Werk & Studie alle pijlers

Rekentoets pabo

12-07-2012 18:37 34 berichten
Hee, heb even een vraagje dat ik met googlen niet zo snel kan vinden, sorry

Maar weet iemand of die rekentoets (en taaltoets, maar daar maak ik me minder zorgen om) die je voor de Pabo moet maken een toelatingstoets is, of dat je die krijgt als je al op de opleiding zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 12 juli 2012 @ 19:25:

[...]

ja sorry dan ,maar kinderen zouden les moeten krijgen van iemand die boven de stof staat.

3x een toets over mogen doen past daar IMHO niet bij

Ik vind mezelf een van de betere leerkrachten (hoe arrogant), zowel vakinhoudelijk als didactisch als pedagogisch. Ik ben groot voorstander van een universitaire (vervolg)opleiding om voor de klas te staan.

Toch heb ik 3x gedaan over de rekentoets. Toen ik aan de PABO begon (een aantal jaren terug 'pas'), had ik al eeuwen niet meer gerekend en was het in het verleden, nooit goed aan mij uitgelegd.

Juist doordat ik dingen niet meteen snap(te), begrijp ik zwakkere leerlingen heel goed. Ik kan begrijpen hoe dom, hoe onbekwaam, hoe 'niks' je je voelt als de sommen voor je ogen dansen.

Na 2x heb ik bijles genomen en is me alles 'opnieuw' uitgelegd. Ineens vielen er kwartjes en nu draai ik mijn hand niet om voor een rekenles in groep 8.
Ste, veel succes alvast! Bij mij was het precies zo op de basisschool: goed in taal, zwakker in rekenen.

Op het VO leer je juist veel meer qua taal, maar qua rekenen stap je over op wiskunde, en zijn vaak je basisvaardigheden wat roestig.

Even oefenen en het komt heus wel goed!

Suzannesuus, ik begrijp heus dat je vindt dat leerkrachten boven de stof moeten staan. Maar zelfs goede leerkrachten in groep 8 kunnen dramatisch presteren in groep 1. Het is iets wat in je zit of niet. Zou ik volgend jaar groep 8 moeten lesgeven, dan zou ik ook even achter mijn oren moeten krabben hoe ik bepaalde stof moet uitleggen. Maar daar kan je je op voorbereiden. Net als een rekentoets.

Ste, op de site van beterspellen.nl en beterrekenen.nl kan je elke dag nieuwe opgaven oefenen, op allerlei verschillende niveaus. Er staat ook duidelijke uitleg bij.
Dankje pop1980, ga ik binnenkort even kijken!
Het lastige bij de Wiscat is hoe beter je scoort, des te moeilijker de vragen worden. Ik kreeg vragen over de inhoud van een cilinder en vragen waar je Pi bij moest gebruiken... Dit vond ik erg ver gaan voor 8+ niveau. (Gelukkig wel glansrijk gehaald )
quote:freemind schreef op 12 juli 2012 @ 23:32:

Het lastige bij de Wiscat is hoe beter je scoort, des te moeilijker de vragen worden. Ik kreeg vragen over de inhoud van een cilinder en vragen waar je Pi bij moest gebruiken... Dit vond ik erg ver gaan voor 8+ niveau. (Gelukkig wel glansrijk gehaald )

De Wiscat gaat dan ook niet tot 8+ niveau, maar tot (ik meen) eind VWO-niveau.

Je kunt maximaal 200 punten halen, voor de Pabo heb je genoeg aan 103 (ofzo, ik weet niet het exacte aantal punten).
You always do your best, which is quite embarrassing.
Week 9 van de Extremely Demotivational Calendar
Landelijke norm was toen 103, maar bij ons was de norm 140 in het 2e jaar.

VeelPabo's hanteerden toen al die 140 omdat 103 echt minimaal is. Dan zit je op midden groep 5.
Ik heb mijn rekentoets pas de derde keer gehaald. Dat lag vooral aan het feit dat in het VO onderwijs je alles met je rekenmachine uit mag rekenen. Daardoor doe je bijna niets meer met hoofdrekenen en tja, dan zakt die kennis snel weg. Toch vind ik dat ik mezelf een goede leerkracht mag noemen. Ik herken ook wel wat iemand anders hier zei: doordat het rekenen mij (zeker op de basisschool) ook niet kwam aanwaaien kan ik me heel goed inleven in de kinderen die moeite hebben met rekenen. Ik zie ze vechten, ik zie en herken hun gevoel en problemen en daardoor kan ik ze helpen.

De taaltoets, aardrijkskunde- en geschiedenistoets (die wij ook hadden, niet alle pabo`s hebben die) heb ik overigens wel meteen de eerste keer gehaald.
Wij hadden inderdaad ook een toets met taal, rekenen, aardrijkskunde (topografie... dat vond ik ook wel lastig, maar na even stampen wist ik dat ook weer), geschiedenis en biologie. Dat was de instaptoets en die moest je binnen 1 jaar halen.

Ik haalde alle onderdelen in een keer, behalve rekenen en topografie.
Hoi allemaal,

Via google kwam ik op dit forum. Ik ben namelijk opzoek naar een cursus of bijles (betaalbaar) van iemand voor mijn rekentoets voor de PABO. Ik las dat Solomio bijles geeft. Kun jij mij hier wat meer over vertellen? Ik heb nooit goed rekenonderwijs gehad op de basisschool, dus vraag mij af of opfrissen alleen haalbaar is. Ik ga 22 augustus een rekentoets afleggen voor het zij-instroom traject van de PABO.

Groetjes,

Sanne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven