Letters leren

27-07-2012 23:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4-jarige wil graag letters leren schrijven. Maar hoe pak je het aan? Alle oefenboekjes die ik tot nu toe tegen ben gekomen gaan over schrijfletters. Maar is het niet verwarrend voor iemand die net blokletters heeft geleerd? Of moet je juist gelijk met schrijfletters beginnen om verwarring te voorkomen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
quote:isabon schreef op 28 juli 2012 @ 01:49:

Heb je daar perse schrijfletters voor nodig dan?

Eerst leren kinderen blokletters, dan schrijfletters en daarna moet je weer in blokletters gaan schrijven. Ik vind dat echt uiterst vreemd.

Zoals ik het ooit van een deskundige begrepen heb:

Het verbonden schrift bestaat uit vloeiende doorgaande bewegingen en de blokletters bestaan uit korte bewegingen waarbij gestopt wordt en de pen van het papier gehaald wordt.

Voor een goede handschrift ontwikkeling is het van cruciaal belang dat het hele proces van leren in het verbonden schrift doorlopen wordt want in die vloeiende doorgaande bewegingen doorkruis je als kind dus de denkbeeldige diagonale lijn in jezelf.(lateralisatiefase). Vanzelfsprekend zijn er meerdere wijzes om dat toe doen alleen dit is er dus ook een.

Het doorkruisen (met bewegingen) van de denkbeeldige diagonale lijn in ons lijf is bijvoorbeeld van belang voor de samenwerking van beide hersenhelften en dus ook voor de motorische ontwikkeling.

Lees anders dit stuk ook even (en dan vooral pagina 29). Daar worden de meer praktische voor- en nadelen van blokschrift en schrijfschrift op een rij gezet.

http://kennisbank.hva.nl/document/219456
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En vier jaar is dus echt te jong gezien de fijn motorische ontwikkeling om aan elkaar te gaan schrijven. Dan teken je (strepen, krassen etc) en dan dus ook de letters die je kent.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
cool idee!

Dit zag ik laatst op internet, vond het echt geniaal!
-
-
Letters leren kan ook goed met een letterdoos (hema heeft leuke) of stempels. Dan kunnen er toch woorden gemaakt worden en letters geleerd worden zonder te schrijven.
Zoon hier is ook vier en een van der verzoeken van de juf en meester was om voorzichtig te zijn met zelf gaan oefenen/aanleren van letters, omdat zij later weer recht moeten breien wat verkeerd is aangeleerd. Wij hebben toen van de meester een aantal voorbeelden gekregen waar de methode van de school wordt gebruikt, zodat zoon kan oefenen want dat wil hij graag. Kortom eigenlijk zou je het aan de juf of meester moeten vragen, maar ja het is vakantie. Dan zou ik inderdaad voor een letterbak of iets dergelijks gaan om te oefenen.
Mijn zoon is 5 en ik wil hem het schrijven niet zelf aanleren. Bij mijn dochter gebruikte ik de letter stempels van de Hema. Ik vind het alleen jammer dat dat blokletters zijn, kent iemand die stempels met kleine letters?
Mijn kind is nog maar 2 dus eigenlijk kan ik er niet over mee praten maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat al die kinderen daadwerkelijk uit zich zelf op 4 jarige leeftijd willen schrijven en lezen omdat ze volgens de ouders zo slim zijn.

Als de meerderheid van de kinderen daar aan toe was dan begonnen ze er al wel mee in groep 4. Ik krijg het idee dat ouders hun kind veel te hard pushen omdat hij vooral niet achter mag lopen op school.
Mijn zoontje van vier kan ook een aantal woorden lezen en ook een aantal woorden neerleggen met losse letters, dat heeft hij zichzelf aangeleerd. Ik zou ook wel willen dat hij gewoon losse letters leert, omdat ik denk dat het lezen hem dan nog makkelijker afgaat omdat hij dan de basis kent.

Overigens hebben wij hem niet gepusht, hij heeft autisme en doet niet snel iets wat een ander hem oplegt. Bang dat hij achterloopt op school hoeven we niet te zijn want voorlopig kan hij nog helemaal niet gewoon naar school.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:sugarmiss schreef op 28 juli 2012 @ 13:22:

Mijn kind is nog maar 2 dus eigenlijk kan ik er niet over mee praten maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat al die kinderen daadwerkelijk uit zich zelf op 4 jarige leeftijd willen schrijven en lezen omdat ze volgens de ouders zo slim zijn.

Als de meerderheid van de kinderen daar aan toe was dan begonnen ze er al wel mee in groep 4. Ik krijg het idee dat ouders hun kind veel te hard pushen omdat hij vooral niet achter mag lopen op school.Wat een uitgekauwd vooroordeel weer. Net zo goed als dat er kleuters zijn die graag willen leren fietsen of voetballen zijn er kleuters die graag willen leren lezen. Als je dan zo'n vierjarige op voetbal doet juicht iedereen dat toe, maar als je je vierjarige op zijn verzoek een beetje wegwijs maakt in de geschreven taal ben je ineens een PusherT.
TO, kijk eens op http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-ouders.htm
Sugarmiss, dat ben ik niet helemaal niet met je eens. Onze dochter is net geen 20 maanden en kan bijna alle letters lezen en cijfers van 1 tot 10.

Niet omdat wij dit pushen, maar omdat ze het schijnbaar snel oppakt. Ze wijst ze uit zichzelf aan in boekjes, in winkels en op verpakkingen.

Ze wil ook typen op de pc, en typt dat inederdaad de juiste letter als we dat vragen.

Gelukkig kan ze nog niet goed genoeg tekenen om daar al mee bezig te zij
Sugarmiss, als je je kind regelmatig voorleest, kan het snel gaan hoor. Op een gegeven moment krijgen ze door dat jij iets kan met die letters, en dan willen ze dat ook kunnen. Tel daarbij op dat kleine kinderen vaak een ijzersterk geheugen hebben (ga geen memory met ze spelen als je niet tegen je verlies kunt ), en binnen de kortste keren kennen ze alle letters. Dat is nog wel iets heel anders dan kunnen lezen.

Mijn oudste vertelde toen hij net twee was trots aan zijn vader "Kijk, dat is de J van opa": mijn vader heet (voor het gemak even) Jan, en hij herkende de letter J, maar koppelde het symbool nog echt niet aan een klank: die letter was van opa.

Ondertussen is hij vier, en rijgt hij ook meerdere klanken aan elkaar tot een woord. Dat is helemaal van hem uit gegaan, in fases: het zijn echt bevliegingen waarin hij iedere keer iets nieuws wil leren.

Op dit moment is hij trouwens aan het voetballen, dus dat komt ook wel goed
Als je kind interesse heeft in letters, ga hier lekker in mee. Begin maar gewoon met blokschrift. Dat is makkelijker als hij/zij ze wil herkennen in een boekje.

Zelfs de geleerden zijn het er nog niet over eens hoe je het beste en lees/schrijfproces kunt aanleren. Bij ons op school (ja, ik werk in het onderwijs) worden er verschillende didactieken gebruikt.

Het blokschrift leert de kinderen te lezen. Om deze letters beter in het geheugen te krijgen schrijven ze deze na. Motorisch gezien is het blokschrift ook makkelijker.Motorisch zwakke kinderen laten we vaak in het blokschrift schrijven.

Het gebonden schrift is vlotter. De meeste kinderen kunnen dit uieindelijk beter.

Er zijn methodes die pleiten voor meteen beginnen te schrijven met gebonden schrift, er zijn methodes die eerst het blokschrift aan leren en er zijn zelfs methodes die kinderen eerst leren lezen. Pas als ze zo ver zijn wordt het schrijven geintroduceerd.

Letterdoos, letterstempels, letterkaartjes etc zijn een hele goede ondersteuning als ze wel al kunnen lezen maar nog niet de fijne motoriek hebben om ook te kunnen gaan schrijven.

Veel plezier!
Mijn kinderen hebben allebei 'vanzelf' leren schrijven, op hun vierde. Vooral oudste heeft daar een verschrikkelijk handschrift aan overgehouden, maar nu ze naar het VO gaat is het toch nog behoorlijk goed gekomen. Dat heeft de juffen wel bloed, zweet en tranen gekost .

Jongste heb ik dus maar vooral veel laten plakken, stempelen en in Word laten werken (ik weet wel iets van schrijfdidactiek maar ik kan het zelf niet fatsoenlijk voordoen omdat ik heel erg linkshandig ben).

Die zgn. schrijfrijpheid is naar mijn ervaring dus inderdaad wel iets om op te letten.
quote:sugarmiss schreef op 28 juli 2012 @ 13:22:

Als de meerderheid van de kinderen daar aan toe was dan begonnen ze er al wel mee in groep 4. Ik krijg het idee dat ouders hun kind veel te hard pushen omdat hij vooral niet achter mag lopen op school.Ik wilde op mijn derde leren lezen en schrijven. Niks gepush, maar omdat ik bleef zagen gingen we toch maar naar de bieb om boekjes te lenen, aldus mijn moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven