Werk & Studie alle pijlers

Graag hulp met het volgende

10-08-2012 10:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eerder heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende over de gang van zaken m.b.t. werk e.d.

Wat er ook even uitkwam was het volgende:

Mijn vriend heeft suikerziekte type 1. In de afgelopen maanden is het al een aantal keren voorgekomen dat hij een hypo had gekregen. Daardoor kwam ik later op mijn werk, omdat ik een ambulance moest bellen om mij te komen helpen.

Dit is al een aantal keren gebeurd. Hij heeft ook meerdere complicaties gekregen door zijn suiker, waar best moeilijk mee om te gaan is (vooral ook emotioneel). Ook ga ik met hem mee naar zijn internist en diabetesverpleegkundige om hem zo goed mogelijk te steunen waar ik kan en om ervoor te zorgen dat zijn suiker stabiel wordt. Voor mij is het best zwaar om dit alles aan te kunnen soms. Echter probeer ik dit niet te laten merken op het werk.

Nu zei mijn leidinggevende dat ze dat de laatste tijd aan mij ziet. Ik zie er erg moe uit, ben niet zo gezellig meer als in het begin. Dit beïnvloed dus mijn werkzaamheden. En dat terwijl ik het zelf niet altijd even goed in de gaten heb, behalve dat ik misschien niet altijd even gezellig ben, maar dat heeft ook een andere reden en dat heb ik ook aan haar kenbaar gemaakt.

Halverwege september gaat ze in overleg met de directeur voor mijn vervolg contract. In mijn contract staat letterlijk: Het is de intentie van beide partijen om bij goed functioneren uiterlijk per 1 november 2012 deze overeenkomst om te zetten in een dienestverband voor onbepaalde tijd.

Nou kwam mijn leidinggevende ermee, dat ze dus nog ik overleg wilde gaan om te kijken of het omgezet wordt naar een vast of misschien nog een (half) jaar.

Zo nu dit alles (wellicht wel erg rommelig) geschreven te hebben wil ik graag wat antwoorden op mijn vragen:

1. Wat kan ik er aan doen om toch zo kwiek mogelijk op het werk te verschijnen, ook al is de thuissituatie niet helemaal lekker. Wat kan ik er aan doen zodat het mijn werk niet meer beïnvloed?

2. Ondanks wat er in mijn contract staat m.b.t. onbepaalde tijd, mag zij dit ook zo weer veranderen naar bepaalde tijd?

Dit alles zal wel rommelig overkomen, maar er kwam een licht paniekerig gevoel in me op. Hopelijk kan ik wat goed en duidelijk advies krijgen
If someone tells you that you cant, all you have to do is turn around and say Watch Me!
Ik denkt dat het wel mogelijk is om het te verlengen met bepaalde tijd omdat het om een intentie gaat en dan liggen dingen niet zo vast.

En om zo kwiek mogelijk op je werk te komen........dat is best moeilijk lijkt mij.

Maar misschien is het een idee om niet meer overal mee naar toe te gaan. Ik zou dat zelf in ieder geval niet doen (behalve in het begin, dan wel natuurlijk). Je vriend heeft een chronische ziekte en zal hiervoor nog regelmatig naar een dokter moeten. Als jij niet altijd mee gaat blijf jij meer "uitgerust". Je kunt hem toch ook steunen zonder dat je mee gaat?

Er zijn ook mensen met Diabeters type 1 die alleen wonen en dit soort dingen zelfstandig regelen. Misschien zou het goed zijn als je vriend leert om dit ook alleen te doen en dan kan jij hem daarnaast natuurlijk wel emotioneel steunen.
2. Ja dat mag. Het is een intentieverklaring, daar kun je geen harde rechten aan ontlenen.

De bezoeken aan arts en diabetesverpleegkundige, vinden die voor jou onder werktijd plaats? Want ik zou dat toch enigszins beperken en alleen verzuimen/vrij nemen in acute gevallen, omdat die zich blijkbaar toch ook al vaak genoeg voor doen.
Wat betreft 2: in je contract staat:

Het is de intentie van beide partijen om bij goed functioneren uiterlijk per 1 november 2012 deze overeenkomst om te zetten in een dienestverband voor onbepaalde tijd.

Maar je zegt zelf:

Ik zie er erg moe uit, ben niet zo gezellig meer als in het begin. Dit beïnvloed dus mijn werkzaamheden.

Ongeacht of je dit zelf wel of niet door hebt, kan het dus zijn dat je volgens je leidinggevende niet goed (genoeg) functioneert.

Ze willen je dan misschien nog een kans geven om hieraan te werken en je werkzaamheden te verbeteren, in de vorm van nog een tijdelijk contract.

Het zal lastig/onmogelijk zijn om te bewijzen dat het je werkzaamheden niét beïnvloed, als je leidinggevende dat wel vindt.

Je zou dus het volgende tijdelijke contract kunnen accepteren, met daarin duidelijk en concreet beschreven wat de eisen zijn om de keer er na wél een contract voor onbepaalde tijd te krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En wat de rest zegt: niet meer overal mee naar toe gaan. En je vakantieuren sparen voor noodgevallen. Jouw aanwezigheid bij de diabetesverpleegkundige heeft niets te maken met het stabiel worden van de suiker van je vriend.
Een intentieverklaring is niets waard, en ik denk dat als het echt je werk zo beinvloed dat je al blij mag zijn met een tijdelijke verlenging. Dan heb je tenminste nog alle kans om je zelf weer te bewijzen!

Ik vind het best netjes dat ze nu het gesprek al met je aangaan ipv pas halverwege oktober.
Probeer idd je vriend zoveel zelfstandig naar de afspraken te laten gaan. Het is een volwassen man, en er wonen genoeg mensen met suiker alleen die het ook kunnen.

Het zal misschien even moeilijk zijn, maar probeer je priveleven achter te laten wanneer je de deur sluit.. en concentreer je op je baan!

Heel veel sterkte voor jullie..
Ik snap 1 ding niet.

Waarom moet er een ambulance komen om jou te helpen wanneer je vriend een hypo heeft? Dat is toch alleen wat dextrootjes/iets zoets erin en wachten tot de hypo over is?

Door de ambulance maak je dan toch alleen maar onnodige kosten (voor jezelf dus)?
Allereerst bedankt voor de reacties

Ik ga eens in de zoveel tijd mee naar het ziekenhuis, omdat ik de laatste tijd het gevoel had dat hij het allemaal niet erg meer zag zitten. Hij was dan of niet te genieten of erg down. Dat maakte mij dan zo machteloos, dat ik inderdaad meer gevoelsmatig mee ga zodat hij het in ieder geval niet allemaal alleen hoeft te doen.

En op het werk...het werk wat ik moet doen doe ik ook. Ik heb altijd alles optijd af en ik krijg er zelfs telkens meer taken bij. Dus daarom dat ik zelf wel vond dat ondanks alles ik er wel op voorruit ging.

De reden dat ze mij waarschijnlijk niet even gezellig meer vond als in het begin is, omdat ik een collega tegenover mij heb zitten waar het telkens mee botst (heb ik eerder een topic van geopend). Ik doe echt telkens mijn best om dat weer te negeren e.d., maar doordat zij telkens zooooooo negatief is betrap ik mijzelf dat ik er af en toe ook in mee ga.

Gelukkig hebben we hierover een meeting met de afdeling en wordt er het een en ander besproken.

En wat betreft dat contract. Ik hoop natuurlijk dat het een vast contract wordt, want ik probeer zowel privé als werk gescheiden te houden. Ach, misschien maak ik me ook meer druk dan nodig is. Er begon ineens een licht panieklampje te branden in mijn hoofd en daarom dat ik het even van me af wilde schrijven.
If someone tells you that you cant, all you have to do is turn around and say Watch Me!
@truffelmania als ik de dextro's er zo niet in kan krijgen moet er een ambulance komen die hem pure glucose geeft via een infuus o.i.d. Hij wordt ook 9 van de 10 keren erg agressief. Hij lijkt dan bij te zijn, maar in zijn ogen zie je dat hij helemaal weg is. Ik weet niet precies hoe ik dat dan moet omschrijven. Of hij is soms helemaal weg (als hij bijvoorbeeld een hypo van 1.4 heeft) en dan kan ik helemaal niks meer dan hulp inschakelen :(
Heel lief dat je hem zo steunt natuurlijk, maar hoop dat je vriend ook zelf de schouders er onder zet om een betere instelling te krijgen middels, goede voeding, medicatie en beweging. Hij kan zelf ook veel doen aan proberen zijn stemming ten positieve te beïnvloeden...

Waak ervoor dat je niet zijn hulpverlener wordt....

Wat doe jij eigenlijk voor jouzelf in je vrije tijd?
Ik kan me best voorstellen dat zij liever nog een keer een bepaalde tijd contract willen. Blijkbaar lijdt je werk er onder en men wil zekerheid dat dit niet structureel wordt. Bij een onbepaalde tijd contract moeten ze dan toch weer meer moeite doen opm je eruit te krijgen, dus ik snap het heel goed.

Hoe komt het dat je vriend regelmatig hypo's heeft? Weet hij pas sinds kort dat hij suiker heeft, of is hij erg laks met prikken en op zn eten letten? Mijn zwager heeft ook suiker en gelukkig vrijwel nooit hypo's. Hij merkt goed wanneer hij slecht zit en kan dan actie ondernemen. Als vervanging voor de dextro die je er in probeert te krijgen, kun je ook limonadesiroop gebruiken, mierzoet. (die enkele keer dat mijn zwager een hypo had, gebruikte ze dat op advies van arts). Verder heeft hij altijd iets zoets te eten op zn nachtkastje/buro/dashboard etc liggen om snel iets te kunnen nemen.
als je mee wil naar zo'n verpleegkundige zou ik daar vrij voor nemen.

later komen ivm hypo etc is calamiteitenverlof
En doooooor!
en idd laat hem alleen naar die afspraken gaan. Hij heeft suiker en hij moet zijn leefpatroon er op aanpassen. Zolang jij meegaat en alles voor hem regelt, zal hij nooit de verantwoordelijkheid oppakken om het zelf te doen. Hij moet op tijd prikken, op tijd eten, regelmatig controleren of hij goed zit etc.
Wat vind je vriend ervan dat zijn ziekte zo'n invloed heeft op jouw werkprestaties?
Wat eten we vanavond?
En hoe doet je vriend het als hij een hypo krijgt en jij bent er niet, want op je werk/sporten/met vriendinnen op pad?
@xallie laatste tijd niet erg veel meer. Ben nu vooral bezig in en rondom ons nieuwe huisje Wel ga ik begin oktober met vakantie (zonder mijn vriend) en daar kijk ik wel erg naar uit

@gizz dextro is inderdaad niet het enige wat ik in huis heb hoor. Aanmaaklimonade hebben we standaard in huis, diverse zoetigheden dat als hij het aan voelt komen hij dat gelijk kan pakken.

Zijn suiker is al een langere tijd erg onstabiel. Hij was vorig jaar november zo nog opgenomen in het ziekenhuis om hem weer opnieuw "in te stellen".

Hij schommeld erg van hoog naar laag en zijn gemiddelde zit rond de 9.

Zijn ogen zijn erg achteruit gegaan en zijn nieren zijn ook deels achteruit gegaan.

En hij prikt wel gewoon. Doet zijn medicatie netjes. Nu gaat hij ook wat extra dagcurven erbij doen, om zo een goed beeld te krijgen van zijn schommelingen.
quote:sapphire88 schreef op 10 augustus 2012 @ 11:38:

@xallie laatste tijd niet erg veel meer. Ben nu vooral bezig in en rondom ons nieuwe huisje Wel ga ik begin oktober met vakantie (zonder mijn vriend) en daar kijk ik wel erg naar uit

@gizz dextro is inderdaad niet het enige wat ik in huis heb hoor. Aanmaaklimonade hebben we standaard in huis, diverse zoetigheden dat als hij het aan voelt komen hij dat gelijk kan pakken.

Zijn suiker is al een langere tijd erg onstabiel. Hij was vorig jaar november zo nog opgenomen in het ziekenhuis om hem weer opnieuw "in te stellen".

Hij schommeld erg van hoog naar laag en zijn gemiddelde zit rond de 9.

Zijn ogen zijn erg achteruit gegaan en zijn nieren zijn ook deels achteruit gegaan.

En hij prikt wel gewoon. Doet zijn medicatie netjes. Nu gaat hij ook wat extra dagcurven erbij doen, om zo een goed beeld te krijgen van zijn schommelingen.

Maar gezien de hoeveelheid hypo's die hij heeft, neemt hij dus niet op tijd maatregelen.

Ik zou hem meer de verantwoordelijkheid geven. Ik krijg een beetje het idee alsof jij hem aan het handje meeneemt naar de arts, etc. Laat hem het regelen. Als jij er niet bent en hij zit verkeerd, dan moet hij het toch ook zelf oplossen.
Loopt hij bij een diëtist? Daar krijgt hij namelijk ook een stukje vergoeding voor vanuit het basispakket, zogenoemde ketenzorg.

Hoe doet hij zijn voeding? Als hij regelmatig eet, regelmatige spreiding van koolhydraten per dag dan zou hij hypo's moeten kunnen voorkomen. Waarom krijgt hij zoveel hypo's?
Hoe oud is je vriend?

Logisch dat je er veel zorgen van hebt. Vervelend hoor.

Heel goed dat je ook eens wat gaat doen zonder je vriend, die vakantie. Hoop dat je even goed tot rust kan komen.

Probeer in je vrije tijd, wat meer te doen voor jezelf. Ook i.v.m. voldoende ontspannen/de batterij opladen.

Jij bent de belangrijkste persoon in jouw leven.

Hij heeft ook niets aan je als je langzamerhand in een wrak verandert. Bespreek je wel met hem hoe dit jou beïnvloedt?
@ himalaya eerder voelde hij het meestal wel aankomen, maar de laatste paar maanden niet erg meer. Hij zegt zelf ook dat op het moment dat hij het aanvoelt het meestal al te laat is en hij dan ineens weer wakker word na zo'n aanval. En ja ik blijf er inderdaad niet altijd voor thuis. Het zit me niet altijd even lekker om het huis (voor langere tijd) uit te gaan, maar om mijzelf helemal binnen op te moeten sluiten...

Ook is het vaak zo dat zulke aanvallen gebeuren in zijn slaap. Vaak merk ik dat niet eens, maar als het tijd is om naar het werk te gaan en hij ligt nog steeds op bed ga ik toch nog maar eens even kijken en roepen om op te staan. En na hem doorelkaar geschud te hebben en hard geroepen te hebben en hij reageerd dan nog steeds niet dan is het weer raak.

@ makreel dit is de eerste keer dat ik dit nu van mijn werk gehoord heb, dus ik zal het er vanavond met hem erover hebben. En dan kijken wat we ermee aan moeten.
Die hypo's zou hij al zoveel mogelijk moeten voorkomen door regelmatige spreiding van koolhydraten, regelmatig eten.

Die aanmaaklimonade of dextro zou meer voor een noodgeval moeten zijn, niet om een hypo steeds weg te eten of te drinken.

Want dat geeft weer bloedsuikerpieken...

Ik vrees dat hij zn voeding nog niet echt op de rit heeft, als je zegt dat hij wel zijn medicatie goed doet. Hij moet daar zelf goed inzicht in krijgen m.b.v. een goede diëtist.
Zover ik dat kan beoordelen eet hij verder wel "normaal". Hij neemt elke dag 6 boterhammen mee naar zijn werk. We eten altijd rond dezelfde tijd ongeveer warm eten. Als hij wat drinkt is dat koffie, thee, light. Absoluut ook geen alcohol. In het weekend vind hij het wel eens lekker om een frietje te halen. Alleen zijn we nooit echt bij een diëtiste geweest. Wel heeft hij advies gekregen en diverse boekjes met informatie.

Hij is trouwens 28 en ik 23
Maar doordat ik er zo mee bezig ben continu, merk ik wel dat ik sneller vermoeid ben. Vaak nergens geen puf voor of ergens zin in. Mijn grootste hobby is in de keuken staan en taarten bakken etc... maar ook daar moet ik voorzichtig mee zijn, want anders eten we zo een hele taart op :p

Ik vind het gewoon jammer dat ondanks ik overal wel mijn best voor doe (om het iig voor het werk een beetje te verbloemen) het toch wel zichtbaar is en dat wil ik niet.
@ TO

"maar dat heeft ook een andere reden en dat heb ik ook aan haar kenbaar gemaakt."

Waar moet ik dan aan denken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven