Entertainment alle pijlers

Chassidisme

19-08-2012 23:54 88 berichten
Vanavond heb ik een programma gezien over deze extreem joodse beweging. Ik vraag me nu af:

- Als je weg van de gemeenschap gaat en je gematigd wordt,word je gestoten?

- De ortodoxe joden in Israel, vallen ook onder de hadidism?

- Als een niet jood zich tot de jodendom wil bekeren, kan dat? Want Jood zijn is, denk ik, een ras en niet het geloof. Of zie ik het verkeerd?

Dit zijn oprechte vragen en ik wil van dit topic geen joden vs. Islam topic maken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in ieder geval wel jood worden. Maar geen Jood. Je kunt je tot de religie (zonder hoofdletter) bekeren, niet tot het volk (met hoofdletter).
En er zijn dus Joden die geen jood zijn en joden die geen Jood zijn.
En verder houdt lang niet iedereen zich aan deze wanneer-wel-en-wanneer-geen-hoofdletter-regel, dus de praktijk is al snel wazig en onduidelijk.
Bedoel je Inside op NGC?
He, cool! Weer wat geleerd
Duidelijk, bedankt. Igewikkeld zeg. Het leven van een agnoost is makkelijker. Maar over hadidism weten jullie niets? Ik vond het programma fascinerend.
Ja, die!
Eh, nee, sorry. Meer weet ik niet.
Ik zag helaas alleen de laatste minuut, maar dacht om hem ergens op het www te gaan zoeken.
Op de Engelse wikipedia staat wel echt heel veel.
Als het goed is wordt t morgen herhaald.
Ja? Ik ga morgen lezen. Ik hoop dat mijn vragen ook erin staan. Ik ga nu slapen.
Ok, welterusten
Ik had het programma ook willen kijken maar ben het vergeten. Ik heb eerder programma's over deze stroming binnen het jodendom gezien en vind het ook fascinerend hoe zij in het leven staan.

Nederland heeft overigens een Joodse Omroep en via hun site kun je veel documentaires over het jodendom bekijken.
quote:MEFS schreef op maandag 20 augustus 2012 00:06 Als het goed is wordt t morgen herhaald.

hoelaat? Op welk net?

( mefs!!)
Je kan je bekeren tot het jodendom maar niet alle stromingen staan niet-joden toe, orthodoxe stromingen doen er over het algemeen moeilijker over.

De Nederlandse term is overigens chassidisme, en deze vorm van jodendom bestaat weer uit allerlei verschillende bewegingen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik had het ook graag willen zien, door de hitte vergeten (zat buiten)

Wie weet hoe laat het morgen herhaald word
Hoe laat het morgen herhaald wordt weet ik niet, maar ik zag net dat het zometeen om 2 uur herhaald wordt. Heb de HD-recorder ingesteld om alle afleveringen van de serie op te nemen, zag dat 'n andere aflevering over de Amish gaat.
Amish kwam erna, net gezien.
Ik zie nu dat die aflevering vannacht om 2.00 u herhaald wordt.

Moet je wel een nachtbraker voor zijn, ik denk dat ik m opneem, handig digitale tv
En de Amish komt idd erna om 3.uur
En voor diegene die vrij zijn, in de ochtend wordt het ook herhaald om 10.00, en 11.00
Wie weet welke zender?
National Geografic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven