Nederlandse mannen en vrouwen...anders?

11-04-2008 18:44 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik werkzaam bij een groot internationaal bedrijf, op een administratieve afdeling (wegens herkenbaarheid hou ik het even vaag). Daar werken ook veel mensen uit andere landen, onder andere Hongarije, Rusland, Oekraine, Polen....die kanten op.

Vandaag had ik voor de variatie eens een rok aan, ook weleens leuk en ik had nieuwe schoenen dus tja...

Nu zei een van die mannen dat het leuk was om een vrouw eens gekleed te zien als een vrouw. Na mijn verbaasde reactie vertelde hij dat in zijn land vrouwen er veel vrouwelijker uitzien dan de vrouwen in Nederland. Enkele andere heren beaamden dit meteen, wat betreft hun eigen landen. Verder vertelde hij dat hij het vreemd vond dat Nederlandse vrouwen het maar niks vonden als je de deur openhoudt voor ze, terwijl in zijn land het als onaanvaardbaar grof wordt beschouwd als je dat als man niet doet. Dat zit er zo ingebakken daar, volgens hem zou hij er zelfs op aangesproken worden door anderen, daar, als hij het niet deed.

Nu zei ik dat ik vond dat veel Nederlandse mannen zich ook niet mannelijk kleden, wat ook meteen werd beaamd aangezien zij zich verbaasden over het feit dat mannen roze dragen hier. Tja...het is ook niet mijn smaak nee...maar dat terzijde...

Het valt me nu steeds op dat inderdaad de deuren voor vrouwen worden opengehouden, stoelen worden aangeschoven en vrouwen altijd voor gaan. En meer van dat soort kleine dingetjes. Heel apart... Maar in die landen doodnormaal blijkbaar.

Daar heb ik nog nooit zo bij stilgestaan...maar zijn Nederlandse mannen en vrouwen dan echt zo anders?

Zijn ze anders?

Totaal aantal stemmen: 34

Absoluut! (47%)
Neuh, niet echt. (3%)
Beetje wel ja (32%)
Echt niet! Geen stemmen
Gelukkig wel.... (6%)
Helaas wel.... (12%)
Sarah, dat doet mijn vriend ook. Als mijn moeder staat te stofzuigen haalt hij de stofzuiger uit haar handen om 't zelf af te maken. Hij kookt, poetst, strijkt, etc.

Maar dat vind ik nou juist níet passen bij de 'traditionelere' man-vrouw verhoudingen waarbij de vrouw typisch vrouwelijk moet zijn en de man typisch mannelijk!

Ik heb zelf altijd gedacht dat dat deel van de cultuur een heel positieve erfenis is van 't communisme!!!
Wat ik denk is dat veel vrouwen het gevoel hebben dat ze in die "vrouwtjes" rol geduwd worden als een man galant is, en daar zijn we allergisch voor volgens mij! Terwijl ik bij veel mannen weer de houding zie van "Jullie konden het toch allemaal zo goed zonder ons, nou...doe het dan ook lekker zelf!"....en daar ben ik ook allergisch voor....
quote:minny schreef op 11 april 2008 @ 19:22:

[...]

Hier op het forum wil ik het woord neuken nog weleens gebruiken, in vreemdgangerstopics Maar verder ben ik er ook niet zo dol op, geef mij maar liever suggestie en subtiel als het ff kan. Iets net niet zeggen is veel leuker eigenlijk. Hierdoor kan ik Wolkers ook niet lezen, die hufter-stijl staat me erg tegen. Terwijl ik me ook wel kan voorstellen dat anderen het wel leuk vinden. Volgens mij gebruik jij liever het woord consumeren ipv neuken
De liefde bedrijven is het nog altijd CT, niet zo grof doen he?
Het ligt echt aan het type man. Mijn ex zoop, liet scheten, was grof (zo moest ik eens een wortel in mijn kut steken) en was een Hollander. Belgische mannen vind ik galanter, Franse mannen ook. Verder naar het zuiden vind ik het wat overdreven worden. Deuren openhouden prima, bosje bloemen prachtig, maar je 'sparen' als je ergens bij zit (je zult maar iets te grof vinden, je zult iets neit snappen wegens te technisch ofzo), nee dank u. Ik ben een mix van vanalles en een zelfstandige vrouw met grove humor, dus het liefst heb ik een vent die dat begrijpt ;)
Ehm...wortel....?

Ja, die mix van galant en toch gewoon doet het hem he?

Galant kan ook snel omslaan in neerbuigend, en dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk!
quote:minny schreef op 11 april 2008 @ 20:13:

De liefde bedrijven is het nog altijd CT, niet zo grof doen he? Je hebt helemaal gelijk Min, mijn welgemeende nederige excuses.
Nou vooruit dan maar CT, ik zal het je vergeven! .
Ik woon in Z-Amerika, en het valt me hier altijd op dat vrouwen ook EISEN dat een man hun hoffelijk behandelt.

Bijvoorbeeld als we met vrienden aan tafel zitten, vraagt een vriendin aan een vriend: "zeg, schenk me nog wat fris in", terwijl de fles op zih dichter bij haar staat dan bij hem. Dat vind ik raar, hoezo kan je dat nou niet even zelf doen?

Maar hier vinden ze dat doodnormaal. De vrouw zorgt dat de man goed eet, bij een bbq-bufet loop Zìj naar de tafel om Zìjn bord vol te scheppen, en de man moet een vrouw goed verzorgen als ze eenmaal aan tafel zitten, met drank en fris. \\:-)//
Tja, als dat daar normaal is....dat gaat mij ook een beetje ver... Maar het komt wel van beide kanten blijkbaar, dat scheelt.
Ik word graag als een prinsesje behandelt maar helaas lijkt het wel of er hier alleen maar horken rondlopen.
Mee eens, mee eens, helemaal eens met dit topic. Ik heb sinds een paar maanden een franse vriend. Hij is zó charmant. En is van mening dat de nederlandse vrouw zich over het algemeen niet zo vrouwelijk kleedt als de vrouwen in parijs, waar hij vandaan komt. Ik ben een 'spijkerbroekentype', lekker met een paar mooie laarzen eronder, maar sinds ik hem ken, komen de rokjes en jurkjes wat vaker uit de kast, koop ik schattige schoentjes met hakken waar je U tegen zegt (damn, wat een drama om daarop te lopen ) en voel ik me vrouwelijker dan ooit (maar zal ook te maken hebben met 'l amour )

Onze eerste ontmoeting, het flirten en versieren, waren geweldig en als hij me de liefde verklaart met zijn franse accent.... tsja, dweil mij maar op dan...
oooooooooow alice in wonderland it is hahaha, heerlijk.

mijn man stond bij onze eerste afspraak langs de zee op me te wachten met een enorme bos bloemen!!!

Dat was zo een moment die ik opslurkte in slow motion, hihiih.

MARGERETHA

heb jij ook een man van andere afkomst dan Nederlands??

Ik geloof idd, dat de opvoeding in communistische sfeer er heel veel mee te maken heeft.

Buiten het feit om dat ie toen ie net hier was met open mond naar de etalages stond te kijken kan mijn man zo goed een teleurstelling incasseren, alsof het de normaalste zaak van de wereld is,

Als iets er niet is , nou dan is het er niet.

mijn schoonmoeder doet ook weleens van die uitspraken:

Zoals: ik hou niet van bananen want die hebben we toch niet.

Gewoon een gevoel uitsluiten want het is er niet.

eenvoudig voorbeeld, maar dat doen ze dus met alles, erbij neerleggen en accepteren.

Nou is mijn man wel helemaal verwesterd inmiddels hoor

en scheld ie als een 100% hollander en kliert als een tierelier als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan.

het leukste is dat ie scheld op buitenlanders , ghe ghe

Maar als man is ie echt een man met zijn prinses, ik vind het wel leuk.
Mijn vader is een buitenlander en mijn moeder niet....ik vind hem eerlijk gezegd wel een beetje te bazig.
quote:minny schreef op 11 april 2008 @ 18:56:

Ik merk het als ik naar het land van mijn vader ga, daar is het ook doodnormaal dat vreemden bijvoorbeeld de buggy in de bus tillen voor je. Dat hoef je niet eens te vragen. Sterker nog, je hoeft zelf geen poot uit te steken. De eerste keer schrok ik me rot toen een vreemde man ineens de buggy vastgreep waar mijn oudste dochter in zat!

Ik vind het persoonlijk wel vrij normaal om een vrouw te helpen met het in - in mijn geval - trein tillen van de buggy. Echter, ik vraag het die vrouw eerst; ik doe het niet zomaar. M.i. moet zij dat wel eerst goedvinden. Ik vind de overgang van trein naar perron bijzonder gehandicapten- en buggy-onvriendelijk. Dat zou eigenlijk moeten veranderen.

Een lange tijd geleden zat ik in een bus met internationaal gezelschap op een excursie in Zweden. Een Zweedse journalist had een interview met een Mexicaanse dame. Na het interview kuste ze hem op de wang. Ik vond dat vreemd, omdat ik alleen gewend was dat vrouwen alleen mannen kussen, als deze bekenden of vrienden van de vrouwen waren, of uiteraard hun relatie.
World of Warcraft: Legion
IK denk dat het feminisme een hoop heeft verkloot in Nederland. "wees geen versierder" was de boodschap. Welnu, dat zijn we dan ook niet. Er zijn echt vrouwen die kwaad worden als je de deur voor ze open houdt. Ik trek me er niks van aan, maar er zijn heel wat verzuurde dames geweest die in de jaren 70-80 de Viva (en de opzij) lazen, en vonden dat ze jarenlang onderdrukt waren en dat het uur der wraak was aangebroken.

Ik lees hier veel nadelen, maar er zijn ook voordelen. Nederlandse mannen zijn enorm ge-emancipeerd, en kunnen ook de was doen, koken, boodschappen doen, strijken, en schamen zich daar niet voor. Ik praat wel eens met een Servische vrouw, en die vind mij een wonder van beschaving vergeleken met een Servier. Ze heeft zelfs een vriendin (Vera) die mij onmiddelijk gelijk geeft in Servie als er tussen ons een kleine twist is, zo'n beschaafde, ge-emancipeerde man kan het niet fout hebben. Het is de keerzijde van deze medialle.

Het boek waar over gesproken wordt, is van de francaise Sophie Perrier en heet "de mannen van Nederland".
Sarah, mijn vriend komt uit Cuba. Nou heeft Cubaans communisme volgens mij wel iets meer swing dan oostblok-communisme, maar gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen was er daar al voorin de jaren zestig, terwijl ik hier in Nederland nog tantes heb die ontslagen werden toen ze trouwden. Mijn vriend kan alles in huis en doet dat ook zonder dat dat hem minder mannelijk maakt. Omgekeerd verwacht hij van mij ook dat ik alles kan, trouwens, toen we een lek hadden stuurde hij me naar boven om de leiding af te sluiten en weigerde naar boven te komen omdat ik 't zelf moest uitzoeken (wat uiteraard ook gelukt is ).

Antonio, precies, er zitten héél veel voordelen aan.

Toen ik in Centraal Amerika woonden waren de vrouwen die daar een Cubaan aan de haak geslagen hadden heel blij, want hij 'hielp zo goed mee' (sorry daar krijg ik dus kotsneigingen van, die uitspraak maar okee). Ikzelf vond dat normaal. Als een man niet zou kunnen koken of de opvoeding van de toekomstige kinderen niet zou willen delen, of er vanuit zou gaan dat ik zou kappen emt werken of een 'baantje' zou nemen omdat ik nou eenmaal met een vagina geboren ben, nee dank u.

I love de Nederlandse man!
Sarah, volgens mij worden mensen die in 't communisme leven ook heel inventief. Er was een tijdje terug een tentoonstelling over uitvindingen in 't oostblok, en dat ging dan van tandenborstels die omgesmolten waren tot kapstokken tot zelfgemaakte radio's van ijzerdraad. De auto's in Cuba zijn allemaal oldtimers en ze rijden ook allemaal. Als ik mijzelf vergelijk met mijn vriend is hij veel meer gewend om mogelijkheden voor zichzelf te creeëren, zelfs als hij niemand kent (bv. toen hij naar Europa verhuisde). Ik ben zelf veel afwachtender, en vind 't veel lastiger om dat voor mijzelf te regelen. Ben er veel meer aan gewend dat mensen 't wel oplossen voor mij (of volgens mijn vriend 'dat ik alles in mijn mond gestopt krijg' ).

Ik vind 't trouwens ook aantrekkelijk dat mensen uit communistische landen zoals 't oostblok en cuba vaak veel weten en veel interesse hebben. De familie van mijn vriend weet heel veel over Europa. Wat ik zelf ongelofelijk vind is dat er op de zwarte markt een markt is voor gecensureerde boeken, filosofische werken, etc. Er zijn clandestiene bibliotheken en mensen maken boeken met een ketting vast aan de bank en verhuren de bank per uur. Als je ziet hoeveel schaarste er is vind ik 't toch behoorlijk geweldig dat mensen hun geld aan dat soort dingen uitgeven!

Maar heel inherent aan 't communisme is dat ook weer niet, want bv. in China is er weinig intellectuele interesse heb ik begrepen. Hoewel China natuurlijk een heel ander soort communisme is (bv. zonder gratis goede scholing voor iedereen, dus dat maakt nogal een verschil!).
Ik heb wel eens een soort van integratieboek gelezen voor buitenlanders die met Nederlanders te maken kregen. Daar stond in, dat Nederlandse vrouwen het best waarderen als iemand galant en attent is. Maar niet op de werkvloer! Want daar zijn man en vrouw gelijk en behandel je elkaar ook zo!

Ik denk wel dat dat klopt in mijn geval.
quote:minny schreef op 11 april 2008 @ 19:31:

Ik herken het wel, het flirten, maar vind wel dat Nederlandse mannen erg moeilijk kunnen doen. Als ik in het buitenland ben dan weet ik meteen wat een man van me wil, al is dat lang niet altijd wat ik wil. Maar het flirten gebeurd met charme en een lachje meestal, toch wel leuk.

Hier in Nederland...tja... Moeilijk doenerts. Hij vindt je wel leuk, nee toch niet, nee toch wel, nee hij is er niet aan toe, of ja toch wel, maar dan toch weer niet, en ineens wel, om het volgende ogenblik weer af te haken, en dan jaloers te worden als je zelf verder gaat kijken, ja dan toch maar weer wel want een ander mag je ook niet hebben, ja je bent leuk maar hij wil geen zichtbaar blauwtje lopen dus dan maar doen alsof er geen interesse is, toch maar hinten dat die interesse er wel degelijk is, ja maar zijn ex, ja maar verlatingsangst, ja maar bindingsangst, ja maar vrijheid, ja maar wel aandacht willen, maar niet willen binden, of juist teveel, en natuurlijk allerlei trauma's, en oh oh oh claimen, en dan toch maar weer wel, of niet...... Pfoeh....tegen die tijd heb ik al geen interesse meer!

Laat ik dat nou net uitgerekend van vrouwen vinden! Dan zie ik een vrouw een paar keer oog-contact met me maken, soms met een glimlachje... verder gebeurt er niets. Ze zal dan wel niet geïnteresseerd zijn.

Of: een vrouw zit me minutenlang ononderbroken aan te staren... wat wil ze dan van mij?
Als niet meer in NL wonende NLer, moet ik zeggen: ja! Nederlanders zijn een volkje apart...

Toen ik laatst in Rotterdam op bezoek was en de deur openhield voor een vrouw met buggy, kreeg ik me een bijtende blik toegeworpen! Zo van: en je moet niet denken dat ik onder de indruk ben. Of zoiets.

Mijn theorie is dat NLers zich verdedigender opstellen dan andere nationaliteiten, dat we bang zijn om aan het kortste eind te trekken, voor de gek gehouden te worden, over ons heen laten lopen, en daardoor maar van het negatiefste uitgaan. Effe sterk uitgedrukt dan he?
Duploo dat denk ik ook!!!

Ikzelf vind 't ook fijner als iedereen zich op 't werk gewoon professioneel opstelt, maar helemaal bij mannen die out of line zijn. En dat is voor mij vrij snel

Hier in Spanje is dat normaler heb ik 't idee en ik moet er echt een weg in vinden. Toen een prof zei dat ik er mooi uitzag vond ik dat echt hééééél fout. En hoewel ik in dit geval wel vrijwel zeker weet dat hij daar verder niets mee bedoelt, ben ik ook vaak zo naief geweest om dat mezelf wijs te maken, en dan kom je in een heel vervelend situatie. Dus ik vind 't noodzakelijk om meteen je grens duidelijk aan te geven. Maar eerlijk gezegd vind ik 't al best een afknapper als ik dat móet doen, ik wil gewoon dat een man die grens respecteert zonder dat ik 'm op z'n nummer moet zetten. Dat verpest de relatie namelijk ook behoorlijk.

Dus: helemaal mee eens!
quote:caramella2 schreef op 16 april 2008 @ 18:04:

Toen ik laatst in Rotterdam op bezoek was en de deur openhield voor een vrouw met buggy, kreeg ik me een bijtende blik toegeworpen! Zo van: en je moet niet denken dat ik onder de indruk ben.Misschien is dat typisch Rotterdams... ik weet niet. Dat soort reacties krijg ik niet, als ik voor een vrouw met volle handen (buggy, twee tassen met boodschappen, winkelwagen etc.) een deur openhoudt, of voorkom dat automatische deuren haar in tweeën knippen. De vrouw reageert dan glimlachend of met "Dank je wel".
quote:hans66 schreef op 16 april 2008 @ 14:55:

[...]

Laat ik dat nou net uitgerekend van vrouwen vinden! Dan zie ik een vrouw een paar keer oog-contact met me maken, soms met een glimlachje... verder gebeurt er niets. Ze zal dan wel niet geïnteresseerd zijn.

Of: een vrouw zit me minutenlang ononderbroken aan te staren... wat wil ze dan van mij? Misschien dat je aktie onderneemt, ipv de boel te gaan zitten analyseren....
Tja... misschien is dat wel zo. Maar wat ingebakken is, leer je niet in een-twee-drie af. Jouw vorige bericht is ook "analyseerderig", om eerlijk te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven