Trouwen: hoe lang van te voren plannen?

01-08-2012 10:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik lopen tegen een dilemma aan, waar ik graag eens jullie mening over wil. Ik zal mijn best doen om het kort te houden..

Vriend en ik zijn ruim 6 jaar samen, en weten al een tijdje dat we graag willen trouwen. We weten alleen nog niet wanneer. In eerdere gesprekken hebben we het gehad over zomer 2014, zodat we nog wat konden sparen. We hebben ons op dit moment nog niet “officieel” (lees: naar de buitenwereld toe) verloofd, omdat het niet leuk vind om jarenlang verloofd te zijn. Op het moment dat we het de vrienden en familie vertellen, willen we het ook binnen een jaar kunnen realiseren.

Echter, sinds een maand of 4 hebben we serieus gesproken over zomer 2013, omdat dat qua financiën ook prima zou kunnen. Nu weten we niet goed wat we willen: volgend jaar of toch langer wachten. Misschien dat jullie nog goede argumenten weten?

Een aantal dingen die meespelen:

- Ik heb vorige maand ontslag genomen (blijf nog werken tot 1 okt). Ik heb goede hoop dat ik snel weer een baan heb, en ik kan bijna een halfjaar werkzoekende blijven voordat ons spaargeld zo in gevaar komt dat een bruiloft niet meer haalbaar is. Maar ons leven staat wel een beetje op zn kop omdat ik natuurlijk nog niet weet waar en wanneer ik weer werk vind en hoe ons leven er dan uit gaat zien.

- Wij hebben inmiddels in ons hoofd zitten om volgend zomer te trouwen, maar ik werd er door een vriendin op gewezen dat we dan wel snel moeten zijn met het boeken van een locatie ed. Nooit aan gedacht dat dat zo ver van te voren al geregeld moet worden, maar we willen graag buiten trouwen en dat schijnt populair te zijn. Dus nu heb ik het gevoel dat àls we volgend jaar willen trouwen, dat we dan ook snel de knoop moeten doorhakken en moeten beginnen met plannen. Dat voelt ook weer wat gehaast.

- We zijn al ruim een jaar serieus aan het praten over trouwen, hoe en wanneer. Maar in de afgelopen maand zijn er 2 andere stellen in onze vriendenkring geweest die ook bekend hebben gemaakt dat ze volgend zomer gaan trouwen. Hoe kinderachtig het ook klinkt.. om nu ook onze verloving bekend te maken, voelt toch een beetje na-aperig alsof wij door hun verloving dachten “joh, dat klinkt wel tof, laten wij dat ook maar doen” terwijl we er in werkelijkheid al veel langer mee bezig zijn.

Dus.. 2013 of 2014:

2013: we willen het heel graag en hadden eigenlijk al in ons hoofd zitten om het te gaan regelen, we waren alleen nog niet begonnen, financieel kan het, had ik al gezegd dat we het graag willen?

2014: langer de tijd om te sparen, we kunnen wachten tot de rust mbt baan weer is teruggekeerd voordat we ons storten op het plannen van een bruiloft, meer kans dat mooie locaties en goede dj’s e.d. nog beschikbaar zijn, niet ‘ de zoveelste bruiloft in korte periode’ binnen de vriendenclub.

Dus: kort is het niet geworden, maar hebben jullie nog inzichten/tips/andere argumenten/ervaringen? Hoe lang van te voren zijn jullie begonnen met het plannen van een bruiloft en het boeken van locatie, catering, dj etc?
Waarom niet gewoon naar het gemeentehuis en 's avonds een diner met intimi? Dat scheelt je een vermogen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 01 augustus 2012 @ 11:51:

Waarom niet gewoon naar het gemeentehuis en 's avonds een diner met intimi? Dat scheelt je een vermogen.als je dat nou net niet leuk vindt, TO heeft het iover locaties, band en fotograaf. Ze heeft een duidelijk beeld bij een grote bruiloft
quote:skurar schreef op 01 augustus 2012 @ 11:47:

[...]

Mwah, afhankelijk van hoeveel geld je eraan wilt besteden.

Met jouw eisen zou ik nog even doorsparen tot 2014.

En dit is serieus hoor, als je het als bovenstaand wilt aanpakken.

zijn mijn wensen zo duur dan? Ik zou juist verwachten dat een barbeque minder zou kosten dan een 6-gangen diner oid.

En qua hotel: dat is een bewuste keus van mijn vriend en mij. Mijn ouders, schoonouders en wij zelf wonen in 3 verschillende uithoeken van Nederland (>2 uur rijden), dus we kunnen moeilijk een locatie bedenken waar we allemaal dichtbij in de buurt wonen. En dan lijkt een hotel in de buurt boeken me handiger dan op de dag zelf 2,5 uur in de auto zitten in je goeie goed. Ik kan me voorstellen dat ouders en schoonouders het dan ook wel lekker relaxed vinden om ook de avond van te voren al naar de locatie te komen en achteraf te blijven slapen. (moeten ter zijner tijd maar kijken op wiens kosten..)
Of je kiest je droomlocatie, bekijkt hun mogelijkheden (data) en plant daar alles om heen?
Vlak na onze verloving kreeg Magzman te horen dat hij een andere baan moest zoeken. Geen moment over nagedacht of dat een reden was om de bruikloft uit te stellen eigenlijk... Hij heeft naast de bruiloftsvoorbereidingen een andere baan gezocht, en nu kan hij 2 weken na de huwelijksreis relaxed beginnen bij zijn nieuwe werkgever :-)

Je moet natuurlijk geen geld uitgeven dat je niet hebt, maar als je gespaard hebt en het gewoon gaat redden, waarom niet?
quote:laylalala schreef op 01 augustus 2012 @ 11:53:

[...]

zijn mijn wensen zo duur dan? Ik zou juist verwachten dat een barbeque minder zou kosten dan een 6-gangen diner oid.

Dit kan nog wel eens vies tegenvallen. Een en ander is mede afhankelijk van hoeveel mensen je mee wilt laten eten.

En qua hotel: dat is een bewuste keus van mijn vriend en mij. Mijn ouders, schoonouders en wij zelf wonen in 3 verschillende uithoeken van Nederland (>2 uur rijden), dus we kunnen moeilijk een locatie bedenken waar we allemaal dichtbij in de buurt wonen. En dan lijkt een hotel in de buurt boeken me handiger dan op de dag zelf 2,5 uur in de auto zitten in je goeie goed. Ik kan me voorstellen dat ouders en schoonouders het dan ook wel lekker relaxed vinden om ook de avond van te voren al naar de locatie te komen en achteraf te blijven slapen. (moeten ter zijner tijd maar kijken op wiens kosten..)Wees over die kosten vanaf het begin héél duidelijk, Zeg, zodra ter sprake komt dat jullie overnachtingen voor jullie familie regelen dat ze het zelf moeten betalen. Dit voorkomt achteraf een heleboel narigheid.

Als jullie hotelkosten voor je familie willen betalen (wat ontzettend lief en zeker gewaardeerd zal worden) reken dan op een aardige kostenpost.

En een bruiloft met hotel, band, fotograaf, trouwjurk, landgoed gaat algauw richting de 10.000 euro.
quote:skurar schreef op 01 augustus 2012 @ 12:23:

[...]

Wees over die kosten vanaf het begin héél duidelijk, Zeg, zodra ter sprake komt dat jullie overnachtingen voor jullie familie regelen dat ze het zelf moeten betalen. Dit voorkomt achteraf een heleboel narigheid.

Als jullie hotelkosten voor je familie willen betalen (wat ontzettend lief en zeker gewaardeerd zal worden) reken dan op een aardige kostenpost.

En een bruiloft met hotel, band, fotograaf, trouwjurk, landgoed gaat algauw richting de 10.000 euro.

Goeie tip inderdaad.. je wil hier geen gezeur over. Ik denk dat mijn ouders wel zullen aanbieden het zelf te betalen, maar ik wil mensen ook niet op kosten jagen.

Qua budget zijn we wel ingesteld op 10.000 euro, maar daar moet het dan ook mee gedaan zijn.

Ik hoef niet perse een band, een goede dj vind ik ook leuk (wil eigenlijk zo'n fout q-music feest, maar moet dit nog wel even voorleggen aan vriend ). Zouden band en dj elkaar nog veel verschillend qua kosten?

En qua groepsgrootte denk ik dat we uitkomen op zo'n 35-40 dag en eet-gasten en in totaal zo'n 70 man op het feest 's avonds. Ik hoef geen trouwauto en hecht ook niet veel waarde aan een boeket en bruidstaart. Daarentegen wil ik niet bezuinigen op de fotograaf en de ringen.

En de locatie vind ik wel erg bepalend voor de sfeer van de bruiloft en daarom denk ik dat we maar moeten beginnen met een locatie zoeken en kijken wanneer die nog vrij zijn. En dan de rest plannen.

Hierboven staat nogal vaak het woordje "ik", maar gelukkig liggen mijn vriend en ik erg goed op een lijn qua wensen en plannen.
2013 moet toch prima lukken?

Heb net e.e.a. opgezocht over trouwen, en lees dat vrijwel overal staat bij planning:

1 jaar van te voren: gemeentehuis (en evt kerk) reserveren

Nu moet ik zeggen dat ik 1 jaar eigenlijk nog wel lang vind. Als ik mijn vriendin nu ten huwelijk zou vragen, zou ik het het liefst toch nog wel dit jaar (dus binnen 4/5 maanden) willen.. Er zijn ook gemeenten waar het binnen 14 weken kan, maar de meesten willen het liever een jaar van tevoren weten begrijp ik.
Band en DJ verschillen wat kosten zeker. Het ligt er wel aan welke dj je wilt natuurlijk Een band van 4-5 personen kost je makkelijk 1500 euro, een dj wellicht 300 (geen idee). Wij kijken ook nog naar een tussenweg, een band die wat kleiner is.
Ik zou gewoon voor 2013 gaan als ik jou was! Als je dan beetje einde zomer pakt heb je nog dik een jaar. Maar moet je niet te lang meer wachten met regelen want de meeste bruidsparen willen op vrijdag trouwen en die zijn er vaak maar 4 in een maand en in de trouwmaanden zitten die snel vol bij gewilde locaties, fotografen enz. Hou zou jammer zijn als net hetgeen wat je wilt niet meer mogelijk is. Daarnaast heb je nu ook extra veel tijd om je bruiloft te regelen

Je budget is haalbaar maar zeker niet overdreven en als je het allemaal op een lokatie wil zal het zelfs krap aan worden. Misschien is het handig om een trouwadviesgesprek te doen bij een weddingplanner of bezoek eens een trouwbeurs wellicht dat je daar meer informatie kunt krijgen. Als je dan een indicatie hebt wat de kosten zullen zijn voor wat je allemaal wilt kun je altijd nog kijken of je het wilt uitstellen naar 2014
Ik heb het in 8 weken gedaan, mooie lokatie (Strandpaviljoen) en goede fotograaf! Maar wij hebben ook een kleine bruiloft met 20 gasten.
.
Even een update

.. Gisteravond ben ik door mn vriend ten huwelijk gevraagd! Wij gaan zomer volgend jaar trouwen
Gefeliciteeeerd !
Ik krijg het idee dat jij een behoorlijke bruiloft wilt met alles erbij (dus echte trouwjurk, locatie, eten, feest met muziek etc). Dan zou ik daar wel op tijd mee zijn.

Wat moet je als eerste regelen (8 tot 12 maanden vooraf)

- De locatie

- De muziek

- De datum vastleggen bij de gemeente

- Jurk 3-4 maanden om te maken

- Uitnodigingen moeten zeker 1 tot 1.5 maand voor de bruiloft worden verzonden.

Het trouwseizoen loopt van mei tot eind september. In de zomervakantie (bouwvakvakantie) zijn er weining tot geen bruiloften ivm afwezigheid van gasten. En september is de topmaand om te trouwen! Iedereen is terug van vakantie, grote kans op goed weer en nog net voor de herfst.

Een locatie kan ook nog iets later (6 maanden voor de tijd) maar dat is afhankelijk van jullie wensen.

Ik weet niet hoe groot je budget is maar reken voor een dagbruiloft ongeveer ¤ 5000,00 en met een avondbruiloft erbij (op locatie met muziek en maar dan 100 gasten) vanaf ¤ 10.000
Een band kost gemiddeld tussen de 1000 en 15000.Een DJ tussen de ¤ 500 en ¤ 1000.00. Bedenk dat veel bands via een boekingsbureau te boeken zijn en dat zijn extra kosten.

Als je voor een dj wilt gaan hou er dan rekening mee om iemand te boeken die veel ervaring heeft met bruiloften (dus muziek draait die aansluit bij jullie wensen en publiek). Niet iedere dj uit de plaatselijke kroeg is geschikt voor een avondbruiloft. Heb je veel oudere gasten (familie) dan stellen die en band vaak meer op prijs dan een dj).

Een bekende dj voor bruiloften is skyfly.nl Speciaal voor bruiloften.

Vraag goed na of ze ook reiskosten of etenskosten in rekening brengen. En of ze zelf de muziek verzorgen tussen de pauzes. Vraag ook hoeveel pauzes er zijn en hoelang de avond duurt.

Informeer bij een dj ook naar extra's zoals verplichtingspanelen, rook, verplichting etc. Alleen iemand met een klein draaipaneel is een beetje jammer.

Wat betreft kosten voor een fotograaf reken vanaf ¤ 750,00 tot ¤ 2000,00. Maak goede afspraken over het soort boek (digitaal of ingeplakt), aantal uren aanwezigheid, en maak een fotolijst (welke momenten moeten op de foto en in het boek, wie moet in welke combinatie op de foto etc). Ik zou afraden om een familielid als fotograaf in te huren. Die moet gewoon genieten van de dag en niet aan het werk zijn. Daarbij lopen zaken en prive erg door elkaar heen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2016 14:43
Reden: spam
% gewijzigd
Dat van dat extra vroeg is een fijne tip zo drie en een half jaar na dato

Spammert!
Ja, echt heel lief enzo. Maar ik ben inderdaad al 2,5 jaar gelukkig getrouwd
quote:laylalala schreef op 02 mei 2016 @ 14:19:

Ja, echt heel lief enzo. Maar ik ben inderdaad al 2,5 jaar gelukkig getrouwd ah ik wou net zeggen dat weddinggirl misschien opnieuw op tijd is voor een eventuele volgende bruiloft van jou, maar je bent nog steeds getrouwed dus hihi
En doooooor!
quote:broadway schreef op 02 mei 2016 @ 14:23:

[...]

ah ik wou net zeggen dat weddinggirl misschien opnieuw op tijd is voor een eventuele volgende bruiloft van jou, maar je bent nog steeds getrouwed dus hihiNou ja, wie weet. Het is toch heel hip om na 5 jaar opnieuw met je man te trouwen? We zijn al halverwege..
quote:laylalala schreef op 02 mei 2016 @ 14:28:

[...]

Nou ja, wie weet. Het is toch heel hip om na 5 jaar opnieuw met je man te trouwen? We zijn al halverwege..

echt? wat duf! hahaha

nou, dan moeten wij dit jaar wel een hééél groot feest geven, want wij zijn 10 jaar getrouwd later dit jaar!
En doooooor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven