hechtingsangst of......

18-07-2012 15:54 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 jaar heb ik een relatie met n heel mooie en leuke man.. in het begin was ik erg bezig met een eigen proces waardoor ik weinig ruimte had voor andere dingen. Hij heeft hier actief deel aangenomen maar daarbij wel zelf de rol als verzorgende op zich genomen.. Nu gaat het erg goed met mij en kan ik hem alles bieden wat hij kan waarderen in een relatie. Maar, hij zit nu erg met zichzelf in de knoop en daarbij speelt jeugd een belangrijke rol. Hechtingsproblematiek is iets wat hij goed kent. Hij moet nu de rol loslaten als verzorgende en dat vindt hij doodeng. Het liefst vlucht hij weg (wat hij in alle vorige relaties wel heeft gedaan) Hij ziet mijn proces en groei en vindt dat fantastisch maar weet niet of t te laat is. Ik ben bang dat hij zoveel angst en hechtingsproblemen ervaart dat hij wil wegvluchten voor het fijne en stabiele wat wij hebben. Hij heeft wel professionele hulp gezocht voor t feit dat hij zo vast zit en hij heeft add wat nu ok niet helpt. Het voelt namelijk nog steeds erg goed tussen ons, we kunnen over alles heel goed praten, hebben echt contact in alles en ook heel goed samen zijn en allebei ons ding doen en toch heel blij zijn.. Zit mijn gevoel er dan zo ver naast en kan t ook gewoon over zijn? Ik weet t niet..
Waaruit blijkt dat hij weer wil vluchten of last heeft van het stabiele? Is er vluchtgedrag, of ben je bang dat dat gaat komen? En waar uitte zich dat in vorige relaties in, weet je dat? Als mensen vluchtgedrag vertonen, kan dat op verschillende manieren.
Uit dat hij zelf aangeeft dat hij de neiging heeft om dat te doen en bij vorige relaties precies tegen hetzelfde aangelopen is en ook de relatie heeft beeindigd om die reden.. het gevoel dat hij wel wil maar niet kan omdat het plaatje van huis kopen, trouwen etc hem enorm benauwd..
Ok, dus hij beeindigt de relatie als het hem te benauwend wordt? Maar dat is dan alleen als er sprake is van bepaalde stappen zetten neem ik aan? Dus als jij over samenwoont begint, of over kinderen. Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Mijn ex had hetzelfde, en toen er na veel vijven en zessen een huis werd gekocht, ging hij ervandoor met een ander. Geen toeval, het werd te benauwend en dat gaf hij ook toe. Denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je aankunt; als jullie een fijne relatie hebben en hij is werkelijk zo angstig, dan zal hij destructief gedrag gaan vertonen om het kapot te maken.
Dat gebeurd dus ook.. hij heeft iemand anders ontmoet waarbij hij spanning ervaart en, denk ik, dus niet de stabiliteit van ons aan te gaan.. hij beseft wel dat hij hulp nodig heeft en dus ook niet iets bij die ander gaat vinden.. maar ik ben bang dat de angst gaat overheersen..
Ah, ik was er al bang voor. Vluchtgedrag inderdaad, omdat daar geen problemen zijn en alles nieuw is. En ook nog niet de enorme verwachtingen die je in een langere relatie wel hebt. Hij zal telkens opnieuw beginnen, hij heeft dit toch al bewezen doordat hij ook in vorige relaties telkens wegvluchtte. Dit gedrag verandert nooit, dus ik denk dat je voor jezelf moet nagaan of je een toekomst met hem ziet. Altijd bang moeten zijn of hij niet naar een ander vlucht, en dat hij zich nooit echt aan je zal binden.

Ervaar jij een echte diepe verbinding met hem? Ik denk namelijk dat dat haast niet kan..hij kan dat niet als hij die angst heeft.

Praten jullie over diepe gevoelens, ken jij zijn angsten en gevoelens? Of blijft het oppervlakkig en minimaal? Steunt hij je als jij het nodig hebt?

Je vriend zal het hoe dan ook altijd weer kapot maken, niet omdat hij dat zo graag wil maar omdat hij niet anders kan.

Dit soort mannen zijn de mannen die als er eenmaal kinderen zijn, gaan vreemdgaan of er gewoon ineens vandoor gaan tijdens de zwangerschap (of daarna). Je zult er altijd alleen voor staan.
Oh en laat je niet aanpraten dat vreemdgaan een logisch gevolg is vanwege zijn jeugd, want dat is het nooit! In plaats van het oplossen van het probleem, zoekt hij nieuwe problemen op omdat hij niet zal weten hoe ermee om te gaan.
Soms kan het zijn dat je denkt dat er een heel goede relatie is en dat je elkaar volledig begrijpt, maar dat is dan niet zo. En dan is twijfelen of vreemdgaan daar een symptoom van.
it's a big club and you ain't in it
Diepste gevoelens en emoties en ook de angsten kunnen we goed over praten. Jij ziet oook echt in dat hij dit niet meer wil en kan en met zochzelf aan de slag moet.. dat geeft me wat hoop, maar ik ben bang dat hem nu nog niet zal lukken onze relatie in stand te houden..
Wauw herkenbaar nu het zo zwart op wit staat.

Ik vermoedde iets dergelijks al bij mezelf, nu ik weer alleen ben heb ik daar veel over nagedacht.....ik heb dan ook besloten niet meer samen te gaan wonen mocht ik een relatie krijgen.

Puur om dit te voorkomen.

Zei eerder weleens ik heb "bindingsangst maar tevens ook verlatingsangst.

Sorry egopost.....

Veel sterkte...
Volgens mij gaan die twee dingen vaak samen, ik herken het ook. Ook ik ga nooit meer samenwonen, zou niet eerlijk zijn t.o.v. een partner.
Wat moeilijk zeg! Het eerste wat in mij opkomt is; Als hij echt een probleem heeft met hechting/binding dan is het fijn dat hij daar hulp voor wil zoeken; maar dan zijn nogal processen.

Iemand is al jaaaaren zo. Dat is met een rondje hulp niet meteen anders. Daar zal veel tijd overheen gaan en zal altijd zijn zwakke plek blijven. Wil je dat? Kun je dat?
quote:Julus schreef op 18 juli 2012 @ 17:50:

Volgens mij gaan die twee dingen vaak samen, ik herken het ook. Ook ik ga nooit meer samenwonen, zou niet eerlijk zijn t.o.v. een partner.

Heb jij dan ook dat je de weg ergens naar toe spannender vindt dan het uiteindelijke doel?

Vb een studie bijt ik me in vast doel bereikt aandacht verslapt....( heb zo een aantal leuke cursussen enz volbracht dat dan weer wel)

Ben niet geschikt voor langdurige relaties/dingen.

Hoewel ik 2 vriendschappen heb waar ik me totaal niet in verveel....maar hen zie ik niet dagelijks natuurlijk.

To,

Hij heeft iemand ontmoet zeg je , heeft hij ook daadwerkelijk gevoelens voor haar?

Dit zou ik niet trekken eerlijk gezegd, is ook van hem naar jou toe niet fair en wat Julus zei, jeugd is geen excuus voor vreemdgaan!!!
Yep, dat is ook heel herkenbaar. Als ik het dan eenmaal heb, is het spannende ervan af. Ik ben iemand die graag wil knokken voor iets, het moet niet te makkelijk gaan. Maak er haast een sport van, haha. Maar het valt altijd tegen. Ik ben geen 20 meer dus ik herken dat gedrag van mezelf steeds beter en kan er ook beter mee omgaan. Daarom ga ik dus ook nooit meer samenwonen, en begin ik niet meer te snel aan een nieuwe relatie. Ben net vrijgezel, wil orde op zaken en rust in het hoofd. Spanning is niet altijd gezond, en levert niet het beste resultaat. Dat weet ik nu.
Ik weet niet of ik te hard oordeel, maar lijkt wel alsof 2 beschadigde mensen een relatie zijn gegaan. Hij verzorgt cq red jou en nu ben jij hem aan t redden. Het lijkt wel n beetje drama3hoek.

Soms horen 2 mensen gewoon op lange termijn niet bij elkaar. Een ernstige ziekte, ingreep of ongeval fysiek of psychisch is als een derde (persoon) in je relatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven