vreemdgaan.

13-08-2012 08:00 445 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit al 5jaar in een goede relatie met mijn partner. We hebben een gezinnetje en dat werkt allemaal prima.

Enkel op seksueel vlak gaat het grondig mis. Ik kan de opwinding bij hem niet meer vinden, ik heb te vaak toegegeven zonder zin te hebben, dat seks meer als een verplichting tegenover hem is geworden. Hij brengt ook geen vernieuwing en geeft te weinig aandacht aan mij waardoor ik nooit echt genot kan hebben en na de seks met een leeg gevoel achterblijf. We hebben hier ook al uitgebreid over gepraat. Ik heb hem gezegd wat ik wel en niet graag heb maar toch blijft hij in het zelfde patroon bezig. Als er dan toch iets veranderd zat dit steeds uit mijn initiatief komen.

Ik vraag me dan ook af, ligt het misschien aan mij? Ben ik gewoon niet meer in staat om te genieten van seks.

Sinds kort is er een man op mijn pad gekomen waar ik wel een seksuele aantrekkingskracht voor voel. Maar verder ook niet meer. Wij hebben onlangs een keer seks gehad en die was op een totaal ander niveau dan die met mijn vaste partner. Ik weet dat mijn partner hier nooit iets van te weten mag komen, want hij zou het niet kunnen begrijpen. Dat mijn liefde voor hem totaal los staat van mijn lust tegenover de ander. Ook door te fantaseren over die andere man sta ik ook terug open om seks met mijn vaste partner te hebben. Maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ik iets vreselijk heb gedaan, terwijl een deel van mij toch terug verlang naar die andere man. Kunnen jullie misschien jullie inzichten delen. Want ik voel me een emotionele puinhoop voor de moment.
Waar het denk ik meer om draait, is het begrip voor de standpunten en situaties. Maar waar het denk ik ook vaak op vast loopt, zijn de nuances.

Voorbeeld: Ik ben geen heilige en kan me goed voorstellen dat iemand vreemdgaat om diverse redenen. Voor mij persoonlijk hangt het dan weer af van de reden, waarom iemand het doet, in hoeverre ik het goed of fout vind.

Waar ik wél een probleem mee heb, is het langdurig vreemdgaan (dus een buitenechtelijke relatie). Dat is een weloverwogen keuze, geen "slippertje". Hiermee komen voor mij de zaken als respect, vertrouwen, en eerlijkheid binnen de relatie in het gedrang. Misschien niet zozeer het houden van, maar in mijn ogen gaat zoiets te ver, omdat de partner ernstig beschadigd kan raken, en geen vrije keus krijgt hoe om te gaan met de situatie. Wil iemand nog wel in deze relatie blijven dan? Wil die persoon misschien een andere vorm relatie? Je ontneemt de partner een keuze, of de mogelijkheid iets te doen aan de onvrede die er op dat moment bij de "vreemdganger" speelt.

Ik weet van mezelf dat ik per situatie ook anders denk en reageer. Maar ik weet ook dat in wat voor situatie dan ook het gebeurt, ik van mening ben dat de schade voor de partner beperkt moet blijven. Welke relatievorm je ook kiest na het uitkomen van het vreemdgaan.

Ik ben met beide situaties bekend: ik ben en ik heb belazerd. Het eerste heeft me vreselijk veel pijn en verdriet gedaan, het tweede ben ik absoluut niet trots op en ik veroordeel mezelf daar keihard over. Nog steeds.

Vanuit die ervaring kan ik ook zeggen dat ik er werkelijk alles aan zal doen om nooit meer in zo'n situatie te belanden.

Ook heb ik lang geleden de keuze gehad om een open relatie te beginnen. Hoe hard ik ook probeerde, ook dat kon ik niet handelen. Ik kan dus voor mezelf beoordelen nu, dat een monogame relatie het best bij me past, dat ik niet om kan gaan met vreemdgaan van een partner, en dat ik liever de relatie verbreek als ik de lusten krijg om met anderen te vrijen.
quote:fuertemale schreef op 16 augustus 2012 @ 14:34:

[...]

nee voor de vreemdgaander geen oplossing.

echter begrijp de bedrogen partner heel goed als hij/zij er mee stopt

Nou dat klopt dus niet, want ook de bedrogen partner kiest vaak voor een man die een onverbeterlijke vreemdgaander is.

\

Om er echt meer over te weten moet het boek eens lezen. Een vrouw die met haar ouders een moeizame relatie had (met name met de vader) kan er voor kiezen een partner te zoeken die dus veel vreemd gaat en ook zij heeft dan baat bij de driehoeksverhouding.

Met het begrip waar iets vandaan komt hoef je iets nog niet goed te keuren, maar met het weten waar het vandaan komt zit je wel dichter bij de oplossing.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Toch best lachwekkend...

Zo hoogdravend willen discussieren en dan de mensen die een andere mening begaan zijn op negeer zetten..

Hoe 'open minded' ben je dan!
quote:enjoy73 schreef op 16 augustus 2012 @ 14:40:

[...]

Dit dus.....

Ja maar dan toch weer, je kan van iemand houden maar dan heb je er geen respect voor. Dat is jouw definitie. Ik kan je vertellen dat ik ook in die periode dat ik de weg kwijt was het respect voor mijn partner niet kwijt was.

Ik maakte een fout, over mij kun je van alles vinden en me veroordelen. , maar van wat ik voel voor mijn partner blijf je af. Je kan echt van je partner houden en er respect voor hebben en toch zelf heel fout bezig zijn.

Jij gaat steeds uit van een opofferende liefde waarin je jezelf uit liefde voor je partner opzij zet, die bestaat inderdaad en dat is een mooie vorm van liefde, maar je vergeet dat liefde voor jezelf je soms tot keuze's brengt die minder goed zijn voor je partner.

Ik hoor en zie zo vaak dat mensen elkaar pijn doen en toch van elkaar houden. dat staat echt los van elkaar. Soms is de drang om je eigen weg te volgen en keuze te maken groter dan de liefde voor de ander, dat betekend nog niet gelijk dat die liefde en dat respect dan weg zijn. het betekend alleen dat je jezelf toch nog net even belangrijker vind.

DAt is soms nodig in een relatie en soms een egoistische keuze, maar het is zeker niet zo dat de liefde voor de partner altijd betekend dat je uit liefde dus voor de partner jezelf volledig opzij zet en ervoor kiest om die geen pijn en verdriet te doen.
En als je geen ervaring hebt dat je je ooit hebt hoeven opofferen dan ben je nog nooit voor dat innerlijke conflict komen te staan.

Ik denk dat dit pas gevoeld gaat worden als je jezelf geweld moet gaan aandoen, laat je het dan om wille van je partner of kies je voor jezelf ten koste van je partner? Zolang je dat nog nooit gevoeld hebt kun je hier denk ik ook niets over zeggen.

Als ik respect heb voor mijn partner hoeveel respect heb ik dan nog voor mijn eigen wensen en verlangens en behoeftes?

In een ideale relatie bespreek je dat en is er ruimte voor beide hun behoeftes, kom je elkaar tegemoet. Maar soms vrees je dat die ruimte er niet zal zijn voor wat je wil en wenst en ik denk dat dan pas dat conflict komt. de worsteling, iets willen maar niet de keus kunnen maken, het beide willen. Maar vrezen dat je voor keuze zal worden gesteld. Iets dat je nog niet wil of kan, omdat het zo goed voelt voor jezelf, je er zo van opbloeit. Dan kan het gebeuren dat je voor jezelf kiest ipv voor je partner het nog even stiekum doet tot je er zelf uit bent bv,want aan de keuze om hem dan maar te verlaten ben je nog lang niet toe.. Openheid zal maken dat je partner die keus wel voor je maakt en je bent er zelf nog lang niet uit wat je wil. liefst beide
Doddie, soms is het geen vrees, maar wordt het duidelijk dat die ruimte er niet is uit gesprekken.

Er wordt te vaak klakkeloos aangenomen dat een vreemdganger geen gesprekken aan durft te gaan, dat ze niet durven aan te geven wat hun behoeftes zijn. En dan na lang dubben kun je alsnog voor 'jezelf' kiezen..

Niet iedereen staat open voor de opties zoals hier vaak voorbijkomen. Lang niet iedereen.. en dan ben je dus respectloos als je voor jezelf kiest, dan kun je niet van iemand houden omdat je voor jezelf kiest..
quote:enjoy73 schreef op 16 augustus 2012 @ 14:32:

Je kunt idd praten over oude koeien,

O, dit was meer a way of speaking, niet bedoelt als aanval, meer om aan te geven dat het lang geleden is.

Jullie lazen het idd als een oordeel.

Hoe zou dat komen denk je?

Ik heb toen ook direct aangegeven dat dat absoluut niet mijn bedoeling was, maar werd gewoonweg niet geloofd en of ik niet op kon rotten met mijn vooroordelen (niet in deze bewoording misschien, maar IK kreeg wel dat gevoel).

Jouw gevoel..

Moet ik dan ondanks dat toch doorgaan?

Kop op zeg....

Moet je zelf weten

Nee dank je dan ben ik er al klaar mee.

Waarom vraag je dan om tips voor een constructieve discussie?
quote:Sensual_D schreef op 16 augustus 2012 @ 15:14:

Doddie, soms is het geen vrees, maar wordt het duidelijk dat die ruimte er niet is uit gesprekken.

Er wordt te vaak klakkeloos aangenomen dat een vreemdganger geen gesprekken aan durft te gaan, dat ze niet durven aan te geven wat hun behoeftes zijn. En dan na lang dubben kun je alsnog voor 'jezelf' kiezen..

Niet iedereen staat open voor de opties zoals hier vaak voorbijkomen. Lang niet iedereen.. en dan ben je dus respectloos als je voor jezelf kiest, dan kun je niet van iemand houden omdat je voor jezelf kiest..

Ik zei vrees omdat vaak achteraf er meer mogelijk is dan je verwacht had. Daarbij zag ik ook dat als de vreemdgaander het op scherp zet dat de ander soms oook inbind, die wil vaak ook de relatie niet verbreken, maar zolang die nee zegt en dreigt en zo zijn zin denkt te krijgen kan hij het gevaar weer afwenden.

Soms zag ik ook dat als van de andere kant de zaak op scherp werd gezet er ineens wel ruimte kwam.

Maar daarmee beweer ik dus niet dat je dat niet genoeg geprobeerd hebt sensueel. Ik weet nl dat er ook mensen zijn die voet bij stuk houden.
ik vind het juist erg prettig om ook de mening van de vreemdganger te horen.

toen ik er achter kwam dat mijn vrouw vreemg ging ben ik ook op onderzoek uit gegaan en uiteindelijk op de minaar topic uit gekomen.

enkele dames daar hebben uitgebreid de tijd genomen om mijn vragen netjes te beantwoorden en ben daar nog steeds dankbaar voor, ze hebben me goed aan het denken gezet over mijn thuis situatie.

Mijn vrouw zelf kan/wil hier nog steeds niet echt over praten , door de verhalen hier snap ik het nu wel een beetje

Dit is voor mij veel nuttiger geweest dan een forum waar men meestal niet verder komt dan dumpen die hap.
wofvi12, het is de toon die de muziek maakt, en ik heb nog altijd veel respect voor de manier waarop jij je vragen stelde en op de antwoorden reageerde
quote:doddie schreef op 16 augustus 2012 @ 14:57:

Ja maar dan toch weer, je kan van iemand houden maar dan heb je er geen respect voor. Dat is jouw definitie. Ik kan je vertellen dat ik ook in die periode dat ik de weg kwijt was het respect voor mijn partner niet kwijt was.

Maar waarom dan niet om de tafel gaan zitten en zeggen; schat ik ben ik de war en ......

Ik maakte een fout, over mij kun je van alles vinden en me veroordelen. , maar van wat ik voel voor mijn partner blijf je af.

Ik kom niet aan jouw, sense of van wie dan ook z'n gevoel....Ik vind dat als ik vreemd ga geen respect heb voor mijn partner. Dat zegt totaal niets over het respect wat jullie hebben voor je partner, daar kan ik niet over oordelen, alleen over mijn eigen respect kan ik oordelen!

Je kan echt van je partner houden en er respect voor hebben en toch zelf heel fout bezig zijn.

Ik geloof je direct. Ik denk dat ik niet van hem hou als ik fout bezig zou zijn, althans niet voldoende. Maar ik heb idd dus gehoord dat er vreemdgangers zijn die dit wel doen....ja dat kan

Jij gaat steeds uit van een opofferende liefde waarin je jezelf uit liefde voor je partner opzij zet, die bestaat inderdaad en dat is een mooie vorm van liefde, maar je vergeet dat liefde voor jezelf je soms tot keuze's brengt die minder goed zijn voor je partner.

Ik heb geen relatie waarin ik het gevoel heb dat ik veel hoef op offeren om de liefde bloeiende te houden, althans ik denk dat je dit bedoel met opofferende liefde, verbeter me als ik het fout heb.

Ook als ik voor een keuze sta die minder goed is voor mijn partner, ga ik zitten om een gesprek aan te gaan en ja dat kost soms weken praten, maar ik doe dat met liefde. Gelukkig heb ik nog niet meegemaakt dat er geen oplossing is...

Ik hoor en zie zo vaak dat mensen elkaar pijn doen en toch van elkaar houden. dat staat echt los van elkaar. Soms is de drang om je eigen weg te volgen en keuze te maken groter dan de liefde voor de ander, dat betekend nog niet gelijk dat die liefde en dat respect dan weg zijn. het betekend alleen dat je jezelf toch nog net even belangrijker vind.

DAt is soms nodig in een relatie en soms een egoistische keuze, maar het is zeker niet zo dat de liefde voor de partner altijd betekend dat je uit liefde dus voor de partner jezelf volledig opzij zet en ervoor kiest om die geen pijn en verdriet te doen.

Je moet jezelf absoluut niet volledig opzij zetten, dat is ook niet de bedoeling in een relatie, is mijn mening.

Maar ik ga toch echt direct om tafel als er dingen zijn waar ik mee zit. En lukt het dan niet...ja wat dan?

Ik zou hem dan alsnog niet kunnen bedonderen, niet als ik van hem hou en respecteer.

Ik zou dan de relatie verbreken en alleen verder gaan zonder hem van grote littekens te voorzien. Ik hou van hem!

Dan wil ik hem zonder littekens verder oud zien worden. De littekens van scheiden vind ik minder groot dan die van bedonderd worden.

Enjoy Ik vind dat heel mooi maar zie ook dat je de situatie nog niet echt aan de hand hebt gehad? Dan moet je putten uit wat je denkt te doen in die situatie. Zoals ik al aangaf dacht ik zelf het ook altijd zo op te lossen.

Ik snap ook dat je nu alleen van een situatie uit kunt gaan dat je dan het respect voor je partner moet zijn kwijt geraakt wil je dat kunnen doen. Andere maakte het mee en vertellen je dat dat niet zo hoeft te zijn.

Misschien zal blijken dat het jou alleen in die situatie zal overkomen en grote kans is dat het je zelfs nooit overkomt. Maar hen die het meemaakte vertellen je vanuit een daadwerkelijke ervaring.

Ik heb meer mensen anders zien reageren als ze er daadwerkelijk voor kwamen te staan. Tot je het meemaakt zul je moeten uitgaan van wat je denk in die situatie te doen. En of dat zo is zal dan moeten blijken.

Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat je veel moet opofferen in een relatie maar dat het wel om keuze gaat om wat je zelf wil en wat je partner wil. Kom je dan altijd tot compromi of zal je wel eens moeten schikken en wie schikt er dan?

Heb je dan misschien die situatie dat je dat innerlijke conflict ervaard? Breng je het offer om zelf van iets af te zien uit liefde of voel je wel die liefde maar is het ook zo goed voor jezelf dat je het niet wil opgeven? (kan ook iets als baan zijn en hoeft niet een ander te wezen)

Jij weet toch ook wel dat de relatie die je nu beschrijft en die ik heb zeker niet de relatie is die gangbaar is voor veel stellen. Bij veel stellen is dat praten met elkaar heel wat moeilijker, is het gelijk dreigen dat je kunt vertrekken als je over iets als sex met een ander alleen maar denkt, laat staan dat je het ook wil.

dan heb je heel wat meer lef en moed nodig en in die relatie's snap ik wel dat "wat niet weet wat niet deerd" een makkelijkere en veiligere optie is. maar geen goede optie, ik keur hem dus niet goed, ik vind dat je moet staan voor de consequentie van je keus maar Ik snap het wel.
quote:doddie schreef op 16 augustus 2012 @ 15:20:

[...]

Ik zei vrees omdat vaak achteraf er meer mogelijk is dan je verwacht had. Daarbij zag ik ook dat als de vreemdgaander het op scherp zet dat de ander soms oook inbind, die wil vaak ook de relatie niet verbreken, maar zolang die nee zegt en dreigt en zo zijn zin denkt te krijgen kan hij het gevaar weer afwenden.

Soms zag ik ook dat als van de andere kant de zaak op scherp werd gezet er ineens wel ruimte kwam.

Maar daarmee beweer ik dus niet dat je dat niet genoeg geprobeerd hebt sensueel. Ik weet nl dat er ook mensen zijn die voet bij stuk houden.

Hier heeft 'achteraf' niets veranderd aan de zaak.

Ja het wordt gedoogt, maar hoe hij het ook went of keert, hij had dit van te voren nooit, echt nooit geaccepteerd. Die ruimte was er van te voren nooit en te nimmer gekomen...

Waarom lukt het niet om mensen die een open relatie hebben te laten inzien dat dit echt niet voor iedereen zo 'makkelijk' is..
Enjoy is nu aan het rechtlullen wat ze heeft krom gebogen:

Ik vind dat ik geen respect heb voor mijn partner als ik vreemd ga, maar ik zeg niet dat jullie geen respect hebben..

Wat is dat nu voor een gelul zeg!
quote:stout1975 schreef op 16 augustus 2012 @ 12:29:

[...]

Ik jubel niet hoor. Ik vind ( ) alleen dat je beter eerlijk kunt zijn en de relatie moet beëindigen, hoe pijnlijk ook, als je weet dat het alternatief vele malen pijnlijker is.+1
quote:Sensual_D schreef op 16 augustus 2012 @ 16:26:

Enjoy is nu aan het rechtlullen wat ze heeft krom gebogen:

Ik vind dat ik geen respect heb voor mijn partner als ik vreemd ga, maar ik zeg niet dat jullie geen respect hebben..

Wat is dat nu voor een gelul zeg!Ik vrees dat ik het daar helemaal mee eens moet zijn.
quote:petrageluk schreef op 16 augustus 2012 @ 16:54:

[...]

+1

En wat voegen deze reacties in vredesnaam toe? Ellenlange stukken worden er gequoot en dan die +1.

Zie ik totaal de toegevoegde waarde niet van.
quote:Sensual_D schreef op 16 augustus 2012 @ 16:20:

[...]

Hier heeft 'achteraf' niets veranderd aan de zaak.

Ja het wordt gedoogt, maar hoe hij het ook went of keert, hij had dit van te voren nooit, echt nooit geaccepteerd. Die ruimte was er van te voren nooit en te nimmer gekomen...

Waarom lukt het niet om mensen die een open relatie hebben te laten inzien dat dit echt niet voor iedereen zo 'makkelijk' is..

Je zegt "het wordt gedoogd"dan is er toch wel iets veranderd! Je bent er open over en hij weet ervan, gaat niet van je af blijkbaar en gedoogd het, en jij accepteerd de consequentie van je keus, dat je het toch doet ook al is hij het er niet mee eens.

Niet met toestemming maar wel met eigen keus dat je doet wat goed voor jou is.
quote:Rooss4 schreef op 16 augustus 2012 @ 14:05:

[...]

En in mijn optiek is het ene mens niet minder waard als het andere. Is de vreemdganger ineens zo weinig waard dat zijn of haar noden en lessen niet belangrijk meer zijn? Dit, terwijl hij of zij al 20 jaar een uitstekende echtgeno(o)t(e) is? Jij gaat vreemd, jij moet in de put. (inside roosgezin grapje)

En wie zegt dat de partner geen enorm, afschuwelijk verdriet heeft van de scheiding? Oké, hij of zij hoeft dan niet meer te dealen met een vreemdgaande partner maar is dit nu werkelijk zo verderfelijk dat je je hele gezin in het ongeluk moet storten?

Bijzondere redenatie hoor.Niet bijzonder hoor. Het is te verderfelijk voor mijn relatie, dus zou het een reden zijn om te scheiden. Daar zijn wij het beide over eens. Het is ook verderfelijk om te liegen en bedriegen.
Voor mij voelt het anders dan 'toestemming' en het er mee eens zijn Doddie, hij wil mij niet kwijt, hij ziet wel in dat ik iets mis, al kan hij er niets mee.. maar ik voor mij voelt het anders.

Ik had zijn keuze ook begrepen, en moeten accepteren als hij er een punt achter had willen zetten. Hij heeft er voor gekozen dit toe te laten, want dat was mijn voorwaarde om aan mijn kant te kiezen voor doorgaan met deze relatie.
quote:Rooss4 schreef op 16 augustus 2012 @ 16:55:

[...]

En wat voegen deze reacties in vredesnaam toe? Ellenlange stukken worden er gequoot en dan die +1.

Zie ik totaal de toegevoegde waarde niet van.Petraongeluk heeft niet meer toetsen op haar toetsenbord.. ze doet al dagen lang niets anders...
Petra is een trut en Enjoy ook.

En nu weer inhoudelijk aub, want dat offtopic gedoe, daar hou ik dus helemaaaaaaaaaaal niet van!
quote:petrageluk schreef op 16 augustus 2012 @ 17:07:

[...]

Niet bijzonder hoor. Het is te verderfelijk voor mijn relatie, dus zou het een reden zijn om te scheiden. Daar zijn wij het beide over eens. Het is ook verderfelijk om te liegen en bedriegen.

Goh, dr komt wat uit.. tis niet veel soeps maar er in elk geval kómt er wat uit.

Blij dat jij altijd en immer eerlijk bent hoor Peet.
quote:stout1975 schreef op 16 augustus 2012 @ 17:09:

Petra is een trut en Enjoy ook.

En nu weer inhoudelijk aub, want dat offtopic gedoe, daar hou ik dus helemaaaaaaaaaaal niet van!

Nee, dan jij met je massages en je "o ja je hebt mail". Off topic gaan is eigenlijk ook een beetje vreemdgaan hè?

Best lekker...
quote:Sensual_D schreef op 16 augustus 2012 @ 17:08:

[...]

Petraongeluk heeft niet meer toetsen op haar toetsenbord.. ze doet al dagen lang niets anders...Beetje 'geenstijl'-achtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven