Geld & Recht alle pijlers

Achterstallige alimentatie innen.

04-08-2012 19:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex-man en ik zijn officieel gescheiden sinds 28 september 2011.

Hij is vanaf die datum verplicht om kinderalimentatie te betalen: 250,- per maand. Ik leef samen met mijn zoontje van een bijstandsuitkering. Toen we nog niet officieel gescheiden waren heeft hij nog een maand of 4 de premie voor de zorgkosten voor mij betaald, omdat hij vergat door te geven aan de zorgverzekeraar dat we uit elkaar waren en we alle 3 op een polis stonden.Vanaf september ben ik zelf de zorgkosten gaan betalen. In de maanden september en dec. 2011 heeft hij geen alimentatie betaald, evenals in de maanden jan. 2012 t/m april 2012. Vanaf mei 2012 betaald hij iedere maand 250,- De maanden dat hij geen alimentatie heeft betaald heb ik doorgegeven aan de sociale dienst, evenals de maanden dat hij wel heeft betaald. Nu heeft de sociale dienst gisteren contact met me opgenomen met het verzoek aan mj om het LBIO in te schakelen om de achterstallige alimentatie te innen.Hij heeft 6 keer niet betaald, omdat hij een tijdje mijn ziektekosten heeft doorbetaald. Ik probeer het onderling met hem te regelen voordat ik het LBIO inschakel. Moet hij die maanden nu wel of niet terugbetalen en welke consquenties heeft dat voor mij?
Tot de laatste zin vind ik het een duidelijk verhaal.

Maar waarom die vraag er achter aan? Natuurlijk moet hij die maanden wel betalen. En ook al heeft hij jouw zorgkosten 2 maanden lang betaald, die kun je van die 250euro p mnd af trekken. Ik neem aan dat jij niet 250euro aan zorgkosten betaald?
Nee ik betaal 107,- per maand aan zorgkosten.
Ja natuurlijk moet hij die betalen.

Als jij dat 'onderling' wil regelen, kun je het geld daarna desnoods direct terug storten.

Maar volgens mij doet het LBIO alleen tot zes maanden terug.
Je zegt dat hij verplicht is 250 euro te betalen. Dat zegt toch genoeg? Anders had er wel vrijblijvend gestaan in plaats van verplicht.
Dus,heel simpel 6keer 250- 107 euro is 858 euro moet je nog van hem krijgen.

Het LBIO is ook niet heilig hoor,maar ze kunnen wel loonbeslag leggen bij je ex man.

LBIO kan wel van langer terug halen als 6 maanden dacht ik?
De zorgverzekering die hij voor jou betaald heeft valt nog onder de gemeenschap want zoals ik het lees waren jullie misschien wel uit elkaar maar nog niet officieel gescheiden. Bovendien was hij zelf te laks om daar tijdig actie op te ondernemen.

Dat kan hij dus niet terugvorderen.

Hij is jou dus gewoon nog 6x 250,- schuldig.
Bedoel je of dat invloed heeft op jouw bijstandsuitkering?
Morgen komt hij mijn zoontje terugbrengen en dan laat ik hem de brief zien die ik gehad heb. Dus hij moet gewoon die maanden terugbetalen, ondanks dat hij de maanden voor sept. 2012 de ziektekosten betaald heeft? Toen was de scheiding nog niet officieel, al woonden we niet meer bij elkaar...Vanaf sept. had hij de plicht maandelijks te betalen, maar heeft dat min of meer verrekend met de betaling ziektekosten. Ik kan er gwoon niet van slapen, ben een beetje huiverig voor zijn reactie morgen..
met in de problemen raken zal to wel de bijstand bedoelen want voorzover ik weet wordt de kinderalimentatie van je bijstand ingehouden (dus krijg je 250 alimentatie, krijg je volgens mij 250 minder bijstand)
quote:koalagirl schreef op 04 augustus 2012 @ 19:43:

Ik kan er gwoon niet van slapen, ben een beetje huiverig voor zijn reactie morgen..

Probeer het zakelijk te benaderen. Maak een berekening van de maanden dat je nog alimentatie te goed hebt minus de maanden dat hij jou zorgverzekering heeft betaald. Vraag hem het totaal bedrag aan jou over te laten maken, omdat jij daar nog recht op hebt.

Vertel hem wanneer hij daar niet goed op reageert dat je het LBIO inschakelt.
Het probleem is wel dat het LBIO maar tot 6 maanden terug gaat. Dus in dit geval zou dat betekenen dat je alleen voor de maanden maart en april hen in kan schakelen. Erg vervelend dus! Je kan ze nu wel meteen inschakelen en dan proberen im de overige maanden zelf terug te krijgen van je ex.
quote:pieka19 schreef op 04 augustus 2012 @ 19:51:

Het probleem is wel dat het LBIO maar tot 6 maanden terug gaat. Dus in dit geval zou dat betekenen dat je alleen voor de maanden maart en april hen in kan schakelen. Erg vervelend dus! Je kan ze nu wel meteen inschakelen en dan proberen im de overige maanden zelf terug te krijgen van je ex.Dat is toch 500euro
Tenzij hij trouwens nooit in de overschrijving heeft verteld voor welke maand de alimentatie bedoeld is. Dan is hij tot nu toe een paar keer te laat geweest met betalen EN loopt hij een aantal maanden achter, die je dan dus wel allemaal via het LBIO kunt terugvorderen.
Kijk eens op de site van het NLAI: http://www.nlai.nl/

Zij kunnen alimentatie tot 5 jaar terugvorderen.
De alimentatie die ik ontvang wordt altijd ingehouden van mijn uitkering, dus de resterende maanden die hij nog moet betalen gaan ook daar naar toe.
Volgens mij gaan ze ook maar 6 maanden terug. Als je de gezondheid hebt zou ik zsm zo veel mogelijk uren gaan werken, dan mag je de kinderbijslag namelijk gewoon houden. Nu moet je alles inleveren (wat logisch is)
Betaalt hij eigenlijk aan de sociale dienst, zodat jij toch een volledige uitkering krijgt? Als dit zo is dan snap ik niet dat de sociale dienst er ook niet achteraan gaat. Hier krijg ik alleen de aanvulling vanuit de sociale dienst. Dus als ik geen alimentatie krijg hebben wij een groot probleem.
Kinder-alimentatie heeft toch niks met jou zorgverzekeringskosten te maken? Dat staat er los van, dus hij moet de achterstallige maanden gewoon betalen.
quote:tess97 schreef op 04 augustus 2012 @ 20:05:

Kijk eens op de site van het NLAI: http://www.nlai.nl/

Zij kunnen alimentatie tot 5 jaar terugvorderen.Zij kunnen niets meer dan een ander commercieel incassobureau. Ze hebben gewoon erg slimme marketing. Op het randje van misleiding.
Hij maakt de alimentatie over naar mijn rekening, ik geef het door aan de sociale dienst en zij houden het in op mijn uitkering. Ik ben ook op zoek naar werk, maar zit met een autistisch zoontje die veel tijd en aandacht vraagt en ben bovendien met mijn gezondheid aan het knoeien. (fybromyalgie).
Dus even heel cru gezegd. Voor jou maakt het niet uit of je ex alimentatie betaalt of niet. Voor de sociale dienst maakt dat wel uit. Kan je daar niet vragen of ze jou hierbij kunnen helpen? Ik heb wel eens ooit gehoord dat de sociale dienst het te veel betaalde aan bijstand terug ging vorderen bij de ex, omdat hij de alimentatie niet had betaald.
Wat heel belangrijk is voor het LBIO is of er een rechterlijke uitspraak is gedaan! Als je die niet hebt, doet het LBIO niks voor je. Dit staat heel duidelijk op de site. Dus heb je een rechterlijke uitspraak?

En een advocaat?
quote:jibba schreef op 04 augustus 2012 @ 19:40:

De zorgverzekering die hij voor jou betaald heeft valt nog onder de gemeenschap want zoals ik het lees waren jullie misschien wel uit elkaar maar nog niet officieel gescheiden. Bovendien was hij zelf te laks om daar tijdig actie op te ondernemen.

Dat kan hij dus niet terugvorderen.

Hij is jou dus gewoon nog 6x 250,- schuldig.Dit denk ik ook.
quote:pieka19 schreef op 04 augustus 2012 @ 20:54:

Dus even heel cru gezegd. Voor jou maakt het niet uit of je ex alimentatie betaalt of niet. Voor de sociale dienst maakt dat wel uit. Kan je daar niet vragen of ze jou hierbij kunnen helpen? Ik heb wel eens ooit gehoord dat de sociale dienst het te veel betaalde aan bijstand terug ging vorderen bij de ex, omdat hij de alimentatie niet had betaald.Voor de Sociale Dienst maakt het juist niet uit. TO ontvangt de alimentatie zelf en de bijstand vult aan. Ze zal er zelf achteraan moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven