Geld & Recht alle pijlers

crowdfunding ervaringen

10-07-2012 17:10 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met crowdfunding? Volgend jaar komt er geld vrij en ik ben wat aan het kijken om te investeren aangezien ik niet alles in 1x ga opmaken. Ik kwam dit fenomeen dus tegen op internet en daar zeggen ze dat het heel erg in opkomst is. Ik hoor en lees hier verder nooit wat over (kwam er ook per toeval op) en ben benieuwd naar ervaringen.
Geen ervaring, wel wat over gelezen. Ik zie een fundamenteel probleem bij deze financieringsvorm, in het nadeel van de investeerder. Het gaat doorgaans om vrij risicovolle financieringen. Normaal gesproken krijg je in zo'n geval zeggenschap en / of zekerheden in een bedrijf. Met zeggenschap kun je bijsturen als het bedrijf niet zorgvuldig met jouw geld omgaat. En zekerheden kun je uitwinnen als het toch misgaat. Met 'crowdfunding' heb je geen zeggenschap en zekerheden, of op zijn best een sterk verwaterde versie hiervan waar je in de praktijk weinig aan hebt. Ik zou dit hooguit op hele beperkte schaal doen als een soort hobby, wetende dat de kans relatief groot is dat je geld verdampt.
Hier ben ik iid ook bang voor ondernemer. Ik zie ook allemaal kleine bedragen die geinvesteerd worden dus als een onderneming het niet redt is het geen grote aanslag en dat maakt het weer interessant. De classificatie geeft aan of er veel risico is of weinig en ik las op de site dat er tot nu toe altijd betaald is. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar meer ervaringen (ook negatief)
Is investeren in microkredieten niets voor je? Je krijgt je geld vrijwel altijd weer terug, hoewel niet met rente of winst.

www.kiva.org
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
volgens mij is het geen investeringssystematiek maar meer een manier om iets financieel te ondersteunen
ik heb er inmiddels veel ervaring mee en wel goede ervaring :-).

Tips:

Kies een platform waar jij je goed bij voelt. Soms is het meer goede doelen achtig (weinig tot geen rendement), soms alleen investeren in bedrijven (risicovol), kunst (moet je in geloven), films ed, of soms kan het vanalles zijn. Ik heb goede ervaring met geldvoorelkaar. Daarachter zitten 2 ervaren bankenmannen die vooraf de aanvragen goed checken. Dat geeft geen garanties maar is toch ingebouwde veiligheid. Het is hun doel de grootste te worden (zijn ze al) en iets te veranderen in de leningenmarkt/bankenmarkt dus zij hebben er baat bij dat projecten goed lopen.

Spreid je investingen. Stel dat je 10.000 hebt. Dan zou ik het in hapjes van 500 en/of 1000 verspreiden. Kijk daarbij naar waarin je eigenlijk investeert, rente, risico, looptijd.

Probeer eerst eens 1 investering, wacht een paar maanden en kijk wat je er van vindt,... en doe dan de rest als je goede projecten tegenkomt.

Hou voor jezelf een excel bij zodat je weet wat het oplevert en wanneer het weer vrijkomt.

Succes!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-02-2016 12:32
Reden: spam
% gewijzigd
Ik haakte af bij een geldbehoefende partij marketing....
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-02-2016 14:23
% gewijzigd
Moet er geen disclaimer bij je reclameboodschap, marketing?
Benieuwd wat Somana na 4 JAAR met het geld heeft gedaan....
"I love not Man the less, but Nature more..."
Grappig, de ene spammert necropost in een topic en een spamlink van 4 jaar geleden wordt verwijderd, maar niet de pas geposte spam zelf. Zal ik die post dan nog maar even staffen

Leuke nickname trouwens PimPom. Ghehehe.
Pimpom...ik heb het in mezelf geinvesteerd en geniet al een poos heerlijk van ons buitenhuisje😃
"I love not Man the less, but Nature more..."
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-08-2016 11:20
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-06-2017 13:41
Reden: Spam
99.29% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven