Letters leren

27-07-2012 23:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4-jarige wil graag letters leren schrijven. Maar hoe pak je het aan? Alle oefenboekjes die ik tot nu toe tegen ben gekomen gaan over schrijfletters. Maar is het niet verwarrend voor iemand die net blokletters heeft geleerd? Of moet je juist gelijk met schrijfletters beginnen om verwarring te voorkomen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Toen ik in groep 1/2 trots was dat ik mijn naam kon schrijven, was dit helemaal fout omdat het in schrijfletters moest; niet in blokletters. Ik kan me herinneren dat we later schrijfbladen hadden, hierop stonden de schrijfletters en deze moest je eerst overtrekken, en vervolgens ze zelf een keer of vier à vijf ernaast schrijven.

Ik heb zelf ook een mapje met bladen van deze schrijfletters (voor mijn opleiding moest ik weer aan elkaar leren schrijven), misschien dat je ook van deze bladen kunt vinden?
In groep 3 leren kinderen gewoon met blokletters schrijven. Daarnaast is het vak 'schrijven' waarbij ze langzamerhand het schoolschrift leren. Het is echter niet 'verkeerd' om met blokletters te beginnen.
Here I am - now what are your other two wishes...
Gebruik de letters die school aangeeft en laat hem kiezen welke woorden hij wil leren. Schrijf het woord in de juiste letters op een papiertje en plak het op het gekozen item.De briefjes laten hangen en er speels mee oefenen als hij er over begint.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vraag de juf om een a-4 met de letters.
Precies zoals Enn aangeeft dus Dat zijn de letters van 'veilig leren lezen'.
Ik zou iets bij Zwijsen bestellen, uit de maan-roos-vis serie. In groep 3 leren ze zowel de blokletters als de schrijfletters.
Laat hem zelf de letters tekenen maar ga absoluut niet zelf oefenen met schrijven. Het herkennen en benoemen van de tekens en de bijbehorende klanken komt eerder dan schrijven en ik denk dat het niet jouw taak is om hem te leren schrijven. Laat dat gewoon over aan zijn school.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb er een app voor. Juf Jannie heet die.
Spreek de klanken ook alsjeblieft niet alfabetisch uit.

a-e-i-o-u zijn korte klanken en worden ook als zodaning uitgesproken.

aa-ee-oo-uu zijn de lange klanken en worden dus "lang'' uitgesproken.

ei-ou-au -ie -oe- ui- eu : Zijn de tweetekenklanken en die hebben dus twee tekens en vormen een klank. Deze worden dus ook als een klank uitgesproken.
Hé Enn, je bent me voor!

Ik wilde ook al zeggen:

Spreek de letters fonetisch uit, de a, e, i, o, u kort, de medeklinkers zoals ze klinken, dus niet EM voor de M, maar MMM.
Dat doet juf Jannie ook, enn. Dat is ook de reden dat ik die app goed vind.
quote:missy_acy schreef op 28 juli 2012 @ 00:04:

Dat doet juf Jannie ook, enn. Dat is ook de reden dat ik die app goed vind.

Ja dat las ik laatst ergens. Tot nu toe kwam ik alleen apps tegen die dus alfabetische uitspraak hanteerden (want ontstaan in Amerika en overgezet naar het Nederlands).

Ik zal binnenkort de app zoeken.
Bedankt voor alle tips!

@ Enn dat wou ik ook niet omdat ik weet dat de scholen hun eigen methodes hebben en dat je het beter aan de juf moet overlaten. Maar mijn zoon zit sinds een paar maanden op school en is blijkbaar helemaal onder de indruk van de oudere kleuters die kunnen schrijven. Hij heeft zich dus volgens mij voorgenomen om het in de vakantie ook onder de knie te krijgen... Als ik hem vraag: wat zullen we doen? Dan is het meestal: letters schrijven. De makkelijke letters zosls o of u kon hij al met 2,5 maar nu komen we dus op lettets zoals m of r die in het geschreven variant echt anders zijn. In de eerste instantie wou ik hem gewoon blokletters leren schrijven maar ik kon nergens een oefenboekje met blokletters vinden. Vandaar dat ik dacht dat mijn idee misschien methodologisch niet goed was...
Dat over de uitspraak wist ik wel, maar iig bedankt!
Dat wat Enn zegt wilde ik ook zeggen.
Als een kind op vierjarige leeftijd graag letters wil leren schrijven hoef je niet zo bang te zijn voor verwarring. Die is slim genoeg om op zesjarige leeftijd het schoolschrift ook wel te leren.
Vinden jullie trouwens niet dat al die conventies zoals alfabetische uitspraak en schrijfletters afgeschaft moeten worden? Alleen maar verwarrend voor de kinderen!
Ik zou het daadwerkelijk schrijven aan de juf over laten. Niet ivm de methode, maar ivm pengreep, schrijfhouding enz.

Wanneer dit verkeerd wordt aangeleerd is het heel lastig om weer af te leren.
quote:katjabb schreef op 28 juli 2012 @ 00:16:

Vinden jullie trouwens niet dat al die conventies zoals alfabetische uitspraak en schrijfletters afgeschaft moeten worden? Alleen maar verwarrend voor de kinderen!In mijn ervaring is het helemaal niet zo verwarrend voor kinderen. Doen ze vaak moeiteloos. Ik zou het zeker niet afschaffen!
De app letterschool is ook heel leuk!
quote:Mieomij schreef op 28 juli 2012 @ 00:15:

Als een kind op vierjarige leeftijd graag letters wil leren schrijven hoef je niet zo bang te zijn voor verwarring. Die is slim genoeg om op zesjarige leeftijd het schoolschrift ook wel te leren.

Eens en het is echt een crime om verkeerd aangeleerde schrijfletters uit een motorisch geheugen te krijgen, geloof me.

Zolang hij de letters tekent is er niet veel aan de hand. De schrijfletters zou ik me echt niet aan wagen omdat heel veel kinderen dan een eigen wijze van schrijven creeeren.
Ik post nadat ik even wat anders aan het doen was, Ik zie dat inmiddels dit alllang gezegd is. Sorry.
quote:katjabb schreef op 28 juli 2012 @ 00:16:

Vinden jullie trouwens niet dat al die conventies zoals alfabetische uitspraak en schrijfletters afgeschaft moeten worden? Alleen maar verwarrend voor de kinderen!Nee want observeren in het schrijven van schrijfletters is een wijze om vast te stellen hoe de lateralisatiefase van een kind zich ontwikkelt. Mogelijke problemen kunnen dan door een leerkracht worden vastgesteld en vervolgens wellicht door een deskundige (bijvoorbeeld een kinderoefentherapeut) worden ondersteund.

Het alfabetiseren is vanaf groep 5 weer nodig voor het leren van studievaardigheden he?
Heb je daar perse schrijfletters voor nodig dan?

Eerst leren kinderen blokletters, dan schrijfletters en daarna moet je weer in blokletters gaan schrijven. Ik vind dat echt uiterst vreemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven