Dochter hsp schoolwissel?

02-06-2026 20:57 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Onze dochter is 9 jaar en heeft het al zolang ze naar school gaat moeilijk met haar plek in de klas te vinden. Alle kinderen zijn totaal anders van karakter, dochter word daardoor keer op keer gekwetst.

Dochter is hoogsensitief, vergeeft alles en iedereen, staat altijd klaar voor iedereen, respect voor de leraar en afspraken, wil graag leren, voelt de sfeer haarfijn aan, houd niet van een drukke klas vol lawaai, snapt het gedrag met buitensluiten, verstoren en pesten van anderen niet.

Ze zit in een kleine klas en vind moeilijk aansluiting. Vandaag was een slechte dag voor haar, haar "beste" vriendin vertoont steeds meer het gedrag wat de andere klasgenootjes ook vertonen en wat verergert met het ouder worden. Er word onderling gepest, buiten gesloten, genegeerd.

De juf ziet onze dochter gelukkig wel goed, en heeft n.a.v de slechte sfeer in de klas ( niet alleen naar onze dochter, soms richt een groepje zich ook op een van zijn eigen leden en krijgt die het zwaar te verduren ) aan de bel getrokken. Met een ondersteuner willen ze hier proberen met gesprekken met de kinderen verandering in te brengen.

Dochter lag in bed te huilen vandaag, ze wil ontzettend graag een veilige plek met respect en een beste vriend die ook voor haar klaar staat. Al vaker heb ik gedacht dat een school wissel misschien het beste is, maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze in een klas komt met meer gelijkgestemden. Wie heeft er ook in een soortgelijke situatie gezeten en wat heb je gedaan. Hoe pakte het uit?

Bedankt, liefs
Ik zou beginnen met op een school in de buurt gaan praten. Hoe is de sfeer in de klas waarin je dochter terecht zou komen? Is er plaats voor haar?

Perfect wordt het vast niet, ook goed om dat tegen je dochter te zeggen, maar verbetering lijkt mij zeker haalbaar op basis van wat je hier schrijft. Zo kan een grotere klas al helpen in het hebben van meer keuze in vriendjes/samenwerken
Het is zoals het is
Is hsp officieel vastgesteld?
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb mijn dochter naar een andere school gedaan bij start groep 7. Dat is heel ingrijpend geweest. De reden bij ons was de onderwijskwaliteit van de eerste school.
Je hebt geen garanties en mijn ervaring is wel dat directeuren een mooier/ander beeld schetsen dan waar je in terecht komt.

Al met al ben ik wel blij geweest met de overstap, gelet op het veel betere onderwijs dat mijn dochter kreeg, maar ik heb het wel onderschat. De klas vormt met elkaar toch wel een diepe band als ze al vanaf kleutertijd bij elkaar zitten en ook als ouder ken je de school, de docenten, de andere ouders van de kinderen uit de klas. Hoe later je overstapt hoe meer dat wegvalt. Dat is niet perse erg, maar je merkt wel in de gang dat de kleuterjuf jouw kind niet kent. En b.v. groep 8 kamp en musical is met minder bekenden.
Maar groep 8 kamp met kinderen waar je je niet prettig bij voelt is ook niet leuk.

Heb je al gedacht over aansluiting buiten school?
Bv kinder-yoga, knutselclub, paardrijden. Misschien als ze daar gelijkgestemden vindt, komt ze beter in haar vel en kan ze zich ook beter staande houden in de klas.
Het kán beter worden, is mijn ervaring met mijn oudste, maar dat hangt sterk af van de aanpak op school. Bij ons is de kanjertraining echt belangrijk en werken ze veel met spelletjes om vertrouwen en veiligheid te creeeren in de klas. Vervelend gedrag ontstaat namelijk vaak vanuite en gevoel van onveiligheid, dan ontstaat pesten, buitensluiten, claimen etc. Als je juf/meester hier serieus werk van maakt dan kan de sfeer echt sterk verbeteren. Doen ze dat niet (helaas vaak te druk of te weinig prioriteit), dan wordt het niet vanzelf beter.
Ik heb wel het gesprek gevoerd met mijn dochter dat in je klas soms niet de juiste personen voor jou zitten. Dat is heel naar, maar dat is geen afwijzing van haar als persoon, gewoon soms pech. Een activiteit buiten school is ook een goed idee.
Solomio schreef:
03-06-2026 09:25
Is hsp officieel vastgesteld?
Nee, dat kan niet want HSP is geen klinische diagnose, maar een label wat men zichzelf toekent.

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... t-benutten
Mijn advies zou zijn om ondersteuning te overwegen. Heeft je dochter al hulp of begeleiding? Mijn zoon is ook hoogsensitief en heeft tijdens zijn basisschooltijd een periode begeleiding gehad van een kindercoach. Hoe je het ook bekijkt: hoogsensitieve kinderen ervaren prikkels en situaties vaak anders dan anderen. Het is belangrijk dat ze leren hoe ze daarmee om kunnen gaan, want de wereld om hen heen verandert niet. Er zullen altijd situaties zijn die veel van hen vragen.

Mijn zoon is inmiddels 18 jaar en weet goed wat van hem is en waar hij afstand van mag nemen. Soms blijft iets lastig en praten we daar samen over. HSP is overigens niet alleen een uitdaging, maar kan ook een mooie kracht zijn. Hij loopt stage en werkt in de weekenden met mensen met een zeer ernstige verstandelijke beperking en veel onbegrepen gedrag. Cliënten reageren opvallend goed op hem; heel bijzonder om te zien (ik werk dichtbij zijn stage en werkplek).
Oh en onze zoon heeft gejudood.

Judo kan gevoelige kinderen helpen om meer zelfvertrouwen en veerkracht te ontwikkelen. Door de combinatie van beweging, structuur en respectvolle samenwerking leren ze beter omgaan met emoties, prikkels en sociale situaties. Een rustige judoclub met aandacht voor het individuele kind is daarbij belangrijk.
Natsuro schreef:
03-06-2026 10:48
Nee, dat kan niet want HSP is geen klinische diagnose, maar een label wat men zichzelf toekent.

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... t-benutten
Dabedoelik
Jillian76 schreef:
03-06-2026 12:27
Oh en onze zoon heeft gejudood.

Judo kan gevoelige kinderen helpen om meer zelfvertrouwen en veerkracht te ontwikkelen. Door de combinatie van beweging, structuur en respectvolle samenwerking leren ze beter omgaan met emoties, prikkels en sociale situaties. Een rustige judoclub met aandacht voor het individuele kind is daarbij belangrijk.
Judo, het eeuwige panacee.

Fysiek contact is voor veel kinderen juist een enorme hoeveelheid extra prikkels.
Hoe lang moet ze nog op deze school als ze 9 is? Want ik zou zelf eerst helpen met het werken aan zelfvertrouwen en met de sensitiviteit omgaan voordat ik van school zou veranderen. Het is anders als ze zelf gepest wordt.

Op andere scholen is er ook al een klassen dynamiek en er is geen garantie dat ze zich daar wel goed zal voelen. Daarnaast zit je ook nog met verschil in kwaliteit en zijn de methodes en les plannen misschien anders.
Mbt een hobby: Scouting is ook een fijne plek voor kinderen om snel veel vriendjes te kunnen maken. En lekker buiten bezig te zijn.

Een assertiviteit training kan ook geen kwaad.

Een schoolwissel zou ik overwegen als er bv al een ander bekend kindje in de klas is.
Solomio schreef:
03-06-2026 12:29
Judo, het eeuwige panacee.

Fysiek contact is voor veel kinderen juist een enorme hoeveelheid extra prikkels.
En dan maar niet doen? Lekker gaan ontwijken? Of juist op een rustige manier leren om gaan met prikkels. Ze worden echt niet gelijk in ippons gegooid hoor. Het judoklasje van zoon zat vol met prikkelgevoelige kinderen. Ik ben blij dat zoon het al heel lang heel goed doet. Goed begeleid is en geleerd heeft ergens door heen te gaan, ipv te ontwijken. Zijn gevoel te herkennen en er mee om te gaan. En hij is echt niet de enige….
Dubbel
Andere situatie, maar wel ook een schoolwissel overwogen. Wat is het alternatief qua school? Dus zijn er scholen in de buurt? Wat voor soort onderwijs bieden die aan? Zitten er bekenden op? Is het een grote of juist kleine school?

Als er een school is die passend lijkt kun je altijd contact opnemen.
Ik herken mezelf precies in jouw dochter als meisje! Ik heb toen die schoolwissel wel gemaakt, naar een in mijn ogen wat nettere middelbare school (havo). Uiteindelijk voelde ik me daar wel wat beter op mijn plek en werd het pesten minder, al werd ik nog steeds wel gepest door sommige kinderen die het gewoon aanvoelden dat ik een makkelijk slachtoffer was, maar het was te doen.
Uiteindelijk toch met school gestopt vanwege een angststoornis die er ook nog bij kwam kijken. (Later alsnog mijn school afgemaakt gelukkig.)
Ik zou het gewoon proberen!
Groetjes!
Jillian76 schreef:
03-06-2026 13:25
En dan maar niet doen? Lekker gaan ontwijken? Of juist op een rustige manier leren om gaan met prikkels. Ze worden echt niet gelijk in ippons gegooid hoor. Het judoklasje van zoon zat vol met prikkelgevoelige kinderen. Ik ben blij dat zoon het al heel lang heel goed doet. Goed begeleid is en geleerd heeft ergens door heen te gaan, ipv te ontwijken. Zijn gevoel te herkennen en er mee om te gaan. En hij is echt niet de enige….
Nee, dan idd maar niet doen. Niet alles hoef je aan te gaan, zeker niet als het zo tegen je aanleg indruist.

Maar goed, ik erger me al lang aan dat ophemelen van judo voor werkelijk elk soort kind.
Is je kind verlegen? Judo, krijgt ie zelfvertrouwen.
Is je kind wat te wild? Judo, leert ie zichzelf begrenzen.
En zo nog 100 redeneringen.
Even een reactie vanuit een juf van groep 6/7.

“HSP” is geen officiële diagnose. Het zegt vooral: ze voelt veel. Maar het verklaart niet alles wat er misgaat in de groep. Wat jij beschrijft is ook gewoon een meisje dat heel lief, meegaand en conflictvermijdend is, en precies dat maakt haar kwetsbaar in een klas.

En die klas? Klinkt eigenlijk vrij gemiddeld voor 9-jarigen. Gedoe, wisselende vriendinnen, buitensluiten… niet oké, maar wel hoe het vaak gaat. Dat los je niet op met een schoolwissel. Dan begint het gewoon opnieuw.

Over judo: leuk voor zelfvertrouwen, maar het idee dat ze daardoor ineens sociaal weerbaar wordt is een beetje wensdenken. Ze gaat niet opeens verbaal grenzen stellen omdat ze iemand kan werpen.

Misschien zit de kern hier: ze vergeeft alles, blijft loyaal, wil één “beste vriendin” die haar niet kwetst. Maar zo werkt het op die leeftijd vaak niet. Daar moet ze echt iets in leren: grenzen stellen en accepteren dat niet iedereen haar soort mens is.

De juf die het ziet en ingrijpt is trouwens een groot pluspunt. Dat zou ik zwaarder laten wegen dan de drang om haar ergens anders neer te zetten.

Ik zou minder zoeken naar de perfecte plek, meer helpen om steviger te worden in een niet-perfecte groep. Dat is uiteindelijk waar ze het meest aan heeft.
MissJoose2 schreef:
03-06-2026 13:53

Ik zou minder zoeken naar de perfecte plek, meer helpen om steviger te worden in een niet-perfecte groep. Dat is uiteindelijk waar ze het meest aan heeft.
Ik vind dit makkelijk gezegd. Als dat meisje in een kleine klas zit waar ze weinig gelijkgestemden heeft, of waar de sfeer écht vervelend is (meer dan het standaard 9-jarigen-gedoe) kan ze wel degelijk beter op haar plek zijn ergens anders. Dat besluit zou ik niet lichtvaardig nemen, maar je kunt dat best serieus verkennen.
Jillian76 schreef:
03-06-2026 13:25
Ja, als het kan, waarom niet? Ik ontwijk ook dingen waar ik me niet prettig bij voel en die niet hoeven. Inderdaad heel lekker.
Voor een 9 jarige niet anders.
Fiorah schreef:
03-06-2026 14:20
Ik vind dit makkelijk gezegd. Als dat meisje in een kleine klas zit waar ze weinig gelijkgestemden heeft, of waar de sfeer écht vervelend is (meer dan het standaard 9-jarigen-gedoe) kan ze wel degelijk beter op haar plek zijn ergens anders. Dat besluit zou ik niet lichtvaardig nemen, maar je kunt dat best serieus verkennen.
Eens!

En ook andersom: als blijkt dat er geen geschikte school in de buurt is, is het makkelijker je te richten op acceptatie en omgaan met wat er is
Het is zoals het is
MissJoose2 schreef:
03-06-2026 13:53

“HSP” is geen officiële diagnose. Het zegt vooral: ze voelt veel. Maar het verklaart niet alles wat er misgaat in de groep. Wat jij beschrijft is ook gewoon een meisje dat heel lief, meegaand en conflictvermijdend is, en precies dat maakt haar kwetsbaar in een klas.

En die klas? Klinkt eigenlijk vrij gemiddeld voor 9-jarigen. Gedoe, wisselende vriendinnen, buitensluiten… niet oké, maar wel hoe het vaak gaat. Dat los je niet op met een schoolwissel. Dan begint het gewoon opnieuw.

Over judo: leuk voor zelfvertrouwen, maar het idee dat ze daardoor ineens sociaal weerbaar wordt is een beetje wensdenken. Ze gaat niet opeens verbaal grenzen stellen omdat ze iemand kan werpen.

Misschien zit de kern hier: ze vergeeft alles, blijft loyaal, wil één “beste vriendin” die haar niet kwetst. Maar zo werkt het op die leeftijd vaak niet. Daar moet ze echt iets in leren: grenzen stellen en accepteren dat niet iedereen haar soort mens is.

De juf die het ziet en ingrijpt is trouwens een groot pluspunt. Dat zou ik zwaarder laten wegen dan de drang om haar ergens anders neer te zetten.

TO, lees deze nog even een paar keer door. écht.
Hoe klein is de klas? Twintig kinderen is nog best acceptabel maar onder de 12 wordt het vaak best lastig om te variëren
Het is zoals het is
Mooie post van MissJoose2. Mijn dochter ervoer dezelfde dingen als jij en bij haar hielp het om zelf minder hard te willen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar zij heeft meer 'schijt' gekregen en werd daardoor minder kwetsbaar. Iemand wil niet spelen? Dan niet. Thuis mag je daar best een potje om janken, maar op school is ze nu minder makkelijk te raken. Toen kwamen kinderen ook sneller naar haar toe.
Ik herken overigens dat er loyale en helemaal niet loyale kinderen zijn. Op die leeftijd wisselen ze nog vaak van vriendin, de aandachtsspanne is maar kort. Mijn dochter vond dit ook moeilijk, want zit niet zo in elkaar. Gelukkig is hierin diversiteit, niet élke 9-jarige is zo, maar de vraag is, zit het juiste vriendje/vriendinnetje wel in deze klas. Misschien wel niet.
Oh @Boekenlegger: op zich goed dat juf hulp in roept, maar de basis ligt toch echt bij haar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven