Geld & Recht alle pijlers

Hilarische gierige acties

18-07-2012 20:55 3075 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waarin geschreven werd dat iemand werd uitgenodigd bij iemand te komen eten en daarna de rekening gepresenteerd kreeg, ben ik benieuwd wat er nog meer aan dit soort verhalen is.

Ikzelf heb meegemaakt dat een vriend mij gesmeekt heeft mee te gaan naar een bandrepetitie waar ik totaal geen zin in had. Ik wilde echt niet mee, maar hij heeft me overgehaald omdat hij geen zin had om alleen te gaan want dan zat hij zo alleen in de auto (het was een knap stuk rijden). Uiteindelijk toegegeven en na afloop zat hij in de auto op de achterkant van een envelop uit te rekenen hoeveel ik moest bijdragen aan de benzinekosten

Een vriendin had zich verheugd op de bruiloft van haar Turkse collega, en opgedirkt, verheugend op de welbekende Turkse gastvrijheid, toog ze daarheen om vervolgens bij binnenkomst 2 consumptiebonnen uitgereikt te krijgen en als ze meer wilde drinken, moest ze dit zelf betalen.

Wie heeft meer van dit soort dingen meegemaakt?
Drankjes geven vaak problemen. Op een groepsreis ben ik ooit zelf de dupe geweest van 'de rekening delen door aantal mensen', omdat iedereen alcohol dronk, behalve ik. Nu vind ik dat voor één keertje niet erg, bier is niet zoveel duurder dan cola, maar na verloop van tijd werden het cocktails of steeds meer glazen bier, terwijl ik iedere maaltijd met 2 cola deed.

En heb zelf 's een etentje georganiseerd waarbij we pas na afloop de drankrekening kregen (eten was al betaald) en ik zei 'het gemiddelde is bedrag x en je weet van jezelf wel of je daar boven of onder moet betalen, wat je ongeveer gedronken hebt). Ging ook niet goed. Uiteindelijk zijn het nog de mensen geweest die bijna niks gedronken hebben, die hebben bijgelegd. Doe zoiets dus nooit meer.
quote:NYC schreef op 10 augustus 2012 @ 09:05:

Drankjes geven vaak problemen. Op een groepsreis ben ik ooit zelf de dupe geweest van 'de rekening delen door aantal mensen', omdat iedereen alcohol dronk, behalve ik. Nu vind ik dat voor één keertje niet erg, bier is niet zoveel duurder dan cola, maar na verloop van tijd werden het cocktails of steeds meer glazen bier, terwijl ik iedere maaltijd met 2 cola deed.

En heb zelf 's een etentje georganiseerd waarbij we pas na afloop de drankrekening kregen (eten was al betaald) en ik zei 'het gemiddelde is bedrag x en je weet van jezelf wel of je daar boven of onder moet betalen, wat je ongeveer gedronken hebt). Ging ook niet goed. Uiteindelijk zijn het nog de mensen geweest die bijna niks gedronken hebben, die hebben bijgelegd. Doe zoiets dus nooit meer.Er is hier een eetcafe met de mogelijkheid om bij elke persoon een kaartje neer te leggen. De serveersters strepen alles aan op de kaartjes en ieder rekent zijn kaartje af als hij weg gaat. Is met grote groepen toch wel handig hoor, met al die gierigerds waar we hier over lezen!
Zeker handig, ik had het alleen niet verwacht dat mensen doen alsof hun neus bloedt, wanneer het om geld gaat. :(
quote:NYC schreef op 10 augustus 2012 @ 09:18:

Zeker handig, ik had het alleen niet verwacht dat mensen doen alsof hun neus bloedt, wanneer het om geld gaat. :(Dan was het vast voor het lezen van dit topic! Ik heb wel door dat je blijkbaar heel vaak niet uit kunt gaan van wat je zelf logisch vind!
quote:cm_89 schreef op 09 augustus 2012 @ 23:01:

Lees over collecteren, schiet mij iets te binnen.

De glazenwasser ging rond met oud en nieuw de betaling ophalen. Ik geef de glazenwasser 15 euro extra omdat het einde van het jaar in zicht is. Dit is toch een leuke bonus zo aan het einde van het jaar. Toen kreeg ik dus te horen dat hij al aan het einde zat van ophalen en dat niemand iets extra's had gegeven. Hoe blij de glazenwasser was dat ik hier wel aan dacht, was echt heel mooi om te zien.

15 eutjes, royaal!

Ik meen dat ik mijn bedrag met Kerst heb afgerond naar 20 piek (prijs is 14).

Zouden jullie dit ook niet geven of wel?

15 eutjes, royaal!

Ik meen dat ik mijn bedrag met Kerst heb afgerond naar 20 piek (prijs is 14).

Vond ik zelf al heel keurig...
Die verhalen over: jij drinkt duurdere drankjes of jij hebt veel meer drankjes bij het eten gedronken zijn wel lastig ja. Als ik het merk bij anderen, dan zeg ik er meestal niks van (tenzij het echt vaker/met regelmaat gebeurt). Als ik zelf degene ben, die een duurder drankje heeft genomen uit de gemeenschappelijke pot tijdens het uitgaan, biedt ik wel aan om een rondje over te slaan, of wat meer geld in te leggen. Als we om en om rondjes betalen, neem ik in mijn eigen rondje wel eens een duurder drankje en dan als de ander betaalt weer gewoon een biertje

Het valt me op dat de rijkste mensen het gierigst zijn. Is ook in onze vriendengroep zo. 1 meisje heeft super rijke ouders en verdient inmiddels zelf ook het meest van iedereen, maar is standaard degene die als laatste (hoopt ze dan er onder uit te komen, of dat we al geen dorst meer hebben ofzo) of überhaupt niet een rondje geeft...
Ik vind dat gesodemieter met fooien echt lastig. Vaak als we een rekening delen leg ik mijn bedrag op tafel met een fooi erbij. Dan begint de rest te rekenen en is er aan het eind geld over. Daar wordt dan weer mee heen en weer geschoven (gelukkig niet meegemaakt dat iemand het in zijn zak stak) en soms krijg ik het terug. Dan vindt iedereen 2 euro op een rekening van 50 wel voldoende terwijl ik voor mijn eigen deel al 3 euro had neergelegd en eigenlijk verwacht dat de ander(-en) dat ook doe(t)n.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 10 augustus 2012 @ 11:40:

Ik vind dat gesodemieter met fooien echt lastig. Vaak als we een rekening delen leg ik mijn bedrag op tafel met een fooi erbij. Dan begint de rest te rekenen en is er aan het eind geld over. Daar wordt dan weer mee heen en weer geschoven (gelukkig niet meegemaakt dat iemand het in zijn zak stak) en soms krijg ik het terug. Dan vindt iedereen 2 euro op een rekening van 50 wel voldoende terwijl ik voor mijn eigen deel al 3 euro had neergelegd en eigenlijk verwacht dat de ander(-en) dat ook doe(t)n.Als je met meerdere mensen samen 50 euro hebt gespendeerd, vind ik 3 euro pp ook veel fooi.
quote:celine2906 schreef op 09 augustus 2012 @ 20:42:

[...]

Waarom laten jullie je dan niet rijden in je eigen auto en v.v. Dus als jij met vakantie gaat dan rijden je vrienden jou in je eigen auto naar schiphol, dan zijn de benzinekosten voor jou. Of is dit nou heul errug gierig.Dat heb ik idd weleens gedaan met mn schoonouders omdat onze koffers gewoon niet passen in hun wagentje..dus is idd ook een idee!
quote:trotter schreef op 09 augustus 2012 @ 21:00:

Eens met fientje. Als er iemand komt collecteren voor een doel waar ik niet achter sta geef ik echt niets. Dat heeft absoluut niets met gierigheid te maken, want alle andere doelen krijgen altijd wel wat.Als er iemand aan de deur komt en daar dus tijd voor vrijmaakt geef ik altijd wel wat - alleen al uit bewondering dat ze het doen. Maar iki maak idd ook wel onderscheid tussen de doelen. Baal altijd wel als ik alleen briefgeld heb Dus heb nu een los portomonneetje met 1 en 2 euromunten in huis... (lekker gierig, haha)
quote:cm_89 schreef op 10 augustus 2012 @ 00:03:

Laatst zag ik een man, een zwerver, hij speelde aardig gitaar en zong daarbij een liedje wat nog redelijk aan te horen was. Ik kon het niet laten om geld te geven.

Ik realiseerde mij, dankzij het goede gevoel dat het gaf, dat het eigenlijk eigen belang was dat ik het gaf. Het deed mij namelijk goed om zo een "goede daad" te verrichten.Klopt, echte altruïsme bestaat eigenlijk niet (althans, dat heb ik zo geleerd met psychologie ).
Zo, eindelijk het hele topic gelezen, dus nu ga ik ook een bijdrage leveren.

Iemand in mijn kenniskring was met een gezamenlijke vriendin in de stad en zag een cadeau dat ze heel graag voor de verjaardag van haar dochter wilde hebben. Vriendin kocht het op haar aandringen en wij moesten dus mee betalen, 20 euro pp. Dat is eigenlijk al meer dan ik uit geef voor een 3-jarige maar vooruit. 2 maanden later werd mijn dochter 1, zij konden die dag niet komen. Bij een volgend bezoek drukt ze me een zeemantasje in mijn handen ("sorry ik had geen tijd om het in te pakken"). Het cadeautje voor mijn dochter dus. Prijsje er nog op, kosten 3 euro...... Dit was niet het eerste voorval. Het contact is sindsdien tot een minimum beperkt.

Ook een hele rare actie in mijn ogen. Een stel waarvan de vader goed verdient, maar moeder verliest haar baan en besluit zich te gaan beraden op wat ze eigenlijk wil en dus voorlopig niet te gaan solliciteren. Dan moet er dus wel bezuinigd worden en dat doe je dan door je kind van 9 1 euro zakgeld per week in te laten leveren (dat was dus meteen de helft van het zakgeld).
quote:Martini schreef op 10 augustus 2012 @ 11:55:

[...]

Als er iemand aan de deur komt en daar dus tijd voor vrijmaakt geef ik altijd wel wat - alleen al uit bewondering dat ze het doen. Maar iki maak idd ook wel onderscheid tussen de doelen. Baal altijd wel als ik alleen briefgeld heb Dus heb nu een los portomonneetje met 1 en 2 euromunten in huis... (lekker gierig, haha)

Ik had voor collectes een bakje binnen naast de voordeur hangen. Daar zaten dan 1 euro munten in. Elke collectant kreeg 2 euro van me.

Maar ik moet het nu financieel kalmer aan doen en heb maar een sticker naast de bel hangen: "Nee, geen collectes, Wij doneren op eigen wijze. Nee, geen verkopers of geloofsovertuigers"

Moet wel zeggen, Het is een stuk stiller geworden. Heb af een toe iemand die heel schaapachtig kijkt omdat ze de sticker niet hebben gelezen.

Voor de niet gierigaards, ze hebben hem ook met een ja voor collectes.
Loesje heeft zo'n grappige sticker voor op de voordeur

"Geen reclame, wij hebben alles al. En we zijn ook al bekeerd."

Het is dat we stiekem toch wel geïnteresseerd zijn in de folders/aanbiedingen, anders plakte ik m zo op brievenbus.
Als ik uitga met een groepje vriendinnen dan wordt er altijd een 'pot' gemaakt. Iedereen drinkt daarvan bier en wijn en neemt om de zoveel tijd een nieuw drankje.

Ik ben niet zo'n drinker en bestel eigenlijk altijd cola en doe met 2 colatjes de hele avond. Niet omdat ik gierig ben maar ik heb gewoon geen dorst.

Pot inleggen is dan 10 of 20 euro... maar ik drink maar voor ongeveer 5 euro. Ik irriteer me daar echt aan maar durf er nooit wat van te zeggen. Ben dan altijd bang dat ze gelijk zo'n mening over je hebben van gierig/zuinig ofzo.

Zouden jullie er wel wat van zeggen in de trant van 'ik doe niet mee met de pot' ?
Tumtummie, als ik structureel minder zou drinken zou ik het balletje wel opgooien. Ik zou het zelf niet erg zou vinden als mijn vriendin dit aan zou geven. Ik zou het zelfs heel goed begrijpen.
@tumtummie Ja, zou ik wel doen! Gebeurt in mijn vriendinnengroep ook en wordt niet gek over gedaan. Als iemand niet van plan is veel te drinken of bijv op tijd weer weggaat, legt zo iemand minder in. Bijv 10 euro ipv 20 euro.
Nog wat dingen:

Mijn neef heeft afgelopen kerst zichzelf van het leven beroofd. Oom en tante en nog wat familie stonden buiten na afloop van crematie. Oom en tante natuurlijk helemaal kapot van verdriet, ongeloof, vermoeidheid en wat al niet meer als zoiets je overkomt.. Komt er zn miep aan van het crematorium "of ze de bloemstukken mee wilden nemen of...?!?" totaal lamgeslagen reageerde ze met geen idee.... We willen gewoon naar huis. Nou het personeel sloeg zn slag en pakten de bloemstukken die ze mooi vonden en gingen ermee naar huis. Nog nooit zoiets onbeschofts gezien!!! Stuur het gewoon netjes na, overleg het van te voren of what ever maar dit? Walgelijk.

Als puber had ik een vriendin waarvan ik wist dat ze erg gierig was. Zelf nooit in de stad wat eten kopen (maar wel altijd dezelfde kleren die ik net had aangeschaft, overigens altijd na opmerkingen van haar kant dat ze het niet mooi vond/mij niet leuk vond staan). Ik en vriendin D kochten wel gewoon eens een broodje of patatje. Vervolgens pakte ze altijd gewoon patat uit je handen! Zat ze eerst der vingers af te likken (!!!) om weer te graaien in je patat voor nog een patatje yuk! Heb het toen voor haar neus gewoon in prullenbak gemikt. Dag, ga dat niet meer opeten jammer van de 1,25¤. Die verbaasde blik van der...Toen ging ze naar vriendin D toe lopen met haar hand al uitgestoken (heb het hier echt over een 15-16 jarige) en D begon het op een lopen te zetten, en die gierigaard liep er mét uitgestoken hand achteraan! Nog nooit zoiets grappigs maar ook triests gezien.
Tum, tuurlijk mag je dat aangeven!
Dat meen je niet Livetti! Ik heb zoiets nog nooit gehoord door personeel !!!! Ik weet dat er bij sommige begraafplaatsen speciale plekken zijn waar ze neergelegd worden wanneer de nabestaanden deze niet willen meenemen! Naar huis meenemen???? Te zot voor woorden!
Ongelooflijk Livette somige mensen zijn gewoon verschrikkelijk.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ja we geloofden onze ogen niet..! De uitgang lag aan de parkeerplaats en een aantal bloemstukken vonden echt hun weg in de achterbakken van het personeel. Gelukkig hebben oom en tante dat niet zelf meegekregen.

God dat was me wat die dag.. Mijn neef is voor de trein gesprongen. Wij wonen aan de andere kant van het land, ik zat bomvol hormonen want net achtergekomen dat ik zwanger was toen we dit nieuws kregen. We hadden geen auto en moesten met de trein... 3 x raden wat er gebeurde? We stopten opeens bij een station en werden verzocht uit te stappen, iemand was voor de trein voor ons gesprongen...! Totaal in paniek want hoe leg je uit aan je oom en tante dat je te laat was voor crematie?! Mijn vader gebeld en die wel op de hoogte gebracht met de vraag om dit niet te zeggen tegen oom en tante. Uiteindelijk taxi kunnen pakken na weer 2 treinen gezien te hebben en halverwege de dienst zachtjes naar binnen te zijn gelopen. Wat een verdrietige dag was dat.
Kan ik mij voorstellen dat het een hele verdrietige dag is geweest!

Gecondoleerd trouwens
Ooit, jaren geleden 150 euro uitgeleend aan een vriend. Ik studeerde nog, hij werkte al. Het ging over iets wat je alleen via internetbankieren kon kopen. Hij had geen internetbankieren vandaar dat ik het voor hem ovegemaakt heb. Ik zou het dezelfde week terugkrijgen. 1 week werd uiteindelijk 6 weken. En 150 euro is als student best veel. Ok, verder niet moeilijk over gedaan, goede vriend, zal wel goede redenen hebben. Tijdje erna kom ik hem tegen in de stad en hij vraagt of ik zin en tijd heb om koffie te drinken. Bleek dat je in dat eetcafé niet kon pinnen. Heeft hij me 5 euro voorgeschoten. Ik zeg tegen hem dat ik het hem deze week terug betaal. Dag erna! smsje van hem waar ik ben, hij was bij mijn huis geweest voor die 5 euro maar ik was niet thuis. Heb die 5 euro 's avonds door zijn brievenbus gegooid. Sindsdien is de vriendschap aardig bekoeld.
quote:NYC schreef op 10 augustus 2012 @ 13:53:

Het is dat we stiekem toch wel geïnteresseerd zijn in de folders/aanbiedingen, anders plakte ik m zo op brievenbus.http://www.reclamefolder.nl/

Scheelt een hoop oud papier iedere maand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven