visite

03-08-2012 12:06 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me iets af. Als jullie op bezoek gaan bij mensen met jonge kinderen, houd je dan rekening met hoe laat je weer weggaat? Omdat je weet dat er vroeg opgestaan moet worden de volgende dag, kind 's nachts nog wel eens wakker wordt, enz.

En andersom, als de visite bij jou thuis is, zeg je dan wel eens dat je er graag een eind aan wil breien of zoiets?

Of wacht je standaard totdat visite besluit om weg te gaan, ongeacht hoe laat het wordt?
quote:Baudolino schreef op 03 augustus 2012 @ 12:45:

[...]

Ja, dat heb ik ook wel een beetje. Op het moment denk ik, ach, het is gezellig, we zien het morgen wel weer.

Maar de volgende dag is het wat lastig, als kind in die paar uurtjes dat je op bed ligt ook nog een keer wakker wordt en 's ochtends al weer op tijd erbij is.

En normaalgesproken is het, 'ach, hoe vaak komt het nou eigenlijk voor' en dan denk ik er niet eens over na dat het laat wordt. Maar omdat het de laatste tijd wel erg vaak voorkomt, vroeg ik het me af hoe hier eigenlijk mee omgegaan wordt.

Enige keer dat ik er trouwens wel wat van gezegd heb, is tijdens kraamtijd. Was een paar dagen na bevalling (keizersnee), toen vond ik het om 23.30 uur wel welletjes. Ze zaten er ook al vanaf 20.15 uur ofzo.Stom hè mensen snappen toch wel dat je niet fit bent? Mijn buren bleven tot half 2 zitten en door de hormonen was ik mijn mondigheid kwijt!
Mijn kinderen slapen uit, en smeren hun eigen boord. Maar als ik moe ben, gooi ik bezoek er uit hoor.
quote:paque_pink schreef op 03 augustus 2012 @ 12:48:

Ik hou niet van spelletjes hints, kom op zeg.

Ik zeg altijd: Noueeee, ik weet niet wat jullie doen, maar ik rook nog een peukje en dan ga ik naar bed. Toede-ledokie.

Meestal snappen ze "DE HINT' wel.

Met oud en nieuw hadden we een stel vrienden over de vloer, buren kwamen daar later nog bij. Hartstikke gezellig. Had met mijn man afgesproken dat ik op zou staan 's ochtends wanneer dochter wakker werd, hij kon uitslapen (en drinken)

Tegen een uur of 4 zei ik tegen iedereen die er nog zat: 'als jullie het niet erg vinden, dan ga ik nu naar bed. Over 3 uur ongeveer zal dochter wel weer wakker worden, dus dan ik nog een paar uurtjes slapen.

Binnen 5 minuten waren ze allemaal weg. Ze stoven op. Was helemaal niet de bedoeling, want ze mochten van man ook nog best wel blijven. Zeiden we ook. Maar dat vatten zij blijkbaar op als hint.
quote:elninjoo schreef op 03 augustus 2012 @ 12:49:

Wij zeggen elkaar altijd gewoon wanneer we moe zijn en naar bed willen en dan gaat de bezoekende partij naar huis. Heeft uiteraard niets met kinderen te maken.

Waarom zou je blijven zitten en drankjes blijven inschenken terwijl je omvalt van de slaap? Je hoeft toch de schijn niet op te houden voor vrienden?Ja, dat is ook wel zo. Zoiets moet je gewoon durven zeggen. Ik realiseer me net dat ik het bij mijn allerbeste vriendin wel gewoon doe. Dus aangeven dat ik graag naar bed wil.
quote:zwarterozen schreef op 03 augustus 2012 @ 12:50:

[...]

Stom hè mensen snappen toch wel dat je niet fit bent? Mijn buren bleven tot half 2 zitten en door de hormonen was ik mijn mondigheid kwijt!Jouw man/vriend ook? Of realiseerde hij zich het op dat moment niet?
Ik ken mijn vriendinnen allemaal goed, dus weet wel hoe laat ze naar bed gaan enzo. Ik hou daar natuurlijk rekening mee. Zou ook een beetje vreemd zijn als ik tot 1.00 uur zou blijven plakken terwijl ik weet dat vriendin altijd om 23 uur naar bed gaat, omdat ze om 7 uur weer op moet.

In de weekenden voel ik het volgens mij altijd wel aan wanneer het tijd is om op te stappen.
Ik neem me altijd voor om bezoek er bijtijds uit te gooien op bijvoorbeeld een doordeweekse avond, maar het lukt me nooit!:-)

Onze vrienden zijn altijd enorm gezellig, houden van een drankje net zoals vriend en ik. Vaak is het gewoon te leuk en gezellig om te gaan slapen

Gelukkig slaapt onze dochter van 2 regelmatig tot een uurtje of 8 of soms zelfs 9 in het weekend, dus een latertje is hier geen probleem.

Als ze wel om 6 uur wakker zou zijn overigens ook niet want 1 dagje moe zijn als gevolg van een mega-gezellige avond trek ik makkelijk.
Als je niet wil dat je visite zo laat blijft, in het vervolg gewoon aangeven dat je moe bent en dat je het nu wilt afronden. Dat snappen ze heus wel hoor, als het goede vrienden en familie zijn.
Als ik bij iemand op bezoek ga (met of zonder kinderen) ja, dan blijf ik niet zonder meer plakken maar check wel eerst of het uitkomt.

Als er mensen bij ons thuis komen en ik wil er een eind aan breien, zeg ik gewoon: jongens, ik ga jullie er zo uitgooien, want...wij gaan zo tukken/ moeten nog zus-en- zo doen/ hebben nog behoefte aan wat tijd voor onszelf...etc.

Dat werkt meestal prima. Ik krijg ook niet het idee dat mensen zich hierdoor beledigd voelen.
quote:Moonlight82 schreef op 03 augustus 2012 @ 12:28:

Ken ook iemand die gewoon zegt: Ik ga je er zo uit gooien. Wel handig. Zo lang ze dat niet zegt weet je dat je bezoek op prijs gesteld wordt

Het klinkt mss raar, maar ik vind dat echt veel vriendelijker klinken dan mededelen dat je zo naar bed gaat als je bezoek op de bank hebt zitten.

Zelf laat ik bezoek overigens net zo lang zitten als ze zelf willen. Meestal denk ook ik van 'ach, uurtje minder slaap kan ook wel' en in zn algemeenheid gaat het eigenlijk automatisch altijd goed, omdat iedereen in mn omgeving toch ook de volgende dag gewoon vroeg moet werken en het in het weekend niemand wat uit maakt vaak. Is dat wel een keer zo, dan wordt het vaak van tevoren verteld (dat je er wel vroeg in wilt, omdat je morgen iets hebt ofzo).
Baudolino, in jouw geval vind ik dat je best vriendelijk kan vragen of je bezoek op wil stappen. Zeker als je uitlegt dat je kind slecht slaapt vanwege de verkoudheid.

Zolang jij signalen blijft afgeven dat je het nog wel prima vindt, zal het bezoek niet snappen dat ze te lang blijven zitten. En sommige mensen hebben gewoon een duidelijke hint nodig.
Ik zou dan wel tegen een uurtje of 10 aanbieden weg te gaan ivm vroeg opmoeten oid.

En als ze in zo'n geval bij mij zouden komen van tevoren ffafspreken dat we het niet te laat maken.
Als er trouwens vrienden van mijn vriend langszijn ga ik gerust naar bed en blijft hij dan vaak wel nog met ze hangen. Vindt iedereen geloof ik prima.
Dat doe ik ook Ruza! En ook weleens als er gezamenlijke vrienden zijn en ik ben de enige die echt moe is.

Zelfs weleens gedaan toen er vriendinnen van mij waren. Vriend kwam toen laat thuis en bleef gezellig plakken bij ons. Ik was op den duur echt heeeel moe en wilde slapen, hun nog niet en dat vond ik echt geen probleem.
Ik houd niet speciaal rekening met kinderen als ik ergens op visite ga. waarom zou ik? ik kom voor de ouders op een tijdstip dat met hen is afgesproken. Zijn de kinderen wakker, dan speel ik met ze, liggen de kinderen in bed, dan vraag ik er alleen even naar. Ik probeer wel signalen op te pikken om niet te lang te blijven plakken, maar in praktijk ben ik meestal zelf degene die het eerst op is en naar huis wil
quote:Baudolino schreef op 03 augustus 2012 @ 12:58:

[...]

Jouw man/vriend ook? Of realiseerde hij zich het op dat moment niet?Man zegt nooit iedereen eruit want wij gaan naar bed. Hij was ook niet moe en realiseerde zich niet dat ik niet meer zo assertief was. Ik realiseerde het mezelf toen nog niet eens. Pas volgende dag dacht ik waarom zei ik het niet gewoon?!
Meestal gaat het bij mij automatisch, en anders zeg ik gewoon '' ik ga zo naar bed, rook/drink er nog 1 en dan is het moveee!''
Ik hou er geen rekening mee dat mensen misschien weer vroeg op moeten i.v.m de kinderen. Verwacht ook niet dat anderen dat bij mij doen.

Ik ben niet zo goed in het oppikken van signalen maar wil iemand ook niet in de weg zitten. Ik zou het dus niet erg viinden als iemand tegen mij zou zeggen. Ik ben moe en moet morgen vroeg op en wil graag gaan slapen.
quote:Baudolino schreef op 03 augustus 2012 @ 12:32:

Ok, wisselend dus. Ik laat namelijk altijd de visite bepalen wanneer het genoeg is geweest. Ik geef dus niets aan. En onze familie en vrienden zijn enorme plakkerds. Dat vat ik maar op als compliment, want blijkbaar vinden ze het gezellig bij ons. Maar heb nu in 2 weken tijd 3 avonden door de week mensen over de vloer gehad die al vakantie hadden. Ik was wel de volgende dag vrij, maar heb dus nog een dreumes die verkouden was en de nachten daarvoor ook al niet al te best sliep. Eén avond was het 2.15 uur (dinsdagavond), een avond die eindigde rond 1.00 uur en een avond dat de visite rond 1.30 uur wegging.

Wel gezellig, maar ik was kapot. Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie dat doen. Aangeven of maar gewoon laten gebeuren, want zo vaak gebeurt het nou ook weer niet.heb je geen partner zodat jij lekker uit kon slapen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven