Onverkoopbaar huis uit erfenis, wat nu?

dinsdag 21 augustus 2012 om 14:55

Nu 15 jaren geleden hebben mijn ouders hun huis over laten schrijven op naam van de drie kinderen. Dit om later bij overlijden "problemen" te voorkomen. Ruim 8 jaar geleden overleed mijn moeder, mijn vader had het recht tot aan de dood in het huis te mogen blijven wonen. Hij vertoonde al snel de eerste tekenen van dementie en 2 jaar geleden was dit zover gevorderd dat hij niet meer zelfstandig kon wonen. Hij werd opgenomen in een tehuis voor dementerende "De Herbergier" in Limburg. Een groot gedeelte van de kosten betaald mijn vader zelf uit Aow en pensioen aangevuld door spaargeld. Nu raakt dat potje bijna leeg en wilden wij dat aanvullen door de verkoop van het huis. Door de crisis op de huizenmarkt waren we al ver onder de verkoopprijs, die we in eerste instantie voor ogen hadden, gezakt. Nu diende zich een serieuze koper aan en werd er om een bodem onderzoek gevraagd. Nu blijkt de grond ernstig vervuild door zware metalen afkomstig uit assen van de nabij gelegen Zink fabriek. Saneringskosten komen uit op ongeveer ¤90.000,-- en overtreffen hierbij de verkoopprijs van het huis. De koper heeft nog steeds interesse maar voor een heel laag bedrag! Stel dat het huis verkocht wordt tegen dit lage bedrag, hoe zit het dan met alle nog bijkomende kosten en hoe zit het nu met een WOZ waarde die op dit moment nog ¤140.000,-- is?????

dinsdag 21 augustus 2012 om 14:56

dinsdag 21 augustus 2012 om 14:59

Welke kosten bedoel je? Hij koopt het huis in de wetenschap van de vervuilde grond dus die kosten zijn voor de koper. 
En de WOZ-waarde, dat is toch alleen interessant voor de eigenaar? Nu voor jullie, maar zodra het verkocht is voor de koper? Ik weet eigenlijk niet zeker of vuile grond invloed heeft op de woz-waarde, maar als je daar vanuit gaat: de koper weet dat de woz-waarde "te hoog" is, en zou zelf bezwaar kunnen maken. Maar zodra er gesaneerd is, zal de woz-waarde wellicht weer op peil zijn.
                    En de WOZ-waarde, dat is toch alleen interessant voor de eigenaar? Nu voor jullie, maar zodra het verkocht is voor de koper? Ik weet eigenlijk niet zeker of vuile grond invloed heeft op de woz-waarde, maar als je daar vanuit gaat: de koper weet dat de woz-waarde "te hoog" is, en zou zelf bezwaar kunnen maken. Maar zodra er gesaneerd is, zal de woz-waarde wellicht weer op peil zijn.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:02

quote:coravanmora schreef op 21 augustus 2012 @ 14:59:
Welke kosten bedoel je? Hij koopt het huis in de wetenschap van de vervuilde grond dus die kosten zijn voor de koper.
Maar als je weet dat je ¤ 90.000,- saneringskosten gaat krijgen, ga je natuurlijk verre van de vraagprijs bieden.
Maar als je weet dat je ¤ 90.000,- saneringskosten gaat krijgen, ga je natuurlijk verre van de vraagprijs bieden.
                                    Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:04

Ik neem aan dat de eigenaren van de fabriek al gevlogen zijn dus dat je daar niks kan halen. Ik zou een tegenonderzoek instellen. Er zijn namelijk legio huizen die op vervuilde grond staan. Je hoeft lang niet altijd te saneren. Het onderzoek kan uitwijzen of er gevaar is voor de volksgezondheid en of sanering absoluut noodzakelijk is. Als het antwoord Nee is, dan zou ik dat lage bod niet accepteren. Verkoop je huis dus aan een ander voor een wat minder lage prijs, maar blijf wel scherp in je prijs.
WOZ waarde staat los van vervuiling in de grond.
                    WOZ waarde staat los van vervuiling in de grond.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:08

quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2012 @ 15:04:
Ik neem aan dat de eigenaren van de fabriek al gevlogen zijn dus dat je daar niks kan halen. Ik zou een tegenonderzoek instellen. Er zijn namelijk legio huizen die op vervuilde grond staan. Je hoeft lang niet altijd te saneren. Het onderzoek kan uitwijzen of er gevaar is voor de volksgezondheid en of sanering absoluut noodzakelijk is. Als het antwoord Nee is, dan zou ik dat lage bod niet accepteren. Verkoop je huis dus aan een ander voor een wat minder lage prijs, maar blijf wel scherp in je prijs.
WOZ waarde staat los van vervuiling in de grond.Dit is een heel goed advies. Vooral ook omdat je als verkoper verplicht bent, nu je eenmaal over de kennis van de vervuilde grond beschikt, dat aan elke potentiele verkoper te melden.
WOZ waarde staat los van vervuiling in de grond.Dit is een heel goed advies. Vooral ook omdat je als verkoper verplicht bent, nu je eenmaal over de kennis van de vervuilde grond beschikt, dat aan elke potentiele verkoper te melden.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:09

quote:toetyfroety schreef op 21 augustus 2012 @ 15:06:
Maar dementie is toch gewoon een ziekte van de hersenen, dan moet zijn verblijf toch gewoon betaald worden door de verzekering?Voor het verblijf in instellingen wordt een eigen bijdrage verlangt die afhankelijk is van het inkomen. Of je nu ziek bent of niet, dat maakt niet uit. Voor de bewoner blijft er dan vaak weinig budget over, dus het is fijn als dat aangevuld kan worden met eigen vermogen.
                    Maar dementie is toch gewoon een ziekte van de hersenen, dan moet zijn verblijf toch gewoon betaald worden door de verzekering?Voor het verblijf in instellingen wordt een eigen bijdrage verlangt die afhankelijk is van het inkomen. Of je nu ziek bent of niet, dat maakt niet uit. Voor de bewoner blijft er dan vaak weinig budget over, dus het is fijn als dat aangevuld kan worden met eigen vermogen.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:23

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:27

Vraag ook na bij de gemeente / provincie wat er al met die bodemverontreiniging is gebeurt. Is er al een sanering uitgevoerd en betreft dit een restverontreiniging? Staat er een sanering op de planning? Zeker als er humane risico's zijn moeten saneringen al gepland zijn (urgentie enzo)
Vraag na en laat je door een deskundig persoon adviseren en laat je zeker geen geld door de neus boren door een assertieve / agressieve koper die het pand a.s.a.p. wil heben en daarna gaat lopen met een mogelijke schadevergoeding oid.
                    Vraag na en laat je door een deskundig persoon adviseren en laat je zeker geen geld door de neus boren door een assertieve / agressieve koper die het pand a.s.a.p. wil heben en daarna gaat lopen met een mogelijke schadevergoeding oid.
                                    Been there, done that, got the T-shirt.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:38

De gehalten aangetroffen verontreiniging worden getoetst aan landelijk vastgestelde waarden. Als de waarden hoger zijn dan de interventiewaarden dan kunnen aan de hand van deze waarden de risico's worden ingeschat. 
De risico's hangen naast de gehalten af van de diepte en het type verontreiniging.
Bij gehalten onder de interventiewaarden zijn er eigenlijk geen risico's. Je hebt dan een kadastrale aantekening maar eigenlijk is dat alles.
Die ¤90.000,- is dat alleen voor jullie perceel of is dat de hele sanering van de verontreiniging?
                    De risico's hangen naast de gehalten af van de diepte en het type verontreiniging.
Bij gehalten onder de interventiewaarden zijn er eigenlijk geen risico's. Je hebt dan een kadastrale aantekening maar eigenlijk is dat alles.
Die ¤90.000,- is dat alleen voor jullie perceel of is dat de hele sanering van de verontreiniging?
                                    Been there, done that, got the T-shirt.

dinsdag 21 augustus 2012 om 15:38

dinsdag 21 augustus 2012 om 16:38

Bij ernstige bodemverontreiniging is het vaak moeilijk om een huis tegen een redelijke prijs te verkopen. De overheid heeft daarom de bewonersregeling gemaakt: wanneer de woning onverkoopbaar is vanwege ernstige bodemvervuiling is de gemeente onder bepaalde voorwaarden verplicht de woning te kopen tegen een redelijke prijs.

Ook als een sanering schade veroorzaakt aan bijvoorbeeld tuinen en schuurtjes van omwonenden kunnen zij in aanmerking komen voor schadevergoeding.
Bron
                    Ook als een sanering schade veroorzaakt aan bijvoorbeeld tuinen en schuurtjes van omwonenden kunnen zij in aanmerking komen voor schadevergoeding.
Bron
                                    “Don’t look back – you’re not going that way.”