloft als het cadeau.

Ik ben ook in het buitenland getrouwd (daar woonde ik toen) en onze bruiloft kostte 2000 euro, 300 gasten, getrouwd op het strand, band, dj, eten, taart etc. Wel heel veel geregeld via vrienden. Maar goed, van de mensen die uit nederland kwamen verwachte ik echt geen cadeaus, dat zij kwamen vond ik het grootste cadeau (en niet bepaald goedkoop).

Als het koppel jullie tickets en overnachting betaald, dan vind ik het een heel ander verhaal en moet je ook flink die portomonnee trekken

Anders moet je gewoon geven waar je je prettig bij voelt en wat je budget toelaat.

Veel plezier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven