zelf wasmiddel maken

06-08-2012 20:42 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dat wel eens gedaan? Vond een recept op internet. Maar vroeg me af of iemand dit wel eens gedaan heeft en wat de resultaten waren?

Maak zelf je wasmiddel. Rasp 400gr sunlight zeep. Los dat op in 2.1/2 liter heet water. Doe er een halfkopje soda bij. Goed doorroeren, nachtje laten staan en je hebt ruim 2 liter vloeibare wasmiddel. Bijna een bolletje vol in de wasmachine doen
Interessant!

Nooit gedaan!

Ik lees mee...
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Nooit gedaan, maar in principe is dit toch gewoon een ander soort wasmiddel? Waarom dan geen kant en klaar product gebruiken, dat lijkt me makkelijker.

Ik twijfel eraan of de soda wel goed is voor je kleren.
ik heb wel eens met geraspte sunlight zeep gewassen

de was ruikt dan heerlijk
Achnein, het is goedkoper. Dat is de reden dat mensen dit zelf maken. Op het Vrekkentopic zitten mensen (weet niet uit het hoofd wie) die het ook zelf maken.
quote:molly74 schreef op 06 augustus 2012 @ 21:01:

Achnein, het is goedkoper. Dat is de reden dat mensen dit zelf maken. Op het Vrekkentopic zitten mensen (weet niet uit het hoofd wie) die het ook zelf maken.

Dat wist ik niet.

Toevoeging: zat even te rekenen, maar het AH wasmiddel is in de aanbieding volgens mij goedkoper. Het wordt een mini-vrekkentopic hier
Ik heb het wel eens gedaan en je krijgt dan inderdaad een vloeibare substantie die lekker ruikt.

Maar dat geurtje zat naderhand niet aan mijn gewassen spullen, eigenlijk rook dat helemaal naar niks en ik vond het wit aan mijn witte was na een paar keer niet meer zo helder.

Toen ben ik weer teruggegaan naar mijn oude vertrouwde wasmiddel.
Is het wel echt goedkoper? Ik betaal voor een fles van 1,5 liter bij hema nu 2 euro. Is het echt goedkoper dan dat?
quote:gerritjevan schreef op 06 augustus 2012 @ 20:46:

de was ruikt dan heerlijk

Ja dat is dan de pure zeep waarmee je wast.

Ik heb altijd wel zo'n stuk breekzeep in mijn kast liggen. Doet me denken aan mijn opa, die zichzelf er altijd mee waste, inclusief zijn haar! sunligtzeep noemde hij het, niks sanlaait.
quote:italie_meisje schreef op 06 augustus 2012 @ 21:07:

Is het wel echt goedkoper? Ik betaal voor een fles van 1,5 liter bij hema nu 2 euro. Is het echt goedkoper dan dat?Nee, volgens mijn berekening niet.
quote:italie_meisje schreef op 06 augustus 2012 @ 21:07:

Is het wel echt goedkoper? Ik betaal voor een fles van 1,5 liter bij hema nu 2 euro. Is het echt goedkoper dan dat?Plus dat je je eerst een ons raspt aan die sunlight zeep.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:gerritjevan schreef op 06 augustus 2012 @ 20:46:

de was ruikt dan heerlijkKan ik misschien beter gebruiken hoef je ook geen wasverzachter te gebruiken. Ben altijd bang voor een dikke drap die je creert als je zoiets maakt.
quote:achnein schreef op 06 augustus 2012 @ 21:10:

[...]

Nee, volgens mijn berekening niet.

Ik denk het ook niet, het kost 1,29 voor 300 gram zeep. Dan moet er nog een kopje soda bij, en dan sta je je nog ongans te raspen.

Ik was tegenwoordig met euroshopper. Ik heb voor zowel wit als licht bont de poeder, en voor de wat donkerder bonte was het vloeibare.

Ruikt ook na het wassen lekker, en is ook heel voordelig.
Aha, niet goedkoper volgens jullie. Ik heb het nooit gedaan, dus geen idee. Maar dit is wat ik hoor van (andere) vrekken.

Als ik zelf een beetje reken (houden jullie rekening met mijn haarkleur aub) en tel met de getallen die in de OP staan, dan kun je dus veel meer liters maken voor hetzelfde geld van zo'n aanbieding. Want Sunlightzeep is niet zo duur toch?

Izalinia: ik gebruik nooit wasverzachter. Dus dat hoeft ook met 'gewoon' wasmiddel niet.
Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd, maar dan met Marseillezeep ipv Sunlight. Voor gewone opfriswasjes (dus bijv. een T-shirtje dat je een dag gedragen hebt zonder vlekken) vond ik het echt prima, maar voor het kinderspul met gras- en andere gore vlekken vond ik het niet goed genoeg. Het kostte me ongeveer ¤ 0,65 per liter, had ik destijds uitgerekend, en over het maken (raspen/roeren) deed ik misschien 10 minuten. Dus ben je geen al te grote knoeierd en heb je geen kinderen, dan is dit zeker het proberen waard
hmmm, ik ben niet vrekkerig genoeg hiervoor.

Geen zin om een paar eurocenten te besparen terwijl ik er zoveel werk in moet stoppen. nee ik hou het wel bij mijn hema merkje.
Hoeveel wasbeurten zou je moeten doen met die van de HEMA?
Er staat 20 op

http://www.promobutler.be ... oeibaar-wasmiddel-1042213
quote:manonte schreef op 06 augustus 2012 @ 21:21:

Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd, maar dan met Marseillezeep ipv Sunlight. Voor gewone opfriswasjes (dus bijv. een T-shirtje dat je een dag gedragen hebt zonder vlekken) vond ik het echt prima, maar voor het kinderspul met gras- en andere gore vlekken vond ik het niet goed genoeg. Het kostte me ongeveer ¤ 0,65 per liter, had ik destijds uitgerekend, en over het maken (raspen/roeren) deed ik misschien 10 minuten. Dus ben je geen al te grote knoeierd en heb je geen kinderen, dan is dit zeker het proberen waard Heb geen kinderen en we wassen 2x in de week Wil het gewoon eens proberen.
Staat idd 20 op, maar ik haal meestal 30 wel. Doe het dopje niet helemaal vol nl.
Oh, dan komt het qua prijs op hetzelfde neer als wat ik nu heb gedaan: 80 wasbeurten voor een tientje bij de Lidl.
quote:izalinia schreef op 06 augustus 2012 @ 21:12:

[...]

Kan ik misschien beter gebruiken hoef je ook geen wasverzachter te gebruiken. Ben altijd bang voor een dikke drap die je creert als je zoiets maakt.

Wasverzachter? Nee!

Kopje azijn in het vakje van de wasverzachter doen! Maakt je kleding zacht en de kleuren blijven langer mooi!
Ik heb het in het verleden weleens gedaan.. Op m'n bonte was kreeg ik witte strepen van het wasmiddel...

Na 5 wassen alles weggegooid en wasmiddel in de supermarkt gekocht

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind het wel interessant. Maar Sunlight zeep? Dat is toch iets van voor de oorlog? Waar kopen jullie dat nu nog?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven