Kat heeft haar been gebroken

16-07-2012 21:34 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is gisteren van het balkon gevallen, en heeft daarbij haar longen gekneust en haar been gebroken. We hebben haar gelijk naar de nooddierenarts gebracht, en daar heeft ze de nacht doorgebracht in een couveuse met extra zuurstof en pijnmedicatie. Ik denk stiekem dat ze de beste nacht van haar leven gehad heeft, want ze kreeg morfine en leek helemaal in de hemel te zijn toen we haar zagen.

Vanochtend zijn we op consult geweest bij een "gewone" dierenchirurg die alleen amputatie als optie zag. De breuk van haar achterpoot was te moeilijk voor hem om te opereren. En op zijn advies zijn we doorgestuurd naar de orthopedisch dierenchirurg. Deze arts ziet wel de mogelijkheid om te opereren en het bot te fixeren met pinnen met een goede kans op herstel. Als haar longen goed herstellen wordt ze waarschijnlijk morgen of overmorgen geopereerd.

Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. En ik ben ook vooral benieuwd naar het postoperatieve beleid. Onze kat is nu 7 maanden, en meestal lekker speels. Na de operatie zal ze rust moeten houden. Als er iemand tips of ervaring heeft hoor ik het graag. Ik hoop ook weer een beetje van de schrik bij te komen.
Hoi MissLoki, jeetje ze heeft in haar jonge leven al zoveel meegemaakt en dan dit nog bij. Wat sneu.

Bij een van mijn katten moest ook zijn achterpoot worden geamputeerd. Wij kregen het advies om de kat de eerste 12 dagen (tot de hechtingen (behalve de nietjes) waren opgelost) in een bench te houden en hem onder toezicht een aantal keer per dag te laten 'lopen'. Dit was zeker nodig, aangezien hij dag na de operatie op de leuning van de bank wilde springen (zijn favoriete plekje) en ik hem ternauwernood nog kon opvangen, aangezien dat niet lukte.

Verdere tips voor de bench: een archiefbak (laag bakje met opening) als kattenbak met houtkorrels in plaats van kattenbakkorrels. De kattenbakkorrels gaan namelijk in de wond zitten en houtkorrels verpulveren zodat je ze makkelijker er af kan vegen.

Deken om de bench. Kat houdt er niet van om opgesloten te zitten. Door de deken (donker) creëer je een meer veilig holletje, had ik het idee. Mijn kat werd er iig rustiger van.

Hoop dat ze na vrijdag en de volgende dagen nog steeds dat ze nog steeds zo enthousiast is! Sterkte.
Dank je voor de tips Princi. Van die houtkorrels is echt een goede. De kattenbak kan ze nu al redelijk goed in en uit. Ik moet alleen een ander stabieler waterbakje halen, deze gooit ze steeds om. Ze is wel rustig in de bench, al wil ze er wel uit natuurlijk. Ze staat op de slaapkamer, omdat de katjes beneden teveel snuffelen, en dat vind ze niet leuk. Zo slaapt ze ook veel omdat er weinig te doen is, en dat is alleen maar goed voor haar.

Moest jouw kat ook zo'n lampenkap om? Want daar word ze denk ik wel helemaal gek van in de kleine bench.
Iris, het is inderdaad Loki, te terrokat, waar ik een nieuw baasje voor heb gezocht. Omdat het probleem bij hem lag. Dat heb ik ontdekt toen er een opvang siamees kwam, waar hij ook meteen mee ging vechten. Hij duld geen concurrentie. En omdat de andere siamees nog teveel trauma had om naar een andere baas te kunnen gaan, en de angstige kat van 11 ook rust verdiend heb ik deze erg moeilijke keus gemaakt. Saar kwam een week voor de opvang siamees bij me terecht en die ging mee zodat Loki niet helemaal alleen zou zijn, en omdat ze jong is zou ze snel wennen. Dat was ook al na een dag, maar helaas liep dat allemaal anders. Die gaat dus nooit meer weg. En Loki vind het eigenlijk wel prima. Die moet alleen nog wennen aan dochter van stiefzus, maar dat komt wel.

De angstige kat, en de siamees zijn beide helemaal ontspannen en relaxt (Loki viel altijd heel gemeen in de rug aan, onverwachts) en de rust in kattenland is weer terug
Een aantal jaar geleden schrok onze kater van een geluid, sprong op en scheurde oa. zijn kniebanden bij het neerkomen. Zijn huilende gemauw hoor ik nu nog . DA dacht eerst dat zijn poot gekneusd was, maar dat was het dus niet. Beest is geopereerd en moest 6 weken (waarvan de 1e week met lampenkap en gips) in een bench. Gips en lampenkamp lagen na 1 dag al triomfantelijk naast hem. Eten en kattenbak stonden in bench. Daar bleef hij heel rustig en lief in, maar we zagen hem ook wegkwijnen. Niet meer even naar buiten, niet meer gek doen op de trap.. Zijn herstel ging langzaam en naar mijn idee ook niet geweldig. Hij bleef enorm mank lopen. Bij de eindcontrole (na 6 weken) bleek dan ook dat de operatie mislukt was. De kunstkniebanden waren niet sterk genoeg. Hij zou opnieuw geopereerd moeten worden en wederom 6 weken in de bench moeten, maar ook eigenlijk nooit meer van tafels, trappen, muurtjes, stoelen etc mogen springen. Tranen met tuiten hebben we gehuild. We vonden het zo zielig voor hem. Toen hebben we besloten om hem een spuitje te geven en hem naar de kattenhemel te laten gaan, waar hij tot in de lengte der dagen vast nog heel hard achter vliegen, vogels en ritselende blaadjes aanholt ...
Mynick, dat is vast een hele moeilijke keuze geweest. Ik vind het knap dat je dan in het belang van de kat kiest, boven je eigen gevoel van de kat niet te willen missen.

Ik voelde me ook slecht dat ik voor amputatie koos ipv operatie, maar de kans dat het mis zou gaan was ruim aanwezig, en om dan, net als bij jullie kat, Saar weer zo lang in de bench te moeten zetten wilde ik haar niet aandoen. Dus na een wenning periode denk ik dat dit voor haar het beste is.
Hoi MissLoki, hoe is het nu met jullie kat?
Ook 's meegemaakt gebroken achterpootje geen probleem -> dierenarts -> spalk.Alleen de eerste nacht probeerde het beestje van dat rare ding aan z'n been af te komen hem kunnen kalmeren daarna moet hij alleen af en toe wanneer hij blijkbaar dat gipsbeen in de weg vond zitten er tegen blazen of brommen maar al gauw rende hij met z'n ingezwachtelde poot door het huis en sprong ermee over de bank en wanneer hij met de andere katten stoeide gebruikte hij die stijve gipspoot om de tegenstander op afstand te houden. Na verloop van tijd was het pootje zo goed als nieuw en de kat leefde nog lang en gelukkig, no shit.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Hier weer een update:

Ik heb gisteren onze kat weer naar de dierenarts gebracht voor controle. Haar pootje geneest heel goed, en ze mag eindelijk weer vrij rondlopen in huis! Volgens de chirurg duurt het totale herstel 4 maanden, maar er zijn gelukkig geen verdere controles nodig. Ze loopt goed, maar steekt wel haar pootje uit als ze op de grond zit. Er is nog wel een kleine kans dat de schroefjes weer uit haar poot gehaald moeten worden.

Als ik terugkijk ben ik blij dat we voor de operatie hebben gekozen, omdat ze nu goed aan het herstellen is. Ik kan me voorstellen dat als de dierenarts er zelf weinig vertrouwen in heeft je een andere keuze maakt. De 7 weken in een bench waren wel erg lang, en ze was het ook echt zat op het laatst.
Ik ken een kat met drie poten. Een prachtige main coon kater. Hij loopt er niets te minder om. Weet je, als je vier pootjes hebt en je komt er één te missen, dan mis je 25%. Maar een tweevoeter mist dan gelijk de helft. Dat scheelt he.

Ik denk dat de behandelkosten toch dik 1500 gaan kosten. Sommigen kunnen het betalen, anderen niet, sommigen hebben het er voor over, anderen niet. Maar dat is ieder voor zich.

Veel sterkte met je kat.
Ik ga vandaag naar de dierenarts om de hechtingen te laten verwijderen. het gaat super met Saartje. Ze spint, kroelt, vreet, sloopt (voor zover mogelijk) en hupst. Wel sneu om te zien als ze met dat achterpootje wilt krabben aan haar oor. Ook zal ze blij zijn als ze kan wassen want dat gaat niet echt, al is de kap erg schoon van binnen

Minder nieuws is dat vorig weekend een van mijn katten is aangereden door een auto en ook bijna op slag dood was. Ik was zelf niet thuis en hoorde het later van de overbuurman die nog de dierenambulance en dierenarts heeft gebeld, maar dat mocht niet baten. Het was mijn oudste, liefste kat, en ik ben er flink kapot van. Maar gelukkig is Saartje er, en mijn andere 3 katten. Die dus (voorlopig) niet meer naar buiten mogen maar veel troost geven.

Mapleleaf, goed om te horen dat het goed gaat met jouw katje. Veel beterschap nog voor haar.
Dus je spendeert duizenden euro's voor een kat terwijl er mensen sterven van de honger.

Laat dat beest inslapen ipv egoistisch te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven