Overlijden van een oude bekende

11-08-2012 22:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal,

Ik lees altijd dit forum en dacht laat ik mij nu maar eens aanmelden.

Ik zit met een brandende vraag en ik weet echt niet wat ik moet doen.

Woensdag hoorde ik het verschrikkelijke nieuws van een ex vriendje. Zijn broertje is overleden. Ik had hem al een tijdje niet gesproken en was natuurlijk zeer aangedaan.

Nu heb ik in mijn tiener jaren 4 jaar een relatie met hem gehad. Ik kende zijn familie goed en natuurlijk ook zijn broertje.

Nu vertelde ik dit aan mijn moeder en het eerste wat ze zei was dat ze geschokt was maar dat ze graag naar de begrafenis wilde gaan.

Nu is de begrafenis besloten waar ook ik niet voor uitgenodigd ben. Maar hij wordt a.s maandag opgebaard en er wordt een feest ter nagedachtenis van hem gehouden.

Ik heb zo nu en dan contact met hem via de telefoon en sms. Mijn moeder vroeg dus of ze ook mee mocht komen naar de opbaring en ik heb het via sms aan hem gevraagd. Ik vind dit zo een moeilijke kwestie en heb het gevoel alsof ik tussen beide personen zit. Want in zijn sms stuurde hij dat als ik het fijn vond mijn moeder wel mee kon nemen. Het komt bij mij een beetje over alsof hij het dus eigenlijk niet wilt maar als het voor mij een steunpunt is ofzo dan kan het wel...

zojuist belde ik mijn moeder met dit nieuws en ze weet nu ook niet helemaal wat ze moet doen maar wilt wel graag.

Mijn vraag is: Zal ik mijn moeder meenemen of niet?

Ik vind het zo moeilijk...

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je moeder kan anders toch even mee, en dan weg gaan? Dus een laatste groet brengen, en dat jij dan blijft?
Als je merkt dat jullie niet 100 % van harte gewenst zijn, zou ik er voor kiezen om even kort te gaan.

En wel je moeder mee want dan kun je met haar naderhand napraten, dat is wel fijn denk ik.

Sterkte.
Als hij zegt dat het kan .. Als het voor jou fijn is, dan kan het toch? Ik denk niet dat je in deze situatie een enthousiast(er) bericht van hem kan verwachten.. Sterkte!
Als je langzaam gaat, Kom je verder
Lastig. Misschien dat het voor je ex-vriendje niet zo hoeft, maar kunnen de ouders het misschien wel fijn vinden. Denk dat ze in het verleden toch ook contact met jouw moeder hebben gehad, dus een volstrekte vreemde is ze niet, en zou het dus ook niet gek of raar zijn als zij haar steun komt betuigen.

Alvast veel sterkte.
Ik zou zonder je moeder gaan. En je moeder moet gewoon accepteren dat ze hiervoor niet is uitgenodigd.

Dat zal wel lukken, want het gaat niet om haar. Vind het al heel wat dat je die broer durft lastig te vallen nu met zo'n sms. (En dat je moeder toen niet meteen zei 'ben je mal, dat vraag je toch niet.. ik, ben niet genodigd, klaar')
Bedankt voor jullie reacties.

IK denk dat wij inderdaad gewoon kort moeten gaan om toch nog even onze respect te uitten. Mijn moeder kende hem en zijn familie natuurlijk ook.
Als je niet genodigd bent, zou ik helemaal niet gaan maar gewoon 'n condoleancekaart sturen.
Ik zou gaan naar die condoleance, samen met je moeder. Sterkte.
Dit doet misschien helemaal niet ter zake, maar ik moet hier toch aan denken:

Mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden, werkte nog en er waren collega's die vroegen of ze hem misschien nog even konden zien. Ik vond het toen absoluut niet nodig om mijn overleden vader te laten zien. Wat wilden die mensen dan??

Als ik naar een uitvaart of condoleance ga, hoef ik de overledene ook niet te zien....

In dit geval kiest de familie voor opbaren, dus dat is al anders. Als je erheen wilt om de familie te steunen, zou ik zeggen: ga over een maand of 2 eens langs, als de storm een beetje is gaan liggen en die steun nog juist zo nodig is.
Als de begrafenis inderdaad besloten is moet je respecteren dat je zonder uitnodiging niet welkom bent, maar als er bij de opbaring gewoon vrij toegang is (wat vrij normaal is aangezien er zoveel mensen afscheid willen nemen) zal ik gewoon met je moeder gaan en steun betuigen. je hoeft er niet lang te zijn, je moeder kende hem ook, en juist geeft het mensen die net iemand verloren zijn zoveel steun dat mensen die ze niet verwachten, toch even komen om ze een hart onder de riem te steken.

Niet meer twijfelen, gewoon gaan! Heel veel sterkte gewenst, zal niet makkelijk worden..
Ik wil niet lullig doen hoor (maar ik doe het toch), maar wat heeft je moeder daar te zoeken?

Het gaat om het broertje van een exvriendje van jou uit een veeeeeer verleden?

Dat jij gaat snap ik, maar je moeder heeft daar toch niet zoveel te zoeken? Of ben ik nou zo raar?
668, the neighbour of the Beast
Hier werkt het anders, je gaat condoleren en dan het hele rijtje langs. (kan uit op niet helemaal opmaken hoe het daar gaat)

Dus als je daar staat als familie zijn er altijd mensen die je niet kent (immers de ene is de buurman van zus A en de ander is de collega van broer B) maar iedereen schudt elkaar de hand.

Kist is open of dicht - zelf kijk ik daar nooit in.

Denk dat gewoontes ook wat regiogebonden zijn dus het is moeilijk adviseren. Bij ons zou het absoluut niet raar zijn als een moeder mee kwam.
Ik vind het echt not done om naar een begravenis te gaan waar je niet bent uitgenodigd.

Vind het een soort ramptoerisme, bij gebrek aan een beter woord.
db
No done als je niet uitgenodigd bent? De familie kan onmogelijk iedereen bereiken en daarom staan vaak die advertenties in de krant. Het is geen feest, maar een eerbetuiging en afscheid.
Bovendien overweegt ze niet de begrafenis, maar een avond eerder in de week.
Dat snap ik, maar het is besloten.

Ik kan me ook voorstellen dat de familie graag eerbetoont (is geen woord he?) en afscheid neemt zonder ongenode gasten.

Ga dan naar het "feest" achteraf.

@Moon, dat heb ik niet uit de tekst gehaald. Er staat dat moeder naar de begrafenis wil

quote:Nu vertelde ik dit aan mijn moeder en het eerste wat ze zei was dat ze geschokt was maar dat ze graag naar de begrafenis wilde gaan.
Ze houden 't niet voor niets in besloten kring lijkt me. Als ze behoefte hebben aan allerlei vage vroegere kennissen, hadden ze het wel openbaar gehouden.

Zo'n opbaring vind ik nog meer een privé aangelegenheid dan zo'n crematiedienst eerlijk gezegd. Zou daar echt alleen naartoe gaan als ik nog 'n hechte band had met de nabestaanden.
De begrafenis ben je niet voor uitgenodigd, maar naar de condoleance kun je wel gaan natuurlijk. En als je moeder er graag naar toe wil is daar ook haar goed recht.

Wie zijn wij om te bepalen waarom iemand wel of niet toch nog even nabestaanden wil condoleren?
Ik zou je moeder wel meenemen, als het gaat om de condoleance in dit geval. Jullie zijn met elkaar om gegaan een aantal jaren en ook haar gaat het niet in haar koude kleren zitten. Op een condoleance komen nu eenmaal een aantal mensen waar de familie niet in de 1e instantie aan gedacht heeft, maar toch komen opdagen. Afscheid nemen is aan 2 kanten, ook voor degenen die hem gekend hebben.

Een paar jaar geleden overleed plotseling iemand die ik redelijk goed kende en in ons clubblad stond waar de condoleance was, dus ik ging er naar toe. Nu was de persoon iemand die erg kleurrijk was, dus toen ik kwam afscheid nemen werd ik met een scheef oog bekeken en toen ik later met wat clubgenoten koffie dronk kwam een familie lid op me af, wie ik nu eigenlijk was, ik legde netjes uit waar ik de overledene van kende en dat in ons clubblad de uitnodiging voor de condoleance was afgedrukt en dat ik kwam afscheid nemen. dat accepteerden ze uiteindelijk wel en toen ik wegging werd ik nog nagekeken, waarschijnlijk dachten ze dat ik ´meer´ dan een kennis was, maar dat was gewoon niet zo. Ik kon geen medelijden met hun hebben. Er was wel meer aan de hand maar dat vertel ik maar niet.
Waarom wil je moeder daar naartoe?
Ik zie het als een verhaal dat nog verder gaat.

- moeder wilde graag naar begrafenis

- TO neemt contact op, begrafenis blijkt besloten

- wel is ze welkom op de avond dat broertje opgebaard wordt

- dus nu staat die avond ter discussie, voor haar en haar moeder

In chronologische volgorde.... tenminste, zo las ik het.
quote:Moonlight82 schreef op 11 augustus 2012 @ 23:53:

Ik zie het als een verhaal dat nog verder gaat.

- moeder wilde graag naar begrafenis

- TO neemt contact op, begrafenis blijkt besloten

- wel is ze welkom op de avond dat broertje opgebaard wordt

- dus nu staat die avond ter discussie, voor haar en haar moeder

In chronologische volgorde.... tenminste, zo las ik het.

Inderdaad, ik snap niet dat hier maar telkens over de begrafenis wordt gesproken. Daar gaat het duidelijk niet om.

De ex heeft allang akkoord gegeven voor aanwezigheid moeder, dus neem haar gewoon mee en hou het kort. Kan ook zijn dat de familie er op dat moment niet eens is, hangt af van hoelang iemand opgebaard ligt ter afscheid.
@voge3tje, wil met haar moeder naar de opbaring dat is wat anders dan een condoleance.

Als de overledene niet thuis ligt opgebaard, ziet men de familie mischien wel niet eens.

Zo gek is het niet dat de moeder mee wil.

Het kan als steun voor haar dochter zijn, maar ook om zelf afscheid te nemen van de overledene.

Dochter heeft 4 jaar een relatie gehad, dat grote kans dat moeder het broertje ook wel heeft getroffen op verjaardagen ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven