Trouwen: hoe lang van te voren plannen?

01-08-2012 10:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik lopen tegen een dilemma aan, waar ik graag eens jullie mening over wil. Ik zal mijn best doen om het kort te houden..

Vriend en ik zijn ruim 6 jaar samen, en weten al een tijdje dat we graag willen trouwen. We weten alleen nog niet wanneer. In eerdere gesprekken hebben we het gehad over zomer 2014, zodat we nog wat konden sparen. We hebben ons op dit moment nog niet “officieel” (lees: naar de buitenwereld toe) verloofd, omdat het niet leuk vind om jarenlang verloofd te zijn. Op het moment dat we het de vrienden en familie vertellen, willen we het ook binnen een jaar kunnen realiseren.

Echter, sinds een maand of 4 hebben we serieus gesproken over zomer 2013, omdat dat qua financiën ook prima zou kunnen. Nu weten we niet goed wat we willen: volgend jaar of toch langer wachten. Misschien dat jullie nog goede argumenten weten?

Een aantal dingen die meespelen:

- Ik heb vorige maand ontslag genomen (blijf nog werken tot 1 okt). Ik heb goede hoop dat ik snel weer een baan heb, en ik kan bijna een halfjaar werkzoekende blijven voordat ons spaargeld zo in gevaar komt dat een bruiloft niet meer haalbaar is. Maar ons leven staat wel een beetje op zn kop omdat ik natuurlijk nog niet weet waar en wanneer ik weer werk vind en hoe ons leven er dan uit gaat zien.

- Wij hebben inmiddels in ons hoofd zitten om volgend zomer te trouwen, maar ik werd er door een vriendin op gewezen dat we dan wel snel moeten zijn met het boeken van een locatie ed. Nooit aan gedacht dat dat zo ver van te voren al geregeld moet worden, maar we willen graag buiten trouwen en dat schijnt populair te zijn. Dus nu heb ik het gevoel dat àls we volgend jaar willen trouwen, dat we dan ook snel de knoop moeten doorhakken en moeten beginnen met plannen. Dat voelt ook weer wat gehaast.

- We zijn al ruim een jaar serieus aan het praten over trouwen, hoe en wanneer. Maar in de afgelopen maand zijn er 2 andere stellen in onze vriendenkring geweest die ook bekend hebben gemaakt dat ze volgend zomer gaan trouwen. Hoe kinderachtig het ook klinkt.. om nu ook onze verloving bekend te maken, voelt toch een beetje na-aperig alsof wij door hun verloving dachten “joh, dat klinkt wel tof, laten wij dat ook maar doen” terwijl we er in werkelijkheid al veel langer mee bezig zijn.

Dus.. 2013 of 2014:

2013: we willen het heel graag en hadden eigenlijk al in ons hoofd zitten om het te gaan regelen, we waren alleen nog niet begonnen, financieel kan het, had ik al gezegd dat we het graag willen?

2014: langer de tijd om te sparen, we kunnen wachten tot de rust mbt baan weer is teruggekeerd voordat we ons storten op het plannen van een bruiloft, meer kans dat mooie locaties en goede dj’s e.d. nog beschikbaar zijn, niet ‘ de zoveelste bruiloft in korte periode’ binnen de vriendenclub.

Dus: kort is het niet geworden, maar hebben jullie nog inzichten/tips/andere argumenten/ervaringen? Hoe lang van te voren zijn jullie begonnen met het plannen van een bruiloft en het boeken van locatie, catering, dj etc?
Wij zijn ongeveer een half jaar van te voren begonnen met plannen. Maar ons trouwfeest was in de tuin van mijn ouders, dat scheelt natuurlijk.

Wat bedoel je trouwens met zomer 2013? Begin juni of eind september, scheelt ook nogal. Wij zijn op 9 september getrouwd, het was bloedheet die dag.

De afgelopen jaren hebben we heel mooie voorzomers en nazomers gehad, als ik jou was zou ik ook volgend jaar niet op een mooie julimaand gokken.
Wat doet het er toe wat anderen vinden? Als jullie graag in 2013 trouwen, zou ik zeggen: doen!

Ruim een jaar van te voren is het handig bij locaties alvast data in optie te nemen. Zeker als je op een vrijdag trouwt en ook nog in een populaire maand (ik dacht mei, juni en september). Je kan een trouwdatum 1 jaar van te voren vast laten leggen bij de Gemeente waar je wilt trouwen, tenminste zo is het bij ons.

Als je een band op je bruiloft wilt, zou ik die ook alvast gaan regelen.

Veel plezier en succes, wij zijn ook bezig, we willen eind september 2013 trouwen en zijn momenteel in gesprek met locaties en een begroting te maken
@ Vl43inder: De andere bruiloften in de vriendengroep zijn in juni, dus wij neigen meer naar september 2013. Maar ik schrok dus van de opmerking van die vriendin dat we dan nu wel zo'n beetje een locatie moeten gaan uitzoeken.

Het is net even de stap zetten van dromen van een bruiloft, naar het concreet plannen ervan.
Een maand van te voren even alles regelen en klaar.
Ikzelf trouw volgende week, en ben ten huwelijk gevraagd eind december 2011. Dus een 8 maanden om alles te regelen, waarvan we eigenlijk de meeste dingen in de laatste 4 maanden hebben gedaan omdat de eerste maanden vooral bestonden uit het uitzoeken wat we precies willen.

Geen enkel probleem gehad met boeken van locaties, bloemen, taart, catering etcetera. Nu trouwen we niet in de randstad, misschien dat dat wat uitmaakt, maar ik weet natuurlijk ook niet waar jullie willen trouwen :-)
quote:laylalala schreef op 01 augustus 2012 @ 10:45:

@ Vl43inder: De andere bruiloften in de vriendengroep zijn in juni, dus wij neigen meer naar september 2013. Maar ik schrok dus van de opmerking van die vriendin dat we dan nu wel zo'n beetje een locatie moeten gaan uitzoeken.

Het is net even de stap zetten van dromen van een bruiloft, naar het concreet plannen ervan.

Alsje in sept 2013 wil trouwen dan is het handig om je inderdaad al te gaan orienteren op trouwlocaties, dat betekent niet dat je ze morgen al vast moet leggen.

Ga er trouwens wel vanuit dat een jurk minstens 3 maanden levertijd heeft, ook als het confectie is.
Hoe flexibel ben je? Locaties genoeg! echt hoor. Al wil je volgende week trouwen

Maar tja, als jij alleen maar die ene plek wilt, wordt het anders.
Wij willen trouwen in het oosten van het land. Maar ik zou wel graag buiten willen trouwen (in een mooie tuin of op een landgoed oid), dus ik kan me wel voorstellen dat die locaties iets gewilder zijn. En het eerste weekend van september schijnt ook een populair weekend te zijn?

Mijn vriend en ik zijn net op het idee gekomen om misschien komende maand vast wat te orienteren op locaties. Dan kunnen we gewoon vragen of ze al vol zitten in 2013 (en krijgen we ook een wat beter beeld bij de kosten).

Als alles al vol zit, dan wordt het 2014. Zo niet, dan gaan we misschien wel in 2013 trouwen.

Wat zijn, behalve locatie, nog meer dingen die je ver van te voren al moet boeken?

(Ik hoorde al de band, is het bij dj's ook belangrijk om vroeg te zijn?)
Misschien eens rondbellen naar buitenlokaties of ze al vol zitten in september 2013?

*edit: dat had je zelf ook al bedacht zie ik
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik ben in december gevraagd en begin juli zijn we getrouwd. Zeven maanden was méér dan genoeg, maar we hadden wel het geluk dat we niet naar een locatie hoefden te zoeken.

Wil je een bepaalde drukbezette locatie, dan is een jaar vooraf geen luxe. Ben je flexibeler dan vind je met een maand of zes nog een boel leuks.

Op tijd regelen:

-catering

-jurk

De rest hebben wij zo'n maand vooraf gedaan liepen de avond ervoor nog nerveus de menu's te printen...
Fotograaf misschien? Als je een populaire kiest, is die misschien ook al wel volgeboekt. September is een populaire trouwmaand.

Feestlokatie is misschien ook handig om vast naar te kijken.

Wij zijn trouwens een jaar vooraf begonnen met plannen, op een zaterdag in april op een redelijk populaire lokatie in de gemeente waar we toen woonden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik zou gewoon in 2013 trouwen.
Qua dag ligt mijn voorkeur op een vrijdag, zodat je in ieder geval vervolgens lekker je weekend ingaat. En met betrekking tot "het aanzoek", we zijn nu samen aan het overleggen en ik weet niet of er nog een officieel aanzoek-moment komt of dat we gewoon samen op een gegeven moment de knoop doorhakken dat we ervoor gaan.

en ehm.. is het niet dom om een boel geld uit te geven aan een bruiloft terwijl ik natuurlijk wel vanaf 1 okt werkloos ben?

Dat is namelijk ook nog zo'n vervelend stemmetje in mn hoofd..

Natuurlijk, minder geld betekent niet automatisch een minder leuke bruiloft want dan doen we het gewoon op een andere manier. Maar ergens ben ik ook wel bang dat het misschien niet 'handig' is.
quote:laylalala schreef op 01 augustus 2012 @ 11:22:

en ehm.. is het niet dom om een boel geld uit te geven aan een bruiloft terwijl ik natuurlijk wel vanaf 1 okt werkloos ben?

Dat is namelijk ook nog zo'n vervelend stemmetje in mn hoofd..

Natuurlijk, minder geld betekent niet automatisch een minder leuke bruiloft want dan doen we het gewoon op een andere manier. Maar ergens ben ik ook wel bang dat het misschien niet 'handig' is.Natuurlijk is het fijn om te trouwen op het moment dat je je leven helemaal op de rit hebt, maar je weet nooit hoe het gaat, er kan steeds weer van alles gebeuren, dus als je gewoon graag wilt trouwen omdat je van elkaar houdt en je kunt het betalen, dan zou ik gewoon gaan trouwen wanneer je dat wilt. In een paar maanden tijd kun je alles prima regelen, dus 2013 is zeker haalbaar, dan kun je ook nog best terecht op drukke locaties en zo. Veel succes & plezier gewenst.
Ik ben in juni 2007 gevraagd. Eigenlijk wilden we in augustus 2008 trouwen, maar al snel bleek dat een beetje leuke bruiloft tóch best duur was Dus hebben we het een jaartje doorgeschoven...konden lekker sparen en leven.

Ik ben 1,5 jaar voor De Grote Dag begonnen met plannen, maar ben dan ook een controlfreak, hihi. Maar voordeel daarvan was dat ik een maand voor De Dag he-le-maal niets meer hoefde te regelen .

Wij hebben asap gemeentehuis, kerk, feestlocatie en fotograaf geregeld. Volgende stap was kleding en taart. Weet je, er hoeft er maar 1 voor je aan te zijn, en daar gaat je 1e keus...brrrr!
Ik ben in december 2010 ten huwelijk gevraagd, we waren er al snel uit dat we in september / oktober het jaar erop wilden trouwen. Waar we wilden trouwen stond al jaren vast maar omdat dat nogal populair is hebben we ook bij andere locaties gekeken. Gelukkig waren er op onze 'droomlocatie' nog twee dagen vrij en daar konden we dus uit kiezen. Ook het restaurant waar we het diner en het feest wilden houden moest natuurlijk op die dag kunnen maar in februari is alles vastgelegd dus zo'n 7 maanden van te voren.

Fotograaf en auto is in maart vastgelegd, kleding in maart uitgezocht, en de rest zo'n 3 maanden van te voren.

Het is maar net wat je wil, als de locatie je niet zoveel uit maakt kan je alles zo geregeld hebben.
Ik denk dat het heel erg uitmaakt hoe je het feest voor je ziet en wat je wensen zijn. Wij hebben er 3 weken (!) overgedaan vanaf het moment: ok we gaat trouwen tot de trouwdatum. met jurk, foto's en auto (was zo geregeld), met een paar genodigden gegeten en gefeest en na afloop 'wij zijn getrouwd' kaarten verstuurd. Was helemaal super!
quote:redband schreef op 01 augustus 2012 @ 10:50:

Een maand van te voren even alles regelen en klaar.

Precies, een jaar van tevoren alles gaan regelen vind ik ook altijd erg overdreven.

Wij hebben binnen een week of vijf, zes alle voorbereidingen getroffen. De grootste doorlooptijd had het opstellen van de huwelijkse voorwaarden (we moesten uiteraard plannen wanneer we naar de notaris konden; dit hebben we op de dag gedaan dat we in ondertrouw gingen) en het ontwerpen en maken van de ringen. Het hoeft dus allemaal niet zo lang vooraf.
Ik weet nog niet waar mijn droomlocatie is. Wel weet ik dat ik het liefst alles op 1 locatie zou willen:

begin vd middag foto's maken

eind van de middag de ceremonie buiten

Daarna barbequen en 's avonds de muziek aan om lekker te feesten

en dan nog het liefst een hotel op niet te grote afstand waar ik me 's ochtends klaar kan maken en waar we 's avonds weer kunnen eindigen..

ben ik veeleisend?
quote:trotter schreef op 01 augustus 2012 @ 11:35:

[...]

Precies, een jaar van tevoren alles gaan regelen vind ik ook altijd erg overdreven.

Wij hebben binnen een week of vijf, zes alle voorbereidingen getroffen. De grootste doorlooptijd had het opstellen van de huwelijkse voorwaarden (we moesten uiteraard plannen wanneer we naar de notaris konden; dit hebben we op de dag gedaan dat we in ondertrouw gingen) en het ontwerpen en maken van de ringen. Het hoeft dus allemaal niet zo lang vooraf.Maar trotter: hierboven lees ik ook dat een jurk laten vermaken wel 3 maanden kan duren.. hoe heb jij dat dan gedaan? En wat voor locatie hadden jullie voor je ceremonie en feest?
Nee hoor, dat gaat vast wel lukken! In september een gelijksoortige bruiloft gehad in Rotterdam.

Alleen hopen op mooi weer met de ceremonie buiten en bbq.
Ik heb geen echte bruidsjurk gekocht, maar gewoon een mooi jurk die wel meteen paste. De trouwlocatie was een prachtig mooi oud gemeentehuis waar toevallig nog een plekje vrij was en het eten en feestje bij een nabijgelegen restaurantje in de tuin.
quote:laylalala schreef op 01 augustus 2012 @ 11:37:

en dan nog het liefst een hotel op niet te grote afstand waar ik me 's ochtends klaar kan maken en waar we 's avonds weer kunnen eindigen..

ben ik veeleisend?

Mwah, afhankelijk van hoeveel geld je eraan wilt besteden.

Met jouw eisen zou ik nog even doorsparen tot 2014.

En dit is serieus hoor, als je het als bovenstaand wilt aanpakken.
quote:laylalala schreef op 01 augustus 2012 @ 11:44:

Maar trotter: hierboven lees ik ook dat een jurk laten vermaken wel 3 maanden kan duren.. hoe heb jij dat dan gedaan? En wat voor locatie hadden jullie voor je ceremonie en feest?We hadden geen echte trouwkleding, maar gewoon iets nets wat we altijd nog aan kunnen. De ceremonie vond gewoon in het gemeentehuis plaats, op de door ons gewenste datum (wij hechtten meer waarde aan de datum (waar voor ons een speciale betekenis aan hing) dan aan de locatie). Onze gasten hebben we allemaal uitgenodigd in een restaurant wat we voor de gelegenheid hadden afgehuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven