autistisch zoontje

31-07-2012 19:44 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij mijn zoontje van bijna 5 is in februari 2010 de diagnose autistische stoornis vastgesteld. Hij vertoont wel veel kenmerken zoals dwingend en bepalend gedrag en slaat, knijpt en schopt soms als hij niet begrepen wordt, of zijn zin niet krijgt. Hij heeft een IQ van 72 en gaat binnenkort naar een zmlk- school.Bij vreemden is het een superlief en rustig kind en aan de buitenkant is ook niets te zien aan hem. Dit maakt vaak dat buitenstaanders niet geloven dat hij autistisch is. Ook heeft hij een ontwikkelingsachterstand van een jaar. Ik voed hem alleen op en krijg 1 keer per week ondersteuning aan huis waar ik veel aan heb. 5 dagen per week gaat hij tot september naar een medisch kinderdagverblijf. In de diagnosebrief die ik destijds kreeg staan een paar termen die ik niet helemaal begrijp:

As I: 209.00 autistische stoornis

As II: 799.9 uitgesteld

As III: V7109 geen diagnose

As IV: 10 problemen binnen de primaire steungroep

As V: GAF 40-40

Vooral de van de eerste ben ik benieuwd wat het precies inhoud.

Er wordt gezegd dat hij klassiek autisme heeft, maar vertoont daarvan niet alle kenmerken.
Ik neem toch aan dat je de persoon die je die brief gegeven hebt kan bellen met vragen?

Of anders die ondersteuning die je krijgt?

Vind het wel raar dat je al in 2010 deze diagnose kreeg en er nu pas vragen over hebt?
Kun je iets specifieker zijn in wat je niet begrijpt?
Misschien heb je iets aan deze link:

http://socialekaart.nonkes.nl/Stoornissen/DSM-IV.htm
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In jouw geval houdt het dus in dat hij een autistische stoornis heeft, ze nog niet hebben kunnen vaststellen of er sprake is van zwakbegaafdheid en/of persoonlijkheidsstoornissen, er geen lichamelijke afwijking is vastgesteld, er problemen zijn in de gezinssituatie en dat er een ernstige vermindering is in zijn functioneren, voor meer informatie over GAF-score, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/GAF-score.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:ladytruckster schreef op 31 juli 2012 @ 20:02:

Ik neem toch aan dat je de persoon die je die brief gegeven hebt kan bellen met vragen?

Of anders die ondersteuning die je krijgt?

Vind het wel raar dat je al in 2010 deze diagnose kreeg en er nu pas vragen over hebt?Dit dus.
Denk echt dat het goed is dit te bespreken met iemand die je zoontje kent. Bijvoorbeeld op het MKD. Deze brief heb je twee jaar geleden gehad. Het is heel goed mogelijk dat er veranderingen zijn in as IV en V, en ook wordt het soms duidelijker als het kind wat ouder wordt wat voor'n type autistische stoornis er ws is (as I). Als je met dingen zit kan dat in een gesprek misschien ook makkelijker verduidelijkt worden.
Op AS-I staan diagnoses zoals autisme, ADHD, depressies etc. De classificatie die hier staat (autistische stoornis), wordt in de volksmond inderdaad klassiek autisme genoemd. Iemand hoeft niet aan alle criteria te voldoen om deze diagnose te krijgen. Zolang iemand maar beperkingen heeft op het gebied van sociale interactie, communicatie en daarnaast stereotype gedrag/interesses laat zien. Herken je dat bij je zoontje?

Op AS-II is de diagnose uitgesteld. Je hebt het over een IQ van 72. Dat zou betekenen dat je zoontje cognitief, gemeten met een IQ-test, op zwakbegaafd niveau functioneert.

Op AS-III vind je somatiek (medische ziekten). Op AS-IV: stressoren vanuit de omgeving. bijv. een omgeving die niet voldoende is afgestemd op het niveau en de diagnose.

AS-V is een cijfer van 0-100. Noemen ze ook wel GAF score.

Ik weet niet of je hiermee een antwoord hebt kunnen krijgen op je vraag...? Heb je een eindgesprek gehad in 2010? Je kunt meestal nog contact opnemen om dit alsnog te vragen.
Heb veel duidelijkheid gekregen door de antwoorden. Dankjewel allemaal!
lekker belangrijk of buitenstaanders je wel of niet geloven.

Dan geloven ze jue maar niet.

Net alsof je dit zegt omdat je het leuk vind.

Mensen moeten eens ophouden te oordelen en veroordelen.

Moeder kent dr eigen kind het beste.
Ik heb ook een autistisch zoontje van 5. Hij heeft op eigen verzoek op zijn 3,5e levensjaar een test gekregen.

Op de leeftijd voor 7 jaar kunnen ze nog niet zoveel duidelijk vaststellen. Mijn zoontje heeft klassiek autisme. Iedereen verklaarde me voor gek. Want er is niets aan te zien. Hij functioneert normaal. Niets mis mee. Echter voelt een moeder het het beste aan. En er is weldegelijk wat aan de hand.

Ik vond het niet prettig dat hij een stempel kreeg in het begin. Nu kan ik er niet blijer mee zijn. Mensen houden opeens wel rekening met hem. Doen wel wat ik van hen vraag wanneer we op een verjaardag zijn. Op school houden ze er super goed rekening mee.

Mij werd een medisch kinderdagverblijf geadviseerd. Echter vond ik dat helemaal geen goed idee. Ik vond dat hij het eerst op normaal onderwijs kon proberen. Ik had er vertrouwen in. Hij is nu door groep 1 heen. Hij functioneert net als anders normaal kind. Ze zien amper dat hij autisme heeft. Hij heeft veel vriendjes en zit in een klas van 40 kinderen.

Ik ben zo blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Een kind kan veel meer dan men zegt wanneer ze de juiste hulp en begeleiding krijgen.

Hij gaat naar groep 2. Helaas is over het verloop van autisme niets te zeggen. het kan goed blijven gaan, maar zo ineens omslaan.

Ik heb daarentegen ook het makkelijkste en liefste kind op aarde. Dat is dan wel weer zo. Hij luistert altijd. Geniet van het leven. Ik hoef nooit boos op hem te worden. Hij is echt mijn rots in de branding.

1 advies... volg je eigen gevoel!!!!
Daarbij zeggend.... mijn zoontje heeft wel een normaal iq. Maar een iq valt niet te goed te meten met 3,5 en ook niet met 5. Ze kunnen een globale indicatie maken. Volgens hen nauwkeurig, Maar iq kan groeien. En er zijn wel meer kinderen met een lager iq. Die kunnen ook normaal onderwijs aan.
Mijn zoontje kan heel erg lief zijn, maar ook erg dwingend en bepalend en gaat slaan als hij niet begrepen wordt of soms zomaar uit het niets. Zindelijk maken gaat ook lastig, maar ik zou hem voor geen goud willen missen. Hij is nu een paar dagen bij zijn vader in Almere en heeft het gelukkig naar zijn zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven