Vakantie / depressie

18-07-2012 19:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben op zoek naar wat tips / opbeurende verhalen!

Voel me alweer een week of 2 flink ellendig.

Eerst maar even wat vooraf ging:

Begin januari ben ik in een depressie beland / paniekstoornis / what ever... het was / is in ieder geval vreselijk.

Antidepressiva gekregen, eerst 50 mg Sertraline, toen 100!

Vorige maand leek het echt de goede kant op te gaan, en aangezien ik me zo vreselijk afgevlakt voel, en geen enkele POSITIEVE emotie meer ken, ben ik afgebouwd naar 75, niet dat dat flink zal schelen, maar het begin is er..

Nu is het zo dat we zaterdag op vakantie gaan,

Gewoon in Nederland, niks aan de hand zou je zeggen.

Maar ik zie er ZOOOOOO tegenop.

We komen er al voor het 10e jaar, dus alles is bekend.

Ik ben alleen zo bang om daar depressief voor me uit te zitten staren.. en niks leuk vind.

Pieker enorm veel nu, alleen daarover.

Misschien denken jullie, wat een verwende muts.

Ze gaat op vakantie, en is bang om daar somber te zijn.

Maar goed, dat is nu eenmaal het verhaal.

IK WIL GEWOON WEER ZIN HEBBEN IN MN VAKANTIE, net als andere jaren.. en het gezellig hebben met man en kids.

De zenuwen gieren door mn maag, ben echt op van het piekeren / malen / depri zijn.

Iemand een positief bericht?

Gr
Nooit zelf rommelen met je medicatie, terug naar je huisarts en overleggen of het weer opgehoogd kan worden naar honderd. Het gevoel is toch tegelijkertijd begonnen met het afbouwen? Misschien dat verhogen dan weer helpt.
Hoi TO, vaak is het de angst voor de angst. Probeer het gewoon, je kunt altijd nog terug naar huis, maar wie weet doet het je juist goed om even uit je dagelijkse routine te stappen.

Wat soms ook helpt bij piekeren is bewust jezelf te stoppen, en er een positiefe/leuke/andere gedachte voor in de plaats te zetten. Succes in ieder geval!
Ik heb niet zelf gerommeld, het is in overleg met de huisarts gegaan!

Het is denk ik inderdaad angst voor angst!

Belachelijk eigenlijk.

Dat je zo kan veranderen in een korte tijd!
Oh ja, afbouwen is al langer geleden!

Weekje of 4 denk ik..
Ik zou ook spontaan depressief worden van 'n vakantie in Nederland en dan ook nog op dezelfde plek waar je al 10 jaar bent geweest.

Boek 'n lastminute naar de zon, of in elk geval andere omgeving, ander klimaat, andere natuur. Even er tussenuit ipv in dezelfde omgeving te blijven plakken.
Ik begrijp je gevoel. Heb je ook het gevoel dat je er zin in moet hebben? Dat werkt ook averechts...voor mij duurt het nog even voordat we op vakantie gaan maar ook ik heb er (nog) niet zoveel zin in. Had ik vorig jaar ook, totdat ik er was en heerlijk heb genoten!
Ja, daar heb je misschien best gelijk in!

Het is alleen al geboekt voor de depressie, en nu niet meer om te boeken helaas!

En ik ga niet manlief en kids teleurstellen door niet te gaan!
Ja, ik heb ook het gevoel dat ik er zin in moet hebben, en de hele vakantie vrolijk moet zijn..

Vooral niet mag piekeren.. (wat ik ook eigenlijk helemaal niet meer wil, want die 8 maanden duren me nu al veel te lang)
quote:elninjoo schreef op 18 juli 2012 @ 20:02:

Ik zou ook spontaan depressief worden van 'n vakantie in Nederland en dan ook nog op dezelfde plek waar je al 10 jaar bent geweest.

Subtiliteit staat nog steeds niet in je woordenboek he? Jammer.
quote:ninosz schreef op 18 juli 2012 @ 20:04:

Ja, daar heb je misschien best gelijk in!

Het is alleen al geboekt voor de depressie, en nu niet meer om te boeken helaas!

En ik ga niet manlief en kids teleurstellen door niet te gaan!Hoe lang ga je? Heb je vakantiedagen genoeg om na terugkomst (of na het hoogseizoen) een weekje met 'n vriendin naar de zon te gaan? Lekker even weg uit de sleur.
quote:ninosz schreef op 18 juli 2012 @ 20:02:

Oh ja, afbouwen is al langer geleden!

Weekje of 4 denk ik..

Het zou alsnog kunnen dat je daar nu het effect van merkt. Ik zou toch nog even overleggen met de huisarts of je naar honderd kunt. Dat haalt misschien het zware een beetje van de vakantie af. Misschien kun je dan na de vakantie naar een psychiater? Die hebben wat meer verstand van dit soort medicatie en dan kun je misschien je probleem met dit middel voorleggen.

En excuses, ik dacht dat je zelf afgebouwd had, maar dat was dus niet zo.
Ik denk dat het nog wel eens heel goed voor je kan zijn om op vakantie te gaan, ook al kijk je er nu erg tegenop. Andere omgeving, andere dingen doen.

En je blijft in Nederland, als er echt iets aan de hand is ben je zo weer terug.
Ik denk, dat als ik nu naar de 100 terug ga, ik weer last ga krijgen van het ophogen, dus kan dan dit beter maar volhouden zo!

Alleen erg jammer, om zo te piekeren over niks eigenlijk.

Bang zijn voor je eigen gedachten in de vakantie..

En je schuldig voelen dat je er geen zin in hebt.

Ps: vakantiedagen zijn er helaas niet genoeg. Ben net bij een nieuwe baas begonnen.
Super balen voor je!! Een waardeloos gevoel. Het rottige is dat alleen jij er mee kunt stoppen, alleen weet je niet waar de uitknop zit.En helaas niemand weet dat. Maar er komt een tijd en dan is het weg en dan kun je je niet meer voorstellen dat je je ooit zo hebt gevoelt. Misschien helpt het om die gedachte sterker te maken. En of je nu thuis zit of op vakantie bent. Het gevoel neem je mee. Misschien helpt de verandering van omgeving je juist. Dwing jezelf om positieve gedachtes hardop te zeggen. Eerst geloof je het niet, maar hoe vaker je het zegt des te groter is de kans dat je het gaat geloven. Lukt het om te lezen? Sterkte.
Don't worry be happy
quote:jojojanneke schreef op 18 juli 2012 @ 20:10:

Super balen voor je!! Een waardeloos gevoel. Het rottige is dat alleen jij er mee kunt stoppen, alleen weet je niet waar de uitknop zit.En helaas niemand weet dat. Maar er komt een tijd en dan is het weg en dan kun je je niet meer voorstellen dat je je ooit zo hebt gevoelt. Misschien helpt het om die gedachte sterker te maken. En of je nu thuis zit of op vakantie bent. Het gevoel neem je mee. Misschien helpt de verandering van omgeving je juist. Dwing jezelf om positieve gedachtes hardop te zeggen. Eerst geloof je het niet, maar hoe vaker je het zegt des te groter is de kans dat je het gaat geloven. Lukt het om te lezen? Sterkte.

Denk je echt dat het ooit helemaal weggaat? Ook die paniekstoornis?

Ik heb ooit ergens gelezen dat een depressie gemiddeld 8 maanden duurt, nou die zijn nu bijna voorbij.

Feestje zou je moeten zeggen!

Maar zover ben ik nog niet..

Was het maar zover..

Ik hoop dat ik gewoon lekker kan genieten met mn gezinnetje in de vakantie.

Bedankt voor jullie positieve woorden, die doen me echt goed!
quote:ninosz schreef op 18 juli 2012 @ 20:01:

Ik heb niet zelf gerommeld, het is in overleg met de huisarts gegaan!

Het is denk ik inderdaad angst voor angst!

Belachelijk eigenlijk.

Dat je zo kan veranderen in een korte tijd!Angst voor de angst is niet belachelijk, maar het helpt soms om gewoon er maar door heen te gaan en dan je te realiseren dat er echt niets gebeurt en het over gaat. Heb 25 jaar geleden een paniekaanval gehad, vanuit min of meer niets (waren wel wat dingen aan de hand, zit ook in mijn familie, maar had het nog nooit meegemaakt). Wist niet waar ik bang voor was en vond dat juist het enge. Heb toen letterlijk zitten wachten tot het overging en toen dat niet lukte, ben ik gaan wandelen tot het overging en dat gebeurde ook gewoon Daarna nooit meer gehad, denk omdat ik toen me realiseerde dat het angst voor angst is en dus je daar aan over geven eigenlijk het enige is wat helpt.
quote:ninosz schreef op 18 juli 2012 @ 20:10:

Ik denk, dat als ik nu naar de 100 terug ga, ik weer last ga krijgen van het ophogen, dus kan dan dit beter maar volhouden zo!

Alleen erg jammer, om zo te piekeren over niks eigenlijk.

Bang zijn voor je eigen gedachten in de vakantie..

En je schuldig voelen dat je er geen zin in hebt.

Ps: vakantiedagen zijn er helaas niet genoeg. Ben net bij een nieuwe baas begonnen.

Jij weet het beste waar je behoefte aan hebt op dit moment

Psychische klachten zijn naar en heel ingrijpend. Neem het jezelf allemaal niet te kwalijk, de chemische balans in je hersenen is verstoord en dat moet gewoon weer goed komen. Misschien is het goed om dit soort dingen uit te spreken naar je partner als je dat nog niet gedaan hebt. Er alleen mee blijven lopen is ook zo vervelend.
Hou je niet teveel vast aan wat je leest. Een depressie kan langer duren of minder lang. Hangt helemaal van de persoon/behandeling enzo af.

Probeer te genieten, en probeer ook niet teveel te moeten van jezelf!
Gun jezelf ook de tijd, die heb je nodig om opnieuw ingesteld te raken op je nieuwe dosering. Gewoon stap voor stap, dag voor dag. Het valt ook niet mee hoor
quote:zonnetje59 schreef op 18 juli 2012 @ 20:17:

[...]

Angst voor de angst is niet belachelijk, maar het helpt soms om gewoon er maar door heen te gaan en dan je te realiseren dat er echt niets gebeurt en het over gaat. Heb 25 jaar geleden een paniekaanval gehad, vanuit min of meer niets (waren wel wat dingen aan de hand, zit ook in mijn familie, maar had het nog nooit meegemaakt). Wist niet waar ik bang voor was en vond dat juist het enge. Heb toen letterlijk zitten wachten toen het overging en toen dat niet lukte, ben ik gaan wandelen tot het overging en dat gebeurde ook gewoon Daarna nooit meer gehad, denk omdat ik toen me realiseerde dat het angst voor angst is en dus je daar aan over geven eigenlijk het enige is wat helpt.

Gelukkig kan ik bij een paniekaanval ook wel zo denken, en m nu stopzetten zelf!

Dat scheelt al ontzettend veel.

Alleen die piekergedachten.

Dat knopje moet ik nog zien te vinden.

Als ik even niet afgeleid ben, komt meneer-pieker weer om de hoek, om vervolgens gerust een uur te blijven hangen, als het geen dag is.
Opbeurend verhaal: op vakantie hoeft er niks. Zeker niet als je al 10 jaar op dezelfde plek komt, dan hoef je niet als een gek langs alle toeristische attracties te hollen, kinderen kunnen de weg vinden, enzovoort.

Tip: neem een stapel boeken of tijdschriften mee, dingen die je vroeger graag las. Je hoeft ze niet te lezen, maar je houdt ze gewoon voor je neus, dan valt het niemand op als je depressief voor je uit zit te staren. Je hoeft je dan niet groot te houden voor de omgeving.

Opbeurend woord: het weer wordt beter.

Opbeurend woord: als het niet gaat, ben je zo weer thuis. Man en kinderen kunnen ook wel een paar dagen zonder je.

Tip: veel vis eten. Ik heb een niet op feiten gebaseerd vermoeden dat dat goed is voor je serotonine. En anders is het gewoon lekker.
quote:ninosz schreef op 18 juli 2012 @ 20:19:

[...]

Gelukkig kan ik bij een paniekaanval ook wel zo denken, en m nu stopzetten zelf!

Dat scheelt al ontzettend veel.

Alleen die piekergedachten.

Dat knopje moet ik nog zien te vinden.

Als ik even niet afgeleid ben, komt meneer-pieker weer om de hoek, om vervolgens gerust een uur te blijven hangen, als het geen dag is.Hartstikke goed!
Ik neem deze topic mee op vakantie! Ga m 100x nalezen, als t geen 1000x is ;-)!
Heb je ze al eens opgeschreven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven