Verlof afgewezen
maandag 6 augustus 2012 om 22:57
Mijn man werkt sinds januari dit jaar bij een nieuwe werkgever. Eerst 7 maanden voor het uitzendbureau. Per 1 juli heeft hij een jaarcontract gekregen en 2 weken later heeft hij ivm schoolvakantie 10 dagen verlof aangevraagd (de laatste 10 dagen van de schoolvakantie.
Nu hebben ze deze afgewezen omdat zijn collega 8 weken met vakantie is en niemand dan aanwezig zal zijn om het werk over te nemen.
Wat ik zelf vreemd vind is dat ze een persoon 8 weken vakantieverlof goedkeuren en daardoor dus de ander (die ook schoolkinderen heeft en afhankelijk is van deze periode) niet met vakantie kan gaan.
Kan mijn man nog iets hier over in brengen?
Nu hebben ze deze afgewezen omdat zijn collega 8 weken met vakantie is en niemand dan aanwezig zal zijn om het werk over te nemen.
Wat ik zelf vreemd vind is dat ze een persoon 8 weken vakantieverlof goedkeuren en daardoor dus de ander (die ook schoolkinderen heeft en afhankelijk is van deze periode) niet met vakantie kan gaan.
Kan mijn man nog iets hier over in brengen?
maandag 6 augustus 2012 om 23:00
tip voor volgende keer: meenemen in de onderhandelingen voor de aanstelling bij het bedrijf. eenmaal gestart is dat lastiger.
neemt niet weg dat 8 weken verlof veel is, maar ja, toen hadden ze nog geen 'last' van collega's die ook in die periode weg wilden, dus dat kan je het bedrijf moeilijk kwalijk nemen.....
neemt niet weg dat 8 weken verlof veel is, maar ja, toen hadden ze nog geen 'last' van collega's die ook in die periode weg wilden, dus dat kan je het bedrijf moeilijk kwalijk nemen.....
maandag 6 augustus 2012 om 23:03
Je man was ten tijde van die verlofaanvrag nog niet in dienst, dus waarom hadden ze rekening met hem moeten houden? Bij aanstelling had hij aan moeten geven verlof gepland te hebben.
Daarnaast, als hij per 1 juli is begonnen, heeft hij dan überhaupt al voldoende vakantiedagen opgebouwd om tien dagen op te kunnen nemen?
Daarnaast, als hij per 1 juli is begonnen, heeft hij dan überhaupt al voldoende vakantiedagen opgebouwd om tien dagen op te kunnen nemen?
maandag 6 augustus 2012 om 23:05
Misschien heeft de betreffende collega wel 2 of 3 jaar zijn verlof opgespaard en mag hij nu, uiteraard met toestemming van zijn baas, 8 weken met verlof. Dat is niet iets waar jouw man zijn rechten aan kan ontlenen.
Jouw man is op 1 juli begonnen en heeft waarschijnlijk nog niet eens voldoende dagen opgebouwd om 10 dagen vrij te kunnen zijn?
Verder had hij dit bij zijn arbeidsvoorwaardengesprek aan moeten geven.
Jouw man is op 1 juli begonnen en heeft waarschijnlijk nog niet eens voldoende dagen opgebouwd om 10 dagen vrij te kunnen zijn?
Verder had hij dit bij zijn arbeidsvoorwaardengesprek aan moeten geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 6 augustus 2012 om 23:07
Ik zou zeggen vooral: Heel erg gefeliciteerd met de nieuwe baan van je man!
En verder vooral niet lopen zeiken!
Hij is één van de heel erg weinigen die momenteel nog een baan kunnen scoren.
Wees blij voor hem. En voor jullie. Dat de rekeningen weer betaald kunnen worden het komende jaar.
En als hij het goed doet. Mag hij misschien wel blijven. Daar is wel voor nodig dat hij gesteund wordt door zijn gezin.
Dan maar een keertje geen vakantie met zijn allen. Lijkt mij zo.
De wereld is veranderd de afgelopen jaren. Das lastig. Maar het is echt zo.
En verder vooral niet lopen zeiken!
Hij is één van de heel erg weinigen die momenteel nog een baan kunnen scoren.
Wees blij voor hem. En voor jullie. Dat de rekeningen weer betaald kunnen worden het komende jaar.
En als hij het goed doet. Mag hij misschien wel blijven. Daar is wel voor nodig dat hij gesteund wordt door zijn gezin.
Dan maar een keertje geen vakantie met zijn allen. Lijkt mij zo.
De wereld is veranderd de afgelopen jaren. Das lastig. Maar het is echt zo.
maandag 6 augustus 2012 om 23:10
Hij heeft z'n vakantie wel rijkelijk laat vastgelegd. Ook zonder vast contract had ie natuurlijk al 'n paar weken kunnen reserveren in de schoolvakantie. Logisch dat anderen hem voor waren, die hebben het waarschijnlijk op z'n laatst begin dit jaar al geboekt. En hij heeft er niets mee te maken dat 'n collega 8 weken kan nemen. Die heeft waarschijlijk dagen genoeg opgespaard of 'n deel onbetaald verlof genomen. Laat 'm de herfstvakantie reserveren voor die ook wordt ingepikt door iemand met kinderen. En leg je volgende zomervakantie al in december vast.
maandag 6 augustus 2012 om 23:19
quote:mali30 schreef op 06 augustus 2012 @ 23:12:
jeetje jo1234, verkeerde been uit bed gestapt?
Hoezo?
Enig idee hoe de arbeidsmarkt momenteel is, als je geen vast contract hebt? Het valt werkelijk helegaar niet mee!
Er valt werkelijk niks te eisen momenteel. Op de gemiddelde heel erg slechte vacature krijg ik momenteel ruim honderd reacties binnen één week.
Gelukkig zit ik zelf in een branche waar we nog best goed voor werknemers zijn. Maar in de marktsector is het echt voor jou 10 anderen.
jeetje jo1234, verkeerde been uit bed gestapt?
Hoezo?
Enig idee hoe de arbeidsmarkt momenteel is, als je geen vast contract hebt? Het valt werkelijk helegaar niet mee!
Er valt werkelijk niks te eisen momenteel. Op de gemiddelde heel erg slechte vacature krijg ik momenteel ruim honderd reacties binnen één week.
Gelukkig zit ik zelf in een branche waar we nog best goed voor werknemers zijn. Maar in de marktsector is het echt voor jou 10 anderen.
maandag 6 augustus 2012 om 23:19
Een bedrijf moet een verlofaanvraag binnen een bepaalde termijn (ik dacht twee weken maar dat weet ik niet zeker) goedkeuren of afwijzen.
Daarnaast mogen ze niet zomaar verlofaanvragen weigeren.
Alleen als het bedrijfsbelang geschaad wordt door het verlof toe te kennen mogen ze het afwijzen.
Als het bedrijf aangeeft dat collega al verlof heeft en als jouw man in dezelfde periode weg zou gaan er niemand meer is om hen te vervangen dan zou dat dus best een zwaarwegend bedrijfsbelang kunnen zijn zodat de weigering terecht is.
Ze kunnen de aan collega toegezegde vakantie nu niet meer intrekken.
Daarnaast mogen ze niet zomaar verlofaanvragen weigeren.
Alleen als het bedrijfsbelang geschaad wordt door het verlof toe te kennen mogen ze het afwijzen.
Als het bedrijf aangeeft dat collega al verlof heeft en als jouw man in dezelfde periode weg zou gaan er niemand meer is om hen te vervangen dan zou dat dus best een zwaarwegend bedrijfsbelang kunnen zijn zodat de weigering terecht is.
Ze kunnen de aan collega toegezegde vakantie nu niet meer intrekken.
maandag 6 augustus 2012 om 23:34
quote:FullHouse schreef op 06 augustus 2012 @ 23:32:
Dan ga je toch zonder je man naar die bruiloft?
Dan zou ik inderdaad zonder man en met kinderen gaan.
De bruiloft van je zusje lijkt mij toch te belangrijk om te laten schieten. Desnoods ga je alleen een lang weekend of een midweek als je zonder je man niet zo lang op vakantie wil.
Dan ga je toch zonder je man naar die bruiloft?
Dan zou ik inderdaad zonder man en met kinderen gaan.
De bruiloft van je zusje lijkt mij toch te belangrijk om te laten schieten. Desnoods ga je alleen een lang weekend of een midweek als je zonder je man niet zo lang op vakantie wil.