Zijn er hier ook christenen?

15-07-2012 20:12 1560 berichten
Nou ja wat de topictitel al zegt, zijn er ook christenen op dit forum?

Ik wel n elk geval
quote:Cateautje schreef op 17 juli 2012 @ 21:27:

[...]

Het zou kunnen omdat ze dat wilt.

Ja tuurlijk en daar heeft ze het volste recht toe, vroeg me alleen even af waarom.

Idd wat rosanne ook zegt, is ze zo geschrokken?
Alle reacties Link kopieren
quote:penelopeia schreef op 17 juli 2012 @ 21:24:

[...]

Dat de mens van nature een zondig wezen is, en dat je Jezus nodig hebt voor je verlossing. Dat wie in hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, de hele mikmak.Ja, de theorie dus...maar de praktijk? Heb je gevoeld, ervaren en geweten?
Cateautje, ik heb nog wel een vraag aan jou. Hoe verhouden de verschillende religies zich tot god in jouw opinie? Hebben ze echt niets met god van doen, of hebben alle religies wel een klein stukje van de waarheid te pakken, maar is er teveel bij verzonnen door de mensen zelf?

Ik vind zelf het idee wel interessant dat alle religies tenminste íets van de essentie van god hebben begrepen, maar allemaal een ander stukje. En dat als je al die stukjes bij elkaar zou leggen, dat je dan zou weten wie god is. Maar dat is een onmogelijke opgave, omdat je niet kan weten welke stukjes waar zijn, en welke stukjes door mensen opgelegd.
quote:Vinyl schreef op 15 juli 2012 @ 20:39:

Ik snap het probleem niet. Er worden topics geopend voor mensen die zich afvragen of er meer vrouwen in juli een kindje willen krijgen. Topics voor mensen wiens man ook vreemd gaat. Topics voor mensen die willen afvallen. Topics voor mensen die hun huis niet kunnen verkopen. Topics voor mensen die van katten houden, van koken, van reizen, van.... (moet ik nog even doorgaan?)

Iemand vraagt dit keer niet: wie is er nog meer aan het afvallen, of wie heeft er nog meer een kat, maar slechts 'zijn er hier ook christenen', en die wordt zó te woord gestaan.

Ik vind het echt van de zotte!

Inmiddels is de discussie 40 pagina's verder, maar ik wil toch het volgende ten aanzien van bovenstaande reactie even kwijt:

quote:xxxlondon schreef op 17 juli 2012 @ 21:30:

[...]

Ja, de theorie dus...maar de praktijk? Heb je gevoeld, ervaren en geweten?Ik heb absoluut gevoeld en ervaren, en ik heb ook gemeend dat ik het allemaal wist. Van 'weten' kan ik nu niet meer spreken, omdat ik nu van mening ben dat het waarschijnlijk niet waar is.
quote:rosanna08 schreef op 17 juli 2012 @ 21:27:

Jas, mensen kunnen een heleboel kwaad uit naam van God, maar ik geloof niet dat het echt uit Zijn naam is, dat Hij zo veroordelend is Er gebeuren een heleboel dingen uit naam van God die echt niet uit naam van God zijn.
quote:rozenstruikje schreef op 17 juli 2012 @ 21:27:

Tickel, iedereen is kind van God en niet meer of minder geliefd door God. Dus ook homo's.

Condooms zijn prima geoorloofd in het christendom. Rondneuken is echter een ander verhaal. Het kan haaks slaan op heb je naaste lief als jezelf. En dat is heel tricky en heel psychologisch. Vermoeiend ook om uitgebreid uit te leggen omdat het heel veel omvat.

Maar...

Een zonde is pas echt een zonde als je het zo ervaart. God is geen God van beschuldigingen en Jezus is ook niet gekomen om te beschuldigen. De Heilige Geest is hetgeen wat je inzichtelijk maakt waar je beter mee kunt stoppen MET het inzicht waarom. Dat is dus niet iets wat ik je kan vertellen, of de kerk in een donderpreek, of de paus. Dit is net zo iets als de bekering zelf wat God je duidelijk maakt. Daarmee maakt ook dat je bepaalde dingen niet meer wil. En dat is voor iedereen anders.

Er staat een voorbeeld in de bijbel over eten. Als een vegetarier overruigt is dat hij geen vlees moet eten, moet hij dat niet doen. Maar hij mag dit een ander niet opleggen. Als een vleeseter denkt dat hij er goed aan doet vlees te eten, moet hij dat vooral doen, maar hij mag dat niet eisen van een ander. Begrijp je wat daarmee bedoeld wordt?

Er is maar een diep verlangen van God en dat is dat wij bij Hem willen zijn. En dat is een verlangen waarom Hij ons ook heeft geschapen en dat is niet om te nukken over wat we allemaal fout doen, maar om ons te beschermen van dingen waar Hij een veel betere overview van heeft dan wij.Dát bedoel ik dus. iedereen beleeft het (on)geloof anders. En ik vind het goed dat men zelf ook nadenkt/voelt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:penelopeia schreef op 17 juli 2012 @ 21:31:

[...]

Ik heb absoluut gevoeld en ervaren, en ik heb ook gemeend dat ik het allemaal wist. Van 'weten' kan ik nu niet meer spreken, omdat ik nu van mening ben dat het waarschijnlijk niet waar is.

Ga verder met je zoektocht, welke kant je denkt op te moeten. Het komt goed, dat geloof ik.

Pas wel op voor gevoel, want gevoel is bedriegelijk. En als jij God aan Zijn woord wil houden, dan mag je dat op elk gewenst moment. Ook al twijfel je daar aan. Wil je dat onthouden?
quote:Tickel schreef op 17 juli 2012 @ 21:33:

[...]

Dát bedoel ik dus. iedereen beleeft het (on)geloof anders. En ik vind het goed dat men zelf ook nadenkt/voelt.Ieder heeft ook zijn eigen weg te gaan. Ook dat is een reden om niet op God Zijn stoel te gaan zitten met veroordelingen.
quote:rosanna08 schreef op 17 juli 2012 @ 21:27:

Jas, mensen kunnen een heleboel kwaad uit naam van God, maar ik geloof niet dat het echt uit Zijn naam is, dat Hij zo veroordelend is Tja. Geen idee. Volgens de teksten die hier geschreven staan staat me blijkbaar nogal wat te wachten...
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:penelopeia schreef op 17 juli 2012 @ 21:30:

Cateautje, ik heb nog wel een vraag aan jou. Hoe verhouden de verschillende religies zich tot god in jouw opinie? Hebben ze echt niets met god van doen, of hebben alle religies wel een klein stukje van de waarheid te pakken, maar is er teveel bij verzonnen door de mensen zelf?

Ik vind zelf het idee wel interessant dat alle religies tenminste íets van de essentie van god hebben begrepen, maar allemaal een ander stukje. En dat als je al die stukjes bij elkaar zou leggen, dat je dan zou weten wie god is. Maar dat is een onmogelijke opgave, omdat je niet kan weten welke stukjes waar zijn, en welke stukjes door mensen opgelegd.Van alles dat ik er over te weten ben gekomen verhoud de religie zich alleen maar tot de behoefte aan macht en het gebruik van God en Zijn, door hen verzonnen, slachttanden om die macht, over mensen te verkrijgen. Er kan toevallig een waarheidje te vinden zijn, maar die worden nooit vertaald om de mens echt inzicht en bevrijding te schenken, er zit altijd een addertje onder het gras.
quote:penelopeia schreef op 17 juli 2012 @ 21:31:

[...]

Ik heb absoluut gevoeld en ervaren, en ik heb ook gemeend dat ik het allemaal wist. Van 'weten' kan ik nu niet meer spreken, omdat ik nu van mening ben dat het waarschijnlijk niet waar is.

Heb je je hart aan Jezus/ God gegeven? Heb je geaccepteerd dat je van nature een zondig mens bent en Jezus nodig hebt etc?

Als je dag wel gedaan hebt en het daarna knalhard hebt afgezworen dat het niet waar is en flauwekul en dat zonder enige twijfel hebt gedaan en als je er nog steeds niet aan twijfeld, dan zou het best kunnen dat je wel hebt gezondigd tegen de heilige geest.

Zie het bijbelstuk dat je zelf al aandroeg.

Maar als ik je goed begrijp wil je toch niet meer terug naar God?

Shoot me of i am wrong
quote:rozenstruikje schreef op 17 juli 2012 @ 21:34:

[...]

Ga verder met je zoektocht, welke kant je denkt op te moeten. Het komt goed, dat geloof ik.

Pas wel op voor gevoel, want gevoel is bedriegelijk. En als jij God aan Zijn woord wil houden, dan mag je dat op elk gewenst moment. Ook al twijfel je daar aan. Wil je dat onthouden? Lieve post van je En je hebt gelijk over het gevoel. Ik zal ook nergens in geloven voordat ik er mijn verstand ook honderd procent achter kan staan. En vooralsnog houdt dat dus in dat ik nergens in geloof, maar ik sluit ook niets uit. Een mens is ook maar een mens, dus nogal arrogant zou het zijn voor mij om nu al te zeggen dat het een uitgemaakte zaak is.
Ik wil btw niet zeggen dat je gezondigd hebt tegen de heilige geest, want dat kan ik niet weten, dat weet alleen God !!

Daar wil ik me net aan branden
quote:mamajs schreef op 17 juli 2012 @ 21:37:

[...]

Heb je je hart aan Jezus/ God gegeven? Heb je geaccepteerd dat je van nature een zondig mens bent en Jezus nodig hebt etc?

Als je dag wel gedaan hebt en het daarna knalhard hebt afgezworen dat het niet waar is en flauwekul en dat zonder enige twijfel hebt gedaan en als je er nog steeds niet aan twijfeld, dan zou het best kunnen dat je wel hebt gezondigd tegen de heilige geest.

Shoot me of i am wrong

Ja ik heb echt geloofd met alles wat erbij hoort, en zo een fundamentele christen als ik was, zo'n fundamentele atheïst ben ik daarna een tijdje geweest. Nu houd ik het er maar op dat ik het niet weet, en zal ik mezelf ook geen atheïst meer noemen.

Maar nee, de god waar ik destijds in geloofde hoef ik niet meer. Omdat hij veel van mijn meest geliefde familieleden en vrienden zonder pardon naar de hel zou sturen, omdat hij een paar van de meest liefdevolle liefdesrelaties die ik in mijn omgeving zie zou afkeuren, etc. Maar mocht god zich een minder strenge en dogmatische god betonen, dan ben ik 'all his'.

[...]

Shoot me of i am wrong en dan is er geen weg terug meer? Daar geloof ik dus niet in.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:penelopeia schreef op 17 juli 2012 @ 21:38:

[...]

Lieve post van je En je hebt gelijk over het gevoel. Ik zal ook nergens in geloven voordat ik er mijn verstand ook honderd procent achter kan staan. En vooralsnog houdt dat dus in dat ik nergens in geloof, maar ik sluit ook niets uit. Een mens is ook maar een mens, dus nogal arrogant zou het zijn voor mij om nu al te zeggen dat het een uitgemaakte zaak is.Ik denk dat het voor God vooral belangrijk is wat voor elke vader van belang is. Zoek je weg, maar weet dat er altijd een weg terug is met een kopje warme chocolademelk met slagroom en heel veel slingers. Je vindt je weg wel in het leven, op jouw manier.
quote:Cateautje schreef op 17 juli 2012 @ 21:36:

[...]

Van alles dat ik er over te weten ben gekomen verhoud de religie zich alleen maar tot de behoefte aan macht en het gebruik van God en Zijn, door hen verzonnen, slachttanden om die macht, over mensen te verkrijgen. Er kan toevallig een waarheidje te vinden zijn, maar die worden nooit vertaald om de mens echt inzicht en bevrijding te schenken, er zit altijd een addertje onder het gras.Oké duidelijk Waar haal jij dan je geloof vandaan? Puur uit eigen ervaring?
quote:jas schreef op 17 juli 2012 @ 21:36:

[...]

Tja. Geen idee. Volgens de teksten die hier geschreven staan staat me blijkbaar nogal wat te wachten... die teksten zijn geschreven en herschreven door mensen. Er zijn dingen weggelaten en toegevoegd in de loop der eeuwen en zelfs dan nog open voor interpretatie.
quote:rosanna08 schreef op 17 juli 2012 @ 21:41:

[...]

en dan is er geen weg terug meer? Daar geloof ik dus niet in. De Heilige Geest is de absolute onschuld die alleen maar voor alles en iedereen klaar staat en het wordt dan ook niet op prijs gesteld dat je beledigend bent, maar als je het wel doet dan wordt de weg niet afgesloten, maar je doet wel verdriet en dat moet je niet willen.
quote:rosanna08 schreef op 17 juli 2012 @ 21:42:

[...]

die teksten zijn geschreven en herschreven door mensen. Er zijn dingen weggelaten en toegevoegd in de loop der eeuwen en zelfs dan nog open voor interpretatie. De teksten uit de bijbel zijn duidelijk. Jezus is heel erg duidelijk. Hij ging niet om met de vromen, maar met de gewone mensen, de mensen die fout waren in de ogen van de schriftgeleerden. Jezus heeft Zijn leven niet gegeven om vervolgens het gros van de mensheid te veroordelen en naar de hel te sturen.
Dames ik ga er weer van tussen! Was leuk en interessant om even met jullie van gedachten gewisseld te hebben. Vanmiddag ook een gesprek gehad met een vriendin die er precies zo in staat als ik - hoewel zij meer richting atheïsme gaat - maar het is ook interessant om het weer eens van de andere kant te horen. Slaap lekker alvast!

[...]

Shoot me of i am wrong

Dit is zo'n stuk waar ik het eerder over had. Ervan uitgaande dat je gelijk hebt, dan nog is het geen uitnodiging tot...

Ik zeg niet dat ik het allemaal zo goed doe. Integendeel. Ik heb er bewondering voor dat je mensen over God wil vertellen. Maar het is wel de toon die de muziek maakt. En het doel heiligt niet altijd de middelen.
Waar zit de any-key?
quote:Cateautje schreef op 17 juli 2012 @ 21:44:

[...]

De Heilige Geest is de absolute onschuld die alleen maar voor alles en iedereen klaar staat en het wordt dan ook niet op prijs gesteld dat je beledigend bent, maar als je het wel doet dan wordt de weg niet afgesloten, maar je doet wel verdriet en dat moet je niet willen. dat ben ik met je eens, dat je dat niet moet willen, maar soms doe je een ander verdriet uit onmacht of nietweten en ik ben van mening dat je vergeving zou moeten krijgen als je tot inzichten komt
Na het zondigen tegen de Heilige Geest is er geen weg terug meer. Dat is wat volgens mij de duivel heeft gedaan. Dat is op level duivel, niet op level mens die het even niet weet, niet gelooft of niet meer gelooft. Ik geloof wel dat je in de hel kan komen. Ik geloof ook dat je daar willens en wetens met heel veel bevestigingen dan ook echt voor kiest. Dat de haat voor God zo groot is, terwijl je Hem echt kent, dat je toch voor satan kiest. Ik geloof ook dat die mensen er zullen zijn, omdat er nu eenmaal in en in slechte mensen zijn. Maar wie die in en in slechte mensen zijn weet ik niet. Maar hoe dan ook, God en de Heilige Geest wijs je niet zomaar af. Als je er al bang voor bent, is dat een graadmeter dat het zeker weten niet is gebeurd. Ik denk namelijk dat het in opperste bewustzijn gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven