Geld & Recht alle pijlers

Goed doel beginnen

28-07-2012 21:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een vriendin en ik zouden graag een liefdadigheidsproject willen beginnen en zijn op dit moment aan het researchen of er behoefte is aan ons idee.

In de grote steden is er het project Jarige Job, gekoppeld aan de voedselbank. Wij willen een soortgelijk project starten in een omgeving waar dit (nog) niet gerealiseerd is. Uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 10 kinderen opgroeien in een gezin met een (zeer) laag inkomen. Een deel van deze kinderen kan door de financiële positie van hun ouders niet zijn of haar verjaardag vieren, niet trakteren op school en/of geen verjaardagsfeestje geven. Wij zijn van mening dat ieder kind recht heeft op een verjaardag (zonder eventuele gevoelens van schaamte omdat je geen traktatie hebt oid).

Wat willen wij gaan doen?

- Verjaardagspakketten leveren aan ouders met o.a. versiering en een cadeau voor hun zoon of dochter.

- Hulp met het zoeken naar (tweedehands) spullen voor jonge moeders/gezinnen en moeders/gezinnen met een laag inkomen.

- Eventueel meer soortgelijke projecten in de toekomst.

Wij zijn ons ervan bewust dat er haken en ogen aan zitten en zullen hier ook rekening mee houden in de opzet van het project.

Mijn vraag aan jullie:

* Voor de gezinnen met een relatief laag inkomen: zouden jullie gebruik maken van een dergelijk project?

* Voor iedereen: zou je een dergelijk project steunen? Wij denken eraan om activiteiten te organiseren om zo geld in te zamelen.

Alvast bedankt!
Spam
quote:esther414 schreef op 30 juli 2012 @ 13:10:

@mama_lein

Misverstandje: ben het helemaal met je eens.

Want naast de mensen die slecht kunnen budgetteren, denk ik dat er twee keer zoveel zijn die dit wél kunnen. En alsnog problemen ondervinden bij bijvoorbeeld het vieren van een verjaardag.

Verder schreef iemand dat je voor 15 euro een hele klas kan trakteren.

Maar ik denk dat als je echt weinig geld hebt, 15 euro heeeeeel veel geld is, dat je ook aan andere dingen kunt besteden.

Dat denk ik ook inderdaad en ik vind 15,- aan traktaties ook belachelijk veel geld.

Je kunt trouwens wel voor veel minder dan 15,- euro een hele klas trakteren. Ik ben nooit meer dan 5,- kwijt aan traktaties voor de hele klas.
quote:tess97 schreef op 30 juli 2012 @ 14:04:

[...]

Dat denk ik ook inderdaad en ik vind 15,- aan traktaties ook belachelijk veel geld.

Je kunt trouwens wel voor veel minder dan 15,- euro een hele klas trakteren. Ik ben nooit meer dan 5,- kwijt aan traktaties voor de hele klas.Waar haal jij je traktaties dan? En wat voor traktatie?
quote:mama_lein schreef op 30 juli 2012 @ 15:04:

[...]

Waar haal jij je traktaties dan? En wat voor traktatie?

Mijn dochter heeft bijv. op donuts getrakteerd omdat ze daar ze gek op is. Ze waren net in die week dat ze jarig was in de aanbieding 5 stuks voor 1,- bij de Appie. We waren toen 4,- kwijt.

En zoon heeft de laatste keer op zo'n snoeptaart getrakteerd, die hebben we op de markt gekocht voor 5,-. Daar zaten 30 stuks aan traktaties op.
Dat was ik die schreef dat je toch wel ¤ 15,00 kan sparen om te trakteren. Als het dus ook voor ¤ 5,00 kan waar praten we dan over. Als je dat bedrag niet kan sparen voor je kind voor een traktatie op school dan ben je volgens mij helemaal niet in staat om voldoende eten, kleren ed. voor je kind te kopen.

Dan ben je dus ook niet geholpen met een keertje een traktatie en een verjaardagscadeautje.
quote:sugarmiss schreef op 30 juli 2012 @ 16:32:

Dat was ik die schreef dat je toch wel ¤ 15,00 kan sparen om te trakteren. Als het dus ook voor ¤ 5,00 kan waar praten we dan over. Als je dat bedrag niet kan sparen voor je kind voor een traktatie op school dan ben je volgens mij helemaal niet in staat om voldoende eten, kleren ed. voor je kind te kopen.

Dan ben je dus ook niet geholpen met een keertje een traktatie en een verjaardagscadeautje.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Je hoeft helemaal niet duur uit te zijn, als je je ogen maar open doen en creatief om kunt gaan met geld.

Ik vind het dan ook geen goed doel en zou er zelf niks aan doneren. Misschien dat die kinderen dan iets van het gedrag van hun ouders leren, ipv van leren dat alles hen maar aangereikt wordt zonder dat je er iets voor moet doen.
Bedankt voor alle reacties!

Ik kan mij goed voorstellen dat er ook mensen zijn die het geen goed doel vinden om verschillende redenen.

Tijdens mijn werk als maatschappelijk werker bij een hulpverleningsinstantie maak ik verschillende gezinnen mee die niet doorgaan als 'standaard' bijstandgezin. Vaak speelt er meer en is er ook hulpverlening betrokken om de situatie te verbeteren. Wij denken eraan om dit ook als voorwaarde te stellen voor deelname.

We nemen al jullie reacties mee in het vormgeven van het project! Dankje!
Spam
quote:tess97 schreef op 30 juli 2012 @ 16:44:

[...]

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Je hoeft helemaal niet duur uit te zijn, als je je ogen maar open doen en creatief om kunt gaan met geld.

Ik vind het dan ook geen goed doel en zou er zelf niks aan doneren. Misschien dat die kinderen dan iets van het gedrag van hun ouders leren, ipv van leren dat alles hen maar aangereikt wordt zonder dat je er iets voor moet doen.

Je moet ook maar net weten waar je het moet halen he.

Daarnaast vind ik het een beetje kort door de bocht dat laatste stuk. Ik kies er echt niet voor om in de bijstand te zitten maar ik heb geen keus. Ik kan ook geen cadeau's betalen. Mijn kinderen weten dondersgoed dat ze later moeten gaan werken om geld te verdienen en om dingen te kunnen kopen.
En Lisannee, succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven