Dilemma

10-08-2012 01:48 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net mijn PC opstarte zag ik dat mijn jongste nichtje van 14 haar facebook pagina open had laten staan. Er verscheen een venstertje waarin een gesprek met haar beste vriendin plaats had gevonden. Ze doet de laatste tijd heel sneaky dus ik begon het gesprek te lezen: ik schrok me dood. Ze hadden het over dingen als alcohol drinken, onveilige sex met oudere (minderjarige) jongens, stiekem naar een discotheek waar veel drugs gebruikt worden, kotsen in de wc's en liegen over van alles en nog wat tegen hun moeders (mijn tante). Deze vriendin van mijn nichtje is het zusje van een goede vriendin van mij. Ik vermoed dat zij hier niks van af weet...

Ik weet dat mijn nichtje nog niet met deze dingen bezig is maar haar vriendin wel en ik ben bang dat ze een slechte invloed voor haar is. Mijn nichtje is nog vrij onschuldig en verlegen en ik merk het aan de manier waarop ze antwoord gaf dat zij daar nog niks mee te maken heeft. Soms vertelt ze mij dingen, maar lang niet wat ik allemaal heb gelezen. Wat moet ik met deze informatie? Ik wil geen verrader zijn maar straks zit dat kind met een baby in dr buik op haar 14e!
Je zegt dat je nichtje niet zo is maar weet je dat heel zeker? ( niet rot bedoelt).

Als je het heel zeker weet dat ze niet zo is zou ik eens een gesprek met der aangaan als ik jou was.
Ik zou eerst met je nichtje zelf in gesprek gaan. Vertel haar wat je hebt gelezen en dat je dit te erg vind om te negeren. Hoe oud ben je zelf?
Je kunt niet achter haar rug om naar je tante gaan. Hiervoor is je nichtje al te oud.

Als je hier iets mee wilt doen, zul je met je nichtje in gesprek moeten gaan. Onder het motto 'eerlijkheid duurt het langst' opbiechten dat je het gesprek hebt gelezen en dat je je zorgen om haar maakt. Vertel dat je weet wat voor gevolgen het gedrag van de vriendin kan hebben en dat je hoopt dat dit niet haar toekomst is.
Vind je haar echt te oud Labello om achter haar rug naar haar tante te gaan? Ik vind van niet, 14 jaar vind ik een jonge leeftijd. Onder die laag make-up en push up beha's die je ze op die leeftijd wel eens ziet dragen, zitten vaak eigenlijk gewoon nog meisjes.

Ik zou zelf wel eerst een gesprek met mijn nichtje aangaan als ik een goede vertrouwensband heb voordat ik naar tante stap. Ik bedenk het ook van de andere kant, ik zou het mijn nichtje kwalijk nemen als zij mij niet op de hoogte zou stellen als zij dit soort berichten van mijn 14 jarige dochter zou lezen.
Bedoel je dat je jongste nichtje bij jou had zitten internetten en niet had uitgelogd, of zie jij wat al haar vrienden zien?
quote:cm_89 schreef op 10 augustus 2012 @ 02:25:

Vind je haar echt te oud Labello om achter haar rug naar haar tante te gaan? Ik vind van niet, 14 jaar vind ik een jonge leeftijd. Onder die laag make-up en push up beha's die je ze op die leeftijd wel eens ziet dragen, zitten vaak eigenlijk gewoon nog meisjes.

Ik zou zelf wel eerst een gesprek met mijn nichtje aangaan als ik een goede vertrouwensband heb voordat ik naar tante stap. Ik bedenk het ook van de andere kant, ik zou het mijn nichtje kwalijk nemen als zij mij niet op de hoogte zou stellen als zij dit soort berichten van mijn 14 jarige dochter zou lezen.

Ik had het op mijn 14e echt niet meer voor lief genomen als dit soort gesprekken achter mijn rug om gevoer zouden worden. Op mijn 14e was ik inderdaad nog een meisje, maar wel in volle ontwikkeling en was (zeker naar mijn eigen idee, iets minder naar die van mijn ouders) al hard opweg een vrouw te worden. Als ik daarnaast kijk naar de zaken (lees: seks) waar ik mee bezig was toen ik 14 was, geloof ik dat ik te oud was om te omzeilen... Hoe dit met nichtje zit weet ik natuurlijk niet, maar gezien de inhoud van de berichten naar vriendin denk ik dat nichtje voldoende informatie heeft om zo'n gesprek mee aan te kunnen gaan.
Ik zou ook eerst het gesprek aangaan met nichtje zelf. Daar heeft ze zeker de leeftijd voor.

Bovendien laat je zo zien dat ze, als ze zou willen, met jou kan praten over dit soort dingen. Als je nu achter haar rug om bij haar moeder gaat 'klikken', weet je zeker dat ze je nooit meer iets zal vertellen.
Ik ben het eens met mijn voorgangers. Bespreek het eerst met haar, misschien verlangt ze daar juist naar om erover te praten maar durft ze dat niet zo goed? Sowieso vind ik dat ze oud genoeg is om erover te praten met haar, laat alleen maar zien dat je om haar geeft en haar beschouwt als volwassen genoeg, ik weet nog dat dat voor mij toentertijd heel wat was als een volwassene mij ook zo behandelde... En als ze aangeeft er niet over te willen praten met je kun je altijd nog naar haar moeder toe gaan toch?
quote:[message=12652307,noline]mividaloca schreef op 10 au...

Ik weet dat mijn nichtje nog niet met deze dingen bezig is maar haar vriendin wel en ik ben bang dat ze een slechte invloed voor haar is. Mijn nichtje is nog vrij onschuldig en verlegen en ik merk het aan de manier waarop ze antwoord gaf dat zij daar nog niks mee te maken heeft. Soms vertelt ze mij dingen, maar lang niet wat ik allemaal heb gelezen. Wat moet ik met deze informatie? Ik wil geen verrader zijn maar straks zit dat kind met een baby in dr buik op haar 14e!Zo onschuldig lijkt mij mij niet.
Zat je nichtje bij jou op de pc of wat?

Verder is het heel normaal om op die leeftijd over dit soort dingen te praten,en dingen te doen die heel spannend zijn,en waarvan je weet dat je ouders laaiend zouden zijn als ze erachter komen.

Tenminste mijn ervaring.

14 vind ik wel jong om sex te hebben,maar de rest deed ik ook op die leeftijd hoor.(en dat is 33 jaar geleden)
Denk je dat tante jou gaat geloven: als nichtje zo onschuldig overkomt + ouders hebben meestal een gevoel van "MIJN kind doet dat niet"

Als je nichtje haar gesprek dan verwijdert is het jouw woord tegen het hare en kun je misschien in een nare familie-ruzie terechtkomen.... Ik zou het ook willen doorvertellen hoor, maar weet waar je aan begint.
quote:ladytruckster schreef op 10 augustus 2012 @ 09:01:

Zat je nichtje bij jou op de pc of wat?

Lees de eerste zin gewoon even:

Toen ik net mijn PC opstarte zag ik dat .....
Koop een grootverpakking condooms en leg die neer in de badkamer, zodat ze er ongezien een aantal kan pakken.
Ik vind 14 ook niet zo volwassen om dit eerst met haar zelf te bespreken (hangt een beetje van het kind af) en zou het denk ik toch met haar moeder bespreken.

Wel een dilemma inderdaad! En wat ook nog kan is dat het 'grootspraak' is, een vriendin van mij op de middelbare school schoof mij onder lestijd vaak briefjes met de meest wilde zelfverzonnen verhalen toe. Tot dat briefje dus een keer werd afgepakt en we de docent wit zagen wegtrekken. Het was toen wel meteen afgelopen, want erg genant!
Kan het niet gewoon zijn dat jouw beeld van het onschuldige meisje een illusie is? En dat ze zich er wel mee bezig houdt? Op jou komt het nu heel dramatisch en heftig over (juist door je illusie), maar toen ik 14 was hing ik ook kotsend boven de wc, had ik sex (weliswaar een vast vriendje) en ging ik ook uit. En het is allemaal goed gekomen met mij hoor. Sommige proberen dingen nou eenmaal eerder uit dan anderen. En als het je nichtje allemaal niet bevalt dan leert ze daarvan. Ik zou zeker niet naar je tante toe stappen. Ik had het echt niet gewaardeerd toentertijd. Dit soort dingen hoor je mi ook helemaal niet te lezen. Het is een puberleventje.. Als het uit de klauwen loopt kan er altijd nog ingegrepen worden.

Mijn jongste zusje is 19, maar in mijn ogen is dat ook nog steeds het kleine meisje met knuffeltje en duimpje in haar mond. Zo gaat dat nou eenmaal..
We hebben een goede band, ze vertelt mij dingen maar niet alles natuurlijk. Het gesprek ging meer over wat dat andere meisje doet, en mijn nichtje reageerde er op, elke keer een beetje verbaasd weliswaar.

Mijn nichtje is echt nog een klein meisje in mijn ogen. Vergeleken bij haar vriendinnen heeft zij nog een kinderlichaampje en is oprecht onschuldig. Hiermee bedoel ik bv een gesprek laatst over een pas ontmaagde vriendin van haar waarin ze vertelde dat dat meisje (13 of 14) anaal was genomen en, volgens haar nog erger!, ze hem ook had gepijpt. Haha zulke omschuldige opmerkingen. Toen ik uitlegde dat pijpen een normaal onderdeel van sex is binnen een relatie antwoorde ze met: "gatver, dat ga ik echt nooit doen!".

Waar ik het meest boos om ben is die vriendin van haar. Ik ken haar sinds dat ze een baby is en vind het schokkend om haar zo mee te maken. Ik weet dat het normaal is dat je op die leeftijd bezig bent met jongens ed, maar liegen om naar zo een vieze club te mogen, waar "dembow" (google het maar) wordt gedanst, waar ze uberhaupt niet eens binnen mogen komen, drugs, alcohol... Ik vind het jammer. Op school is ze blijven zitten en dit jaar heeft ze weer allemaal onvoldoendes.

Ik klink misschien heel ouderwets maar het gaat om mijn nichtje en het zusje van mn beste vriendin, vandaar dat ik mij zorgen maak.
Als ik het zo lees kan je nichtje dus aardig verwoorden wat ze wel en niet vindt kunnen en waar ze zich mee bezig houdt. Als het meer dat vriendinnetje is dat raar bezig is dan zou ik me er niet zomaar mee bemoeien maar als je nichtje er in een gesprek over begint kun je het subtiel aankaarten. Dat het vriendinnetje ermee bezig is wil niet zeggen dat je nichtje zich ook anaal laat nemen in vreemde clubs. Ik had vriendinnen die drugs gebruikten, maar ik heb het zelf nooit met 1 vinger aangeraakt. Moest er niks van hebben. Die grens kon ik prima, zelfstandig, aangeven.

Nogmaals: uitproberen uitproberen en nog eens uitproberen. Om leren gaan met vriendinnen die iets andere grenzen hebben dan jij is ook een onderdeel van het puberleven.
En ja.. Kleine meisjes worden groot..
t is een puber, en de pubers van tegenwoordig zijn overal van op de hoogte. ook door internet natuurlijk.

aan de ene kant is dat goed, want volgens mij kunnen ze er ook beter mee omgaan door allerlei informatie.

t wil niet zeggen dat ze ook alles doen waar ze over praten.

ze gaan gewoon heel anders met dingen om.

ik was vroeger ook een wilde puber, helemaal goedgekomen.

ik heb jongere zusjes, vanaf hun 14e ofzo zitten die continu met hun mobiel te internetten op sociale netwerken.

zo horen en zien ze vanalles. de wereld is veranderd maar de dingen blijven eigenlijk hetzelfde.
wij slapen nooit.
Ik zou haar de goede informatie geven zonder te laten blijken dat je haar privédata hebt gelezen. Verder is het haar onvervreemdbare recht om haar eigen leven te leven en alles door vallen en opstaan te leren. Dat is wat het de moeite waard maakt.
it's a big club and you ain't in it
Ik lees net ook dat hun vrienden hen gebruiken om te stelen..
quote:mividaloca schreef op 10 augustus 2012 @ 12:05:

Ik lees net ook dat hun vrienden hen gebruiken om te stelen..Hoe kan je dit net lezen? Of heb je haar niet meer afgemeld? Dat vind ik dan niet zo netjes om eerlijk te zijn.
Als het mijn 14 jarige dochter was had ik dit soort dingen willen weten om als ouder zelf een gesprek aan te gaan. Ik had het je niet in dank afgenomen als je mij, als moeder niets had laten weten. Straks overkomt t kind wat en wist jij waar ze mee bezig was en heb je het niet gemeld!

Ik vind 14 nog jong hoor, echt nog een pre puber/kind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven