Geld & Recht alle pijlers

Hilarische gierige acties

18-07-2012 20:55 3075 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waarin geschreven werd dat iemand werd uitgenodigd bij iemand te komen eten en daarna de rekening gepresenteerd kreeg, ben ik benieuwd wat er nog meer aan dit soort verhalen is.

Ikzelf heb meegemaakt dat een vriend mij gesmeekt heeft mee te gaan naar een bandrepetitie waar ik totaal geen zin in had. Ik wilde echt niet mee, maar hij heeft me overgehaald omdat hij geen zin had om alleen te gaan want dan zat hij zo alleen in de auto (het was een knap stuk rijden). Uiteindelijk toegegeven en na afloop zat hij in de auto op de achterkant van een envelop uit te rekenen hoeveel ik moest bijdragen aan de benzinekosten

Een vriendin had zich verheugd op de bruiloft van haar Turkse collega, en opgedirkt, verheugend op de welbekende Turkse gastvrijheid, toog ze daarheen om vervolgens bij binnenkomst 2 consumptiebonnen uitgereikt te krijgen en als ze meer wilde drinken, moest ze dit zelf betalen.

Wie heeft meer van dit soort dingen meegemaakt?
quote:gwenhwyfar1989 schreef op 24 juli 2012 @ 18:22:

Ik wil ook niet beweren dat iedereen altijd maar ja moet zeggen tegen een mee-eter, maar ik doelde vooral op die rare nederlandse gewoonte dat men zo stug vasthoudt aan hetgeen op dat moment bedacht is. Zo van, we hebben maar vier kipfilets, dus er kan echt nevernooit niet een vijfde persoon bij.Hier heb ik wel 'ns dat ik met vriendin zou eten en dan haal ik dus 2 stuks (bief, vis, whatever) maar als dan onverwachts dochter niet bij vriendje blijft eten en meekomt is er altijd nog wel iets wat ik voor haar kan klaarmaken. Maar ik ga dus geen 3 stuks vers halen als ik geen 3e mee-eter verwacht. Dat vind ik dan weer zonde, want eenmaal in de vriezer komt het er bij mij pas weer uit als ik het niet meer durf wagen het op te eten.
quote:elninjoo schreef op 24 juli 2012 @ 18:08:

[...]

Als er langs één kant zo geprofiteerd wordt zou ik ze gewoon niet meer uitnodigen om te blijven eten. Dan zeg je om 19 uur, kom het is tijd om te gaan voor jullie, want wij hebben nog 'n andere afspraak.Voelt zo ongastvrij ..
Oh en mijn oma, die "bespaarde" ook op alles wat ze maar kon en gooide nooit wat weg. Een jaar terug kwam ik op de koffie en ze moest en zou ze me cola geven, had ze "speciaal voor mij gekocht", en terwijl ik eigelijk helemaal geen cola wilde aangezien ik aan de lijn deed, toch maar "ja lekker" gezegd.

Kreeg ik vervolgens een blikje cola in mijn handen geduwd met een treklipje, ik dacht werkelijk dat coca cola een of andere hippe marketing stunt aan het uithalen was, totdat ik erachter kwam dat dit dus echt een heuuuul erg oud blikje cola was, zo oud zelfs dat het ruimschoots over de datum was.

Bleek dat oma haar voorraad kast eens aan het leegruimen was, ze wist trouwens wel dat het over datum was maar dat kon geen kwaad volgens haar, nou zal best, maar ik ga t niet drinken. Achteraf had ik moeten kijken of een verzamelaar dat blikje nog had willen kopen, maar goed.

Die oma gaf me voor mijn verjaardag ook altijd iets wat ze had gekregen bij een actie, een leuke sleutelhanger van whiskas bv of een m&m poppetje ofzo en zelfs daar betaalde ze niet voor. Bij zulke acties haalde ze thuis het cadeautje eraf en bracht ze vervolgens het artikel zonder cadeautje terug naar de supermarkt om haar geld terug te vragen... serieus.

Ze kocht echt alleen maar de allergoedkoopste dingen en gunde zichzelf echt nooit wat, maar als we haar mee uit eten namen of iets dergelijks dan kon ze eten en drinken als een bouwvakker. Oh en doggybags, zonder blikken of blozen vroeg ze of de restjes ingepakt konden worden.

Maakte niet uit of het de plaatselijke chinees was of een duur restaurant, de restjes gingen mee naar huis want daar betaalde ze (wij dus) voor.

En ze leefde op een erg riant pensioen in een afbetaald huis etc, maar nee, nog geen stuiver besteede ze aan luxe, vond ik gewoon zo jammer, ze had al zo'n zwaar leven gehad in de oorlog. Ik heb nog een tijdje geprobeerd om leuke dingen voor haar te kopen, maar daar was ze dan gewoon echt niet blij mee :(

Toen zij overleed liet ze ook een grote erfenis acher aan mij en mijn moeder, echt meer dan wat "logisch" was geweest, ik had echt veel liever gezien dat ze daar nog een beetje lol van had gehad ofzo in plaats van altijd maar elke cent 8 keer om te draaien.
quote:gwenhwyfar1989 schreef op 24 juli 2012 @ 18:22:

Ik wil ook niet beweren dat iedereen altijd maar ja moet zeggen tegen een mee-eter, maar ik doelde vooral op die rare nederlandse gewoonte dat men zo stug vasthoudt aan hetgeen op dat moment bedacht is. Zo van, we hebben maar vier kipfilets, dus er kan echt nevernooit niet een vijfde persoon bij.Ik vind het geen rare Nederlandse gewoonte, en ik ben niet eens Nederlands. Het altijd maar kunnen meeëten in andere culturen wordt behoorlijk overdreven, zie het verhaal in de OP.
Sowieso eten mijn man en ik nooit 1 stuk vlees.

Kan me dat '4 personen dus 4 ballen gehakt' daarom ook niet voorstellen.

Vroeger thuis maakte mijn moeder gewoon een aantal gehaktballen, wat opging ging op en de rest ging in de koelkast. Meestal haalden ze alsnog de volgende dag niet omdat mijn vader ging lopen snaaien savonds maar anders at hij ze de dag erna op brood ofzo.

Als ik mijn man 1 kipsaucijs zou geven savonds zou hij me lachend aankijken en vragen waar de rest was.

Vind het zo karig.
quote:Kuzu schreef op 24 juli 2012 @ 18:42:

Vroeger thuis maakte mijn moeder gewoon een aantal gehaktballen, wat opging ging op en de rest ging in de koelkast. Meestal haalden ze alsnog de volgende dag niet omdat mijn vader ging lopen snaaien savonds maar anders at hij ze de dag erna op brood ofzo.

Als ik mijn man 1 kipsaucijs zou geven savonds zou hij me lachend aankijken en vragen waar de rest was.

Vind het zo karig.

Wat is daar karig aan? Zo goed is vlees niet voor je, hoor.

Maar ik moet wel echt lachen hier, om sommige verhalen. Sommige mensen...
quote:huurdertje1981 schreef op 24 juli 2012 @ 18:36:Toen zij overleed liet ze ook een grote erfenis acher aan mij en mijn moeder, echt meer dan wat "logisch" was geweest, ik had echt veel liever gezien dat ze daar nog een beetje lol van had gehad ofzo in plaats van altijd maar elke cent 8 keer om te draaien.Mijn zuinige vader spaarde voor mijn huwelijk(sfeest) en zijn oude dag, wat hij helaas niet gehaald heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat hij me geleerd om met weinig geld goed te kunnen leven.
quote:poldervrouw schreef op 24 juli 2012 @ 18:33:

[...]

Voelt zo ongastvrij ..Ze zijn toch ook niet gastvrij voor jullie?

Vind het zo karig.Vind sommige vleesstukken idd erg klein. Zoek ook zo mogelijk stukken uit van ca. 200 gram (en dat is dan geen vlees met botten)

Vind het zo karig.

Voor veel gezinnen geen keuze maar noodzaak hoor.

Niet iedereen kan zich dubbele porties vlees veroorloven.

Zelfs als je alleen maar ranzige kiloknallers koopt loopt dat in de papieren.
Ik zou 'n gast geen miniatuurvleesje van 100 gram durven voorzetten...
Ik ben trouwens ook wel bewust gierig: ik haal nooit koek en snoep in huis. Maar dat is niet met het doel gierig te zijn, maar omdat het anders allemaal in mijn eigen buik verdwijnt in plaats van de buik van onverwachte gasten...

Als ik wél gasten verwacht, haal ik wél wat, dan verdwijnt dat wat uiteindelijk overblijft in mijn buik...
quote:greatwhitesilence schreef op 24 juli 2012 @ 18:55:

Ik ben trouwens ook wel bewust gierig: ik haal nooit koek en snoep in huis. Maar dat is niet met het doel gierig te zijn, maar omdat het anders allemaal in mijn eigen buik verdwijnt in plaats van de buik van onverwachte gasten... Wat ik doe; een geheime voorraad waar de rest van het gezin niets van afweet, vullen met lekkere dingen die ikzelf vies vind.
Gierige verhalen... Mooi topic, heb sommige verhalen echt met verbazing zitten lezen.

Met vrienden op vakantie gaan, haske leuk! Toch? Nee....

Wij wilden een pot maken voor eten en drinken maar dat wilde zij niet want zij dronken veel meer. Ok prima. Eigenlijk heel eerlijk. Tenminste dat dachten we.

Als we wat gingen drinken bestelden ze allebei als wij een rondje haalden de meest dure drankjes en als zij aan de beurt waren dan hoefde hij niets en nam zij een watertje of andersom. Zo betaalde wij steeds 20 euro per rondje en zij 6 euro.

Brood halen voor het ontbijt deden ze niet, en ook onze krant werd steevast van voor tot achter uitgespeld maar nooit een keer de krant zelf kopen. Het toppunt was toen we ergens zaten te eten en de vriend aan mijn man vroeg of hij zijn bord leeg mocht eten, hij hoefde zo vast toch niet meer en hij had nog honger..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:boterblommetje schreef op 24 juli 2012 @ 18:54:

[...]

Voor veel gezinnen geen keuze maar noodzaak hoor.

Niet iedereen kan zich dubbele porties vlees veroorloven.

Zelfs als je alleen maar ranzige kiloknallers koopt loopt dat in de papieren.

Wij hebben ook niet veel geld. Maar ik kook altijd ruim.

Bezuinig echt wel op boodschappen maar ga niet met trek lopen.

Mijn man heeft gewoon niet genoeg aan 1 klein worstje, of een 'kleine' portie pasta ofzo.

Dan kook ik liever meer.
quote:renate19 schreef op 23 juli 2012 @ 01:17:

Oeh deze is veel grappiger! Andere ex. Precies hetzelfde verhaal hij zou me wel eens trakteren op een weekendje weg want het liep in mijn familie allemaal niet lekker en dat liep nogal hoog op. Hij had nog bonnen voor een weekendje weg, ik hoefde alleen maar een datum te kiezen en hij zou voor de rest zorgen. Zo gezegd zo gedaan. 2 dagen voor vertrek melde hij dat ie toch wel een klein probleempje had. Hij moest bij aankomst betalen en had nog ¤15 euro op zijn rekening staan :-/ Op mijn vraag of ie wel besefte dat als ie het zou annuleren daar mogelijk heel veel kosten aan vast zaten, die ik dan zou moeten betalen omdat hij geen geld had, keek ie me heel appelig aan.

Brr wat zijn mannen toch afschuwelijk..Spreek voor jezelf... Die van mij is heel erg vrijgevig, geeft vaak een rondje en zit absoluut niet op zijn centen...
quote:Kuzu schreef op 24 juli 2012 @ 19:08:

[...]

Wij hebben ook niet veel geld. Maar ik kook altijd ruim.

Bezuinig echt wel op boodschappen maar ga niet met trek lopen.

Mijn man heeft gewoon niet genoeg aan 1 klein worstje, of een 'kleine' portie pasta ofzo.

Dan kook ik liever meer.

jouw geld,jouw keuze toch.

Ik bedoel ook alleen maar te zeggen dat niet iedereen die keuze kán maken.
quote:boterblommetje schreef op 24 juli 2012 @ 19:11:

[...]

jouw geld,jouw keuze toch.

Ik bedoel ook alleen maar te zeggen dat niet iedereen die keuze kán maken.

Klopt!

Maar ik bezuinig op andere dingen.
quote:biol schreef op 24 juli 2012 @ 19:07:

Als we wat gingen drinken bestelden ze allebei als wij een rondje haalden de meest dure drankjes en als zij aan de beurt waren dan hoefde hij niets en nam zij een watertje of andersom. Zo betaalde wij steeds 20 euro per rondje en zij 6 euro.Waarom volgden jullie hun voorbeeld niet? Dus de dure caipirinha's en mai tai's als zij 'n rondje gaven en tijdens jullie eigen rondje 'n watertje?
quote:huurdertje1981 schreef op 24 juli 2012 @ 18:36:

En ze leefde op een erg riant pensioen in een afbetaald huis etc, maar nee, nog geen stuiver besteede ze aan luxe, vond ik gewoon zo jammer, ze had al zo'n zwaar leven gehad in de oorlog. Ik heb nog een tijdje geprobeerd om leuke dingen voor haar te kopen, maar daar was ze dan gewoon echt niet blij mee :(

Toch vind ik dit oprecht begrijpelijk..

en pijnlijk ook, voor iedereen,

als iemand zichzelf en n ander nog niet de kleinste luxe gunt...

Al zal niet elke oudere die de oorlog heeft meegemaakt zo zijn, of zijn geweest,

maar veel zijn /waren e n bleven echt zo !

Echt, je weet niet wat oorlog is ,

als je het niet zelf hebt meegemaakt...

"je kan een oma wel uit de oorlog halen ,

maar hoe haal je de oorlog uit een oma ?"

Laten we hopen, dat wij nooit een hongerwinter e.d hoeven meemaken, en ons daarna kapot moeten werken voor bijna nix want wederopbouw.... !
Geen belachelijke hoeveelheid vlees serveren heeft niets te maken met 'gierigheid', maar met gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Althans, bij mij.

Nee, ik eet niet elke dag vegetarisch, maar wel regelmatig - en (biologisch) vlees komt bij mij niet in porties van 200 gram op het bord.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
@elninjoo, dat werkte niet... Mijn man drinkt in het geheel geen alcohol en ik slikte medicijnen dus kon ook niet losgaan.

En weet je, normaal doet me dat ook niet zoveel maar toen ze na de vakantie zeiden: zo dat was een goedkope vakantie.. ( ze hadden slechts de helft uitgegeven van wat wij hadden uitgegeven) was de toon gezet. ( was ook de laatste keer dat we met hun zijn weggegaan)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
De meest ongelooflijke verhalen komen langs... Soms zijn ze zo in en in triest... (laagje badwater=bad, koken voor 13 man op verzoek en zelf de rekening betalen, enz.). Maar waar vooral de schoen wringt is dat een aantal gierigaards wel nemen, maar niets geven. Op geen enkel vlak, geen kleinigheidje terug, ook eens sporadisch meebetalen of een simpel bedankje... Bah.

Grappig zijn de cultuurclashes, daar kan ik onderhand ook een boek over vol schrijven...
Nu een paar jaar later best hilarisch gierig maar tóen vooral erg pijnlijk.

Relatie van 4jr met ex, hij ivm ziekte langdurig werkloos (in elk geval de gehele relatie) maar omdat ik de beroerdste niet ben en goed verdien gingen alle bioscoopjes / weekendjes / etentjes / vakanties gewoon door, alleen dan door mij betaald. Ik dacht, dat komt later - want ex had goede opleiding dus perspectieven - vast wel weer goed.

We zijn o.a. 2x naar Azie geweest, een relaxvakantie in Turkije, 3 lange zomervakanties binnen Europa, weekendjes Engeland, Luxemburg, Antwerpen, Berlijn, Praag... inclusief uit eten daar en drankjes/vervoer etc etc.

En hij kon het echt niet betalen, want bijstand. En ik ga toch echt niet thuis blijven, vond ik.

Ik maakte het uiteindelijk uit (hij was vreemdgegaan) en vervolgens kreeg ik een vordering van E60,- omdat hij materialen had gekocht voor de installatie van een wasmachine die een vriend van hem - half, want net zo'n klaploper dus hij heeft het werk nooit afgemaakt - bij mij thuis geïnstalleerd heeft.

En anders zou ik mijn persoonlijke spulletjes die nog bij hem lagen - CD'tjes, wat kleren, foto's - niet terug krijgen.

Dat was ook zoooo'n goede bevestiging dat het beter was dat het uit was.

Ik ben er trouwens niet minder gul om geworden gelukkig. Trakteer nog steeds liever dan dat ik krijg. Maar ik zal dat nooit meer 4 jaar achtereen laten doen want dan heb je gewoon te maken met een KLAPLOPER
quote:biol schreef op 24 juli 2012 @ 19:19:

@elninjoo, dat werkte niet... Mijn man drinkt in het geheel geen alcohol en ik slikte medicijnen dus kon ook niet losgaan.

En weet je, normaal doet me dat ook niet zoveel maar toen ze na de vakantie zeiden: zo dat was een goedkope vakantie.. ( ze hadden slechts de helft uitgegeven van wat wij hadden uitgegeven) was de toon gezet. ( was ook de laatste keer dat we met hun zijn weggegaan)Als je van te voren al weet dat je geen dure drinker zult zijn en de anderen wel alcohol drinken, had ik van te voren gewoon de afspraak gemaakt dat elk koppel apart betaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven