broodkever
donderdag 16 augustus 2012 om 14:10
ik had sinds een tijdje kleine bruine kevertjes in huis. Die bleken in het pannenkoekenmeel te zitten. Na googlen bleken dit broodkevers te zijn en heb ik alles van meel nagekeken en er waren meerdere verpakking aangetast. Heb alle bakproducten, cup-a-soup etc, alles wat in karton zit nu weggegooid want het zat echt overal al in.
Nu las ik die kevers dus larven leggen in meel bijv. en dan kan het tot 7 maanden duren voor de larven uitkomen. Vandaar alles weggemieterd. Nu las ik ook dat de broodkever zelf niet meer eet als hij eenmaal een kever is, hij legt alleen nog 50 a 60 eitjes. Weet iemand hoelang het duurt voordat hij dan doodgaat ? Iemand ervaring met broodkevers in huis? Kan ik van de week alweer nieuw meel etc kopen of zou zo'n broodkever 3 weken in hongerstaking kunnen zitten wachten op nieuwe aanschaf om dan opnieuw te beginnen?
Ze kunnen zich door plastic naar buiten vreten, vreten ze zich ook door plastic naar binnen om eitjes te leggen? Want ik denk eraan om van die hersluitbare zakken voorlopig om de verpakkingen pannekoekenmeel etc te doen? Weet iemand dat?
Nu las ik die kevers dus larven leggen in meel bijv. en dan kan het tot 7 maanden duren voor de larven uitkomen. Vandaar alles weggemieterd. Nu las ik ook dat de broodkever zelf niet meer eet als hij eenmaal een kever is, hij legt alleen nog 50 a 60 eitjes. Weet iemand hoelang het duurt voordat hij dan doodgaat ? Iemand ervaring met broodkevers in huis? Kan ik van de week alweer nieuw meel etc kopen of zou zo'n broodkever 3 weken in hongerstaking kunnen zitten wachten op nieuwe aanschaf om dan opnieuw te beginnen?
Ze kunnen zich door plastic naar buiten vreten, vreten ze zich ook door plastic naar binnen om eitjes te leggen? Want ik denk eraan om van die hersluitbare zakken voorlopig om de verpakkingen pannekoekenmeel etc te doen? Weet iemand dat?
donderdag 16 augustus 2012 om 14:16
Precies, metaal of plastik afsluitbare bakken/trommels. Zet je daar gewoon je pakken in. (Ik heb laatst alles weg moeten gooien omdat er een muis zich door de meterkast naar de voorrrad had gewerkt. Ze gaan meestal niet door metaal of hard plastic knagen om er niet zeker van te zijn of er iets eetbaars in zit. Plastic zakken z(iplock) zou ik niet doen, of die dus in een bak zetten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
donderdag 16 augustus 2012 om 14:23
Als u een aangetaste voorraad voedsel ontdekt, dan kunt u deze het beste vernietigen. Wij raden u aan andere voorraden ook te controleren en deze vervolgens, als ze niet aangetast zijn, op te bergen in goed afsluitbare voorraadbussen. Dit voorkomt ook overlast van andere dieren, zoals muizen en ratten.
Om te voorkomen dat u opnieuw kevers in uw voedselvoorraad aantreft, adviseren wij u uw voorraden te beperken en zo koel en droog mogelijk op te slaan. Het is ook verstandig om uw voorraad- en keukenkasten grondig schoon te maken. Bron
Om te voorkomen dat u opnieuw kevers in uw voedselvoorraad aantreft, adviseren wij u uw voorraden te beperken en zo koel en droog mogelijk op te slaan. Het is ook verstandig om uw voorraad- en keukenkasten grondig schoon te maken. Bron
donderdag 16 augustus 2012 om 18:25
Hier een ervaringsdeskundige . Ik heb ze jaaaaren gehad. Goed kijken en op tijd opruimen helpt en alles in afsluitbare plastic bakken doen. Hou er rekening mee dat ze ook in rijst en pasta gaan zitten. EN ze zijn dol op chocolade vooral de pure.
Sterkte met het bestrijden kan wel een paar jaartjes duren voor je er definitief af bent.
Sterkte met het bestrijden kan wel een paar jaartjes duren voor je er definitief af bent.
donderdag 30 augustus 2012 om 08:43
even afkloppen maar ze lijken nu weg te zijn. Heb 1 plastic bak gevuld met pasta/rijst/meel. Die is volledig afgesloten. Verder staat er in de kast alleen harde verpakkingen en dingen die binnen een paar dagen op zijn. (koeken en zo)
vond ik de eerste paar dagen nog weleens een kevertje die zo te zien tussen de kieren had gezeten in de kast, nu zie ik niks meer. We gaan nog even zo door.
Ik schrijf op de verpakkingen die ik wel koop de datum van in de kast leggen, het moet van mij binnen een maand op zijn (niet teveel kopen dus), dan is het een knappe kever als die opnieuw weet te starten.
vond ik de eerste paar dagen nog weleens een kevertje die zo te zien tussen de kieren had gezeten in de kast, nu zie ik niks meer. We gaan nog even zo door.
Ik schrijf op de verpakkingen die ik wel koop de datum van in de kast leggen, het moet van mij binnen een maand op zijn (niet teveel kopen dus), dan is het een knappe kever als die opnieuw weet te starten.
dinsdag 16 juli 2013 om 11:11
Ik heb ook broodkevers gehad. Net wat pakken meel en paneermeel weggegooid. In de papieren en kartonnen verpakking zitten gaatjes, alsof het houtwurm is. Aan de binnenkant zie je allemaal kleine cocons.
Het valt op, dat soms in (overjarige) plastic verpakking ook die broodkevertjes zitten. Ze zijn dood, en er zijn géén gaatjes. Dus volgens mij zaten die er al bij de fabriek in!
Broodkevers zijn insecten, en wij zijn in Europa niet gewend om insecten te eten. Maar ik vraag mij af, of het nou zo erg is om gewoon die meergranenrijst te koken en op te eten, indien er een paar dode kevertjes in zitten.
Kijk, zonder dat wij het weten, doen ze in knabbeltjes stukjes krekel, dat maakt het lekker knapperig.
Dus, omdat er geen gaatjes in die verpakking zaten, moet ik aannemen, dat er gewoon eitjes of larven inzitten. We merken pas iets, als de larven voldoende tijd hebben om uit te groeien tot kever. Anders gezegd: bij (sommige) producten smullen wij -onwetend- van die eitjes. Ha ha ha.
Het valt op, dat soms in (overjarige) plastic verpakking ook die broodkevertjes zitten. Ze zijn dood, en er zijn géén gaatjes. Dus volgens mij zaten die er al bij de fabriek in!
Broodkevers zijn insecten, en wij zijn in Europa niet gewend om insecten te eten. Maar ik vraag mij af, of het nou zo erg is om gewoon die meergranenrijst te koken en op te eten, indien er een paar dode kevertjes in zitten.
Kijk, zonder dat wij het weten, doen ze in knabbeltjes stukjes krekel, dat maakt het lekker knapperig.
Dus, omdat er geen gaatjes in die verpakking zaten, moet ik aannemen, dat er gewoon eitjes of larven inzitten. We merken pas iets, als de larven voldoende tijd hebben om uit te groeien tot kever. Anders gezegd: bij (sommige) producten smullen wij -onwetend- van die eitjes. Ha ha ha.
dinsdag 16 juli 2013 om 11:55
Heb ze ook gehad, in een zak zemelen. Als het warm is zoals nu, komen eventuele eitjes ( die er al in zitten) snel uit en het resultaat is van die broodkevers in je eetwaar. Als er dus al eitjes ( vanaf het land) in zitten, heeft het geen zin om er een bunker omheen te bouwen als de temperatuur in huis oploopt. Ik stop nieuwe zakken nu altijd in de koelkast. Nergens meer last van.