Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Nee hoor, voel me nu weer kip lekker! Ik denk dat het een erg verlate reactie op iets te veel wijn was! Eigen schuld dikke bult dus!

Heb zojuist muffins gemaakt, hartige havermout/feta/zongedroogde tomaat en zoete havermout/blauwe-bessen. Als het smaakt zal ik wel een keer het recpt plaatsen. Niet geheel AA-proof maar echt slecht zijn ze niet. Er zit totaal geen boter in, in de hartige heel minimaal suiker en in de zoet iets wat suiker. Maar ik zal ze eerst eens proeven.

Hoe gaat het met jullie goede voornemens? het weekend er een beetje aan kunnen houden?

@xjanna: ik ben benieuwd naar de lijnzaadbrood. Ga je hem maken?

@trotter: gefeliciteerd met je certificaat. Ik ben stiekem toch wel erg benieuwd waar je nu bent geweest.

@els: laat je me weten hoe je eigen gemaakte falafel heeft gesmaakt?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Oh, dat ken ik

Die muffins klinken goed! Ik heb nog havermout koekjes die ik zondag ofzo gebakken had. Maar misschien morgen of donderdag ook maar weer nieuwe koekjes of muffins maken.

Ik moet even een goed recept zoeken voor lijnzaadbrood. Maar misschien kan ik gewoon speltbrood ofzo maken en daar dan lijnzaad bij doen. Even proberen.

Ik vind de groene smoothies echt lekker! En ik heb spelt rijsteachtige wafels, van Lima, die zijn ook heel lekker. En die van dr. Karg ook, daar heb ik nu spelt met zaden van. De pittige paprika spread is trouwens lekker!

Weten jullie al wat je vanavond gaat eten?
Net geluncht met maïscrackers met geitencamembert, Franse monnikenkaas en pindakaas.

Vanavond wordt het een pakketje uit de oven met onderop sperzieboontjes, dan een stuk zalmfilet, lepel pesto, wat peper en zeezout, wat olijfolie en citroensap.

Een receptje van Jamie Oliver en ik vind het echt heerlijk!

Morgen ga ik zelf falafel maken.
Wat is iedereen goed bezig zeg, leuk om te lezen! Ik had gisteren een inzakmoment: chips en chocolade op. Maar goed, ben vanochtend weer hard gaan sporten en vandaag weer gezond, merk ook echt dat als ik dan veel en slecht eet ik me er zo niet lekker bij voel! Helaas is mijn gezondheid af en toe zozo, waardoor ik erg moe ben en nog steeds veel behoefte heb aan suikerrijk eten (alhoewel ik ruim drie weken geen suiker had gegeten). Blijft lastig!

Vrijdag begin ik trouwens aan mijn 10 day reboot (via de film Fat Sick and Nearly Dead). Ben heeeeeel erg benieuwd hoe dat me af zal gaan! Donderdag ga ik groenten shoppen en heb al een hoop receptjes klaarliggen (mede via de site van reboot your life).
Je schijnt 25 gram lijnzaad gewoon aan je broodmeel toe te kunnen voegen. Dus dat ga ik binnenkort maar eens proberen.

Vis uit de oven met pesto en groenten is lekker ja! Dat maak ik ook wel eens.

Essssther, had je wel nog de 'goede' variant van de chips en chocola? Of gewoon een lekkere snaai variant? Ik geloof dat dat dan de 20% is geweest toch? En dat 'mag' gewoon hoor. Wel balen dat je gezondheid zo twijfelachtig is af en toe.
Els, hoe smaakt de geitencamembert , en kan je dit gewoon in de natuurwinkel krijgen? Weet iemand trouwens hoe vegakaas smaakt? En waar dit van gemaakt is? Essssther, spannend zeg die detox . Wat mag je allemaal voor sapjes/groenten nemen dan? Lastig van je dipmomentjes , probeer je dan juist vol met noten te stoppen of met (rauwe) chocolade.. van lovechock.... of met spelt/lijnzaad/havermoutpannenkoeken , zit je gegarandeerd propvol hoor, en je vreetkick is dan echt verdwenen...........altijd nog veel beter dan troep je lijf in te sturen...
De geitencamembert is heel zacht van smaak, erg lekker. Ik heb hem uit de Franse supermarkt en hier nog niet ontdekt (al wel naar gezocht).

Ik heb laatst de rauwe chocolade van lovechock geprobeerd, maar ik vond het niet lekker.

Dus nu 's avonds bij de thee een stuk chocola met hele amandelen (ook uit Frankrijk).

Mijn zalm uit de oven was heerlijk! Als toet wat aardbeien gegeten. Verder vandaag alleen 3 wortels en wat kersen tussendoor gegeten. En straks bij de thee dan mijn stukje chocolade.

In de vakantie heb ik speltpannenkoeken gebakken. Met spek, met appel en met geitenkaas.

Ik heb er 3,5 op en zat echt vol. Wel heerlijk!
Zou die geitencamembert dan helemaal niet hier te koop zijn , dat word een klopjacht houden! Of een goed excuus om naar La France af te reizen!

Ja, die speltpannenkoeken voeden enorm en het is ook nog eens erg gezond, dus een aanradertje voor Essssther's dipjes !
Veganistische kaas wordt (meestal) gemaakt van sojamelk. In de tijd dat ik veganistisch at heb ik het wel eens gekocht, maar het is erg duur en lijkt niet echt op 'gewone' kaas. Hier kun je het verslag van een smaaktest lezen: http://www.vegatopia.com/ ... j-van-veganistische-kazen

Gisteren en vandaag een beetje rommelig gegeten. Gisteren viel het overdag nog wel mee, 's avonds aten we stamppot rauwe andijvie met zongedroogde tomaatjes en geitenkaas. Dat is natuurlijk niet ongezond, maar ik heb aardappelpuree uit een zakje gebruikt omdat we pas laat thuis waren, en dat had ik liever willen vermijden.

Vanochtend begonnen met een versgeperst wortel-appel-komkommersapje. Wat ben ik toch blij met m'n juicer! Daarna yoghurt met muesli en banaan, later nog twee zuurdesemboterhammen met huttenkäse, bieslook en komkommer en nog een keer wat kikkererwten en worteltjes. Ik had vandaag een kleuranalyse en garderobecheck (don't ask), dus weinig tijd gehad voor andere dingen. Wel tussen de bedrijven door weer spelt gekookt, zodat ik morgen een salade mee kan nemen naar mijn werk. Vanavond een grote salade gegeten, met geitenkaas, tomaat en zonnebloempitjes, en een gekookt ei. Daarbij zo'n 100 gram ovenfriet omdat ik daar vreselijk veel trek in had.

O, en dan vergeet ik nog het goede nieuws: ik ben in die tien dagen dat ik in het buitenland zat 5,5 kilo afgevallen! En hiervoor was ik ook al een beetje afgevallen, waardoor ik nu al acht kilo kwijt ben! :-D
Trotter, thanks ! En wauw, zoveel afgevallen en nog wel op vakantie!!! En je eet toch heel voedend en volwaardig! Zat je voorheen aan de vele koolhydraten dan?
Blijkbaar wel. Ik ben/was gek op brood, at best wel veel zoetigheid (chocolade!), terwijl ik in de afgelopen anderhalve week helemaal geen suiker op heb. En ik at vaak grote porties. Ik heb nu niet het idee dat ik 'op dieet' ben, omdat ik nog steeds best wel veel eet voor m'n gevoel. Het verschil met anderhalve week geleden is dat ik nu langer verzadigd blijf, en dus minder behoefte heb om te snaaien. En ik heb veel gelopen de afgelopen week, terwijl ik best wel een zittend leven lijd. Ik heb me voorgenomen om deze week (koopavond of zaterdag) echte wandelschoenen te gaan kopen, en dan minimaal een paar keer per week een flinke wandeling te gaan maken. Wel een beetje opbouwen natuurlijk, maar ik wil er in ieder geval wel serieus mee aan de slag gaan. Ik heb weleens hardgelopen, maar dat moet ik mijn gewrichten nu echt niet aandoen, daarvoor ben ik veel te zwaar. Wandelen is dan een goed alternatief! En m'n man heeft al aangegeven dat hij dan wel mee wil gaan, dus dat is nog gezellig ook!
Goed bezig, trotter.

Samen wandelen is inderdaad gezelliger dan alleen.

Ik heb een hond, dat scheelt wel met lopen. Als ze niet genoeg beweging krijgt, wordt ze een beetje klierig: op je boek springen, met speeltjes aankomen en tegen je blaffen of je hypnotiseren.

Ik wil wel gaan hardlopen. Ik heb de lessen van Evy al gedownload voor mijn mp3speler.

Ja, echt jammer dat ze die camembert niet hebben. Sowieso zie je in Frankrijk veel meer geiten- en schapenzuivelproducten, heb ik het idee. Nu ligt mijn koelkast nog lekker vol met kwarkjes en yoghurtjes. Helaas zijn die over 1,5 week ook op...

Inderdaad snel weer naar Frankrijk. Mijn zus en ik willen in het najaar een weekendje naar Lille. En dan ook de koelbox in de auto voor weer een voorraadje lekkere dingen!
Essssther, wat houdt die reboot in? Tien dagen? Ik ben erover aan het denken om een paar dagen de detox van AA te doen. Ik wilde daar niet mee beginnen terwijl ik cursus had, maar in het weekend of zo moet wel kunnen.
Leuk om van jullie te lezen! Te gek trotter, dat je zoveel afgevallen bent... heel motiverend lijkt me. Ik ben ongeveer 2.5 kg afgevallen nu, ook blij mee! Hoop heel erg dat er nog 3 volgen, of 5.

Gisteren uitgebreid uit eten geweest, 4 rode wijn, 4 gangen, maar in een sjiek restaurant, waar je toch ook geen koolhydraten krijgt, alleen vlees en vis eigenlijk. Ook geen groente helaas (1 babyworteltje, zonde he). Oja, wel tuinbonen en erwtjes. En een kaasplankje. het was heerlijk! echt van genoten.

Vandaag havermout, quinoa/kikkererwten/mungbonen/feta/rode biet/rauwkostsalade, tussendoor 2 gezonde muffins en een hand pistachenoten. Morgen is mijn zoon jarig, dus net een chocoladetaart gebakken (niet aa-proof). Morgen eten we pizza (gewoon diepvries, die vindt mijn zoon het lekkerst :-S) en ook lamsshoarma en falafel. Net de mix voor falafel al klaargemaakt, met kikkererwten en tuinbonen. De erwten waren gekiemd, ik schrok me rot! Maar het schijnt wel gezond te zijn. Gezonder zelfs. Kiemen jullie zelf? Of weken jullie alleen maar? Ik zag mooie kiembakjes, van die stapeltorens, lijkt me wel handig.

Zo, nu nog even chocoladeglazuur en m&ms op de taart knutselen, kado's inpakken en slingers ophangen. En een paar wassen opvouwen... zucht.
@rawfoodje en els thx voor de tips, maar ik had niet echt honger hoor... gewoon heel veel zin in iets lekkers! maar gelukkig is het tegenwoordig na 1 dag dan wel weer over, dus gisteren en nu ook weer prima. Als ik bewust snack, doe ik dat wel altijd met pure chocolade (85%), maar als ik echt een snaaibui heb doet dat het toch net niet voor me helaas...

@trotter, wow 8 kilo in 1,5 week! Dat is veel zeg, wat goed!

Wat betreft de reboot, ik raad sowieso aan om de docu Fat Sick and Nearly Dead te kijken (even downloaden...). Verder staat er een hoop info op jointhereboot.com. Je drinkt gewoon 10 dagen alleen maar sapjes met vooral groenten. Ik heb eerder al een paar keer de detox van amber gedaan (komt overigens op hetzelfde neer) en dat beviel altijd goed, maar ik ging me eigenlijk pas aan het einde echt ok voelen. Nu ga je dan dus nog een week door. Ben heel benieuwd of ik het ga trekken!

@pichegru succes met alle voorbereidingen en alvast gefeliciteerd met je zoon!
Het was ‘maar’ 5,5 kilo in anderhalve week hoor, maar ik ben nu acht kilo lichter dan ik op mijn zwaarst was, vandaar dat ik dat getal noemde. En ik vind het zelf ook ongelofelijk! Ik wist natuurlijk wel dat ik een behoorlijke snoeperd ben, maar zoveel verschil in een week??? Maar misschien is dat alleen in het begin, ik heb nu natuurlijk vreselijk veel overgewicht, dus ik val veel harder af dan iemand die maar een paar kilo te zwaar is.

Vandaag is de eerste dag dat ik weer aan het werk ben, dus het was even puzzelen hoe ik het logistiek allemaal ging regelen met eten. Ik begin altijd nogal vroeg, dus ik sta ook erg vroeg op. Ik heb dus gisteravond al bakjes gevuld met kwark en salade. Mijn man was zo lief om groenten te persen terwijl ik onder de douche stond. Vanochtend om zes uur zat ik dus al aan een versgeperst komkommer/tomaat/appelsapje. Zojuist heb ik een bakje kwark/speltmuesli/banaan op (meegenomen in een isolerend bakje)

Voor de lunch heb ik een spelt/spinazie/gekookt ei/ kikkererwt-salade bij me, in een ander rvs bakje.

Ideaal, die bakjes! Verder heb ik nog een halve komkommer, een appel en een paar paranoten bij me. Ik zal wel het nodige commentaar krijgen straks bij de lunch als ik salade eet uit een bakje, maar goed, daar kan ik wel tegen.

Ik zal binnenkort die documentaire eens bekijken, ik ben benieuwd! Ik wil echter niet meteen met tien dagen of zo beginnen, eerst maar eens een lang weekend proberen.

Ik heb vroeger wel eens zelf kiemen gekweekt. Misschien heb ik zelfs nog wel zo’n stapeltoren ergens als ik heel goed zoek (maar misschien heb ik ‘m in een vlaag van opruimwoede ook wel weggegooid hoor, zou goed kunnen). Mijn kiemen werden nooit zo mooi en lekker als de kiemen die je kunt kopen (taugé, alfalfa, waterkers, sterkers en alle andere soorten cressen) dus daar ben ik maar weer mee gestopt. Taugé zijn mungboonkiemen trouwens, mocht je het zelf willen proberen.

Falafel is een goed idee, dat kan ik binnenkort ook wel weer eens maken. Mijn man is daar ook gek op, dus daar doe ik ons beiden een plezier mee. Waar bakken jullie de falafel in, ook in kokosolie?

Enne Pichegru, natuurlijk gefeliciteerd met je zoon!
Pichegru, gefeliciteerd met je zoon!

Die bakjes zien er handig uit, trotter.

Net ontbeten met de warme quinoa met frambozen. Ik had nog niet eerder quinoa gegeten, maar het smaakte goed!

Ik ben sinds ik amber nog niet afgevallen. Ik denk dat ik teveel eet.

Nu was afvallen niet mijn doel, maar mijn gezondheid (vooral darmen) en daar gaat het een stuk beter mee.

Maar aankomen is nu ook weer niet de bedoeling, dus ik moet toch wat minderen, denk ik.
Pichegru, gefeliciteerd ! Ik merk als ik uit eten ga, dat ik veelal met honger weer thuiskom..... ik krijg in een restaurant gewoon niet die veeeeeele groenten e.d... die ik thuis eet . Dus dan eet ik vaak nog thuis even bij haha......Ik kan moeilijk een 6 dubbele maaltijdsalade bestellen hihi..... hoewel.... misschien eens de proef op de som gaan nemen..... Els, quinoa is een superfood , heeft alle complete voedingsbronnen in huis! Ja, gezondheid staat voorop en als je darmen goed gaan, heb je toch al heel veel bereikt nu .
quote:els__ schreef op 17 juli 2012 @ 19:13:

Ik heb laatst de rauwe chocolade van lovechock geprobeerd, maar ik vond het niet lekker. Oh, 't staat ook op mijn boodschappen lijstje voor de bio winkel. Maar dan zal ik de kleinst mogelijke verpakking kopen
quote:pichegru schreef op 17 juli 2012 @ 22:54:

Gisteren uitgebreid uit eten geweest, 4 rode wijn, 4 gangen, maar in een sjiek restaurant, waar je toch ook geen koolhydraten krijgt, alleen vlees en vis eigenlijk. Ook geen groente helaas (1 babyworteltje, zonde he). Oja, wel tuinbonen en erwtjes. En een kaasplankje. het was heerlijk! echt van genoten.Lekker!!
quote:pichegru schreef op 17 juli 2012 @ 22:54:

Kiemen jullie zelf? Of weken jullie alleen maar? Ik zag mooie kiembakjes, van die stapeltorens, lijkt me wel handig.

Dille & Kamille heeft ook mooie kiembakjes, een soort zeef met een glazen bakje eronder.

Gefeliciteerd met je zoon trouwens!!
quote:trotter schreef op 18 juli 2012 @ 09:52:

Ideaal, die bakjes! Heb je die bakjes van Green Jump?
Ja
Ik zag ook al hele leuke bewaarbare boterham zakjes daar!

En handige broodtrommels met vakjes:

Dus ik denk dat ik daar binnenkort ook maar eens mijn slag ga slaan!
Ik heb ook een zo'n zakje gekocht, handig om boterhammen/fruit e.d. mee te nemen (hij zit nu in mijn tas met een appel en een paar noten). Het is fijn dat de binnenkant waterdicht is, en dat ze afgewassen kunnen worden (in de handafwas/vaatwasser/wasmachine, ideaal!

Ik zag op keepleaf.com (het bedrijfje wat die zakjes maakt) ook mooie (grotere) lunchzakjes/tasjes (ik word hebberig van dat soort sites):

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven