Geld & Recht alle pijlers

Vraag inkomstenbelasting aangifte

17-02-2012 10:44 22 berichten
Misschien een stomme vraag maar wellicht kan iemand me helpen

Ik heb jaren aangifte inkomstenbelasting gedaan. Ben hiermee ooit begonnen omdat ik destijds een koophuis had en dan is het verplicht.

Nu kreeg ik een brief dat ik dit jaar geen aangifte hoef te doen omdat ik vorig jaar maar een minimaal bedrag terug kreeg (o.i.d., heb de brief nu even niet bij de hand) Ik heb nu overigens geen koophuis meer.

Maar wat gebeurt er dan? Stel ik doe dit jaar geen aangifte en ik verdien ineens een stuk meer, moet ik dan later in het jaar alsnog aangifte doen of hoe werkt dat?

Kate.
Alle reacties Link kopieren
Altijd aangifte even invullen. Want de belasting zit er heel vaak naast. Ik kreeg ook nooit uitnodiging maar kreeg toch regelmatig een paar honderd euro terug.
Gewoon altijd aangifte doen. Dat je niet hoeft, betekent niet dat je niet mag.
De belastingdienst beoordeelt op basis van voorgaande gegevens dat ze jou geen uitnodiging tot het doen van aangifte meer uitreiken (waar je vervolgens altijd op dient te reageren).

Dat betekent niet dat je niet vrijwillig nog een aangifte in zou kunnen dienen. Dit zal je natuurlijk alleen doen als je alsnog wat meent terug te krijgen.

Ook kan de belastingdienst op een later moment je alsnog uitnodigen aangifte te doen. (waar je dan alsnog weer aan dient te voldoen.) De belastingdienst zal dit alleen doen als ze een reden meent te hebben om je alsnog aangifte te laten doen.

Dus: gewoon je aangifte invullen. Komt er een teruggaaf uit? Gewoon indienen.
Als de Belastingdienst de brief stuurt dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan, moet onmiddellijk de rode lamp gaan branden. Belastingcomputers hebben geconstateerd dat er voor de Belastingdienst niets te halen valt: niets meer, niets minder.

Deze brief zegt dus helemaal niets over wat er over de klant mogelijk te halen valt. Een misverstand is dat er per se aftrekposten moeten zijn. Vaak wordt door de instantie of werkgever te veel belasting ingehouden bijvoobeeld bij AOW-ers met een klein aanvullend pensioen (haast standaard!) In deze laatste situatie varieert het belastingnadeel van een paar tientjes tot ¤ 250.

Ook andere situaties zijn denkbaar. Bijvoorbeeld niet optimaal gebruiken van de heffingskortingen. In elk geval houdt de niet-aangiftebrief geen rekening met mogelijke aftrekposten die er zijn. Zoals hierboven geadviseerd: ALTIJD narekenen. Evtl kan hiervoor een fake BSN-nummer worden gebruikt: 2999.99.993 of 2999.99.981
Wat doe je in het geval dat je een brief krijgt van de belastingdienst dat je waarschijnlijk geen aangifte hoeft te doen?

We hebben het hier ingevuld en het blijkt dat mijn vriend rond de 600,- terug zou moeten betalen?

Moeten we het dan gewoon niet invullen, geld opzij zetten en wachten tot ze een verzoek indienen om wel aangifte te doen?
Doubt kills more dreams than failure ever will
TO stelt volgens mij dezelfde vraag......en voor jou geldt dus hetzelfde antwoord....

Zolang je de aangifte maar goed invult heb je recht op datgene wat berekend wordt.

Ik heb dezelfde brieven verstuurd zien worden aan mensen die gewoon een bepaalde heffingskorting tegoed hebben....Fisbel zegt terecht: rode lamp aan en zelf blijven denken...
Tja in ons geval krijgen we dus niets, maar moet er betaalt worden... En in het gunstigste geval stellen we dat nog even uit vandaar mijn vraag.
Ohw....ik had zelf niet goed gelezen.......excusez!

Dat maakt het anders inderdaad.

Alleen dan heb ik je situatie nog niet scherp: zijn jullie fiscaal partner? En moet je vriend aangifte doen, en heb jij zo'n brief gekregen? Of gaat het enkel om hem, en heeft hij zo'n brief gekregen? Als het laatste het geval is, dan zou je ervoor kunnen kiezen om nu niets te doen.

In de meeste gevallen krijg je echter vanzelf nog een keer een uitnodiging, en zal hij alsnog aangifte moeten doen. Op dat moment kan het bedrag betaald worden. Let er wel op dat de belastingdienst dan ook heffingsrente rekent.

Is het ook verklaarbaar waarom hij zou moeten bijbetalen / terugbetalen?
Nee het gaat echt om hem, geen fiscaal partnerschap. Alleen help ik hem bij zijn aangifte.

Ik heb zo'n zelfde brief gekregen en krijg bijv. wel geld terug.

Hij moet waarschijnlijk betalen omdat er teveel arbeidskorting is berekend, hij heeft 5 verschillende jaaropgaves. Maar we wachten nog even de voor-ingevulde aangifte af want misschien maak ik wel ergens een foutje.

Maar eigenlijk kun je dan dus gewoon niets doen, en wachten op de belastingdienst die het geld komt halen?

En tja de heffingsrente, volgens mij biedt de spaarrekening meer als hij het opzij zet.
Volgens de wet is er aangifteplicht als er belasting moet worden betaald. In de situatie van uw partner zeer waarschijnlijk omdat er cumulatie van inkomen is (vijf banen) en een deel van het inkomen in schijf 2, 3 of 4 terechtkomt ipv schijf 1, Als er ¤ 45 of meer betaald moet worden en er is geen aangiftebrief moet de aangifte vóór 1 juli van het jaar daarop worden ingestuurd. Dus aangiftejaar 2011: voor 1 juli 2012 indienen.

U kunt besluiten af te wachten. Formeel een verkeerde beslissing, maar in de praktijk vaak gedaan. Meestal krijgt men dan later in het jaar alsnog de uitnodiging tot aangifte. Waarin vermeld binnen welke termijn de aangifte binnen moet zijn. Als men zich aan deze aangiftetermijn houdt, zijn er meestal geen sancties. U zou dus kunnen besluiten achterover te leunen en af te wachten. Maar let op: sinds 2010 is er een verscherpt beleid dat de aangifte op tijd moet worden ingeleverd. En leest u even de informatie van de Belastingdienst hieronder:

-------------------------------------------------------------------------------------

Als u wel belasting moet betalen, maar om wat voor reden dan ook geen aangiftebrief hebt gekregen, moet u zelf om een aangifte vragen. U moet dat doen vóór 1 juli van het jaar volgend op het belastingjaar. Als u niet of niet tijdig om een aangifte vraagt, kunt u een boete krijgen

http://www.belastingdiens ... ektronisch_aangifte_doen/

NB: wie kan vertellen waarom de links niet meer te openen zijn??
Bedankt voor de info!

Formeel hangt er dus zelfs een boete aan. Ook al heeft hij een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.
In deze laatste situatie zou gekozen kunnen worden voor achterover leunen, afwachten dus. Er zijn drie situaties mogelijk:

* men krijgt de uitnodigingsbrief: aangifte voor 1 april is verplicht, tenzij er uitstel van aangifte is verleend.

* er is geen brief binnengekomen. Men weet dat er betaald moet worden bijv. omdat er overige inkomsten zijn. Aangifte voor 1 juli verplicht.

* De belastingdienst stuurt een brief dat er geen aangifteplicht is Heel formeel zou dan toch voor 1 juli aangifte moeten worden gedaan, als er bijbetaald moet worden. In deze situatie kan er 'risicoloos' afgewacht worden.
Oké bedankt, goed om te weten.

We wachten het af.
quote:VivaFleur schreef op 17 februari 2012 @ 22:11:

Bedankt voor de info!

Formeel hangt er dus zelfs een boete aan. Ook al heeft hij een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.

Fisbel heeft aangegeven hoe het formeel ligt. Op zich ben ik het met hem eens. Er kan inderdaad een boete aan vast zitten. Alleen bij een dergelijk ruime formulering voor de belastingdienst is er voor de belastingplichtige ook weer bescherming: de belastingdienst behoort zich ook aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur te houden.

In concreto betekent het dat je voor in algemene zin bekende belastbare feiten eerder (zoals box 3 boven grens heffingsvrijvermogen, bijverdiensten, winst) aangesproken zal worden op het feit dat je een aangifte aan had horen vragen (incl een eventuele boete) dan voor minder algemeen bekende feiten.

Cumulatie van belastingen of het (overlap van) heffingskortingenprobleem zijn minder duidelijk voor een belastingplichtige.

Mijns inziens is er in de laatste situaties geen grond voor een boete, het uitreiken van de brief maakt de zaak alleen maar zwakker voor de belastingdienst om jouw vriend aan te spreken op het feit dat hij had horen te weten dat....enz.

Mijns inziens is het risico voor een boete minimaal en eigenlijk nihil, en vervolgens de kans dat een boete succesvol kan worden bestreden op basis van voornoemde gronden erg groot. Vandaar mijn vrijmoedige meegaan in je idee dat afwachten mogelijk moet kunnen zijn.
ik snap er niks van ik zag dat je inkomstenbelasting moest invullen voor 1 aril via tv spots en heb ze opgebeld dat ik niks van ze binnen heb gehad kreeg ik de antwoord nee hoeft niet we schatten je niet hoger in dan dat we denken? hoe weten ze dat als ik niks heb door gegeven ik hoor medere mensen zeggen als jij geld van hun krijgt hoor je ze niet en anders om hoor je ze wel en jammer genoeg is dat zo. ik heb in 2011 volgens hun 24952 bruto verdiend en moet nu al mijn huurtoeslag terug betalen van 2300 euro en mij zorg toeslag van 255 terug moeten betalen...

ik durf nu niet eens inkomste belasting in te vullen omdat ik bang ben nog meer te moeten betalen of heb ik kans iets van ze terug te krijgen??

ik woon alleen dus weet niet hoe ik het alles moet opbrengen.

heb hooguit 1200 euro netto min nu me huur en alles hoe ik in de week 30 euro over om van te eten.

heeft iemand een advies voor me?
Ze krijgen de gegevens van wat jij verdient van jou werkgever. Jij moet wel zelf nakijken of het klopt. En als het niet klopt moet je dit veranderen. Je hebt toch een jaaropgaaf? Dan weet je ook af dat bedrag wat zij zeggen klopt of niet.

Als je het terug moet betalen heb je dat waarschijnlijk te veel gekregen, dus dan is het logisch dat je terug moet betalen.

Het lijkt mij tich dat het mogenlijk is om een betalingsregeling te gaan treffen. De belastingdienst is geen boeman ofzo er werken gewoon normale mensen.

En je hoeft echt niet bang te zijn om je inkomstenbelasting in te vullen, nergens voor nodig.

En ze sturen wel brieven als je wat van hun krijgt, ik heb het gehad in 2010, of ik de inkomsten belasting in wilde vullen want ik had nog recht op bijna 1000 euro. Had daarvoor nog nooit aangifte gedaan.

En als je er zelf niet uitkomt met invullen kun je misschien iemand vragen voor hulp, twee zien meer als een.
quote:italie_meisje schreef op 07 augustus 2012 @ 21:12:

Ze krijgen de gegevens van wat jij verdient van jou werkgever. Jij moet wel zelf nakijken of het klopt. En als het niet klopt moet je dit veranderen. Je hebt toch een jaaropgaaf? Dan weet je ook af dat bedrag wat zij zeggen klopt of niet.

Als je het terug moet betalen heb je dat waarschijnlijk te veel gekregen, dus dan is het logisch dat je terug moet betalen.

Ook kan het zijn dat jij inkomsten of aftrekposten hebt, die de Belastingdienst niet kan weten, bijvoorbeeld inkomsten uit freelance-opdrachten of aftrek collegegeld of ziektekosten. Dan kan het dus zijn dat hun berekening niet juist is, en dat aangifte doen wel zinvol is.

Het lijkt mij tich dat het mogenlijk is om een betalingsregeling te gaan treffen. De belastingdienst is geen boeman ofzo er werken gewoon normale mensen.

En je hoeft echt niet bang te zijn om je inkomstenbelasting in te vullen, nergens voor nodig.

Je kan ook gewoon de aangifte invullen en dan zie je vanzelf of je wat terugkrijgt of moet bijbetalen. Hier is ook geen fictief BSn-nummer voor nodig, zoals fisbel beweert. Zolang jij je aangifte niet DigID-signeert en verstuurt, weet de fiscus van niks. Je kan in de digitale aangifte dus naar hartelust rekenen en schuiven met aftrekposten om te zien hoe het het beste uitkomt en of het oordeel van de Belastingdienst klopt. Dan kun je daarna altijd nog zelf bepalen of je ook aangifte wil doen, of dat je afwacht.

En inderdaad Belastingmensen zijn geen minions van het Kwaad. Je kan altijd met ze in gesprek en zoeken naar een oplossing.

En ze sturen wel brieven als je wat van hun krijgt, ik heb het gehad in 2010, of ik de inkomsten belasting in wilde vullen want ik had nog recht op bijna 1000 euro. Had daarvoor nog nooit aangifte gedaan.

Klopt, heb ik vroeger ook nog wel eens gehad. Bleek ik nog geld terug te kunnen vragen van een vakantiebaantje. Kreeg een brief met bijgevoegd Tj-biljet om in te vullen.

En als je er zelf niet uitkomt met invullen kun je misschien iemand vragen voor hulp, twee zien meer als een.
kwatta-katta: ik beweer nergens dat een fake BSN-nummer nodig is om te stoeien met cijfers en getallen in de aangifte. Het is alleen handig: een soort kladpapiertje en je eigen aangifte + VIA + eigen BSN gebruik je dan als net. Zo loop je ook niet het gevaar per ongeluk veranderde cijfers te versturen of dat je opnieuw moet downloaden met deleaten van je reeds ingevulde gegevens.

lalalina:

Als er niet direct iemand in de buurt is om te helpen bij de aangifte of de toeslagen is er de mogelijkheid van de vakbond. Als dat geen optie is (lidmaatschap) is er misschien de mogelijkheid van de Sociaal Raadslieden in uw woonplaats. Of zij u kunnen helpen bij het doen van aangifte inkomstenbelasting en of u in aanmerking komt is afhankelijk van uw inkomen. Of een andere vrijwilligersorganisatie zoals het Gilde.

Tenslotte is er de Belastingdienst zelf. U kunt langs gaan bij het regiokantoor en uw aangifte laten invullen. Als u 1 inkomen heeft en geen aftrekposten is de kans groot dat er geen teruggave is: ¤ 0 dus.

U kunt gelijk ook laten bekijken of uw toetsingsinkomen 2012 voor de toeslagen (weer) niet te laag staat. Zo te zien staat dat momenteel op circa ¤ 20.000. De grens inkomen voor de huurtoeslag 2012 is voor een alleenstaande zonder kind(eren) ¤ 22.025. De Belastingdienst past het toetsingsinkomen niet op eigen initiatief aan! Dat moet u zelf doen. Als u niets doet loopt u het gevaar dat u ook de komende jaren toeslag(en) moet terugbetalen.
quote:fisbel schreef op 08 augustus 2012 @ 12:30:

kwatta-katta: ik beweer nergens dat een fake BSN-nummer nodig is om te stoeien met cijfers en getallen in de aangifte. Het is alleen handig: een soort kladpapiertje en je eigen aangifte + VIA + eigen BSN gebruik je dan als net. Zo loop je ook niet het gevaar per ongeluk veranderde cijfers te versturen of dat je opnieuw moet downloaden met deleaten van je reeds ingevulde gegevens. [...]No offence, maar dat vind ik echt kolder. Je kan gewoon in je eigen aangifte schuiven en stoeien met wat je wil. Zoveel valt er namelijk toch niet te stoeien. De data staan al vast, je kan alleen wat schuiven bij fiscaal partnerschap met wie welk aandeel in de aftrekposten krijgt (voor zover mogelijk, want schuiven kan niet bij alle aftrekposten). En voor verzenden moet je controleren en signeren met DigID, dus per ongeluk verzenden - als in opes wat doe ik nu - gaat niemand zomaar gebeuren. En in het uitzonderlijke geval dat je wél dusdanig zit te slapen, kun je gewoon de aangifte corrigeren en nogmaal insturen. Laatste aangifte telt.
bedankt voor jullie reactie ik heb geprobeerd het in te vullen om te kijken heb die aangifte gedownload en de eerste vraag was doe je aangifte voor je zelf ik ja 2 vraag was al gelijk Digid dus kon niet veder heb het maar heel snel verwijderd :P

en ik betaal het niet in termijnen betaal me 2500 euro schuld gelijk af liever geen schuld dan maar geen vakantie ik heb narmelijk gehoord dat je elke week nog rente aan ze moet betalen ook dus ga ze nu niet extra spekken :O

snap alleen niet hoe je dat bedoeld met een andere digi code in te vullen :(
Lalanina:

Oefenen in het programma kan niet met een Digid-code maar met een (fake) BSN-nummer. U klikt rechts onder op: openen aangifte. Daarna nieuwe aangifte met bijvoorbeeld als BSN-nummers:1234.56.782 of 2999.99.993 of 2999.99.981

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven